Gå til innhold

Hvor ofte får din katt tannrens hos dyrlegen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min katt er 5 og et alvt år og i fjor sommer påpekte dyrlegen at han måtte ha tannrens i narkose (til ca 3500,-) om ca 6 mnd, som er nå.

For et par uker siden tok jeg han til dyrlege for noe annet, som kostet meg 6500,- og som ikke ble dekket av forsikringen.

Da påpekte også dyrlegen at han måtte ha tannrens siden han hadde bittelitt irritert tannkjøtt helt bakerst, som visstnok er vanlig hos katter når de begynner å bli et par år.

Jeg er ganske sikker på at hele tannrensen kommer til å koste mer enn 3500,-, og lurer på om jeg kan utsette det.

Hvor viktig er det?

Katten har ikke dårlig ånde.

Anonymkode: 37797...0a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der bør du ikke utsette for katter er uhyre flinke til å skjule smerte. Kunnskapen rundt TR ("FORL") har heldigvis begynt å bli mer kjent og hvis katten din har fått tegn til dette så bør du absolutt få sjekket det ut og opprettet et kontroll/behandlingsregime. 

Mye mulig det kun bare er en vanlig tannrens som skal til og at det er kattens versjon av tannstein din har, uansett så bør du få det gjort og ikke utsette anbefalingene fra vet mtp at vevet er irritert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
minienthe skrev (29 minutter siden):

Det der bør du ikke utsette for katter er uhyre flinke til å skjule smerte. Kunnskapen rundt TR ("FORL") har heldigvis begynt å bli mer kjent og hvis katten din har fått tegn til dette så bør du absolutt få sjekket det ut og opprettet et kontroll/behandlingsregime. 

Mye mulig det kun bare er en vanlig tannrens som skal til og at det er kattens versjon av tannstein din har, uansett så bør du få det gjort og ikke utsette anbefalingene fra vet mtp at vevet er irritert.

Får ikke alle katter tannstein etter noen år?

Ts

Skrevet (endret)

Nå varierer dette veldig. Mine katter får årlig vaksine og helsekontroll. Min eldste katt på snart 15 år trenger ingen tannrens. Sagt av dyrlegen i høst. 

Min lille prinsesse på 3 år har nettopp fått vaksine, og trenger ikke tannrens. 

Neste mnd skal nr 3 få sin vaksine og helsekontroll. Han er 5 år og trenger tannrens. Dette ble oppdaget i fjor under den årlige kontrollen. Mye tannstein. Nå er denne katten en omplasserings katt. Født ut i det fri med dårlig vilkår fra start. Tenker at mammaen ikke hadde nok melk, kalsium til alle. Nå var de 4 søsken, hvor bare min overlevde. Så gullet har nok fått noen senskader. 

Men årlig kontroll anbefales. 

Endret av Helene
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid stolt på dyrlegen. 

Ene har trengt rens hver andre år omtrent, siden hun var ung. Andre er nå 8, og har første antydninger til tannsten, men var såpass mildt at samme dyrlege sier at vi ser an fra år til år. 

Anonymkode: 49db3...f5a

• Liker 3
Skrevet
Helene skrev (1 time siden):

Nå varierer dette veldig. Mine katter får årlig vaksine og helsekontroll. Min eldste katt på snart 15 år trenger ingen tannrens. Sagt av dyrlegen i høst. 

Min lille prinsesse på 3 år har nettopp fått vaksine, og trenger ikke tannrens. 

Neste mnd skal nr 3 få sin vaksine og helsekontroll. Han er 5 år og trenger tannrens. Dette ble oppdaget i fjor under den årlige kontrollen. Mye tannstein. Nå er denne katten en omplasserings katt. Født ut i det fri med dårlig vilkår fra start. Tenker at mammaen ikke hadde nok melk, kalsium til alle. Nå var de 4 søsken, hvor bare min overlevde. Så gullet har nok fått noen senskader. 

Men årlig kontroll anbefales. 

Han er til årlig kontroll, har alltid fått alle vaksinedoser, ormekur og kur mot flått/fuglelopper.

Får tørr og våtfor kjøpt hos dyrlegen, men de første årene fikk han Dreamies godteri som selvfølgelig ikke er det beste godteriet. Det siste året har han kun fått frysetørket kyllingsnacks.

Den forrige katten vår ble 16 år og dyrlegen kommenterte aldri at hun hadde tannstein eller trengte tannrens.

Hun spiste alt mulig fra tunfisk, tørrfor fra Rema til kokt fisk og for fra dyrlegen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (1 minutt siden):

Han er til årlig kontroll, har alltid fått alle vaksinedoser, ormekur og kur mot flått/fuglelopper.

Får tørr og våtfor kjøpt hos dyrlegen, men de første årene fikk han Dreamies godteri som selvfølgelig ikke er det beste godteriet. Det siste året har han kun fått frysetørket kyllingsnacks.

Den forrige katten vår ble 16 år og dyrlegen kommenterte aldri at hun hadde tannstein eller trengte tannrens.

Hun spiste alt mulig fra tunfisk, tørrfor fra Rema til kokt fisk og for fra dyrlegen.

Ts

Jeg har alltid gitt litt dreamies til mine. Det er snop. Og hjelper faktisk å rense tenner, da de må tygges. 

Men som med oss får de kun godteri nå og da. 

Tannhelse hos katt har lite med for å gjøre, om det ellers er variert :)

Anonymkode: 49db3...f5a

AnonymBruker
Skrevet

Aldri. 

Anonymkode: 3d3d2...16c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis veterinæren sier at katten trenger tannrens så bestiller du tannrens. Er det noe å lure på? Det koster det det koster, og det blir fort sinnsykt mye dyrere hvis du venter og det blir skikkelige problemer. 

Anonymkode: f9769...1c1

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Tørrfôr og våtfôr som man kjøper hos de fleste veterinærer, som Hills og Royal Cainin, har vel mais som første ingrediens. Mye sukker og kalorier i den maten, som ikke er bra for tenner eller vekt. 

Kanskje lurt å pusse tennene om man gir dem slik sukkerholdig mat?

Anonymkode: f7976...ac7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min har fått tannrens én gang og det kostet 1000 for noen få år siden. Katten er 10 år.

Anonymkode: 96588...758

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske viktig. Med røntgen av tennene for å utelukke TR (før kalt forl) 

50% av voksne katter (over 5 år tror jeg det var) får TR…

Hun ene har fått en gang på 7 år, hun andre har fått 2 ganger i året i 7 år

Anonymkode: 8e039...7d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min katt er 5 og et alvt år og i fjor sommer påpekte dyrlegen at han måtte ha tannrens i narkose (til ca 3500,-) om ca 6 mnd, som er nå.

For et par uker siden tok jeg han til dyrlege for noe annet, som kostet meg 6500,- og som ikke ble dekket av forsikringen.

Da påpekte også dyrlegen at han måtte ha tannrens siden han hadde bittelitt irritert tannkjøtt helt bakerst, som visstnok er vanlig hos katter når de begynner å bli et par år.

Jeg er ganske sikker på at hele tannrensen kommer til å koste mer enn 3500,-, og lurer på om jeg kan utsette det.

Hvor viktig er det?

Katten har ikke dårlig ånde.

Tannrens har vi aldri gjort på våre katter. Eldste katten vår er vel 18 år gammel tror jeg. Våre katter tar vi til dyrlegen to ganger mens vi har dem. Første gang til kastrering, chipping og vaksinering når vi får dem, og andre gang for avliving når de blir syke. Her er det uaktuelt å bruke titusener av kroner på behandlinger når de blir syke. Blir de syke, noe som nesten aldri skjer, er det bare å avslutte lidelsene raskest mulig.

Anonymkode: 87234...657

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ei som ikke har hatt tannrens enda, men de får sjekket mye på henne uten narkose. Hun er 6 år.

Eldste har hatt sjekk annenhvert år, han er 10 år, og hver eneste gang har han måtte trekke tenner. Litt rødt i tannkjøttet har vært eneste tegnet på store skader på tennene...

Mellomste har sjekk annet hvert år også, han er 8 år. Har trekt tenner to ganger.

Hadde tannlegen anbefalt tannrens hadde jeg satt opp time øyeblikkelig. Jeg har sett røntgenbilder som viser hvor store tannproblemer en katt kan skjule, så det hadde jeg aldri tatt sjansen på ø utsette.

Anonymkode: cef2f...93f

AnonymBruker
Skrevet

Sier dyrlegen at katten trenger det så gjør du det sånn at det ikke blir verre. 

Katten min er til årlig sjekk, der de blant annet sjekker tenner,  får vaksiner og flåttmiddel. Hun har ikke trengt tannrens hittil hun blir 11 i år. 

Anonymkode: ad2d4...159

Skrevet

Mine får tannrens med røntgen hvert år, akkurat som jeg. Hundene mine får også det, fra 3 års alder.

Dyrene kan ikke si fra at de har vondt og det er mye som kan skjule seg og som dyrlegen ikke ser ved en vanlig tannsjekk. Jeg hadde ikke nøyd meg med at fastlegen kikket litt på utsiden av mine tenner, så da tenker jeg kattene også fortjener å få en skikkelig sjekk med røntgen hvert år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tørrfôr og våtfôr som man kjøper hos de fleste veterinærer, som Hills og Royal Cainin, har vel mais som første ingrediens. Mye sukker og kalorier i den maten, som ikke er bra for tenner eller vekt. 

Kanskje lurt å pusse tennene om man gir dem slik sukkerholdig mat?

Anonymkode: f7976...ac7

Vi pusset tennene på han de første tre årene, men etter det ble det helt umulig.

Han får dental sticks for katter, og det er det nærmeste vi kommer tannpuss.

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier dyrlegen at katten trenger det så gjør du det sånn at det ikke blir verre. 

Katten min er til årlig sjekk, der de blant annet sjekker tenner,  får vaksiner og flåttmiddel. Hun har ikke trengt tannrens hittil hun blir 11 i år. 

Anonymkode: ad2d4...159

Hva spiser katten siden den er 11 år og ikke trenger tannrens?

Får du pusset tennene på den?

Endret av Tough cookie
AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (Akkurat nå):

Hva spiser katten siden den er 11 år og ikke trenger tannrens?

Får du pusset tennene på den?

Ts

Tannhelse på katter er like individuelt som på alle andre, både mennesker, hunder, hester og andre dyr.

Mine tre spiser akkurat det samme, og har helt ulik tannhelse. Eldste mann hadde trukket over halvparten av tennene sine da han hævar på alder til yngste, yngste har aldri engang hatt tannstein. Og nei, eldste har ikkeTR/FORL, eller andre tanndiagnoser, han har bare dårlige tenner.

Anonymkode: cef2f...93f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Håkon i Hurum om du har mulighet til å reise dit. Ekstremt billig, dyktig og proff! https://www.800dyrlege.no/

Anonymkode: 7e4a0...f29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...