AnonymBruker Skrevet 1. februar #1 Skrevet 1. februar Har i underkant av en time reisevei på toget (i teorien) + 10-20 minutter å kjøre til stasjonen og 5 minutter å gå i andre enden. Toget er notorisk ustabilt og eneste alternative transportmiddel er taxi på Vy sin regning hvis forsinkelsen er stor nok. Jeg har gratis månedskort på toget. Det er en viss mulighet for at det kan forsvinne. Har fått tilbud om en tilsvarende jobb i kommunen jeg bor i. Da kan jeg sykle til jobb, men det kan jeg for så vidt gjøre til stasjonen også, det er nesten nøyaktig like langt. Går noe opp i lønn, men siden jeg ikke vil være med på årets lønnsforhandlinger, vil jeg i praksis stå på stedet hvil, eller kanskje gå bittelitt ned. Arbeidsgiver på sin side har makset ut egen lønnsramme, så jeg må nok regne med å komme relativt dårlig ut av lønnsoppgjør i flere år fremover. Lønn er viktig for meg. Vi har et barn i barnehagealder og prøver å få en til, men det er like godt være at barn nr. 2 aldri dukker opp. Logisk sett forstår jeg også at dette burde være en skikkelig no-brainer og jeg burde selvsagt ta den nye jobben. Da vil jeg få mer tid med familien til ca. like mye lønn og ca. samme arbeidsoppgaver. Men så er det alle argumentene mot: Min nåværende arbeidsgiver strekker seg veldig langt for å tilrettelegge for lang reisevei. Jeg har tre dager hjemmekontor i uken som den eneste i organisasjonen. Jeg har i tillegg lov til å jobbe på toget, også som en spesialordning. Jeg får større faglige utfordringer der jeg er nå og har nylig fått ansvaret for et prosjekt jeg virkelig brenner for. Det vil ta meg tid å jobbe meg opp igjen til å få tilsvarende type oppgaver i ny jobb. Lønnsutsiktene i nåværende jobb er også bedre siden jeg ikke har makset ut lønnsrammen. Sjefen er fantastisk og kollegaene er fantastiske. Alt i alt trives jeg veldig godt der jeg er nå. Mannen min har en tilsvarende fleksibel jobb med mye hjemmekontor, men når han må fysisk inn på kontoret må han reise med samme tog. I praksis kan vi ikke begge to være fysisk på jobb samme dag med mindre vi har en backup som kan hente i barnehagen. Det kan være at hans jobb krever noe mer fysisk oppmøte i fremtiden. Vi har flere engasjerte besteforeldre som stiller opp mer enn vi kan forvente og hverdagslogistikken går stort sett opp med litt planlegning. Det er likevel et stressmoment i hverdagen jeg gjerne skulle vært foruten. Det kan godt hende at både leder og kollegaer er like fantastiske i ny jobb, men det vet jeg jo ikke. Jeg har erfaring med en tilsvarende type jobb der jeg ikke trivdes og opplevde at jeg måtte gå på akkord med helt grunnleggende verdier. Det er uaktuelt å gjøre det igjen og er nok mye av grunnen til at jeg ikke nødvendigvis hopper på nytt tilbud i tilfelle det er på samme måte der. Hvis jeg ikke trives i ny jobb, så er det helt klart verdt å beholde både nåværende jobb og reisevei. Flytting er ikke et alternativ. I min bransje er det også en fordel å ikke bo og jobbe i samme kommune siden vi tar mange upopulære beslutninger. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 3adf9...84a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå