Gå til innhold

Noen som byttet tilbake til bensin/diesel etter å hatt elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

  AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 11.11):

Elbil har tatt planned obsolescence til et nytt nivå. Antatt levetid på biler en halvert.

Vedlikeholdkostnader er også tatt til et nytt nivå da de inneholder mengder av elektronikk og mekanikk som er uakseptabelt dyrt å skifte når det svikter.

Anonymkode: 09840...f51

Ekspander  

Det er da akkurat like mye elektronikk på en ny fossilbil. På en hybrid er det ENDA MER elektronikk tilogmed. 

En ny bil idag kommer med lidar, rattvarme, elektriske speil med varme, ventilasjon i setet, adaptiv cruisecontrol, ryggeassistent, kamera, innfellbare speil, elektriske vinduer, HUD og oppvarmet frontrute. Og det gjelder egentlig alle modeller, elbil OG fossilt drivstoff. 

Eneste grunnen til at du tror det ikke finnes er fordi det selges 90%+ elbiler, og så sammenligner du med biler produsert for 20 år siden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  newman01 skrev (På 13.2.2025 den 11.23):

En ny bil idag kommer med lidar, rattvarme, elektriske speil med varme, ventilasjon i setet, adaptiv cruisecontrol, ryggeassistent, kamera, innfellbare speil, elektriske vinduer, HUD og oppvarmet frontrute.

Ekspander  

Ja, det er helt vanvittig. Kan ikke tenke meg at folk fleste virkelig ønsker denne utviklingen. Som har akselerert kraftig med utviklingen av elbiler. (Eksempel på fossilbil med LIDAR?)

Hvem ønsker egentlig at alt i bilen drives med motorer?
At man skal slippe å bruke en eneste kalori på å justere seter, åpne og lukke  bagasjelokk, ladelokk og hanskerom? Samtidig som man betaler for å benytte treningssenter?
Dette er virkelig på ville veier.

 

Anonymkode: 09840...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 11.54):

Ja, det er helt vanvittig. Kan ikke tenke meg at folk fleste virkelig ønsker denne utviklingen. Som har akselerert kraftig med utviklingen av elbiler. (Eksempel på fossilbil med LIDAR?)

Hvem ønsker egentlig at alt i bilen drives med motorer?
At man skal slippe å bruke en eneste kalori på å justere seter, åpne og lukke  bagasjelokk, ladelokk og hanskerom? Samtidig som man betaler for å benytte treningssenter?
Dette er virkelig på ville veier.

 

Anonymkode: 09840...f51

Ekspander  

Mercedes har hatt lidar på S-klassen rimelig lenge. Det er en del av den adaptive cruisekontrollen i bilen. 

Nevnt her i den tekniske utstyrslistenKjøreassistansesystemer | S-Klasse Sedan september 2024 MBUX | Mercedes-Benz

LIDAR er ikke så supermagisk. iPhone 12PRO og senere har lidar innebygd. Samt iPad Pro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg beklager så mye hvis min mening fornærmer noen, vi har selv byttet fra bensin til elektrisk for 2-3 år siden, og ja, vi har byttet til Tesla. Å gå tilbake til diesel/bensin nå vil føles omtrent å gå tilbake til å ri på hest fra å kjøre en bil. Teknologien har åpenbart har kommet seg mye lengre, på ingen måte ønsker jeg igjen å måtte starte en forbrenningsmotor(!!) for å kunne kjøre. 

Anonymkode: 553a4...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  newman01 skrev (På 13.2.2025 den 12.18):

Mercedes har hatt lidar på S-klassen rimelig lenge.

Ekspander  

Det er en "vanlig" radar, ikke LIDAR.

Anonymkode: 09840...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 13.57):

Det er en "vanlig" radar, ikke LIDAR.

Ekspander  

Sorry, jeg tok feil. Siste S-klasse modell har LIDAR. Men dette er Mercedes' ultimate luksusmodell hvor kostnader spiller liten rolle.

Det aktuelle for denne tråden er at dette også vil bli obligatorisk i vanlige biler. Fordi folk ikke orker å bruke krefter på å kjøre selv.
 

Anonymkode: 09840...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  newman01 skrev (På 10.2.2025 den 13.25):

Men om du har en elbil med en bitteliten skade i batteriet burde vel forsikringen gjelde? Og hvordan klarte du å skade en batteripakke såpass at hele batteriet måtte byttes uten mulighet for å reparere den skadde cellen? Og igjen, uten forsikring? 

Ekspander  

Ikke meg du spør, men ser du dette programmet så ser du at det er ikke uvanlig med skader på batteriet og at hele bilen må kasseres pga man ikke kan sette inn brukt batteri i elbiler. Det må være nytt, og da blir kostnaden for stor...

https://tv.nrk.no/serie/sloesesjokket/sesong/1/episode/MDNY13000120

Anonymkode: a8d49...5f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 13.19):

Jeg beklager så mye hvis min mening fornærmer noen, vi har selv byttet fra bensin til elektrisk for 2-3 år siden, og ja, vi har byttet til Tesla. Å gå tilbake til diesel/bensin nå vil føles omtrent å gå tilbake til å ri på hest fra å kjøre en bil. Teknologien har åpenbart har kommet seg mye lengre, på ingen måte ønsker jeg igjen å måtte starte en forbrenningsmotor(!!) for å kunne kjøre. 

Anonymkode: 553a4...8bf

Ekspander  

🤣 Wow... Hva slags fossilbil har du kjørt tidligere? 🤔 

Jeg skal være enig i at å starte opp å kjøre f.eks en 1978 modell Opel Kadett hadde blitt en stor overgang. Men at overgangen fra elbil til en ny og moderne fossilbil ville vært så dramatisk er bare usaklig. 

Da vil overgangen fra Tesla til en elbil MED komfort være like stor for din del. 😉

Anonymkode: fc890...5b3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 13.19):

Jeg beklager så mye hvis min mening fornærmer noen, vi har selv byttet fra bensin til elektrisk for 2-3 år siden, og ja, vi har byttet til Tesla. Å gå tilbake til diesel/bensin nå vil føles omtrent å gå tilbake til å ri på hest fra å kjøre en bil. Teknologien har åpenbart har kommet seg mye lengre, på ingen måte ønsker jeg igjen å måtte starte en forbrenningsmotor(!!) for å kunne kjøre. 

Anonymkode: 553a4...8bf

Ekspander  

Kondolerer

Anonymkode: 190d1...deb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 14.08):

Bare å bytte en "vanlig" radarantenne koster en forumue.

Kjempeflott denne utviklingen....

Anonymkode: 09840...f51

Ekspander  

Man kan jo alltids spørre seg hvorfor slike enheter, og alt annet på en bil, er så hinsides dyrt. 

Det koster 89'000 for LIDAR-enheten. Det koster 30k pr frontlykt. Et moderne sidespeil koster 15-20k. Baklykt koster 12-14k pr stk. Lysstripa mellom koster 10k. Fanger foran 20k. Avstandssensorer 5-10k pr stk.  Adaptivt understell kanskje 100k? Batteri 200-300k. Karosseri en tusenlapp. Dekk 30k. Seter ukjent, lakk ukjent. 

Men legger du sammen alle deleprisene på en helt normal VW ID4 eller ID7 koster den antagelig rett rundt 2 millioner. Også skrur de den sammen, lakkerer og polerer den og så får man 1,4 millioner i rabatt

Det lukter jo overpris og utnyttelse av forsikringsselskapene og bilkjøpere

Endret av newman01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk på hva som skjer når produsent går konkurs. Se Fisker. Bilen er verdiløs og umulig å forsikre.

Alt for mye software og elektronikk som ikke kan repareres. Og Nissan er vel snart konk så lykke til med batteri"Garanti" der.

Anonymkode: 20de3...ac1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 11.11):

Elbil har tatt planned obsolescence til et nytt nivå. Antatt levetid på biler en halvert.

Vedlikeholdkostnader er også tatt til et nytt nivå da de inneholder mengder av elektronikk og mekanikk som er uakseptabelt dyrt å skifte når det svikter.

Anonymkode: 09840...f51

Ekspander  

Det er veldig sant.

Anonymkode: 96df8...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 19.14):

Det er jo ikke noe nytt og noe man lett tilpasser seg til. At den mest idiotiske karosseriformen av alle - SUV - har mest tap er jo heller ikke noe bombshell akkurat. Skal neste "nyhet" du deler være at dieselbilen med normforbruk 0,5 l/mil bruker mer på motorvei også? Shocker!

Anonymkode: 61278...6ca

Ekspander  

De fleste dieselbiler har lavest forbruk rundt 100 km/t, som er en vanlig hastighet på motorveier i Norge i hvertfall. 

Forbruket på elbiler øker vel lineært med hastighet - eller kanskje eksponensielt - noen som vet?

Anonymkode: 96df8...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 18.48):

🤣 Wow... Hva slags fossilbil har du kjørt tidligere? 🤔 

Jeg skal være enig i at å starte opp å kjøre f.eks en 1978 modell Opel Kadett hadde blitt en stor overgang. Men at overgangen fra elbil til en ny og moderne fossilbil ville vært så dramatisk er bare usaklig. 

Da vil overgangen fra Tesla til en elbil MED komfort være like stor for din del. 😉

Anonymkode: fc890...5b3

Ekspander  

Kjøre fossil er faktisk nesten uholdbart når du har hatt elektrisk en stund. Selv om den skulle ha fint interiør og gode seter. Føles som 20 år gammel bil med en gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 9.13):

De fleste dieselbiler har lavest forbruk rundt 100 km/t, som er en vanlig hastighet på motorveier i Norge i hvertfall. 

Forbruket på elbiler øker vel lineært med hastighet - eller kanskje eksponensielt - noen som vet?

Anonymkode: 96df8...ae2

Ekspander  

Forbruket øker eksponensielt i alle biler med luft- og rullemotstand. Men girkassen og designet på fossilbiler gjør dem effektive i høy fart. 

Anonymkode: 61278...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 9.46):

Forbruket øker eksponensielt i alle biler med luft- og rullemotstand. Men girkassen og designet på fossilbiler gjør dem effektive i høy fart. 

Anonymkode: 61278...6ca

Ekspander  

Jeg tenker selvsagt forbruk per lengdeenhet. 

Det er vel kanskje det største minuset med elbil at forbruk (per lengdeenhet) øker katastrofalt i høy hastighet.

Anonymkode: 96df8...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Bokormsen skrev (På 15.2.2025 den 9.18):

Kjøre fossil er faktisk nesten uholdbart når du har hatt elektrisk en stund. Selv om den skulle ha fint interiør og gode seter. Føles som 20 år gammel bil med en gang.

Ekspander  

Jeg kjørte en nyere elbil her om dagen. Følte ingen forskjell, komfort og kjøreopplevelse var i hvert fall ikke noe bedre enn min 10 år gamle fossilbil. Litt mer bling bling skjerm som tok mye plass men utover det - lite wow-opplevelse.

Hva er det som gjør din bil så fantastisk moderne da?

Anonymkode: 96df8...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 20.40):

En elbil med brukbar rekkevidde.

Anonymkode: c2694...97e

Ekspander  

Har hatt el-bil, har nå en bensin og en diesel. Så lenge jeg ikke kan lade hjemme eller på jobb (bare aksepter at slik er det for meg) så er ikke el-bil rimeligere enn dieselen som er dagligbil i drift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Gentleman59 skrev (På 15.2.2025 den 13.39):

Har hatt el-bil, har nå en bensin og en diesel. Så lenge jeg ikke kan lade hjemme eller på jobb (bare aksepter at slik er det for meg) så er ikke el-bil rimeligere enn dieselen som er dagligbil i drift.

Ekspander  

Det er jo rimelig selvsagt det da. Det er ikke hensiktsmessig om man ikke får ladet hjemme. 
Nå er det et begrenset antall boenheter rundt omkring i landet som ikke har mulighet for å legge opp strøm i nærheten av parkeringsplassen da. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...