Gå til innhold

Helseangst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det andre enn meg som sliter veldig med helseangst! Har symptomer hele tiden og tror jeg har kreft.

hva gjorde du eventuelt for å komme deg ut av det? Jeg har slitt med dødsangsten og helseangsten i 3 år nå

Anonymkode: cf378...5fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kognitiv terapi hjalp meg veldig mye. Kan anbefale det.

Det ligger et helseangst selvhjelpskurs ute på NHI.no, kanskje det kan være noe å prøve? Jeg liker også Tankevirus appen.

Anonymkode: b085a...3ee

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har mye erfaring med helseangst, har diagnosen på papiret og har gått mye i terapi. Når jeg slet som verst så jeg et klipp om og om igjen fra YT (det var med i et kurs om helseangst jeg tok), linker den her:

Er med Ingvard Wilhelmsen, og han har hjulpet meg en del. Kan anbefale lydbøkene hans mye! Det var også godt å se i dette klippet hvor vanlig helseangst egentlig er. Forskjellen er vel på hvor mye hver enkelt lar det styre livet.

Den dag i dag sliter jeg egentlig ganske lite med helseangst, men for et år siden var det altoppslukende (hadde ganske mye helseangst i flere år). Var på legevakta flere ganger i måneden, panikkangst nesten hver dag og var konstant overbevist om at jeg hadde en farlig sykdom. 

Det har ligget beinhardt arbeid bak å komme dit jeg er i dag. Selvsagt har jeg mine demoner enda, men når en helseangst-tanke kommer i dag så klarer jeg å rasjonalisere. 

Mine beste tips som har hjulpet meg:

- Hadde timeavtale med legen med 1 mnd mellomrom i starten, lovet meg selv at jeg skulle IKKE tenke på angsten i mellomtiden. Hvis jeg hadde et problem skulle jeg ta det med legen på neste legetime, det var jo tross alt ikke mye jeg fikk gjort selv. Så hver gang et nytt symptom oppsto tok jeg bare et mentalt notat, og tenkte at hvis dette symptomet fortsatt er tilstede ved neste legetime, skulle jeg ta det med legen. Etter hvert ble det lengre tid mellom legetimene, kanskje 2 måneder. Nå er det snart 5 måneder siden sist jeg var der, og det går helt fint!:)

- Hold deg opptatt. Jeg hadde mye tid til å sitte og tenke. Skaff deg en hobby, ta et nettstudium (det gjorde jeg), start på noe nytt, tren, gå tur osv. Å ha mye tid til å sitte og gruble er noe av det verste du kan gjøre.

- Det viktigste er kanskje å lære å stole på kroppen din, deg selv og helsepersonell. Mitt største problem var at jeg ikke stolte på noen, var alltid redd for at noe var galt, at legen ikke sjekket nok osv. 

- Ikke vær redd for å spørre om hjelp/være åpen. Ta kontakt med fastlegen din og be om hjelp, spør om å bli henvist til psykolog/DPS. 

- IKKE under NOEN omstendighet google symptomer!! Jeg tuller ikke når jeg sier dette er det absolutt verste du kan gjøre. Det frister helt utrolig mye når man sitter der og frykter for livet sitt, men det gjør vondt mye verre! Heller ikke be andre om å gjøre det for deg (som jeg gjorde). Det skaper så mye mer vondt enn det er verdt, og her kommer det inn at du må bare stole på legen din. Du trenger ikke google fordi du skal jo til legen din uansett, og dr google har ikke haugevis med års utdanning og kjenner deg og din historie - det gjør legen din!:)

Håper dette hjelper ❤️ 

Endret av meningsløs
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...