Gå til innhold

Hva koster det i mnd å eie hus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker å kjøpe hus enten i år eller neste år. Lurer på de som har kjøpt hus ifjord eller i år og hva dere betaler på i huslån, forsikringer, kommunale avgifter, strøm osv. Jeg og partneren min har snakket om å legge inn 15 000kr hver og jeg lurer på om det er nok til et hus på 3mil. med tanke på lån, strøm, forsikringer osv.

Anonymkode: 03670...dba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres greit ut.

Anonymkode: 61e86...e00

AnonymBruker
Skrevet

Har vært huseier i mange år, men; 

Kommer an på så mye. Om det er eiendomsskatt, boligens stand, strømforbruk/oppvarming.

Vi betaler; eiendomsskatt 1800 (høy prisklasse), kommunale avgifter 1300, strøm 2500 (har varmepumper og god isolasjon), forsikringer 900 (god dekning, men gunstig via fagforening), internett og slikt kanskje 1000. Totalt 7500 i måned. Men da er sikkert noe glemt... 

Hvis dere kjøper til 3 millioner, med 15% egenkapital, så er månedlige kostnader ca 13 500 med dagens rente, men denne kan jo øke, så her må dere ha buffer, eller velge en løsning med fastrente. 

Og så har man jo jevnlige vedlikeholdskostnader, det var det som overrasket mest. Der røk låsen - låsesmed 5 000, det vinduet var punktert 7000, waieren i garasjeporten røk 3 500, kjøkkenvasken var helt tett 6 000. Konstruksjonsfeil i overbygg 600 000. Rørfornying pålagt av kommunen 90 000. Nytt tak (det regnet vi inn da vi kjøpte, så var jo ingen overraskelse) 850 000. (dette er over flere år - men ønsket bare å illustrere at det kommer noen slike fra høyre når man eier selv) 

I tillegg til alle småbeløp som å male et rom, reparere parketten et sted, skifte en fuge, male ute, og alt man ikke tenker over som leietager. 

Anonymkode: f7680...9dd

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenker å kjøpe hus enten i år eller neste år. Lurer på de som har kjøpt hus ifjord eller i år og hva dere betaler på i huslån, forsikringer, kommunale avgifter, strøm osv. Jeg og partneren min har snakket om å legge inn 15 000kr hver og jeg lurer på om det er nok til et hus på 3mil. med tanke på lån, strøm, forsikringer osv.

Anonymkode: 03670...dba

Vi kjøpte ikke hus i fjor, men jeg svarer likevel for å gi deg et langtidsperspektiv.

Huset vårt koster oss ca 24 000 kr mnd i lån (14 000 kr), forsikringer (2 600 kr), kommunale avgifter (3 000 kr mnd), strøm (2 000 kr mnd), fiber (650 kr mnd), og daglig vedlikehold innvendig og utvendig (1000 kr mnd).

Vi har også brukt ca 500 000 kr til nødvendig renovering/oppgraderinger i løpet av en 20-års periode; bytte av vinduer og dører, bytte av kledning, etterisolering, oppgradering av drenering, baderom, bereder osv,
I løpet av de neste par årene beregner vi å bruke 500 000 kr til for bytte av tak, oppgradering av elektrisk anlegg, og bytte av kjøkken.
Til dette har vi spart ca 3 000-4 000 kr mnd siden vi kjøpte boligen.

Kostnadene (og kostnadsberegningene) for renovering/oppgraderinger er basert på mye egeninnsats.  Uten høy egeninnsats ville summen vært omtrent doblet.

Anonymkode: fdfcf...639

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På et hus rundt den prisklassen bruker jeg selv:

13500 lån 

2500 kommunale avgifter

500 søppel

2500 forsikringer

2000-5000 strøm 

Vedlikehold.. der er vi på et gjennomsnitt på ca 15000,- i mnd i år..

Anonymkode: cf593...3aa

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så enkelt å svare direkte i kroner og øre fordi det er veldig variende fra kommune til kommune f.eks.. 

jeg har f.eks. septiktank og betaler omtrent en tusenlapp i året for tømming av den. Mye lavere enn hva de som påkoblet kommunalt. I tillegg er det avhengig av størrelse på huset og antall bad. 

Mine tips: 

Ikke lån mer enn dere trenger. Selv om dere kan få lån til 4 mill, må dere kjøpe et hus til fire eller kan dere klare dere med 3 mill? Jo lavere lån, jo bedre. 

ha kontroll på strøm, vær aktiv i å søke etter tilbud, avtaler og sett dere inn i dette. Her er det penger å spare. 

Forsikringer. Jeg sparte 8000 kr i året på å skifte selskap på hus og bil. Be om tilbud, men pass på å alltid ha den beste forsikringen på huset, typ maks eller pluss osv, det dekker mye mer enn vanlige husforsikring og er ofte ikke veldig mye dyrere. 

sett av penger til uforutsette utgifter, for de kommer gjerne på upassende tidspunkt. Spar penger til å pusse opp fremfor å låne enda mer i banken. 

Anonymkode: 5cfc5...8f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

På et hus rundt den prisklassen bruker jeg selv:

13500 lån 

2500 kommunale avgifter

500 søppel

2500 forsikringer

2000-5000 strøm 

Vedlikehold.. der er vi på et gjennomsnitt på ca 15000,- i mnd i år..

Anonymkode: cf593...3aa

2500 i kommunale avgifter per mnd??

Anonymkode: 997f7...4c4

AnonymBruker
Skrevet

Det heter i fjor, ikke i fjord… Men bortsett fra det så har jeg ca 3 mill i boliglån (enebolig), og da betaler jeg som følger: Ca 17 000 i lån, 1500 i strøm, 2300 i kommunale avgifter, ca 2000 i forsikringer(inkludert hytte), 500 i fiber. Setter av 25 K til hus i mnd, og da har jeg litt til overs (bygger seg opp på konto)

Anonymkode: 4804a...ce7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ser på bruktboliger til salgs vil kommunale avgifter, selgers strømutgifter, forsikring osv fremgår av prospektet. Vedlikeholdskostnader er vanskelig å anslå. Så fort noe ryker så flyr tusenlappene 😞

Anonymkode: 16a8d...2cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hva du må betale i lån må du jo nesten snakke med banken om: hva andre betaler per måned er jo helt irrelevant. Det er evt renten du kam få tilbakemelding på om er ok eller ikke.

Anonymkode: 16a8d...2cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 8.37):

2500 i kommunale avgifter per mnd??

Anonymkode: 997f7...4c4

Det er da helt normalt. Kommunale avgifter varier fra kommune til kommune og innad i kommunen. Har du privat vei, private vannrør, og septiktank så betaler man mye mye mindre enn dersom man er påkoblet kommunens systemer. Eiendomskatt er også lavere i distriktet enn i byer. 

Anonymkode: 96294...227

• Liker 1
Skrevet

Vi betaler totalt 25.000 kr i året for faste kostnader (vann, feier, renovasjon, eiendomsavgift, bredbånd og forsikring på huset.  Vedlikehold kommer i tillegg.  Det gjør også evt. kostnader til boliglån.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...