newman01 Skrevet 20. februar #201 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): og teslaen med elendig svingradius, egner seg verken til bykjøring eller lengre turer. Kikke på ladestasjonene så ser man jo det på vinteren, til og med i Bergen, hvor det ikke engang er skikkelig kaldt. Det er KØ, det er faktisk temmelig dritt med lading. Og hva er greia med at de ikke kan ha et tak over dem? Tror jeg sier ja takk, begge deler 😀 Anonymkode: 8a5ac...931 Dårlig svingradius har antagelig firehjulstrekken en del av skylden for. Slike ting øker stort sett svingradiusen en god del. Og det er flust med ledige ladestolper i bergen, ihvertfall akkurat nå. Listen over ladestasjoner var ganske lang inne på google 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #202 Del Skrevet 20. februar newman01 skrev (1 time siden): Dårlig svingradius har antagelig firehjulstrekken en del av skylden for. Slike ting øker stort sett svingradiusen en god del. Poenget var at for vedkommende var behovet ikke dekket av en elbil med stort batteri. Selvsagt kunne vedkommende stikk til byen i Tesla, men lettere vi å velge den som er lett å manøvrere når man kun skal en liten svipp. For lengre turer på motorvei suger det så mye strøm fra batteriet at man må stoppe for ofte, og det tar for lang tid. På bildet ditt er det forresten kun to hurtigladere, Laksevåg senter og Danmarks plass. Det er også en i sentrum, men den er kun for drosjer. Anonymkode: 8a5ac...931 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 20. februar #203 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): På bildet ditt er det forresten kun to hurtigladere, Laksevåg senter og Danmarks plass. Det er også en i sentrum, men den er kun for drosjer. Anonymkode: 8a5ac...931 Jeg er ikke så godt kjent i Bergen, men det er nå vesentlig mer enn 2 ladeplasser med effekt over 150kW. Bildet mitt var et utsnitt av en by, og det går ikke an å justere visning i listen på venstre side. Jeg la ved en link til deg så du slipper å feiltolke alt hurtiglader elbil - Google Maps Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #204 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 22.17): Det skal da ikke være plunder med en så ny bil? I så fall er det bilmerket det er noe feil med. Tja både Volkswagen og Tesla har jo hatt en del problemer med varmepumper hvor kompressoren eksploderer og sender metallbiter i hele resten av varmepumpe systemet. Og det er en veldig kostbar reperasjon når det skjer etter at garantien har gått ut. Anonymkode: 76d2f...489 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #205 Del Skrevet 20. februar newman01 skrev (3 timer siden): Dårlig svingradius har antagelig firehjulstrekken en del av skylden for. Slike ting øker stort sett svingradiusen en god del. Nei. På model Y er det en helt elendig svingradius. Ikke noe jeg har opplevd i nærheten en gang på tidligere bensinbiler med firehjulstrekk jeg har hatt. Jeg syns det var litt dårlig svingradius på en model 3 jeg har, men når jeg fikk en model Y som lånebil en gang ble jeg helt forferdet over hvor ELENDIG svingradius den hadde. Anonymkode: 76d2f...489 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #206 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (På 4.2.2025 den 5.00): ...vil savne bensinbilen. Aldri noen problemer, og det føles trygt. Den er en slags berrdskapsikkerhet i det og. Anonymkode: 13a0e...69a Om beredskap/sikkerhet. Hvis det blir krig er det kanskje like sannsynlig at bensinleveransene forstyrres og blir kjempedyrt som at strømmen går? Med elbiler er det i det minste mulig å lage strøm privat vha solpaneler eller småkraftverk i elver og bekker. Det er etterhvert mange som har paneler på hytter og båter og som kan slå sine sammen for å kunne lade. Det kreves ikke veldig store elektrikerkunnskaper for å koble dette til å kunne lade elbiler. Men hurtiglading blir det neppe om man ikke har veldig mange paneler. Å bore etter olje privat i egen hage og rafinere den til bensin i garansjen antar jeg er vanskeligere. Anonymkode: 72ba7...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #207 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om beredskap/sikkerhet. Hvis det blir krig er det kanskje like sannsynlig at bensinleveransene forstyrres og blir kjempedyrt som at strømmen går? Med elbiler er det i det minste mulig å lage strøm privat vha solpaneler eller småkraftverk i elver og bekker. Det er etterhvert mange som har paneler på hytter og båter og som kan slå sine sammen for å kunne lade. Det kreves ikke veldig store elektrikerkunnskaper for å koble dette til å kunne lade elbiler. Men hurtiglading blir det neppe om man ikke har veldig mange paneler. Å bore etter olje privat i egen hage og rafinere den til bensin i garansjen antar jeg er vanskeligere. Anonymkode: 72ba7...99e Nøyaktig like dum påstand, som du mener det er å skaffe strøm når infrastrukturen går ad dundas🤣 Kan trygt kalles rosenrødt å mene det er ”lettvint” å skaffe strøm i en krigssituasjon. Anonymkode: dba78...3b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #208 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om beredskap/sikkerhet. Hvis det blir krig er det kanskje like sannsynlig at bensinleveransene forstyrres og blir kjempedyrt som at strømmen går? Med elbiler er det i det minste mulig å lage strøm privat vha solpaneler eller småkraftverk i elver og bekker. Det er etterhvert mange som har paneler på hytter og båter og som kan slå sine sammen for å kunne lade. Det kreves ikke veldig store elektrikerkunnskaper for å koble dette til å kunne lade elbiler. Men hurtiglading blir det neppe om man ikke har veldig mange paneler. Å bore etter olje privat i egen hage og rafinere den til bensin i garansjen antar jeg er vanskeligere. Anonymkode: 72ba7...99e Jo det krever definitivt STORE elektrikerkunnskaper å få en samling solcellepaneler eller et kraftverk i en bekk til å lade en elbil. Dette må da være en spøk??? Jeg ville valgt bensinbil tusen ganger foran elbil i en krisesituasjon. Strømmen var borte i 5 dager flere steder i Trøndelag for en måned siden. Man kan ikke basere seg på en så sårbar infrastruktur i en krisesituasjon. Anonymkode: 96df8...ae2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #209 Del Skrevet 20. februar Vi får nå håpe at det ikke blir krise. Og forsvaret trenger at noen nisser kjører fossil fortsatt, fordi de vil være de eneste som har drivstoff i en slik situasjon. Anonymkode: 61278...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #210 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.19): Jo det krever definitivt STORE elektrikerkunnskaper å få en samling solcellepaneler eller et kraftverk i en bekk til å lade en elbil. Dette må da være en spøk??? Jeg ville valgt bensinbil tusen ganger foran elbil i en krisesituasjon. Strømmen var borte i 5 dager flere steder i Trøndelag for en måned siden. Man kan ikke basere seg på en så sårbar infrastruktur i en krisesituasjon. Anonymkode: 96df8...ae2 Det er sikkert derfor det ble eksportert masse Nissan Leaf fra Norge til Ukraina etter at krigen startet ... Anonymkode: 9c6ea...29e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #211 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er sikkert derfor det ble eksportert masse Nissan Leaf fra Norge til Ukraina etter at krigen startet ... Anonymkode: 9c6ea...29e Jepp, det var sånn den delen av diskusjonen startet. Men fossilfolket klarer ikke å holde på en tanke så veldig lenge, virker det som. Anonymkode: 61278...6ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #212 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er sikkert derfor det ble eksportert masse Nissan Leaf fra Norge til Ukraina etter at krigen startet ... Anonymkode: 9c6ea...29e Det ble sjekket opp tidligere i tråden og viste seg å være en myte. Det var sånn typ 20 elbiler ut av Norge TOTALT i 2022 og 1200 i 23/24. Mange av disse gikk via Serbia og så til Russland. Bare å google. Anonymkode: 96df8...ae2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #213 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jepp, det var sånn den delen av diskusjonen startet. Men fossilfolket klarer ikke å holde på en tanke så veldig lenge, virker det som. Anonymkode: 61278...6ca Fossilfolket debunket den myten gitt. Anonymkode: 96df8...ae2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #214 Del Skrevet 22. februar Tja, vi har solgt biler den veien selv. Alle disse oppkjøpsselskapene som gjør dette profesjonelt tjener penger på det. Og media har snakket mye om det også. Er ikke så bekymret for at alle disse tar feil. Anonymkode: 61278...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormsen Skrevet 26. februar #215 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.19): Jo det krever definitivt STORE elektrikerkunnskaper å få en samling solcellepaneler eller et kraftverk i en bekk til å lade en elbil. Dette må da være en spøk??? Jeg ville valgt bensinbil tusen ganger foran elbil i en krisesituasjon. Strømmen var borte i 5 dager flere steder i Trøndelag for en måned siden. Man kan ikke basere seg på en så sårbar infrastruktur i en krisesituasjon. Anonymkode: 96df8...ae2 Du vet at bensinpumpene ikke virker uten strøm? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #216 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.19): Man kan ikke basere seg på en så sårbar infrastruktur i en krisesituasjon. Er ikke distribusjon av bensin og diesel minst like sårbart i en krisesituasjon? Fordelen med fossilt er at man kan ha en 1000l pall-dunk eller 2 stående i prepperommet. Verre å lagre strøm. Anonymkode: 09840...f51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #217 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 23.19): Beklager jeg kan ikke hjelpe deg. Jeg har ikke initiert noen konkurranse. Det var en sammenligning for å voksenopplære folk som tror at det eksporteres haugevis av elbiler til Ukraina, og attpåtil slengt på at det er et skrikende behov for elbiler der fordi folk ikke har tilgang på oljebasert drivstoff. Faktum er at eksporten er forsvinnende liten OG at det fortsatt er et enormt stort behov for ordentlige biler som ikke trenger å lades i hytt og pine når man har problemer med strømtilgang generelt og spesielt i de krigutsatte områdene i Ukraina. Til tross for at verden fortsatt er basert overveiende på logiske sammenhenger har det altså festet seg en myte om at Ukraina masseimporterer elbiler fra Norge.... Man skal være utrolig nedsnødd hvis man tror at fronten i Ukraina hamstrer ELbiler. Og tallene viser jo heldigvis at den slags oppkonstruert tøv nettopp er...tøv. Anonymkode: 96df8...ae2 Ingen snakket om frontene. Det helt vanlige borgere i Kyiv, Lviv og Kharkiv, som kjøper elbiler. Det er fordi det er enklere å få tak i strøm enn bensin. Veldig mange mennesker prøver å leve tilnærmet normalt liv i storbyer, de må dra på jobb og levere barn til barnehager, som før. Du kan ihvertfall sjekke selv finn og se at billige gamle Leaf til 40-50 tusen har forsvunnet fra norske bruktbilmarked. Også definer "haugvis".. Men mange nok til at alle har forsvunnet ut av landet. I fronten trenger de selvsagt noe helt annet. Anonymkode: 553a4...8bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #218 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er ikke distribusjon av bensin og diesel minst like sårbart i en krisesituasjon? Fordelen med fossilt er at man kan ha en 1000l pall-dunk eller 2 stående i prepperommet. Verre å lagre strøm. Anonymkode: 09840...f51 Dette her kommer til å variere fra land til land. Fult mulig at Norge, så fremt den ikke er okkupert, ikke kommer til å ha mange på bensin og diesel i en krigssituasjon. Men situasjonen til Ukraina blir noe annet, Ukraina produserer ikke drivstoff selv, og verre enn det, Ukraina brukte å kjøpe drivstoff fra Russland. Men, Ukraina har atomkraftverk og vannkraftverk, arv fra sovjetunion. Så for Ukraina er det enklere med strøm enn drivstoff. Drivstoff er nå rasjonert i Ukraina. Fordi det skal brukes i fronten. Ja, militære kjøretøy kjører på drivstoff, også i Ukraina. Men det er nettopp det som gjør at vanlige borgere ikke har muligheter til å få tak i drivstoff. Det har vært opptil 40 millioner mennesker i Ukraina til å begynne med, selv med alle som døde i krigen, eller forlot landet, det estimeres fortsatt til å bo over 30 millioner i Ukraina! Ikke alle er i fronten jo, folk bor jo fortsatt i storbyer over hele landet, også langt fra fronten. Disse går jo ikke fra A til B, eller hva dere tror, jeg skjønner ikke. Det kryr av elbiler i Kyiv, du kan se alt fra gamle Think og Leaf, alt mulig rart, men mest populære er faktisk også Tesla, som i Norge. Det er ikke viktig for alle at bilen skal kunne kjøre 200 km i strekk, når det er bare for bykjøring. Ukrainske politikere har fjernet VAT og Customs på elbiler. Det er nå estimert at det er mer enn 90 000 elbiler som kjører i Ukraina nå. Sitat The demand for electric vehicles in Ukraine is driven by zero customs duties and the absence of VAT. For example, when importing an electric car, you only have to pay an excise tax of EUR 1 per kilowatt hour of battery, which is a maximum of EUR 100 per car. https://visitukraine.today/blog/4267/the-electric-car-market-in-ukraine-is-growing-rapidly-which-models-are-imported-most-often-in-2024 Anonymkode: 553a4...8bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #219 Del Skrevet 27. februar Nei, selvfølgelig ikke. Savner IKKE klippekort på verkstedet, svindyrt drivstoff, stort vedlikeholdsbehov... Anonymkode: ad4e9...802 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #220 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, selvfølgelig ikke. Savner IKKE klippekort på verkstedet, svindyrt drivstoff, stort vedlikeholdsbehov... Anonymkode: ad4e9...802 Å kjøre rundt i bil som går på strøm og tro det ikke er vedlikeholdsbehov, er dft mye man ikke har skjønt med å eie bil! Anonymkode: dba78...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå