Gå til innhold

Noen som IKKE fikk empty nest syndrom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barna er i barneskolealder og jeg gruer meg allerede til de flytter ut. Har sett masse på tiktok videoer av "empty nesters" og alle kommentarene disse videoene får er sååå triste. 😭 Ble skikkelig lei meg nå. Noen som grudde seg slik som meg men fant ut at det ikke var så ille? Skaffet dere hund som trøst? Ser for meg at jeg blir nødt til å skaffe meg en valp og ta vare på 😅

Anonymkode: 761ec...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna er i barneskolealder og jeg gruer meg allerede til de flytter ut. Har sett masse på tiktok videoer av "empty nesters" og alle kommentarene disse videoene får er sååå triste. 😭 Ble skikkelig lei meg nå. Noen som grudde seg slik som meg men fant ut at det ikke var så ille? Skaffet dere hund som trøst? Ser for meg at jeg blir nødt til å skaffe meg en valp og ta vare på 😅

Foreldrene mine fikk det.. i ett kvarter. Plutselig hadde de mange hobbyer, dro på turer (de er skilt så de dro ikke sammen), laget seg en ny hverdag. Plutselig hadde de ikke tid til oss en gang 😂 så gikk det noen få år før vi bodde på samme plass med barna våre. Lykkelig avslutning ❤️

Anonymkode: a5ff9...3a8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Foreldrene mine fikk det.. i ett kvarter. Plutselig hadde de mange hobbyer, dro på turer (de er skilt så de dro ikke sammen), laget seg en ny hverdag. Plutselig hadde de ikke tid til oss en gang 😂 så gikk det noen få år før vi bodde på samme plass med barna våre. Lykkelig avslutning ❤️

Så bra! Håper det blir sånn for meg også 😁

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ikke hobbyer, interesser eller drømmer om reising og lignende? Du er jo et menneske utover å bare være "mamma". Hva gjorde du før du fikk barn?

Og: slett tiktok. Hadde det ikke vært for den appen hadde du brukt tiden din på noen du faktisk har lyst til å drive med i stedet. 

Anonymkode: b9956...f3f

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tiktok er åpenbart ikke et sunt sted for deg å henge...

Anonymkode: b05e6...72b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tiktok er åpenbart ikke et sunt sted for deg å henge...

Anonymkode: b05e6...72b

Det er ikke et sunt sted for noen å henge. Når selv voksne mennesker går i kjelleren av tiktok-videoer slik ts gjør, tenk hva det da gjør med barn og ungdom...

Ja til 95-års aldergrense på den dritt-appen. 

Anonymkode: b9956...f3f

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har fire nå voksne barn. Ingen empty nest syndrom. Etter hvert som de ble eldre og mer selvstendige kunne vi ta opp vennskap, hobbyer etc. Gledet meg til sistemann var ute.

Nå hygger vi oss når vi/de er på besøk, møtes på hytta osv. med og uten barnebarn.

Anonymkode: 5570c...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Tik Tok er at alt "sykelig" blir vanlig. Empty nest-syndrome!? Som om det skulle ha vært en sykdom. 

Folk er sikker på at de har ADHD fordi Tik Tok viser videoer som "Dette er de 5 sikre tegnene på at du har ADHD". Og det er altså fullstendig normale ting, som ja - kanskje ADHD'ere har i noe sterkere grad - men som alle har litt av i perioder. "Så da har jeg ADHD fordi jeg så det på Tik Tok".

By the way, jeg fikk aldri noe empty nest-syndrome !

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Barna er i barneskolealder og jeg gruer meg allerede til de flytter ut.

Det er derfor de kommer i tenårene før de flytter. Jeg tenkte som du da mine var like gamle som dine. Nå kjenner jeg at det er ganske greit at de skal stå på egne ben og leve sine egne liv. 

Ja, det blir rart. Og ja, jeg elsker dem ikke noe mindre selv om jeg sier dette. Det er bare enkelte ting som skal bli ganske deilig å både starte og slutte med. 

Anonymkode: 71f82...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, veien blir til mens du går og barna blir store og endrer seg. Det kan godt tenkes (selv så rart det høres ut) at du en dag vil ønske at de flytter ut og skaper eget liv. Det er jo det vi foreldre bruker barndommen til å forberede dem på.

Barn med PU og kromosomavvik blir jo gjerne ikke i stand til å ta vare på seg selv, og ofte er dette en enorm sorg og smerte for foreldrene som ender opp med å være foreldre og tilretteleggerer hele livet.

Anonymkode: f1530...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ønsker vel heller ikke å være småbarnsforelder hele resten av livet ditt? Det er fantastisk å se at de menneskene som du har vært med på få frem får egne, fullverdige liv. Alt til sin tid. 

Anonymkode: de00a...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det fikk jeg ikke. Var opptatt av å glede meg over hvor bra han hadde det. Først spennende førstegangstjeneste, så stortrivdes han på studier. Syns det var litt langt med 150 mil avstand da 🙃. Men heldigvis flyttet han tilbake til hjemstedet etter studier 😀.

De årene han var borte, kom han hjem 2 - 3 ganger i året, og vi pratet på mob/chattet 1 - 2 ganger i uka.

Så lenge de voksne barna har det bra og trives, så må man bare nyte en ny epoke i livet 🙂. Man merker til og med at det er litt godt at de reiser etter en sommerferie hjemme 😂

Anonymkode: ece7a...d91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg anbefaler det, men mamma fikk en attpåklatt da vi andre var 14 og 15. Vi var englebarn av noen tenåringer. Hun var veldig glad da vi flyttet ut, siden hun fikk mer til overs for den minste. Så hun savnet aldri oss.

Han var derimot en svært krevende tenåring, som lagde mye drama, så når han endelig flytta ut som 21-åring var mamma heeelt ferdig og alle fikk beskjed om at INGEN noen gang fikk bo hos henne igjen 😂

Hun fikk en pause på 1 år før hun fikk barnebarn, og de vil hun helst ha på besøk 24/7.

Så ja, om du har barn i ulike aldre får du øvd deg på være mer og mer alene, og plutselig får du barnebarn. Kanskje kommer noen av barna til å bo hjemme til de er ferdig med studier også, så hele endringen blir utsatt noen år.

Anonymkode: 7cb2b...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi slutter jo ikke å vere foreldre når ungene flytter ut, så nei, her var det ingen "empty nest", livet gikk bare inn i en ny fase. 

De ringer fremdeles hjem og spør om penger, så en er like blakk også. 

Men. 

Er faktisk veldig befriende å kunne gå på do om morningene i bare trusa. 

Anonymkode: e17aa...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TikTok er designet for å få deg hekta. Den går rett på nytelsessenteret i hjernen.

Nytelse er det som gjør det avhengig av ting. Om det så måtte være alkohol, røyk eller bøker du ikke klarer å legge fra deg før langt på natt, igjen og igjen og igjen.

Nytelse er IKKE lykke.

Slett TikTok, spesielt hos barna som har en hjerne under utvikling.

Anonymkode: 19e95...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt godt å lese kjenner jeg, jeg har herved slettet tiktok. Jeg hadde tiktok bare til tips om mat , sminke og hår, så plutselig dukket det opp fullt av mennesker med empty nest syndrome, aå blir jeg sittende å se. Begynte å grine av det, hele helga ble tung og trist. Nei jeg har egentlig ikke noe hobbyer utenom at jeg er glad i å gå tur i fjellet og at jeg tenker jeg har lyst på hund når barna flytter ut. Nå er livet for hektisk til hund da barna er med på idretter som gjør at vi reiser en del i helgene.  Dere må gjerne skrive mere om hvordan det var når ungene flyttet ut. Altså hva som var posititvt med det 😁

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hos oss var det foreldrene som flyttet ut, først den ene, så den andre. Og både foreldre og barn var lykkelige over den løsningen 😅

Anonymkode: 5b645...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette var litt godt å lese kjenner jeg, jeg har herved slettet tiktok. Jeg hadde tiktok bare til tips om mat , sminke og hår, så plutselig dukket det opp fullt av mennesker med empty nest syndrome, aå blir jeg sittende å se. Begynte å grine av det, hele helga ble tung og trist. Nei jeg har egentlig ikke noe hobbyer utenom at jeg er glad i å gå tur i fjellet og at jeg tenker jeg har lyst på hund når barna flytter ut. Nå er livet for hektisk til hund da barna er med på idretter som gjør at vi reiser en del i helgene.  Dere må gjerne skrive mere om hvordan det var når ungene flyttet ut. Altså hva som var posititvt med det 😁

Ts

Barna blir etter hvert tenåringer, de tar større plass, krever mer klesvask og okkuperer badet.

De får seg kanskje kjæreste som er på besøk i dagesvis og på et tidspunkt blir foreldrenes hus litt som et hotell hvor de får mat og klær og bolig.

Og ofte rundt den tiden begynner selv mødre å kjenne på at det egentlig er greit at de flytter ut🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har to flyttet, en er igjen. Jeg har ikke kjent på noe voldsomt savn, utover at jeg selvsagt merker at vi ikke har daglig omgang lenger. De er voksne og står på egne bein, det synes jeg bare er fint. Til høsten flytter yngste og jeg tror det blir bra, det er jo det beste at de får prøvd seg ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

absolutt ikke, nyter å se de nailer livet på egenhånd, også er det veldig godt å få de hjem på ferie (studenter) også er det veldig godt når de drar igjen etter de lange feriene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...