Gå til innhold

Utrolig mye skrivefeil i tv og aviser…./

Rødstrupa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nettavisene bekrefter språkets degenerasjon.

Anonymkode: 7c8bf...18a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Nowayback skrev (På 8.2.2025 den 16.17):

Mye å/og feil.

Akkurat det gjør  meg helt sprø!

Anonymkode: 009c4...09d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er irriterende, jeg ser det ofte i store riksmedier. Det går vel litt fort i svingene av og til, men noe er bare et resultat av at journalisten er dårlig i norsk. Føles som de skriver muntlig, som jeg gjør nå. Dialekt og slang kommer gjennom. Og bare sånn feil bruk av preposisjoner og helt elementære saker.

Nå tekstes jo en del automatisk også. Verste eksempelet på det så jeg nå veldig nylig i en eller annen true crime på Max. Det ble nesten latterlig, for den ble veldig bokstavelig. Det var f.eks. snakk om at noen hadde slått noen med et balltre (bat), og det ble oversatt til flaggermus og hvordan han tok frem flaggermusen og slo den andre ihjel med denne flaggermusen. Sånn skjedde flere ganger, når mennesket er tatt ut av det og roboten ikke er smart nok til å tenke kontekst, så blir det jo helt bingo med alle ord som har flere betydninger. Og det ble jo litt latterlig til slutt, men også irriterende. Det er et dårlig produkt Max leverer til sluttbruker i Norge.

Anonymkode: 58279...57d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rødstrupa skrev (På 1.2.2025 den 19.24):

Det er så mye skrivefeil. Det være seg tv og aviser. Veldig irriterende. Skulle tro at de i deres yrkesvalg var gode i rettskrivning!? Sjekk her a:image.thumb.jpeg.388de9614f5d38e7611994e191abc0cf.jpeg

Jeg formoder at det er slagfeilen i nasjonsnavnet Kongo du sikter til i eksempelet ditt? Slikt er fort gjort i en travel redaksjon.

«Framrykkingen» er i alle fall korrekt norsk.

Framrykkingen, framrykningen, fremrykkingen og fremrykningen er alle sidestilte ord på norsk.

Hilsen korrekturleser

Anonymkode: a06c2...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er utrolig at så mange journalister ikke forstår forskjellen mellom også/og så. Ser det overalt, og blir sprø av det

En annen pandemi er "skal være" og varianter derav, for å holde ryggen klar. Helt forferdelig å lese, og jeg må hele tiden "oversette" til "er".

Anonymkode: dfd21...b26

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 17.16):

overskriften hadde vært litt mer korrekt ved å skrive "utrolig mange skrivefeil (..)" 

Anonymkode: b93e2...7e5

Man starter en setning ved å bruke stor bokstav.. 

Anonymkode: ff2fd...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 11.54):

Ja, det er irriterende, jeg ser det ofte i store riksmedier.

men noe er bare et resultat av at journalisten er dårlig i norsk.

Anonymkode: 58279...57d

Mye bruk av AI tenker jeg. Har selv sett språklige feil som burde ha vært rettet på før artikkelen ble sendt inn. Hva skjedde med å lese over før man publiserer noe? 

Sånn går det vel når innholdet er viktigere enn språket?

Anonymkode: 2e81a...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 17.25):

Jeg er hjertens enig. Jeg har lagt merke til mange pussige formuleringer, åpenbare faktafeil og knotete skrivefeil i tradisjonelle medier, men dette gjelder først og fremst kjendisstoff hvor de trolig har satt generasjon Z ved skrivebordet.

Anonymkode: 5d164...1fd

Den yngre generasjonen kan ikke skrive.

https://www.nrk.no/rogaland/skriveferdighetene-har-blitt-darligere-og-ki-vil-gjore-det-verre_-ifolge-laerere-1.17210792

– Som de fleste i sin generasjon kommer de ut av videregående uten å ha lært noe særlig grammatikk. Nesten ingen vet hva en leddsetning er. Mange blander sammen ordklasser og setningsledd. Jeg må bruke mye tid på å lære dem hvordan en vanlig setning på norsk er bygd opp, sier Yngve Benestad Hågvar, førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag på OsloMet.

Aftenpostens språktest av sommervikar-kandidater viser at de får stadig færre poeng. Det har gått fra 74 prosent rette svar i 2020, til 67 prosent i fjor.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...