Gå til innhold

Har naboen rett til å være fornærmet (sur)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For drøyt ett år siden ble mannen min og jeg kontaktet av et nabopar.

De hadde oppdaget en feil med boligen sin, og fikk vite at dette var en feil som rammet fire tilsvarende boliger i feltet (noe som er riktig).
For å prøve å få utbedringen utført så billig som mulig ville de få med seg alle fire boligeiere for å få en "pakkepris" på jobben.

Alle vi andre boligeiere takket nei til dette, og sa at vi ville ordne dette selv. 

Hvorfor de andre ikke ville ha det som felles prosjekt vet jeg ikke, men våre grunner var følgende:

For det første fordi vi ikke bare ville utbedre feilen, men vi hadde planer om å gjøre litt ekstra i tillegg.
For det andre har jeg veldig dårlig erfaring med økonomisk samarbeid med privarpersoner på denne typen prosjekter.
For det tredje ville vi at deler av jobben skulle være egeninnsats, og avtalen måtte derfor tilpasses det.

Det ble ikke snakket mer om dette, og ikke ble det gjort noe hos dem heller.

Så nå, forrige uke, hadde vi befaring for å få prisoverslag på jobben vi vil ha gjort.  Dette fikk naboen med seg, og nå er de sure for at vi ikke sa i fra om at vi skulle gjøre denne jobben nå, for da ville de også "vært med"  (og fått en "pakkepris" på jobben).

De mener vi er urimelige og sære som ikke gjør dette til et felles prosjekt, men er vi det?

Anonymkode: 64db6...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, du er ikke urimelig. 

Naboen er urimelig som prøver å tvinges de rundt seg til å gjøre dette til et fellesprosjekt etter at dere har sagt nei.

Anonymkode: 8aabe...dbb

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, samme det.

Men naboene har jo et godt poeng i at dere ville komme bedre ut om dere gjorde disse fire tiltakene til et felles prosjekt mot markedet av tilbydere. 

Mer effektiv drift, lavere oppmøte- og transportkostnader med videre. Man kan jo fint la utførende være den som holder i økonomien mot hver av partene.

Så jeg tror kanskje dere har misforstått hva nabo ønsket å oppnå her.

Endret av A-hunter
  • Liker 21
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvsagt har naboen rett til å være sur, han har også grunn til å være sur, helt uten at det medfører at dere er urimelige, sære eller har gjort noe galt.

Han spurte, dere ga et svar han ikke likte og nå er han misfornøyd. Shit happens, han kommer over det.

Anonymkode: a6bc9...bec

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
A-hunter skrev (3 timer siden):

Så jeg tror kanskje dere har misforstått hva nabo ønsket å oppnå her.

Nei da, ingen misforståelser her. 

Naboens forslag (hva som skal gjøres og hvem som skal stå for jobben)er billigere for de som bare skal foreta reparasjonen, og ikke tenker å gå inn med egeninnsats, men for oss vil deres forslag koste oss oppimot 70 000 kr ekstra. (Reparasjon+ekstra prosjekt+mindre egeninnsats)

Og som sagt, deres forslag innebar også felles regning, noe jeg er skeptisk til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om dere ikke skal få utført samme arbeid og ikke ønsker en pakkepris, så kunne dere likevel ha samarbeidet om oppmøte-prisen.

Det gjør jeg ofte med mine naboer. Her nylig trengte jeg elektriker for å få satt opp en ny stikkontakt, og jeg visste at naboen hadde planer om noe annet elektriker-arbeid, så jeg kontaktet naboen og vi ble enige om en dato som passet for oss begge. Gjør det samme når vi trenger service på varmepumpe og andre ting. Sparer oss for en drøy tusenlapp, og fagmannen sparer tid og får en mer effektiv arbeidsdag. 

Anonymkode: 59826...465

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om dere ikke skal få utført samme arbeid og ikke ønsker en pakkepris, så kunne dere likevel ha samarbeidet om oppmøte-prisen.

Det gjør jeg ofte med mine naboer. Her nylig trengte jeg elektriker for å få satt opp en ny stikkontakt, og jeg visste at naboen hadde planer om noe annet elektriker-arbeid, så jeg kontaktet naboen og vi ble enige om en dato som passet for oss begge. Gjør det samme når vi trenger service på varmepumpe og andre ting. Sparer oss for en drøy tusenlapp, og fagmannen sparer tid og får en mer effektiv arbeidsdag. 

Vi prøvde oss på det samme. Men så kom argumentene om at vi burde ta hele kostnaden, da vi trengte at "felles" jobb skulle gjøre, for et annet prosjekt, og at vi derfor fikk mye mer ut av oppmøtene. 

Nei, samarbeider ikke med naboer.. 

Men flott at det fungerer for dere. 

Anonymkode: 27de7...897

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De hadde oppdaget en feil med boligen sin, og fikk vite at dette var en feil som rammet fire tilsvarende boliger i feltet (noe som er riktig).
For å prøve å få utbedringen utført så billig som mulig ville de få med seg alle fire boligeiere for å få en "pakkepris" på jobben.

Alle vi andre boligeiere takket nei til dette, og sa at vi ville ordne dette selv. 

Hvorfor de andre ikke ville ha det som felles prosjekt vet jeg ikke, men våre grunner var følgende:

For det første fordi vi ikke bare ville utbedre feilen, men vi hadde planer om å gjøre litt ekstra i tillegg.
For det andre har jeg veldig dårlig erfaring med økonomisk samarbeid med privarpersoner på denne typen prosjekter.
For det tredje ville vi at deler av jobben skulle være egeninnsats, og avtalen måtte derfor tilpasses det.

Så nå, forrige uke, hadde vi befaring for å få prisoverslag på jobben vi vil ha gjort.  Dette fikk naboen med seg, og nå er de sure for at vi ikke sa i fra om at vi skulle gjøre denne jobben nå, for da ville de også "vært med"  (og fått en "pakkepris" på jobben).

De mener vi er urimelige og sære som ikke gjør dette til et felles prosjekt, men er vi det?

Nei det er ikke urimelig. Dere har gitt grunner til det. Drit i naboen!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hadde naboen vært fleksibel mtp på hvem de vil bruke til oppdraget kunne dette kanskje gått, men det vil ikke fungere her.

Ellers, takk for alle svar og forslag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilken type boliger er det snakk om her? Det er nemlig meget vesentlig. Er det brl, selveier, rekkehus eneboliger i byggefelt der hver og en eier sin egen bolig og sin egen hage? 

Anonymkode: 49960...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk som blir sure over at ikke alle synes de har de beste forslagene er vel de SISTE man ønsker å inngå avtaler med.

You dodget a bullet

Anonymkode: a4aa6...87f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken type boliger er det snakk om her? Det er nemlig meget vesentlig. Er det brl, selveier, rekkehus eneboliger i byggefelt der hver og en eier sin egen bolig og sin egen hage? 

Det er en selveier frittstående enebolig.

Folk som blir sure over at ikke alle synes de har de beste forslagene er vel de SISTE man ønsker å inngå avtaler med.

You dodget a bullet

Anonymkode: a4aa6...87f

Det virker slik.  Mannen min traff en annen nabo nå i ettermiddag, og de begynte å snakke om dette.

Det har visst skjedd mye i kulissene som vi ikke har visst om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det samme utbygger av alle boligene? Vår tomannsbolig hadde en feil når vi var på visning, samme feil var hos fem andre tomannsboliger i boligfeltet (som ble bygget omtrent på samme tid som den vi bor i). Selv om det var 12 år siden den var bygd, så rettet utbygger opp i feilen som var på alle boligene. 

Anonymkode: 606fd...3f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei nei, ikke urimelig. Jeg samarbeider ikke med naboer. En nabo ville dele Internett med oss, hadde en del restriksjoner han ville vi skulle forholde oss til, siden han gamet og strimet mye, dette var vårt nett fra før, som han ville ta eierskap over. Ble et stort nei. 

Anonymkode: 1bdc9...f10

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at dere er litt sære og mangler økonomisk fornuft (selvsagt blir det billigere når dere går sammen, selv om enkelte av dere vil ha utført noe ekstra i tillegg!), men dere har selvsagt all rett til å gjøre som dere vil og kaste pengene ut vinduet om så er. Jeg hadde ikke blitt sur, men hadde selvfølgelig tenkt mitt. 

Anonymkode: 02529...659

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Nei nei, ikke urimelig. Jeg samarbeider ikke med naboer. En nabo ville dele Internett med oss, hadde en del restriksjoner han ville vi skulle forholde oss til, siden han gamet og strimet mye, dette var vårt nett fra før, som han ville ta eierskap over. Ble et stort nei. 

Hahah…. Spesielt! Og veldig sært! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vet ikke om det er sånn lenger at nettet blir tregt når folk gamer og laster ned mye greier på nett. Men min bror laget så tregt nett når han flyttet hjem en periode. Det var merkbart og kjipt for oss andre. 

Anonymkode: 6a604...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette! 

Når vi skal ha elektriker,  rens av ventilasjon, feier ol gir jeg alltid naboene beskjed så de også kan få time samme dag. 

Anonymkode: 5660e...03a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en selveier frittstående enebolig.

Da skal naboen slutte å blande seg i andre privatsaker og ordne opp for seg selv.

Å spørre er greit, men når svaret er nei, så tier man med saken og driver ikke på slik.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår naboen er sur - de vil jo at dere skal bli med på sitt forslag. 

Men, har også dårlig erfaring med sånt.. Vi bygget et gjerde mellom oss og naboen, og de fikk det egentlig til en god pris, fordi vi fikk rabatt på materialer og gjorde alt arbeidet. De betalte aldri for sin del.. Bare sluttet å hilse og unngikk oss..

Anonymkode: 02792...c9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...