Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #1 Skrevet 7. mars 2006 En person skylder meg penger, 150 000.- pluss renter på avdrag. Desverre har ikke vi skrevet noen papirer mellom oss, han signerte bare på bankpapirene- at han sto som kausjonist. Lånet hade 2:e pri i leiligheten hans. Leiligheten ble tvangssolgt og det ble ikke noe igen til å dekke lånet, så dette sitter jeg altså igjen med. Han har ikke betalt en eneste krone i løpet av 4,5 år. Har tom førsøkt å få han til å betale tex 50kr per måned men nei... Nu tenkte jeg sende ett slags gjeldsbrev/avbetalingsforslag til han- rekommendert. Håpe på att jeg får svar og sen ta det til forliksrådet for da har jeg hans underskrift. Noen som har andre forslag på hva jeg kan gjøre og noen som vet om ett standard avbetalings"brev" eller forslag på hva jeg bør skrive og ha med?
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #2 Skrevet 7. mars 2006 Det ser desverre ut til at du har tapt 150.000 kr. Låneren virker ikke mye villig til å gjøre opp for seg, å så lenge det ikke finnes noen papirer på lånet tror jeg ikke du kommer noen vei.
Titti72 Skrevet 7. mars 2006 #3 Skrevet 7. mars 2006 Hvis han sto som kausjonist og du ikke betaler så burde jo kravet komme til han.
Shea Skrevet 7. mars 2006 #4 Skrevet 7. mars 2006 (endret) Håpe du har kopi av overføring til kontoen til den du lånte penger til. Eller kvitteringer på betaling av utgifter med den personens navn på. En annen lur ting er om du har ført opp gjelden i selvangivelsen din. Da har du et godt kort til om du skal få igjen pengene. Vil anbefale å høre med politiet (som nå har ansvar for forliksrådet) om hjelp til hvordan du skal handtere saken. Så du gjøre riktige grep med en gang og ikke kaster bort tid på å gjøre ting som ikke er relevant for vidre saksgang. Å la forfallet på lånet gå til kausjonist er ikke noe lurt da lånet står i ditt navn og det er du som blir å få betalingsannmerkninger for det. Hør heller med banken hvordan du kan få overført avdragene til den du lånte pengene til. Hører gjerne fra deg hvordan det går- Endret 7. mars 2006 av Shea
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #5 Skrevet 7. mars 2006 Takk for svar! Nei å ikke betale har jeg ikke tenkt å gjøre... Shea- hvorfor skulle banken gå med på å overføre avdragene? Det hade jo vært kjempefint altså, bare lurer på hvordan jeg skulle få til det... Det er alltså politiet jeg skal kontakte? Ringer jeg dem bare på vanlig måte? Altså till kontoret i min kommune eller er det et spesiellt sted jeg skal henvende meg?
Gjest Enestående mor Skrevet 7. mars 2006 #6 Skrevet 7. mars 2006 Ring politiet på hjemstedet ditt og forklar situasjonen. De vet nok hvem du skal henvende deg til. Det fleste politistasjoner og lensmannskontor har noen som jobber med økonomiske saker så jeg ville tro at de har det der du bor også. Ønsker deg ihvertfall masse lykke til.
Snupsi79 Skrevet 7. mars 2006 #7 Skrevet 7. mars 2006 Det her klarer du ikke ordne opp i på egenhånd. Gå til en advokat og forklar saken din. Lykke til!
Shea Skrevet 7. mars 2006 #8 Skrevet 7. mars 2006 Har hørt om tilfeller hvor låneavdragene er blitt overført fra lånetaker til kausjonist pga forskjellige omstrendigheter. Tenkte bare ditt tilfelle kan være et av dem. Skader jo ikke å spørre. Var det gjort overføringer fra din lånekonto med beløp til den som er skyldig deg penger så vil jo banken se det i sine papirer.
Gjest Enestående mor Skrevet 7. mars 2006 #9 Skrevet 7. mars 2006 Har hørt om tilfeller hvor låneavdragene er blitt overført fra lånetaker til kausjonist pga forskjellige omstrendigheter. Tenkte bare ditt tilfelle kan være et av dem. Skader jo ikke å spørre. Var det gjort overføringer fra din lånekonto med beløp til den som er skyldig deg penger så vil jo banken se det i sine papirer. ← Her er det vel flere faktorer som spiller inn. Bl.a om lånetaker har betalingsanmerkninger, har sikkerhet, er i arbeid og viser vilje til å gjøre opp for seg. Krysser ihvertfall fingrene. 150.000 kr er masse penger å måtte betale på for andre.
Shea Skrevet 7. mars 2006 #10 Skrevet 7. mars 2006 Ja jeg håper også virkelig at trådstarter får den hjelpen han trenger for å få tilbake de pengene. Helst med renter også.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #11 Skrevet 13. mars 2006 Derfor låner jeg aldi bort penger ellerer kausjonist. Never.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 14. mars 2006 #12 Skrevet 14. mars 2006 Denne tråden viser nettopp hvor lurt det er å ALDRI kausjonere eller stille som garantist for andre. Selv et aldri så godt vennskap kan ryke pga slikt. At man i tillegg ikke har noe skriftlig er jo bare så utrolig bort i natta, dessverre...................... Stiller ALDRI opp for noen andre på denne måten. Ryker et vennskap fordi jeg ikke vil stille opp som kausjonist er ikke vennskapet verd det heller. Selvfølgelig håper også jeg at trådstarter får de pengene h*n skal ha, men jeg har vel ikke skjønt poenget her heller jeg da. Trådstarter forteller at h*n har lånt penger av en annen, som også stiller som kausjonist for lånet. Altså må trådstarter være låntager, for så å ha lånt ut penger til denne "andre" personen. Vet ikke hva som skjer om trådstarter ikke betaler avdrag, da ville det vel være naturlig at denne "andre" personen, som er kausjonist for eget lån fortsetter å betale. Bare surr eller ..............
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2006 #13 Skrevet 14. mars 2006 :klø: Du har lånt penger. Han er kausjonist. Han skylder deg penger? Er det ikke du da som skylder banken? Nei..
Gjest Varg-Menja Skrevet 14. mars 2006 #14 Skrevet 14. mars 2006 Vil anbefale å høre med politiet (som nå har ansvar for forliksrådet) om hjelp til hvordan du skal handtere saken. Så du gjøre riktige grep med en gang og ikke kaster bort tid på å gjøre ting som ikke er relevant for vidre saksgang. ← Dette stemmer ikke helt, forliksrådet er fortsatt som før. Det eneste som er endret er at politiet tar seg av de sakene hvor man enten har ett underskrevet gjeldsbrev, eller en rettskraftig dom på kravet. (Feks fra forliksrådet.) Så denne saken må nok opp i forliksrådet som før, iom at det ikke foreligger dokumentasjon på noe som helst. Jeg skjønner heller ikke hvorfor du mener at han skylder deg penger, når han har stått som kausjonist, siden det var litt rotete forklart?
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #15 Skrevet 14. mars 2006 En person skylder meg penger, 150 000.- pluss renter på avdrag. Desverre har ikke vi skrevet noen papirer mellom oss, han signerte bare på bankpapirene- at han sto som kausjonist. Lånet hade 2:e pri i leiligheten hans. Leiligheten ble tvangssolgt og det ble ikke noe igen til å dekke lånet, så dette sitter jeg altså igjen med. Han har ikke betalt en eneste krone i løpet av 4,5 år. Har tom førsøkt å få han til å betale tex 50kr per måned men nei... Nu tenkte jeg sende ett slags gjeldsbrev/avbetalingsforslag til han- rekommendert. Håpe på att jeg får svar og sen ta det til forliksrådet for da har jeg hans underskrift. Noen som har andre forslag på hva jeg kan gjøre og noen som vet om ett standard avbetalings"brev" eller forslag på hva jeg bør skrive og ha med? ← kontakt advokat. Dette kan se ut som om det blir vanskelig for deg alene å ordne opp i
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #16 Skrevet 14. mars 2006 Det fleste politistasjoner og lensmannskontor har noen som jobber med økonomiske saker så jeg ville tro at de har det der du bor også. ←
Shea Skrevet 14. mars 2006 #17 Skrevet 14. mars 2006 Dette stemmer ikke helt, forliksrådet er fortsatt som før. Det eneste som er endret er at politiet tar seg av de sakene hvor man enten har ett underskrevet gjeldsbrev, eller en rettskraftig dom på kravet. (Feks fra forliksrådet.) Så denne saken må nok opp i forliksrådet som før, iom at det ikke foreligger dokumentasjon på noe som helst. ← Jo du har rett i at saken likevel må inn for forliksrådet, det jeg mente er at prosessen før blir nå håndtert av politi. Slik var det ikke før. Tro meg det vet jeg. Politiet forkynner nå papirene som forliksrådet før gjorde selv før.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #18 Skrevet 15. mars 2006 Ring politiet på hjemstedet ditt og forklar situasjonen. De vet nok hvem du skal henvende deg til. Det fleste politistasjoner og lensmannskontor har noen som jobber med økonomiske saker så jeg ville tro at de har det der du bor også. Ønsker deg ihvertfall masse lykke til. ← POLITIET???? Mener du at de skal beskjeftige seg med slike fillesaker? På bekostning av alvorlig kriminalitet?? *rister på hodet*
Shea Skrevet 15. mars 2006 #19 Skrevet 15. mars 2006 POLITIET???? Mener du at de skal beskjeftige seg med slike fillesaker? På bekostning av alvorlig kriminalitet?? *rister på hodet* ← Uten å kunne trekke konklusjoner om trådstarters sak, så er faktis økonomisk kriminalitet hardt straffet i dette landet. Så er det faktisk en pålagt oppgave politiet har å hjelp til i slike tilfeller. Sansynlig vis er det i resepsjonen trådstarter vil få hjelp når han henvender seg. Dem som sitter der er trent til slikt og vet hva som kan tas vidre eller ikke. Det er absolutt ikke noen fillesak for dem slike saker måtte gjelde. Når det gjelder politiets kapasitet så tror jeg heller du må rette skytset vidre mot høyere myndighetstakere som setter budsjettene.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. mars 2006 #20 Skrevet 15. mars 2006 Da skal jeg forklare litt bedre Han fikk ikke lån så jeg tok opp et lån på meg selv, men med sikkerhet i hans leilighet. Jeg førte siden over dette lånet til hans konto som ett privat lån fra meg til han. Det er IKKE jeg som skylder han penger, men jeg betaler hver måned på penger han har brukt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå