Gå til innhold

Når blir DeepSeek forbudt?

stan

Anbefalte innlegg

stan skrev (41 minutter siden):

Men er Kina fienden vår? 

Gjør ikke USA allerede det meste av det du nevner? Der har de fleste vært naive i lange tider. 

Kan sikkert være en lang diskusjon.

Men. Kina er en stormakt. Et diktatur som som ønsker å bli verdens ledende stormakt og spre DERES "alternative" styringsform. Deres allierte er Russland. Diktaturer over hele verden allierer seg for å danne en motvekt mot vestlige demokratier , vestlige demokratier de motarbeider 24/7.  

BRICS - Wikipedia

Trollfabrikker, spionasje, sabotasje, utpressinger, drap, destabiliseringsaksjoner over hele verden.

Kina kjøper opp proteinproduksjonen verden over for å sikre seg selv, og drive utpressing/påvirkning overfor andre land om det skulle bli matmangel om 50-60 år. De låner ut penger til fattige land uten mulighet til å betale. På den måten sikrer de seg havner, jernbaner, gruver, sjeldne mineraler. Kina gjør dette i et 100 års perspektiv. Kina sitter allerede på majoriteten av kobolt og andre ,metaller for det grønne skiftet, de kjøper opp landområder og soyaproduksjon for å rigge seg for en fremtid der proteiner vil være en mangelvare.

Kampen om proteinene

Kina har forsøkt å kjøpe store landområder på Svalbard, havna i Kirkenes. Hva kan begrunnelsen for det være? Det ligger ingen umiddelbar fortjeneste i det?

TEMU f.eks er kinas våpen for å presse ut Ebay, Amason og andre nettplattformer ved å underby og subsidierer produkter.  Subsidierte billige el-biler fra Kina er er våpen for å kjøre europeisk og amerikansk bilindustri ut av markedet. 

Last ned Tiki tok, kinesisk AI, kjøp kinesiske biler, handle på TEMU med Huawei telefoner og bidra til kinesisk dominans..

Men den dagen Kina overtar for USA som den ledende makten i verden og begynner å bruke mineraler, militær styrke, mat, infrastruktur og informasjon til å presse land til å gjøre som de vil . Da vil verden se veldig annerledes ut.

Så man kan gjøre det lett for Kina, rulle ut løperen for et diktatur eller man kan bruke pengene på f.eks europeiske produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når USA nå vender seg mot Kina for å "pivot to Asia" er dette noe de har billet gjøre helt siden Obama. 

Middelhavet (Israel, Syria og Libya) og Ukraina var veldig ubeleielige situasjoner hvor de forventet at enkle regimeskifter skulle gi dem ryggen fri i Vest. Istedet fulgte langvarige og kostbare involveringer som har tappet imperiet for mye troverdighet utenfor 10% av verden (EU). 

Problemet USA har er at de er for sent ute OG dette er en kamp de ikke kan vinne.

I Thailand er stort sett alt jeg har av teknologi Kinesisk. Dama har kinesisk bil; Huawei nettbrett og neste telefon blir nok Xiamoi eller Huawei. Det neste som hender er at en rekke andre konsumvarer nå er fra Kina og både pris og kvalitet har en tendens til å gi bedre alternativer enn samme fra USA. 

Det som er mest oppsiktsvekkende med dette er derimot at det er vesten SELV som har finansiert mye av denne utviklingen over de siste 30 år. 

Den liberale frihandelskapitalismen har sakte men sikkert ofret trygge industrarbeidsplasser for bedrifters tilgang til billig Kinesisk arbeidskraft.

Når vestlige strateger NÅ klager på dette; instruerer sine media til å kjøre en hard sinofobisk linje og kommer med vage insinuasjoner om et kommende Kinesisk imperium, så er dette helt i utakt med Kinas historie. Ekspansjonen til Kina i dag skjer stort sett utelukkende via industrialisering og investering hos land på frivillig basis. 

Personlig kommer jeg etter hvert til å bo i Asia på permanent basis og en skal heller ikke se bort ifra at jeg vil tilbringe mye tid i Kina. 

Verden er i en spennende tid. De som fortsetter å klamre seg til 60-tallets fiendebilde og 90-tallets hegemonialisme vil nok ende opp som noen av de siste som vil ta del i dette på en positiv måte som gavner dem selv også.

-There are decades where nothing happens and weeks where decades happen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (1 time siden):

Har ikke satt meg inn i det, men har fått med meg at det visst skal være open source ja. Men da skjønner jeg ikke hvordan det skal fungere komersiellt? Hvem som helst kan jo da kjøre det på sitt eget system så hvordan skal de da tjene penger på det for å få igjen utviklingskostnadene? Og hvem som helst kan vel da også sette opp sin egen versjon som ikke sender data tilbake til Kina.

Okay, litt smått :

DeepSeek som TJENESTE , altså app og webside , er driftet og eid av et kinesisk selskap. Akkurat dette er det som er problematisk knyttet til bruk.

Denne er i og for seg ikke så veldig interesant fordi den er ikke spesielt god, men sensurmekanismene er mer interesante enn de som typisk brukes i vesten, så vi lærer litt der, selv om den er relativt lett å komme rundt. 

DeepSeek som modell er langt mer interesant, fortsatt ikke fordi den er så fantastisk god, men med tanke på hvordan den er trent og hvordan den virker.  De jeg jobber for i Belgia driver å leker med denne, og her handler det om at modellen har noen markante fordeler i hvordan man setter den opp, drift og hvordan den virker.  

På samme måte som Chat GPT, er Deepseek som modell et hopp i teknologi, men det det er en LANG vei før vi kommer til noe mer interesant resultat messig.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (2 timer siden):

Men er Kina fienden vår? 

Gjør ikke USA allerede det meste av det du nevner? Der har de fleste vært naive i lange tider. 

Det ene utelukker ikke det andre. Det at USA er problematisk betyr ikke at Kina ikke er det også.

LeveMannen skrev (2 timer siden):

Har ikke satt meg inn i det, men har fått med meg at det visst skal være open source ja. Men da skjønner jeg ikke hvordan det skal fungere komersiellt? Hvem som helst kan jo da kjøre det på sitt eget system så hvordan skal de da tjene penger på det for å få igjen utviklingskostnadene? Og hvem som helst kan vel da også sette opp sin egen versjon som ikke sender data tilbake til Kina.

Det finnes mange kommersielle produkter som også er åpen kildekode, det er i utgangspunktet ikke noe problem. Kanskje har de en forretningsmodell som ikke betinger at den underliggende teknologien ikke kan deles.

"Free as in free speach, not as in free beer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jdz skrev (27 minutter siden):

Det finnes mange kommersielle produkter som også er åpen kildekode, det er i utgangspunktet ikke noe problem. Kanskje har de en forretningsmodell som ikke betinger at den underliggende teknologien ikke kan deles.

"Free as in free speach, not as in free beer".

Andre open source ting er vel stort sett avhengig av donasjoner, eller at det er noe maskinvare krav som setter en høy barriere for at andre skal kunne bruke det. Mens etter hva jeg har fått med meg så er en av de største fordelene med deepseek nettopp at det ikke krever mye dyr maskinvare. Og IP rettighets hevdelse kan vel Kineserene se langt etter slik som de har ignorert det gjennom alle år. Og treningsdata hevdes det jo at er stjålet fra andre KI selskaper så det kan jo også hvem som helst andre gjøre med modellen til depseek.

Endret av LeveMannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å skrive "Hvem er" og navnet mitt i både Deep Seek, Copilot og Chat GPT. Deep Seek fant opp masse tull om at jeg var journalist og hadde skrevet bøker, mens Copilot og Chat GPT var temmelig treffsikre. Ikke imponert over DS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Commander skrev (16 timer siden):

diktatur som som ønsker å bli verdens ledende stormakt og spre DERES "alternative" styringsform

Allerede her har du feil og da blir resten av resonnementet også feil. 

Du virker som enten å vite svært lite om Kina, eller kanskje sprer anti-Kina propaganda, bevisst eller ubevisst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (13 timer siden):

Jeg prøvde å skrive "Hvem er" og navnet mitt i både Deep Seek, Copilot og Chat GPT. Deep Seek fant opp masse tull om at jeg var journalist og hadde skrevet bøker, mens Copilot og Chat GPT var temmelig treffsikre. Ikke imponert over DS. 

Er ikke det litt fint at "kinesere" vet mindre om deg enn "amerikanerne"? 

Det er jo det motsatte vi blir advart mot. 

Men uansett har vel Musk nå all info om oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (21 timer siden):

personlige anekdoter er selvsagt bra å ha, men er vel neppe hjelpsomt for å bekrefte en bredere teori.

Er Ai maskiner farget av sitt ståsted? Ja, selvsagt. Det er jo til syvende og sist laget av mennesker som har sine bias og inntrykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...