AnonymBruker Skrevet 1. februar #1 Del Skrevet 1. februar Hei! Jeg ønsker tips til måltider eller mat/oppskrifter som smaker godt og som funker til vektnedgang. ~ Jeg ønsker mest mulig ren mat og ikke mat med mye tilsatt kunstig sukker. ~ Jeg har fått beskjed fra legen å holde meg på 1400 -1500 kcal i uka da jeg er lav og pr dags dato ikke har mulighet for hard trening. Det er dette rådet og det å spise mest mulig rene råvarer jeg ønsker å forholde meg til. ~ Jeg syns grønnsaker er super kjedelig, men jeg er sikkert ikke fli K til å tilberede dem. Noen tips til grønnsaker som smaker godt som middagstilbehør, men tilberedt uten mye smør og olje? ~ Jeg er ikke glad i laks eller cottage cheese. Heller ingen fan av kesam og naturell yoghurt. Ellers ganske altspisende! Kanskje dette kan bli tråden for oss som trenger matoppskrifter og tips? Anonymkode: 75aab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #2 Del Skrevet 1. februar Anbefaler appen Lifesum. Der kan du leke deg litt, planlegge morgendagen osv. Jeg er slank, men må ligge på nivået du beskriver for å holde meg slik. Mitt råd er å prioritere hardt. Grønnsaker er jo ikke supergodt, men jeg spiser masse rå grønnsaker gjennom dagen på jobb. Feks cherrytomater, knaskegulrøtter, søtpaprika, bær osv. Store mengder hver dag. Ellers går det en del i kokt egg på knekkebrød. Drikker en del svart kaffe og Pepsi max mellom måltider. La deg selv være sulten en stund før du spiser igjen, ha gjerne faste tider du spiser. For meg er det lettere å droppe frokost enn å faste fra kl 19 feks, så jeg spiser heller et kveldsmåltid. På kvelden er jeg så fysen at det er bedre med et måltid enn å kjempe mot godtesyken. Til middag er det lurt med mest mulig rene råvarer, jeg er glad i storfekjøtt, ørret og kylling. Steker søtpotet eller vanlig potet +litt andre grønnsaker i ovnen til. Drømmelett er en mager og fin base til dressing. Anonymkode: 54dc9...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Anbefaler appen Lifesum. Der kan du leke deg litt, planlegge morgendagen osv. Jeg er slank, men må ligge på nivået du beskriver for å holde meg slik. Mitt råd er å prioritere hardt. Grønnsaker er jo ikke supergodt, men jeg spiser masse rå grønnsaker gjennom dagen på jobb. Feks cherrytomater, knaskegulrøtter, søtpaprika, bær osv. Store mengder hver dag. Ellers går det en del i kokt egg på knekkebrød. Drikker en del svart kaffe og Pepsi max mellom måltider. La deg selv være sulten en stund før du spiser igjen, ha gjerne faste tider du spiser. For meg er det lettere å droppe frokost enn å faste fra kl 19 feks, så jeg spiser heller et kveldsmåltid. På kvelden er jeg så fysen at det er bedre med et måltid enn å kjempe mot godtesyken. Til middag er det lurt med mest mulig rene råvarer, jeg er glad i storfekjøtt, ørret og kylling. Steker søtpotet eller vanlig potet +litt andre grønnsaker i ovnen til. Drømmelett er en mager og fin base til dressing. Anonymkode: 54dc9...4c4 Takk ❤️❤️ Bruker MyFitnessPal til «grovregning» men prøver å legge meg på et nivå slik at jeg kan leve resten av livet på livsstilsendringene. Og må derfor finne ting å spise jeg faktisk liker. Anonymkode: 75aab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #4 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hei! Jeg ønsker tips til måltider eller mat/oppskrifter som smaker godt og som funker til vektnedgang. ~ Jeg ønsker mest mulig ren mat og ikke mat med mye tilsatt kunstig sukker. ~ Jeg har fått beskjed fra legen å holde meg på 1400 -1500 kcal i uka da jeg er lav og pr dags dato ikke har mulighet for hard trening. Det er dette rådet og det å spise mest mulig rene råvarer jeg ønsker å forholde meg til. ~ Jeg syns grønnsaker er super kjedelig, men jeg er sikkert ikke fli K til å tilberede dem. Noen tips til grønnsaker som smaker godt som middagstilbehør, men tilberedt uten mye smør og olje? ~ Jeg er ikke glad i laks eller cottage cheese. Heller ingen fan av kesam og naturell yoghurt. Ellers ganske altspisende! Kanskje dette kan bli tråden for oss som trenger matoppskrifter og tips? Anonymkode: 75aab...5bd Oi shit ikke uka, men dagen!!! Håper alle ser dette! Anonymkode: 75aab...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #5 Del Skrevet 1. februar Jeg er nå 72 kilo. Burde gå ned minst 10 kilo, aller helst 5 kilo til. Anonymkode: 75aab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #6 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk ❤️❤️ Bruker MyFitnessPal til «grovregning» men prøver å legge meg på et nivå slik at jeg kan leve resten av livet på livsstilsendringene. Og må derfor finne ting å spise jeg faktisk liker. Anonymkode: 75aab...5bd Er litt det jeg tenkte på ift prioritering. For det jeg beskriver er faktisk min livsstil. Det betyr ikke at knekkebrød med kokt egg er det beste jeg vet. Eller at å knaske på rå grønnsaker er det jeg har aller mest lyst til. Men at man må tenke litt «drivstoff og kalorier» i hverdagen for å holde kaloriene innenfor. Så prioriterer jeg heller at middagen er ting jeg liker (men selvfølgelig, man må ha forskjell på hverdag og fest her også). Anonymkode: 54dc9...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #7 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg ønsker tips til måltider eller mat/oppskrifter som smaker godt og som funker til vektnedgang. ~ Jeg ønsker mest mulig ren mat og ikke mat med mye tilsatt kunstig sukker. ~ Jeg har fått beskjed fra legen å holde meg på 1400 -1500 kcal i uka da jeg er lav og pr dags dato ikke har mulighet for hard trening. Det er dette rådet og det å spise mest mulig rene råvarer jeg ønsker å forholde meg til. ~ Jeg syns grønnsaker er super kjedelig, men jeg er sikkert ikke fli K til å tilberede dem. Noen tips til grønnsaker som smaker godt som middagstilbehør, men tilberedt uten mye smør og olje? ~ Jeg er ikke glad i laks eller cottage cheese. Heller ingen fan av kesam og naturell yoghurt. Ellers ganske altspisende! Kanskje dette kan bli tråden for oss som trenger matoppskrifter og tips? Anonymkode: 75aab...5bd Invester i en god food prosessor eller blender slik at du kan lage en del matvarer selv fra bunnen av. Jeg bruker good prosessor til å lage supper, sauser, smoothie og til å elte deig til små brød og kaker. Slik får du kontroll på hva maten inneholder du du kan veldig enkelt snike inn flere grønnsaker hist og her. Havegryn er mettende og sunt. Du kan variere mellom kokt havregryn og kjøleskapsgrøt. Det kjempegodt. Egg er proteinrikt og sunt. Jeg syns ovnsbakte rotgrønnsaker er veldig godt. Serverer det med litt honning og fetaost. Anonymkode: 0d4f4...6b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #8 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er litt det jeg tenkte på ift prioritering. For det jeg beskriver er faktisk min livsstil. Det betyr ikke at knekkebrød med kokt egg er det beste jeg vet. Eller at å knaske på rå grønnsaker er det jeg har aller mest lyst til. Men at man må tenke litt «drivstoff og kalorier» i hverdagen for å holde kaloriene innenfor. Så prioriterer jeg heller at middagen er ting jeg liker (men selvfølgelig, man må ha forskjell på hverdag og fest her også). Anonymkode: 54dc9...4c4 Har du noe rom for godis? Jeg skulle ønske jeg klarte et kosthold med rom for dette, men slik at det er kontrollert liksom. Jeg sliter med å begrense meg. Anonymkode: 75aab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #9 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Invester i en god food prosessor eller blender slik at du kan lage en del matvarer selv fra bunnen av. Jeg bruker good prosessor til å lage supper, sauser, smoothie og til å elte deig til små brød og kaker. Slik får du kontroll på hva maten inneholder du du kan veldig enkelt snike inn flere grønnsaker hist og her. Havegryn er mettende og sunt. Du kan variere mellom kokt havregryn og kjøleskapsgrøt. Det kjempegodt. Egg er proteinrikt og sunt. Jeg syns ovnsbakte rotgrønnsaker er veldig godt. Serverer det med litt honning og fetaost. Anonymkode: 0d4f4...6b9 Takk ❤️ Koker/ovnsbaker grønnsaker og lager suppe med stavmikser, men syns ikke jeg blir særlig mett av supper. Blir sulten igjen med en gang. Nå er sikkert magesekken så utvidet at jeg må gå sulten en stund framover da. Anonymkode: 75aab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #10 Del Skrevet 1. februar Flrst av alt, ts: få en second opinion på det kaloriinntaket. Du er blitt anbefalt å holde deg under det nivået som er allment akseptert som nødvendig for å holde oppe kroppens normale vedlikehold. Kanskje er det rett. Men du skal - under ingen omstendighet - begynne med slike ekstreme dietter på råd fra en eneste lege. særlig uten at hen er en anerkjent ekspert innen ærbødige utdannet eller videreutdannet de siste 5 årene. Ting har skjedd innen dette feltet. Så det er første råd. Leger er som snekkere. Noen er gode, andre har ikke peiling. Deretter: skal du under 1700 kcal (og jeg anbefaler absolutt ingen å gå så lavt uten at det er både dobbelt- og trippelsjekket!) så skal du spise grønnsaker som din primære kilde til næring. Enkle oppskrifter som samtidig er gode: lapskaus, minestrone, øvrig grønnsakssuppe, salater med topping av kylling, egg, bønner eller ost. Og så anbefaler jeg deg å kjøpe inn og konsumere fermenterte meieriprodukter med fett. Altså ikke skyr og sånt. Men gresk fullfett joghurt og camembert. Norske kostholdsråd eller ei: all tilgjengelig forskning tyder på at ost med alt sitt fett i behold er gull for hjernehelsa. Jeg stoler heller på forskning over politiske råd om matinntak. Anonymkode: 86694...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #11 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Flrst av alt, ts: få en second opinion på det kaloriinntaket. Du er blitt anbefalt å holde deg under det nivået som er allment akseptert som nødvendig for å holde oppe kroppens normale vedlikehold. Kanskje er det rett. Men du skal - under ingen omstendighet - begynne med slike ekstreme dietter på råd fra en eneste lege. særlig uten at hen er en anerkjent ekspert innen ærbødige utdannet eller videreutdannet de siste 5 årene. Ting har skjedd innen dette feltet. Så det er første råd. Leger er som snekkere. Noen er gode, andre har ikke peiling. Deretter: skal du under 1700 kcal (og jeg anbefaler absolutt ingen å gå så lavt uten at det er både dobbelt- og trippelsjekket!) så skal du spise grønnsaker som din primære kilde til næring. Enkle oppskrifter som samtidig er gode: lapskaus, minestrone, øvrig grønnsakssuppe, salater med topping av kylling, egg, bønner eller ost. Og så anbefaler jeg deg å kjøpe inn og konsumere fermenterte meieriprodukter med fett. Altså ikke skyr og sånt. Men gresk fullfett joghurt og camembert. Norske kostholdsråd eller ei: all tilgjengelig forskning tyder på at ost med alt sitt fett i behold er gull for hjernehelsa. Jeg stoler heller på forskning over politiske råd om matinntak. Anonymkode: 86694...2c7 1700 kcal er det som anbefales for å opprettholde sunn vekt for meg. Nå veier så mye i forhold til min høyde at 2000-2200 ca opprettholder den. Derav må jeg såpass ned i kcal nivå for å kunne gå ned. Dette er det kvalifisert helsepersonell som har rådet meg til. Anonymkode: 75aab...5bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #12 Del Skrevet 1. februar En av mine favorittretter som mannen lager: Bløtlegg 2dl kikerter i rikelig med vann over natta. Kok de møre. Fjern skum med en skje(ellers blir det mye ) Hell av vannet, ha de i panne med litt smør/olje. Krydre med salt, pepper, cumin(viktig!), paprikapulver og chillipulver. Stek de i en 10 minutter. Hakk persille, og finsnitt rødløk, skjær tomat i tynne skiver. Ha kikerter, persille, rødløk og tomat i en tortillawrap(jeg bruker de der ekstra tynne), og klem over litt frisk sitron. Kjempegodt og kjempe enkelt! Du kan også bruke kikerter på boks, da siler du bare av, skyller godt i kaldt vann og går rett i stekinga. Du kan også bruke ruccola eller spinat i stedet for persille. Kan også anbefale å riste kikerter i ovnen med olje og krydder så de blir sprø. God snacks:) Anonymkode: 6d240...f3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #13 Del Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har du noe rom for godis? Jeg skulle ønske jeg klarte et kosthold med rom for dette, men slik at det er kontrollert liksom. Jeg sliter med å begrense meg. Anonymkode: 75aab...5bd Jeg prøver å spise mat istedenfor godteri når jeg er fysen. Men har barn og jeg får i meg smågodt flere ganger i uka. Men jeg er supernøye på hvilke biter som er mine favoritter, så kvalitet framfor kvantitet. Du må prioritere. Jeg har også noen dager i uka jeg spiser veldig lite, så det skal bli plass til litt godis andre dager. Men jeg er ekstremt glad i søtt da. Når du etterhvert skal innta 1700 daglig, så kan du jo fortsette med 1400 på hverdager og heller øke mer i helgen ned snop. Det er jo rett og slett et regnestykke som skal gå opp. Men er du som meg, så rydder du plass til godis ja😅 Anonymkode: 54dc9...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar #14 Del Skrevet 2. februar Du bør ikke gjøre for store endringer med en gang, og heller ikke tvinge deg til å spise mye som ikke er bærekraftig på sikt. Da vil du bare gå på en smell. Jeg gjorde bare grep i det jeg ellers spiser. Koser meg fortsatt med taco, eller pizza. Men tar ikke det siste stykket når jeg egentlig er mett. Og dropper rømmedressingen på toppen. Forsyner meg fortsatt i salatbaren på jobb, men dropper å toppe med pesto, eller ha på grønnsaker som er marinert i olje. Spiser fortsatt mine to knekkebrød til frokost, men droppet gulost og kaviar, og smører heller på hummus og agurkskiver. Er jeg sulten mellom lunsj og middag spiser jeg et hardkokt egg, ikke en neve med rester av chips, eller pizzarestene fra i går. Droppet alle flytende kalorier, drikker vann (med unntak av kaffe, og litt vin). Melk og juice er ikke noe savn. Jeg valgte bort godteri, for meg var det rett. Da "bare litt", eller "substitutt" aldri har fungert. Og det er ikke noe savn. Anonymkode: 6958b...85f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:48 #15 Del Skrevet mandag kl 20:48 AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 18.00): Flrst av alt, ts: få en second opinion på det kaloriinntaket. Du er blitt anbefalt å holde deg under det nivået som er allment akseptert som nødvendig for å holde oppe kroppens normale vedlikehold. Kanskje er det rett. Men du skal - under ingen omstendighet - begynne med slike ekstreme dietter på råd fra en eneste lege. særlig uten at hen er en anerkjent ekspert innen ærbødige utdannet eller videreutdannet de siste 5 årene. Ting har skjedd innen dette feltet. Så det er første råd. Leger er som snekkere. Noen er gode, andre har ikke peiling. Deretter: skal du under 1700 kcal (og jeg anbefaler absolutt ingen å gå så lavt uten at det er både dobbelt- og trippelsjekket!) så skal du spise grønnsaker som din primære kilde til næring. Enkle oppskrifter som samtidig er gode: lapskaus, minestrone, øvrig grønnsakssuppe, salater med topping av kylling, egg, bønner eller ost. Og så anbefaler jeg deg å kjøpe inn og konsumere fermenterte meieriprodukter med fett. Altså ikke skyr og sånt. Men gresk fullfett joghurt og camembert. Norske kostholdsråd eller ei: all tilgjengelig forskning tyder på at ost med alt sitt fett i behold er gull for hjernehelsa. Jeg stoler heller på forskning over politiske råd om matinntak. Anonymkode: 86694...2c7 Hvis man er lav må man nesten under dette hvis man skal gå ned i vekt. Det er ikke ekstremt. Jeg er 160 og mitt vedlikehold er 1600, eksempelvis. Med liten mulighet for trening i tillegg må man nødvendigvis under dette for å klare å gå ned. Anonymkode: b7a00...c33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:05 #16 Del Skrevet mandag kl 21:05 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis man er lav må man nesten under dette hvis man skal gå ned i vekt. Det er ikke ekstremt. Jeg er 160 og mitt vedlikehold er 1600, eksempelvis. Med liten mulighet for trening i tillegg må man nødvendigvis under dette for å klare å gå ned. Anonymkode: b7a00...c33 Jepp vi 160 folk burde hatt en egen forbrenningsmaskin så vi kunne spist litt mer! Anonymkode: 75aab...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå