Gå til innhold

Når blir DeepSeek forbudt?

stan

Anbefalte innlegg

Deep Seek og nå Qwen er såpass gode at amerikanske firmaer ikke har sjans til å konkurrere med dem. 

Så da vil de løpe til presidenten. Han vil si at dette er en nasjonal sikkerhetsrisiko og forby. 

Dette er jo garantert. Det er jo slik kapitalismen i USA fungerer. 

Men hvor lang tid vil det ta? 

Iløpet av februar? Før påske? Eller helt til pinse? Trumps veier er uransakelige. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det er ikke slik at når Trump som president skriver en ordre, at det blir vedtatt effekt umiddelbart.... Men han har stor påvirkningskraft, og har han flertall da skjer ting fortere... Men en domstol kan alltid stille seg i veien å si NEI...!

Med tanke på AI eller KI på Norsk.... så går utviklingen nå så fort at selv om Trump forbyr den ene eller den andre.... Så er det 100 mer på vei i morgen.... AI er kommet for å bli, vi må bare lære å tilpasse oss den nye verdenen...! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med siste. Det er nok mulig USA vil presse vasallene i Europa til å stoppe DeepSeek, men dette vil bli mer og mer meningsløst. Så langt virker det faktisk som DS parkerer ChatGPT hva brukervennlighet angår. Det at ChatGpt nå skal kommersialiseres videre vil nok også bety at private aktører vil fylle lommene til Amerikanske politikere for å stoppe mer Kinesisk "spionasje". Det er vel snart ingen som lenger tror at Kina er en større trussel mot fred og frihet enn dagens (og gårsdagens) USA. 

Liberalkapitalisme har vært utrolig skadelig for Norden som enhet, men vi har tross alt fortsatt bevart våre sosiale verdier, arbeidslivsgoder og et samfunn som fortsatt fungerer for de fleste og hvor selv de fattigste kan få et liv med verdighet.  DETTE er ting vi må ta med oss videre inn i framtiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (På 2.2.2025 den 3.04):

Deep Seek og nå Qwen er såpass gode at amerikanske firmaer ikke har sjans til å konkurrere med dem. 

Så da vil de løpe til presidenten. Han vil si at dette er en nasjonal sikkerhetsrisiko og forby. 

Iløpet av februar? Før påske? Eller helt til pinse? Trumps veier er uransakelige. 

DeepSeek er open source, så konkurrenten kan jo bare adoptere teknikken deres. Det er mer enn man kan si om OpenAI (ClosedAI)

Endret av Betasuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (33 minutter siden):

DeepSeek er open source, så konkurrenten kan jo bare adoptere teknikken deres. Det er mer enn man kan si om OpenAI (ClosedAI)

Skulke ønske Kina kunne utvikle et bra open-source system som var et akternativ til Windows. Nå har vi jo Linux, men det virker også å ha blitt innfiltrert av den liberale orden.

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (6 minutter siden):

Skulke ønske Kina kunne utvikle et bra open-source system som var et akternativ til Windows. Nå har vi jo Linux, men det virker også å ha blitt innfiltrert av den liberale orden.

Ja jeg følger med på Lunduke og det er helt horribelt! Jeg liker Linux og utvikler på det men jeg kan heldigvis lage min egen distro. Men kernel har vel en del av disse folka og 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betasuppe skrev (3 minutter siden):

Ja jeg følger med på Lunduke og det er helt horribelt! Jeg liker Linux og utvikler på det men jeg kan heldigvis lage min egen distro. Men kernel har vel en del av disse folka og 

Lunduke? Hva er det? 

Touched my curiosity 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (20 timer siden):

Det du skriver er jo fornuftig, men hvor mye fornuftig er det i styringen av USA for tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (20 timer siden):

Driver ikke Huawei med en android konkurrent? Som også kan kjøre på PCer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (1 minutt siden):

Driver ikke Huawei med en android konkurrent? Som også kan kjøre på PCer. 

Huawei har jo laget Harmony operativ syatemet. Kjæresten min i Thailand har en ny Huawei hvor 99% av komponenter er fra Kina og Harmony OS brukes. Hun har fortsatt IPhone, men blir vel snart å degoogle fullstendig med neste telefon.

Den som lærer seg DeepSeek i Norge vil ha mange muligheter her når Kina får mer innpass i Vesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (18 minutter siden):

Huawei har jo laget Harmony operativ syatemet. Kjæresten min i Thailand har en ny Huawei hvor 99% av komponenter er fra Kina og Harmony OS brukes. Hun har fortsatt IPhone, men blir vel snart å degoogle fullstendig med neste telefon.

Den som lærer seg DeepSeek i Norge vil ha mange muligheter her når Kina får mer innpass i Vesten. 

Ja. Jeg var i Kina i forrige måned og kikket på flere mobiler og PCer. Særlig denne trippel foldbare mobilen. Veldig imponerende. 

Så også på biler, særlig elbiler, på et lokalt bilshow. Så mange flotte og velutstyrte biler. 

Men jeg rakk akkurat å reise før både DeepSeek og RedNote. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stan skrev (På 2.2.2025 den 3.04):

Deepseek er allerede forbudt å installere i telefoner som disponeres av offentlige ansatte med jobber som krever klarering.

Kinesiske biler er/vil det bli forbud mot å kjøre inn på områder som er av interesse for utenlands etterretning. Med innebygd GPS, Audio og video sier det seg selv.

Tiktok  er allerede forbudt.

Forsvar/politi/storting/regjering tror jeg neppe vil lease eller kjøpe inn kinesiske biler.

Det er gode grunner for dette. All informasjon disse samler inn, sender til Kina og lagres kan kineserne kan ta i bruk ved behov.

Kinesisk etterretning kan, hvis de vil, sabotere bilen slik at den ikke kan brukes bl.a.

Har man vært åpenbart kritisk til Kina på facebook så ikke bli overrasket over om navnet flagges ved en mellomlanding i Shanghai om 20 år osv.

Kina er IKKE vår venn og nordmenn er rimelig naive....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Commander skrev (39 minutter siden):

Deepseek er allerede forbudt å installere i telefoner som disponeres av offentlige ansatte med jobber som krever klarering.

Kinesiske biler er/vil det bli forbud mot å kjøre inn på områder som er av interesse for utenlands etterretning. Med innebygd GPS, Audio og video sier det seg selv.

Tiktok  er allerede forbudt.

Forsvar/politi/storting/regjering tror jeg neppe vil lease eller kjøpe inn kinesiske biler.

Det er gode grunner for dette. All informasjon disse samler inn, sender til Kina og lagres kan kineserne kan ta i bruk ved behov.

Kinesisk etterretning kan, hvis de vil, sabotere bilen slik at den ikke kan brukes bl.a.

Har man vært åpenbart kritisk til Kina på facebook så ikke bli overrasket over om navnet flagges ved en mellomlanding i Shanghai om 20 år osv.

Kina er IKKE vår venn og nordmenn er rimelig naive....

Men er Kina fienden vår? 

Gjør ikke USA allerede det meste av det du nevner? Der har de fleste vært naive i lange tider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe skrev (22 timer siden):

Har ikke satt meg inn i det, men har fått med meg at det visst skal være open source ja. Men da skjønner jeg ikke hvordan det skal fungere komersiellt? Hvem som helst kan jo da kjøre det på sitt eget system så hvordan skal de da tjene penger på det for å få igjen utviklingskostnadene? Og hvem som helst kan vel da også sette opp sin egen versjon som ikke sender data tilbake til Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
stan skrev (12 minutter siden):

Men er Kina fienden vår? 

Gjør ikke USA allerede det meste av det du nevner? Der har de fleste vært naive i lange tider. 

Jeg er nok mye mer bekymret for at USA og dets vasallapparat skal misbruke mine data enn at Kina gjør det.

Landet som har forbedret livskår til desidert mest mennesker på kortest tid er selvsagt ikke noen venn av de korporate demokraturer i vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (13 minutter siden):

Men er Kina fienden vår? 

USA er ikke i nærheten av så totalitære som Kina. Med social kreditt score, hjernevask annlegg, massiv overvåkning av befolkningen, osv. Kina har regelrette konsentrasjonsleire i bruk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (25 minutter siden):

Har ikke satt meg inn i det, men har fått med meg at det visst skal være open source ja. Men da skjønner jeg ikke hvordan det skal fungere komersiellt? Hvem som helst kan jo da kjøre det på sitt eget system så hvordan skal de da tjene penger på det for å få igjen utviklingskostnadene? Og hvem som helst kan vel da også sette opp sin egen versjon som ikke sender data tilbake til Kina.

Folk flest er ikke oppegående nok til å gjøre det. Men folk gjør det i dag

De største modellene krever veldig mye RAM så den som er online kan ikke kjøres lokalt av de fleste

Endret av Betasuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske er vel at folk tror at ikke kinesiske AI selskaper ikke stjeler dataene dine som ravner, de er alle det samme, USA er bare bitter at de ikke har enerett på dette lengre.

Hva tror du Google/Meta/Microsoft gjør med alle dataene dine?

IKKE bruke noe kommersielt AI på konfidensielle data, med mindre du vil at det lekker, jeg bruker det til alt som jeg driter i kommer ut fremdeles veldig nyttig i jobb/hverdag.

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...