Gå til innhold

Noen som byttet tilbake til bensin/diesel etter å hatt elbil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (34 minutter siden):

Ikke sant, vurderte om jeg kunne klare meg med hengervekta til en model X men veldig glad det ble fruen som kjøpte seg en x i stedet. Fikk da også innsett at Tesla ikke var for meg, alt for mye feil og reklamasjoner, snodige problemer og styr. Slik som at bilen åpnet plutselig bakluka midt på natta, låste seg opp og igjen sporadisk, etter mye styr fant vi ut at det var reservenøkkel som hadde lavt batteri så da skjedde visst dette ganske ofte. Så etter uke med frykt for tømt bil, så fikk vi tak i nye batterier og pakket inn i sølvfolie for å hindre signal fra reserve. I tillegg for min del er bilene alt for stive for min smak, minner meg mye om Audi sine kjøre egenskaper som jeg heller ikke liker. Så for meg blir det nok aldri Tesla, selv om de er lederne på pris og utstyr.

Ironisk å skrive dette siden Discovery og Landrover er jo også kjent for ekstremt mye reklamasjon og feil, noe jeg har fått kjent på som alle andre. Men bilene i seg selv er en helt annen klasse spør du meg. I hvertfall hvis man har 3 liter V6 eller tilsvarende 😉

Enig med dere som har hatt elbil lenge at lading ikke er større utfordring for de fleste lenger så lenge man har modeller med brukbar rekkevidde, 400 km+. Og pris/kostnadsbildet er helt klart ikke sammenlignbart, el-bil er latterlig mye billigere å holde og bruke. Men frem til det blir tilgjengelig el-biler med 3,5 tonn hengervekt, som også fortsatt beholder bruktbar rekkevidde selv med lastet henger og skikkelig 4x4 så er det ingen alternativer for de av oss som har slike behov. Og når disse alternativene dukker opp, så får man håpe det ikke er i form av håpløst store og brede amerikanske modeller som ikke passer inn på norske veier og parkerings plasser.

Mange elbiler sliter jo allerede på parkeringsplasser, da. Det virker som om alle parkeringshus, for eksempel, har tatt utgangspunkt i fossilbil-bredde, og når alle beboerne kjøper seg elbil, så blir det uhorvelig trangt. Vi har vurdert å flytte i leilighet, men ser at ingen av bilene våre er egnet for parkeringskjeller, selv om vi har helt vanlige familie-elbiler. 

Anonymkode: 43ef4...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det å gå tilbake til fossil virker helt fjernt for meg. De gangene jeg må kjøre fossilbil nå så føles det som å gå 20 år tilbake i tid.

Jeg har kjørt langturer i Norge og Europa, og lading har aldri vært et problem. 99 % av ladingen skjer om natten når bilen er parkert.

Men jeg kan forstå at noen som bare leier en elbil, kan slite. Du bør ha grunnleggende kunnskap om hvordan en elbil virker, f.eks. ikke lade bilen når batteriet er kalt.

Anonymkode: 1df1a...d38

Vi har elbil og bensinbil, men i det store og hele er det da omtrent samme følelse å kjøre. Selv om bensinbilen faktisk er 5 år eldre. Hva konkret er det som gjør at "fossilbil" tar deg 20 år tilbake i tid?

Vi har også vært på langtur i Europa, men elbilen taper mye kapasitet i høy fart på motorveien. Hvis du bare lader om natta kan du ikke ha veldig lange dagsetapper? 

Anonymkode: 96df8...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange elbiler sliter jo allerede på parkeringsplasser, da. Det virker som om alle parkeringshus, for eksempel, har tatt utgangspunkt i fossilbil-bredde, og når alle beboerne kjøper seg elbil, så blir det uhorvelig trangt. Vi har vurdert å flytte i leilighet, men ser at ingen av bilene våre er egnet for parkeringskjeller, selv om vi har helt vanlige familie-elbiler. 

Nå er vel en BMW X5 omtrentlig like stor som en iX. Og i4 er omtrentlig like stor som en M50. En ID.7 er omtrentlig like bred som en Passat. 

Men selvfølgelig, en BMW iX eller Tesla X er vesentlig større enn en Golf fra tidlig 2000-tallet. 

Kjøper du en elektrisk Fiat500 er den MYE mindre enn en Volvo EX90. Litt usikker på hvor du vil, men størrelsen på bilen avhenger av type bil, ikke hvilket drivstoff den går på

Endret av newman01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (2 timer siden):

Litt usikker på hvor du vil, men størrelsen på bilen avhenger av type bil, ikke hvilket drivstoff den går på

Stråargumenter er ufattelig populære her inne, dessverre. 

Personlig er jeg stor fan av de minste elbilene:

download-1.jpeg.e12aa1b0576f5bc966b37d81613abad7.jpeg

download.jpeg.83f1a0491effcbe92c04ed5dd878388a.jpeg

Anonymkode: 61278...6ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stråargumenter er ufattelig populære her inne, dessverre. 

Personlig er jeg stor fan av de minste elbilene:

download-1.jpeg.e12aa1b0576f5bc966b37d81613abad7.jpeg

download.jpeg.83f1a0491effcbe92c04ed5dd878388a.jpeg

Hvordan fikk du det til å bli stråmann? Du skrev jo selv "Det virker som om alle parkeringshus, for eksempel, har tatt utgangspunkt i fossilbil-bredde, og når alle beboerne kjøper seg elbil, så blir det uhorvelig trangt.". 
Jeg tilla ikke deg en eneste mening, jeg kommenterte på en logisk brist i argumentasjonen din. En elbil er ikke nødvendigvis større enn en fossilbil. Du kan jo ikke bare rope "stråmann" hver gang du er uenig med noen

Endret av newman01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke meg som skrev det. Det er en KG tendens å ha en mening først, og finne argumenta siden. Det får bare folk forklare seg for selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke meg som skrev det. Det er en KG tendens å ha en mening først, og finne argumenta siden. Det får bare folk forklare seg for selv. 

KG tendensen ligger vel her mer i folk som ikke tåler å få påpekt logiske brister i sine uttalelser, hvor det brukes hersketeknikker fremfor å ta til seg sunn fornuft. 

Anonymkode: 77cad...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hehe, ser man det ja. Ikke alltid så lett å holde orden på opphavet på alle anonyme kommentarene her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (6 timer siden):

Ikke sant, vurderte om jeg kunne klare meg med hengervekta til en model X men veldig glad det ble fruen som kjøpte seg en x i stedet. Fikk da også innsett at Tesla ikke var for meg, alt for mye feil og reklamasjoner, snodige problemer og styr. Slik som at bilen åpnet plutselig bakluka midt på natta, låste seg opp og igjen sporadisk, etter mye styr fant vi ut at det var reservenøkkel som hadde lavt batteri så da skjedde visst dette ganske ofte. Så etter uke med frykt for tømt bil, så fikk vi tak i nye batterier og pakket inn i sølvfolie for å hindre signal fra reserve. I tillegg for min del er bilene alt for stive for min smak, minner meg mye om Audi sine kjøre egenskaper som jeg heller ikke liker. Så for meg blir det nok aldri Tesla, selv om de er lederne på pris og utstyr.

Ironisk å skrive dette siden Discovery og Landrover er jo også kjent for ekstremt mye reklamasjon og feil, noe jeg har fått kjent på som alle andre. Men bilene i seg selv er en helt annen klasse spør du meg. I hvertfall hvis man har 3 liter V6 eller tilsvarende 😉

Enig med dere som har hatt elbil lenge at lading ikke er større utfordring for de fleste lenger så lenge man har modeller med brukbar rekkevidde, 400 km+. Og pris/kostnadsbildet er helt klart ikke sammenlignbart, el-bil er latterlig mye billigere å holde og bruke. Men frem til det blir tilgjengelig el-biler med 3,5 tonn hengervekt, som også fortsatt beholder bruktbar rekkevidde selv med lastet henger og skikkelig 4x4 så er det ingen alternativer for de av oss som har slike behov. Og når disse alternativene dukker opp, så får man håpe det ikke er i form av håpløst store og brede amerikanske modeller som ikke passer inn på norske veier og parkerings plasser.

Haha... Kjenner meg igjen med å pakke nøkkelen til elbilen inn i alu-folie. Gikk etterhvert til innkjøp av en liten nøkkelpose som blokkerer signalene. 😄

Men som jeg savner Discovery. Jeg har hatt to stykker. Disco 4 og senest Disco 5. Begge med V6. Elsket begge, og har i motsetning til deg aldri hatt problemer med noen av dem.🥰 Jeg gledet meg til hver eneste kjøretur. Det er biler med sjel. 🥰 Jeg ser lengselsfullt etter alle jeg ser langs veien. Jeg var dessverre litt for sent ute til å sikre meg en flott 2016 modell med lav kilometerstand for bare en uke siden. Pokker også! 😭 

Så finner jeg en fin en til riktig pris (de holder seg utrolig godt i pris), så ryker den sjelløse elbilen med en gang. 😄

Anonymkode: fc890...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Haha... Kjenner meg igjen med å pakke nøkkelen til elbilen inn i alu-folie. Gikk etterhvert til innkjøp av en liten nøkkelpose som blokkerer signalene. 😄

Men som jeg savner Discovery. Jeg har hatt to stykker. Disco 4 og senest Disco 5. Begge med V6. Elsket begge, og har i motsetning til deg aldri hatt problemer med noen av dem.🥰 Jeg gledet meg til hver eneste kjøretur. Det er biler med sjel. 🥰 Jeg ser lengselsfullt etter alle jeg ser langs veien. Jeg var dessverre litt for sent ute til å sikre meg en flott 2016 modell med lav kilometerstand for bare en uke siden. Pokker også! 😭 

Så finner jeg en fin en til riktig pris (de holder seg utrolig godt i pris), så ryker den sjelløse elbilen med en gang. 😄

Ja, er nok mye spennende erfaringer flere med Tesla har hatt.

Er en sann glede å kjøre disse bilene ja, spesielt med luft. Her har det vært jevnlig styr med garanti frem til den utløp, vindusheiser rusta i filler, vann i lykter, service bulletin og små lekkasjer. Ryggekamera styrte jeg med i årevis, men tror jeg har fått fikset det selv, siden de ikke "gadd" se på det før etter garanti gikk ut. Utfellbart hengerfeste fikk jeg heldigvis bytta rett før garantien gikk ut. Føler de har droppet et godt hakk siste 2 årene, jeg kjøpte min 2017 med lav km i starten av 2021 for 550" og ser de nå vipper nok under 400", så synes det var et litt uvanlig søkk der, men er vel kanskje fordi det blir enda mer overflod av disse nå med mer og mer som har gått over til el-bil som firmabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Disse discoveryene. Er det på grønne skilt dere har hatt?

Anonymkode: c9a9f...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De to jeg har hatt har vært på grønne skilter, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (53 minutter siden):

Ja, er nok mye spennende erfaringer flere med Tesla har hatt.

Er en sann glede å kjøre disse bilene ja, spesielt med luft. Her har det vært jevnlig styr med garanti frem til den utløp, vindusheiser rusta i filler, vann i lykter, service bulletin og små lekkasjer. Ryggekamera styrte jeg med i årevis, men tror jeg har fått fikset det selv, siden de ikke "gadd" se på det før etter garanti gikk ut. Utfellbart hengerfeste fikk jeg heldigvis bytta rett før garantien gikk ut. Føler de har droppet et godt hakk siste 2 årene, jeg kjøpte min 2017 med lav km i starten av 2021 for 550" og ser de nå vipper nok under 400", så synes det var et litt uvanlig søkk der, men er vel kanskje fordi det blir enda mer overflod av disse nå med mer og mer som har gått over til el-bil som firmabil.

Uffda, det er litt kjipt når man har problemer. Men det er rart hva man tåler når man er glad i bilen. ☺️ 

Jeg hadde nok godtatt mer tull med Discovery'n enn jeg gjør med elbilen. Hver eneste varsellampe i den,gir meg lyst til å kjøre den i en lyktestolpe (litt overdrevet), for det er bare en "sjelløs elbil". 

Jeg synes de Discovery'ene jeg ser på ligger høyt i pris. Det er først når kilometerstanden begynner å bli høy, at de daler litt. 

Det frister SÅ å kjøpe en ny. Jeg vet jo at driftsutgiftene på den blir mye høyere enn med elbilen. Men jeg er veldig bilinteressert, og elsker Discovery, så for meg er det verdt det. Ser litt på den nye Defenderen også, men den er dyrere.

Livet er for kort til å kjøre kjedelig bil (les elbil), så noe må gjøres. 😅

Nyt disco'n din så lenge du kan. Du vil angre hvis du selger den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 15.39):

Uffda, det er litt kjipt når man har problemer. Men det er rart hva man tåler når man er glad i bilen. ☺️ 

Jeg hadde nok godtatt mer tull med Discovery'n enn jeg gjør med elbilen. Hver eneste varsellampe i den,gir meg lyst til å kjøre den i en lyktestolpe (litt overdrevet), for det er bare en "sjelløs elbil". 

Jeg synes de Discovery'ene jeg ser på ligger høyt i pris. Det er først når kilometerstanden begynner å bli høy, at de daler litt. 

Det frister SÅ å kjøpe en ny. Jeg vet jo at driftsutgiftene på den blir mye høyere enn med elbilen. Men jeg er veldig bilinteressert, og elsker Discovery, så for meg er det verdt det. Ser litt på den nye Defenderen også, men den er dyrere.

Livet er for kort til å kjøre kjedelig bil (les elbil), så noe må gjøres. 😅

Nyt disco'n din så lenge du kan. Du vil angre hvis du selger den. 

Absolutt, og når det ikke er andre som har samme egenskaper slikt som luft dempere med høydejustering og uovertruffen 4x4 så er det ikke mange valg. Hvis jeg skulle byttet ut min måtte det blitt med en av de nye Defender 90 siden jeg elsker korte biler. Men koster nok mer enn det smaker og tror muligens defenderen er enda bredere enn Discovery.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.2.2025 den 15.13):

Grønne skilter på min også, vurderte å få satt i seter når jeg var forlovet, men når jeg nå er singel igjen så har jeg ingen nytte av bakseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 23.45):

Hvorfor skulle det skje?

Nye EU-direktiver..

Anonymkode: 6e82f...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 13.25):

Elbil fungere bra her i landet, men i Sverige/Danmark er det få ladeplasser og kaos så neste gang blir det bensinbil på ferie. Nesten ingen bensinstasjoner der har lademulighet.

Anonymkode: 20de3...ac1

Jeg har vært på ferie i Danmark med min elbil og det var null problemer. Masse ladeplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8ilver8nake skrev (3 timer siden):

Absolutt, og når det ikke er andre som har samme egenskaper slikt som luft dempere med høydejustering og uovertruffen 4x4 så er det ikke mange valg. Hvis jeg skulle byttet ut min måtte det blitt med en av de nye Defender 90 siden jeg elsker korte biler. Men koster nok mer enn det smaker og tror muligens defenderen er enda bredere enn Discovery.

Må bare sende deg denne linken. Hvis du liker den nye Defenderen, vil du kanskje finne noe "eye candy" der. 😍🥰

Lov å drømme litt. 😉 https://www.urban-automotive.co.uk/stock/used-vehicles-in-milton-keynes-buckinghamshire?make=7fe9e3a5-003d-4b83-a3b1-a09b00e6bf8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må bare sende deg denne linken. Hvis du liker den nye Defenderen, vil du kanskje finne noe "eye candy" der. 😍🥰

Lov å drømme litt. 😉 https://www.urban-automotive.co.uk/stock/used-vehicles-in-milton-keynes-buckinghamshire?make=7fe9e3a5-003d-4b83-a3b1-a09b00e6bf8a

Kjenner til de ja, var en youtuber "Ashville" som gjorde jeg oppdaget Urban da han lagde video av sin 90 når han fikk den første han hadde. Nå fikk han nylig ny som URBAN bygde for han. Mye kjekt :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...