Gå til innhold

Noen som byttet tilbake til bensin/diesel etter å hatt elbil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

newman01 skrev (5 minutter siden):

Det er jo rimelig selvsagt det da. Det er ikke hensiktsmessig om man ikke får ladet hjemme. 
Nå er det et begrenset antall boenheter rundt omkring i landet som ikke har mulighet for å legge opp strøm i nærheten av parkeringsplassen da. 

Jeg har lader på garasjeplassen min i kjelleren, men der står bensin-bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
newman01 skrev (2 minutter siden):

Nå er det et begrenset antall boenheter rundt omkring i landet som ikke har mulighet for å legge opp strøm i nærheten av parkeringsplassen da. 

Vil koste meg ca 15 000 å legge opp ladestrøm. Sikkert en bagatell for mange, men jeg har ikke økonomi til det.

Anonymkode: 09840...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil koste meg ca 15 000 å legge opp ladestrøm. Sikkert en bagatell for mange, men jeg har ikke økonomi til det.

Det koster å sette opp lader hjemme ja, men det er rimelig håpløst å ha elbil om man ikke kan lade hjemme 🤔

Også tenker jeg de 15-20 000,- man må ut med for å få opp ladestasjon hjemme, er penger man ganske fort sparer inn igjen på å nettopp ha elbil 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da har du antagelig ikke 200k til elbil heller da… Eller annen bil heller for den saks skyld 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (44 minutter siden):

Men da har du antagelig ikke 200k til elbil heller da… Eller annen bil heller for den saks skyld 

Beklager, har ikke fått med meg at trådstarter vil bruke 200k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Beklager, har ikke fått med meg at trådstarter vil bruke 200k.

Det er vel omtrentlig en form for minstesum man må betale for en elbil i utgangspunktet… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg kjørte en nyere elbil her om dagen. Følte ingen forskjell, komfort og kjøreopplevelse var i hvert fall ikke noe bedre enn min 10 år gamle fossilbil. Litt mer bling bling skjerm som tok mye plass men utover det - lite wow-opplevelse.

Hva er det som gjør din bil så fantastisk moderne da?

Anonymkode: 96df8...ae2

Lyd, lukt, respons, lade hjemme, forvarming og varme på «tomgang» uten diesel røyk etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokormsen skrev (1 time siden):

Lyd, lukt, respons, lade hjemme, forvarming og varme på «tomgang» uten diesel røyk etc.

Ok, ja det var ikke stort for å imponere deg, jeg kan forvarme min med en ledning i veggen hjemme også. Lyd er omtrent det samme, den er veldig stillegående. Muligens litt eksoslukt innimellom men sjenerer ikke meg.

Men så er det jo MYE mindre hassle på tur når det tar 3 min å fylle tanken enn å lete etter ladestasjon, time når den må lades, stå i kø, vente en time på å få ladet.

Om noe så har vel verden gått mange tiår tilbake med elbil når man er ute på tur, 3 min med drivstoffylling har blitt til en øvelse i stress og sendrektighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ok, ja det var ikke stort for å imponere deg, jeg kan forvarme min med en ledning i veggen hjemme også. Lyd er omtrent det samme, den er veldig stillegående. Muligens litt eksoslukt innimellom men sjenerer ikke meg.

Men så er det jo MYE mindre hassle på tur når det tar 3 min å fylle tanken enn å lete etter ladestasjon, time når den må lades, stå i kø, vente en time på å få ladet.

Om noe så har vel verden gått mange tiår tilbake med elbil når man er ute på tur, 3 min med drivstoffylling har blitt til en øvelse i stress og sendrektighet.

Det verste er nok lukt, å måtte bruke tid på å fylle på bensinstasjoner stadig vekk, hvor utrolig treige fossil biler er, og at du ikke en gang kan holde varmen om du skal vente på noen f.eks. ved tog eller flyplass da det ikke er lov med tomgang.

Om du rutinemessig kjører over 30 mil på motorvei i ett strekk på vinteren er ikke elbil problemet, jeg ville sett på livet mitt generelt om du ofte kjører så mye bil. Men ja, det finnes ekstreme behov for noen som bor veldig usentralt, sier ikke noe på det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vet ikke hva slags elbil du har erfaring med og hvor du har vært på biltur. Jeg har vært på biltur både i Norge og i Danmark og har hatt null problemer. Det har aldri vært kø på ladestasjoner og ladingen har tatt maks en halvtime. Når man er på biltur så er det godt å strekke på bena innimellom og ta en kopp kaffe. 

Nå kan man bruke vipps til betaling de fleste steder så det å lade er en smal sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 14.19):

Jeg beklager så mye hvis min mening fornærmer noen, vi har selv byttet fra bensin til elektrisk for 2-3 år siden, og ja, vi har byttet til Tesla. Å gå tilbake til diesel/bensin nå vil føles omtrent å gå tilbake til å ri på hest fra å kjøre en bil. Teknologien har åpenbart har kommet seg mye lengre, på ingen måte ønsker jeg igjen å måtte starte en forbrenningsmotor(!!) for å kunne kjøre. 

Anonymkode: 553a4...8bf

Ja du kan jo prøve det å faktisk bruke hest som fremkomstmiddel, og sammenligne det med å kjøre fossilbil. Lykke til med den sammenligningen. 

Anonymkode: 77cad...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokormsen skrev (1 time siden):

Det verste er nok lukt, å måtte bruke tid på å fylle på bensinstasjoner stadig vekk, hvor utrolig treige fossil biler er, og at du ikke en gang kan holde varmen om du skal vente på noen f.eks. ved tog eller flyplass da det ikke er lov med tomgang.

Om du rutinemessig kjører over 30 mil på motorvei i ett strekk på vinteren er ikke elbil problemet, jeg ville sett på livet mitt generelt om du ofte kjører så mye bil. Men ja, det finnes ekstreme behov for noen som bor veldig usentralt, sier ikke noe på det.

Ok, jeg vet ikke om du spøker men 3 minutter på bensinstasjon hver 90. mil fremfor 45 min på ladestasjon hver 30-40. mil er i min verden å foretrekke 100 av 100 ganger.

Aner ikke hvorfor du plutselig snakker om 30 mil på motorveien. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Freydis skrev (2 timer siden):

Vet ikke hva slags elbil du har erfaring med og hvor du har vært på biltur. Jeg har vært på biltur både i Norge og i Danmark og har hatt null problemer. Det har aldri vært kø på ladestasjoner og ladingen har tatt maks en halvtime. Når man er på biltur så er det godt å strekke på bena innimellom og ta en kopp kaffe. 

Nå kan man bruke vipps til betaling de fleste steder så det å lade er en smal sak. 

Ikke vært på langtur i elbil men tommelfingerregelen er jo lading hver 2. time på motorvei. I godvær. Det er også veldig dyrt, og man må ha nok is i magen til å stole på at teknikken funker og man får kommunisert med appene.

For meg er dette dessverre å gå noen tiår tilbake teknologisk og komfortmessig, men hver sin lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er også veldig dyrt

Det koster omtrent det samme, ofte noe mindre, som å fylle drivstoff. Hvis dét er et problem, sliter du vel med alle disse 3-minutters-stoppene dine? For øvrig lader de fleste gode elbiler fra 20-80% på 15-20 minutter nå, ikke 45.

Anonymkode: 61278...6ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Freydis
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke vært på langtur i elbil men tommelfingerregelen er jo lading hver 2. time på motorvei. I godvær. Det er også veldig dyrt, og man må ha nok is i magen til å stole på at teknikken funker og man får kommunisert med appene.

For meg er dette dessverre å gå noen tiår tilbake teknologisk og komfortmessig, men hver sin lyst.

Jojo - med den innstillingen så forstår jeg at elbil ikke er noe for deg. 
Det er billigere å hurtiglade enn å fylle tanken med bensin eller diesel. 
Hurtiglading går raskt. Myndighetene har innført mulighet for kortbetaling/vipps el på ladestasjonene så nå er betaling og betjening like raskt som vbetjeningen av en bensinpumpe. 

Komfortmessig så vinner elbilen. Jeg synes det er grusomt å kjøre bak en bil som går på bensin eller diesel nå. Tidligere var vi så vant til den ubehagelige stanken fra bilen foran at man sjeldent reagerte. Nå derimot så er det ekkelt å ligge bak i eimen til en fossilbil. 

Hva er det ved teknologien og komforten ved en fossilbil som tiltaler deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvor lang levetid kan man forvente på en ELbil? 10 år? Hva kan man selge bilen for etter 10 år? Eller blir de bare skrotet da? Min dieselbil er nå 10 år, og varer nok 15 år til om den blir tatt vare på..om jeg vil selge bilen i dag får jeg rundt 200.000,- for den.
For meg er det fullstendig uaktuelt å bidra til bruk og kast samfunnet vi lever i..det burde vel i grunnen miljøforkjemperne også mene. 

Dessuten - hva skjer om noen tukler med strømnettet vårt? 
Vi lever jo i en urolig tid..

Anonymkode: 69e1b...8d2

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bokormsen skrev (4 timer siden):

Du vet at det meste av Norge ikke består av storby..? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Freydis skrev (1 time siden):

Jojo - med den innstillingen så forstår jeg at elbil ikke er noe for deg. 
Det er billigere å hurtiglade enn å fylle tanken med bensin eller diesel. 
Hurtiglading går raskt. Myndighetene har innført mulighet for kortbetaling/vipps el på ladestasjonene så nå er betaling og betjening like raskt som vbetjeningen av en bensinpumpe. 

Komfortmessig så vinner elbilen. Jeg synes det er grusomt å kjøre bak en bil som går på bensin eller diesel nå. Tidligere var vi så vant til den ubehagelige stanken fra bilen foran at man sjeldent reagerte. Nå derimot så er det ekkelt å ligge bak i eimen til en fossilbil. 

Hva er det ved teknologien og komforten ved en fossilbil som tiltaler deg?

Siste setning: Hvorfor spør du meg om det når mitt svar var til noen som lovpriste elbil og plasserte "fossil"bil mange tiår tilbake? Poenget mitt er at det er null forskjell, bortsett fra en del mer hassle med lading av elbil. Jeg har overhodet ikke noe å forsvare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor lang levetid kan man forvente på en ELbil? 10 år? Hva kan man selge bilen for etter 10 år? Eller blir de bare skrotet da? Min dieselbil er nå 10 år, og varer nok 15 år til om den blir tatt vare på..om jeg vil selge bilen i dag får jeg rundt 200.000,- for den.
For meg er det fullstendig uaktuelt å bidra til bruk og kast samfunnet vi lever i..det burde vel i grunnen miljøforkjemperne også mene. 

Dessuten - hva skjer om noen tukler med strømnettet vårt? 
Vi lever jo i en urolig tid..

Finn.no sier at du kan få en 12-13 år gammel elbil til 10-20.000. Men utrolig lite utvalg da, type 50-60 biler totalt, de fleste blir nok vraket ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...