AnonymBruker Skrevet 1. februar #1 Del Skrevet 1. februar Datteren har alltid vært ganske rolig ute blant folk og vi tenkte lenge at hun bare er sjenert. Har i alle år fått kommentarer om dette på skolen, at hun må snakke mer både i timer og friminutt. Hun har hatt to gode venner helt fra bhg som hun både snakker høylytt og tøyser med, men er veldig tilbaketrukket med andre og nå som det i det siste året har kommet nye jenter til så merker vi at det sosiale er utrolig vanskelig. Hun fremstår litt engstelig, litt keitete og er mer og mer alene hjemme for det er vanskelig med disse nye. Hun sier selv at det ikke er noe mobbing, men synes allikevel det er vanskelig. Virker som hun føler seg annerledes og utenfor. Vi har begynt å tenke om det er mer enn sjenerthet det dreier seg om da hun i tillegg er ekstremt glemsk og vimsete, sliter fortsatt med klokka og enkle mattestykker til tross for hun er 13år. Virker litt «lost» i forhold til venninnene mht de sosiale kodene og empati ovenfor venner/familie. Kan forøvrig legge til at hun er av den kreative typen som skriver noveller, maler, danser osv så mange positive egenskaper også. Siden vi har både adhd og autisme i nær familie ser vi jo likheter, og begge deler er jo arvelig så ikke helt usannsynlig sånn sett. Da vi var på adhd kurs mht sønnen følte vi faktisk datteren tikket av mer bokser enn han… Så til problemet, prøvde å ta opp dette med lærer, men han har nok bare erfaring med hyperaktiv type så lite å hente der. Legen er også av den gammeldagse sorten som ikke ser helt problemet siden hun klarer seg greit på skolen (utenom matte). Andre som har hatt slike rolige jenter med adhd/autisme som går under radaren fordi de er stille og flinke? Hvordan gikk dere frem mht utredning hos bup? Anonymkode: e4fc9...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #2 Del Skrevet 1. februar Er jo egentlig ikke noe hjelp å få ved autismediagnose annet enn mer forståelse selv, men samtidig så vet man jo fra før hva slags vansker man har uten å trenge en diagnose på det. Og adhd medisiner gis jo ikke til de som ikke sliter med hyperaktivitet. Hva slags hjelp ser dere for dere? Anonymkode: 84952...9c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er jo egentlig ikke noe hjelp å få ved autismediagnose annet enn mer forståelse selv, men samtidig så vet man jo fra før hva slags vansker man har uten å trenge en diagnose på det. Og adhd medisiner gis jo ikke til de som ikke sliter med hyperaktivitet. Hva slags hjelp ser dere for dere? Anonymkode: 84952...9c6 Jo. Med autismediagnose så kan man få veiledning og tilrettelegging i skolen, kjempeviktig. Det er stor forskjell på å veilede/tilrettelegge en som er introvert og stille, enn en som er autist. Helt feil at adhd medisin ikke gis til de som ikke har hyperaktivitiet, hvor i all verden tar du dette fra? Stor andel av folk med ADHD har faktisk ikke synlig hyperaktivitet. De har indre hyperaktivitet i stedet. Å få riktig diagnose tidlig kan være avgjørende for funksjon senere i livet. Anonymkode: ad4d8...f46 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #4 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo. Med autismediagnose så kan man få veiledning og tilrettelegging i skolen, kjempeviktig. Det er stor forskjell på å veilede/tilrettelegge en som er introvert og stille, enn en som er autist. Helt feil at adhd medisin ikke gis til de som ikke har hyperaktivitiet, hvor i all verden tar du dette fra? Stor andel av folk med ADHD har faktisk ikke synlig hyperaktivitet. De har indre hyperaktivitet i stedet. Å få riktig diagnose tidlig kan være avgjørende for funksjon senere i livet. Anonymkode: ad4d8...f46 Enig med deg. Kan også legge til at selv om det ikke skulle være ADHD eller autisme så kan det være at de finner andre årsaker til problemene. Det er også hvorfor man bør han en bred utredning. Det er mye overlapp mellom diagnoser og har man først en diagnose så øker det sansen for at man har andre diagnoser. Selv har jeg asperger, ADHD og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Skulle ønske jeg fant det ut allerede som barn. ADHD kan medisineres. Men følte også jeg lærte noe ved å få asperger-diagnosen og unnvikende personlighetsforstyrrelse-diagnosen. Jeg lærte å se symptomene mine i sammenheng. Før jeg fikk diagnosene så visste jeg om mange av problemene mine, men jeg skjønte ikke hvordan de hang sammen. Før jeg fikk asperger-diagnosen så skjønte jeg heller ikke hva jeg kunne gjøre for å føle meg mindre annerledes. Før jeg fikk diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse så skjønte jeg heller ikke at det var jeg som ofte avviste andre som ville være med meg og ikke de som avviste meg. Denne misforståelsen hang også sammen med asperger hvor jeg ikke helt skjønte hvordan man skulle få og holde på venner. Båe asperger og ADHD er svært arvelig så om sønnen din har ADHD så er det stor sjanse for at datteren din har det Mange barn, meg selv inkludert prøver også å skjule at man sliter. Så barna kan ha det tyngre enn man tror. Prøver ikke å gjøre datteren din sykere enn hun er. Men jeg synes det er et tilleggsargument når man først mistenker asperger og ADHD. Det kan kanskje være lettere for henne å forklare problemene til en lege/psykolog som forklarer henne diagnosene og at disse problemene er vanlige. Anonymkode: 54d64...2d0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #5 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo. Med autismediagnose så kan man få veiledning og tilrettelegging i skolen, kjempeviktig. Det er stor forskjell på å veilede/tilrettelegge en som er introvert og stille, enn en som er autist. Helt feil at adhd medisin ikke gis til de som ikke har hyperaktivitiet, hvor i all verden tar du dette fra? Stor andel av folk med ADHD har faktisk ikke synlig hyperaktivitet. De har indre hyperaktivitet i stedet. Å få riktig diagnose tidlig kan være avgjørende for funksjon senere i livet. Anonymkode: ad4d8...f46 Som jeg har skrevet i en annen tråd, så utløser ikke en autismediagnose rettigheter i skolen. Det er en misforståelse folk har. (Jeg er spesped). Alle elever i skolen har rett på tilpasset opplæring, det står i Opplæringsloven paragraf 11-1. Skolen har til og med plikt til å tilpasse undervisningen til den enkelte. Det gjelder uansett om eleven har en diagnose eller ikke. Hvis eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, kan eleven ha rett på individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning før den nye Opplæringsloven kom i fjor høst). Da er det uansett ikke diagnosen som avgjør om eleven får spesialundervisning. Foreldre må begynne og sette seg inn i lovverket. Men en diagnose kan utløse rettigheter hos NAV, ved grunn og hjelpestønad. Og ved medisinering ved ADHD. Anonymkode: 0778e...70a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #6 Del Skrevet 1. februar Som en nydiagnostisert kvinne i 30-årene: Jeg var meget stille og pliktoppfyllende og led meg gjennom skolen. Det er utrolig sårt og vondt å vite at jeg kunne ha fått hjelp tidligere, så det er godt å høre at du står på for datteren din. Anonymkode: 62c6d...bb5 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #7 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo egentlig ikke noe hjelp å få ved autismediagnose annet enn mer forståelse selv, men samtidig så vet man jo fra før hva slags vansker man har uten å trenge en diagnose på det. Og adhd medisiner gis jo ikke til de som ikke sliter med hyperaktivitet. Hva slags hjelp ser dere for dere? Anonymkode: 84952...9c6 Takk for svar men du tar feil vedr medisinering, det gis til alle typer adhd hvis behov. Så ja, medisiner er jo noe vi har tenkt på. Samt at hun selv, venner og familie forstår hvorfor hun strever mer enn mange andre, spesielt mht det sosiale. TS Anonymkode: e4fc9...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #8 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er jo egentlig ikke noe hjelp å få ved autismediagnose annet enn mer forståelse selv, men samtidig så vet man jo fra før hva slags vansker man har uten å trenge en diagnose på det. Og adhd medisiner gis jo ikke til de som ikke sliter med hyperaktivitet. Hva slags hjelp ser dere for dere? Anonymkode: 84952...9c6 Dette stemmer vel ikke? ADHD-medisiner brukes vel også for annet enn hyperaktivitet.Eller kan noen bekrefte? Anonymkode: 257bf...c00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene Skrevet 1. februar #9 Del Skrevet 1. februar Ts, du tar et veldig godt tema her. Jenter og adhd diagnoser. Dette burde diskuteres mere åpent. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #10 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Enig med deg. Kan også legge til at selv om det ikke skulle være ADHD eller autisme så kan det være at de finner andre årsaker til problemene. Det er også hvorfor man bør han en bred utredning. Det er mye overlapp mellom diagnoser og har man først en diagnose så øker det sansen for at man har andre diagnoser. Selv har jeg asperger, ADHD og unnvikende personlighetsforstyrrelse. Skulle ønske jeg fant det ut allerede som barn. ADHD kan medisineres. Men følte også jeg lærte noe ved å få asperger-diagnosen og unnvikende personlighetsforstyrrelse-diagnosen. Jeg lærte å se symptomene mine i sammenheng. Før jeg fikk diagnosene så visste jeg om mange av problemene mine, men jeg skjønte ikke hvordan de hang sammen. Før jeg fikk asperger-diagnosen så skjønte jeg heller ikke hva jeg kunne gjøre for å føle meg mindre annerledes. Før jeg fikk diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse så skjønte jeg heller ikke at det var jeg som ofte avviste andre som ville være med meg og ikke de som avviste meg. Denne misforståelsen hang også sammen med asperger hvor jeg ikke helt skjønte hvordan man skulle få og holde på venner. Båe asperger og ADHD er svært arvelig så om sønnen din har ADHD så er det stor sjanse for at datteren din har det Mange barn, meg selv inkludert prøver også å skjule at man sliter. Så barna kan ha det tyngre enn man tror. Prøver ikke å gjøre datteren din sykere enn hun er. Men jeg synes det er et tilleggsargument når man først mistenker asperger og ADHD. Det kan kanskje være lettere for henne å forklare problemene til en lege/psykolog som forklarer henne diagnosene og at disse problemene er vanlige. Anonymkode: 54d64...2d0 Takk for godt svar, kjenner jeg ble motivert for å ta det videre. Godt å høre hvordan du opplevde å få diagnosene og at det ble en hjelp for deg. Kjenner igjen det siste der. Min sønn med adhd var en på maskering, men til slutt brøt han helt sammen og det va først da han faktisk viste tegn til adhd utenfor hjemmet. Litt annerledes med datteren, men ja, merker jo hun blir lei når jeg spør om dette med venner så tydelig at det er noe hun synes er vanskelig. TS Anonymkode: e4fc9...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #11 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette stemmer vel ikke? ADHD-medisiner brukes vel også for annet enn hyperaktivitet.Eller kan noen bekrefte? Anonymkode: 257bf...c00 Det er riktig at det er feil. Alle typer adhd kan få medisiner dersom behovet er der. Vet om flere uten hyperaktivitet som har fått et helt annet liv med medisiner. Anonymkode: e4fc9...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #12 Del Skrevet 1. februar Jeg er en veldig typisk kvinnelig AuDHD-er. Stille, pliktoppfyllende, sterk rettferdighetssans, masker automatisk, og føler meg som en kameleon, der jeg tilpasser meg ulike settinger. Var noe fart i meg som barn, og jeg har alltid kunne snakke for meg, men også kunnet bli helt stille, og det har kunnet minne om selektiv mutisme i veldig svak grad. Ikke utartet av det siste, men vært en del episoder med det når jeg ikke har vært trygg, både som barn og voksen. Jeg fikk ADHD diagnosen på videregående, og autismediagnosen i starten av 30-årene. Jeg ante ikke hvor mye jeg slet med ADHD før jeg fikk medisiner som virket. Var skoleflink og jobbet hardt også, men jeg forstod ikke hva jeg leste ordentlig før jeg fant de riktige medisinene. Her skjedde det noe som gjorde at jeg kom i kontakt med Bup, og det var de som tenkte adhd. Igjen som voksen havnet jeg på dps som tenkte autisme. Så jeg har ikke erfaring med at hverken jeg selv eller noen rundt meg har prøvd å få meg utredet. Vi har nok både autisme og adhd i nær familie, men jeg er eneste med noen av disse diagnosene, og det er stort stigma i familien, særlig rundt adhd-diagnosen. Litt mindre fordommer rundt autisme. Det var til stor hjelp å få medisiner som tenåring, men også møtt mye fordommer. Jeg er også usikker på om jeg ville gjort de samme valgene i livet om jeg hadde visst jeg var autist tidligere, så pluss og minus med både sen og tidligere diagnostisering. Eneste vi i familien har snakket om er vel at jeg nok ville hatt en lettere skolegang (forhåpentligvis) om en hadde visst om at jeg var autist. Jeg ble mye mobbet og slet med mye, men jeg tror ikke min ungdomsskole kunne tilrettelagt noe bedre, det var en fryktelig dårlig skole. Jeg har en master, men er idag ikke i jobb av ulike grunner. Jeg har fått veldig mye utdelt, så det handler om veldig mye mer enn disse diagnosene. Jeg hadde en veldig fin studietid da, og har vært i jobb. Jeg har alltid vært engasjert og er det nå også, og har lederverv jeg fungerer bra i (får i hvert fall mye ros, og blir brukt til mye). Å ha disse diagnosene gjør meg mer bevisst på både hva jeg trenger selv, men også hva andre trenger, og til å tilrettelegge for det for andre. Hjelper veldig med diagnoser for å forstå seg selv. Umulig å vite om jenten din har en eller begge disse diagnosene, men det er ikke utenkelig. Det triste er bare at det er så mange som ikke forstår seg på mer «jente-versjonen» av disse diagnosene. Anbefaler gruppen «Spør en autist» på Facebook for mer konkrete tips for å gå videre. Der kan de veldig mye. Anonymkode: cd1af...0cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #13 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg er en veldig typisk kvinnelig AuDHD-er. Stille, pliktoppfyllende, sterk rettferdighetssans, masker automatisk, og føler meg som en kameleon, der jeg tilpasser meg ulike settinger. Var noe fart i meg som barn, og jeg har alltid kunne snakke for meg, men også kunnet bli helt stille, og det har kunnet minne om selektiv mutisme i veldig svak grad. Ikke utartet av det siste, men vært en del episoder med det når jeg ikke har vært trygg, både som barn og voksen. Jeg fikk ADHD diagnosen på videregående, og autismediagnosen i starten av 30-årene. Jeg ante ikke hvor mye jeg slet med ADHD før jeg fikk medisiner som virket. Var skoleflink og jobbet hardt også, men jeg forstod ikke hva jeg leste ordentlig før jeg fant de riktige medisinene. Her skjedde det noe som gjorde at jeg kom i kontakt med Bup, og det var de som tenkte adhd. Igjen som voksen havnet jeg på dps som tenkte autisme. Så jeg har ikke erfaring med at hverken jeg selv eller noen rundt meg har prøvd å få meg utredet. Vi har nok både autisme og adhd i nær familie, men jeg er eneste med noen av disse diagnosene, og det er stort stigma i familien, særlig rundt adhd-diagnosen. Litt mindre fordommer rundt autisme. Det var til stor hjelp å få medisiner som tenåring, men også møtt mye fordommer. Jeg er også usikker på om jeg ville gjort de samme valgene i livet om jeg hadde visst jeg var autist tidligere, så pluss og minus med både sen og tidligere diagnostisering. Eneste vi i familien har snakket om er vel at jeg nok ville hatt en lettere skolegang (forhåpentligvis) om en hadde visst om at jeg var autist. Jeg ble mye mobbet og slet med mye, men jeg tror ikke min ungdomsskole kunne tilrettelagt noe bedre, det var en fryktelig dårlig skole. Jeg har en master, men er idag ikke i jobb av ulike grunner. Jeg har fått veldig mye utdelt, så det handler om veldig mye mer enn disse diagnosene. Jeg hadde en veldig fin studietid da, og har vært i jobb. Jeg har alltid vært engasjert og er det nå også, og har lederverv jeg fungerer bra i (får i hvert fall mye ros, og blir brukt til mye). Å ha disse diagnosene gjør meg mer bevisst på både hva jeg trenger selv, men også hva andre trenger, og til å tilrettelegge for det for andre. Hjelper veldig med diagnoser for å forstå seg selv. Umulig å vite om jenten din har en eller begge disse diagnosene, men det er ikke utenkelig. Det triste er bare at det er så mange som ikke forstår seg på mer «jente-versjonen» av disse diagnosene. Anbefaler gruppen «Spør en autist» på Facebook for mer konkrete tips for å gå videre. Der kan de veldig mye. Anonymkode: cd1af...0cf Tusen takk for svar og tips! Har tidvis lurt på om jeg selv også har adhd, så svaret ditt traff meg veldig. Men barna først❤️ TS Anonymkode: e4fc9...ce7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #14 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk for svar og tips! Har tidvis lurt på om jeg selv også har adhd, så svaret ditt traff meg veldig. Men barna først❤️ TS Anonymkode: e4fc9...ce7 Bare hyggelig 💙 Anbefaler den gruppen jeg nevnte, for der er det mange mødre som har tenkt det samme når deres barn har blitt utredet, og har tips å komme med. Du er en god mor som ikke bare avfeier det for jenten din, som så altfor mange gjør. Anonymkode: cd1af...0cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #15 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Som jeg har skrevet i en annen tråd, så utløser ikke en autismediagnose rettigheter i skolen. Det er en misforståelse folk har. (Jeg er spesped). Alle elever i skolen har rett på tilpasset opplæring, det står i Opplæringsloven paragraf 11-1. Skolen har til og med plikt til å tilpasse undervisningen til den enkelte. Det gjelder uansett om eleven har en diagnose eller ikke. Hvis eleven ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, kan eleven ha rett på individuelt tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning før den nye Opplæringsloven kom i fjor høst). Da er det uansett ikke diagnosen som avgjør om eleven får spesialundervisning. Foreldre må begynne og sette seg inn i lovverket. Men en diagnose kan utløse rettigheter hos NAV, ved grunn og hjelpestønad. Og ved medisinering ved ADHD. Anonymkode: 0778e...70a Jeg snakker ikke om rettigheter, jeg snakker om riktig type oppfølging og tilrettelegging. Ikke bare på skolen, men også hjemme. Anonymkode: ad4d8...f46 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #16 Del Skrevet 1. februar Jeg ville ha skrevet ned dine observasjoner og gitt til fastlegen. Hvorfor du tenker en utredning er riktig. Må vel også legges ved en pedagogisk rapport fra læreren, om jeg husker rett. Og bedt om henvisning til Bup. Som du sier, dette er sterkt arvelig og stille jenter går ofte under radaren. Og det er lettere å tilpasse livet hvis man vet hva man kan forvente, hvilken diagnose som påvirker barnet. Jeg har ei tenåringsjente som alltid har vært svært stille, rolig og snill. Litt passiv og noe vansker med det sosiale. God faglig, men slitt med stort fravær. Hun har nylig fått diagnosen høytfungerende autisme. Det har vært godt for henne å gå til Bup, at noen har sett at ting er vanskelig for henne. Anonymkode: 406ef...b7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #17 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Datteren har alltid vært ganske rolig ute blant folk og vi tenkte lenge at hun bare er sjenert. Har i alle år fått kommentarer om dette på skolen, at hun må snakke mer både i timer og friminutt. Hun har hatt to gode venner helt fra bhg som hun både snakker høylytt og tøyser med, men er veldig tilbaketrukket med andre og nå som det i det siste året har kommet nye jenter til så merker vi at det sosiale er utrolig vanskelig. Hun fremstår litt engstelig, litt keitete og er mer og mer alene hjemme for det er vanskelig med disse nye. Hun sier selv at det ikke er noe mobbing, men synes allikevel det er vanskelig. Virker som hun føler seg annerledes og utenfor. Vi har begynt å tenke om det er mer enn sjenerthet det dreier seg om da hun i tillegg er ekstremt glemsk og vimsete, sliter fortsatt med klokka og enkle mattestykker til tross for hun er 13år. Virker litt «lost» i forhold til venninnene mht de sosiale kodene og empati ovenfor venner/familie. Kan forøvrig legge til at hun er av den kreative typen som skriver noveller, maler, danser osv så mange positive egenskaper også. Siden vi har både adhd og autisme i nær familie ser vi jo likheter, og begge deler er jo arvelig så ikke helt usannsynlig sånn sett. Da vi var på adhd kurs mht sønnen følte vi faktisk datteren tikket av mer bokser enn han… Så til problemet, prøvde å ta opp dette med lærer, men han har nok bare erfaring med hyperaktiv type så lite å hente der. Legen er også av den gammeldagse sorten som ikke ser helt problemet siden hun klarer seg greit på skolen (utenom matte). Andre som har hatt slike rolige jenter med adhd/autisme som går under radaren fordi de er stille og flinke? Hvordan gikk dere frem mht utredning hos bup? Anonymkode: e4fc9...ce7 Det er jo veldig vanskelig å kunne svare på dette da det så si jeg ikke noe informasjon om eventuelle symptomer som gjør at dere tenker i den retningen utover at dere har disse diagnosene i familien. For ut i fra dette innlegget er det ingenting som høyt skriker ADHD og da tar jeg selvsagt med i betraktningen at ADHD ofte kommer til syne på en annen måte hos jenter enn hos gutter. Anonymkode: 90a03...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Ludvig Skrevet 1. februar #18 Del Skrevet 1. februar (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo veldig vanskelig å kunne svare på dette da det så si jeg ikke noe informasjon om eventuelle symptomer som gjør at dere tenker i den retningen utover at dere har disse diagnosene i familien. For ut i fra dette innlegget er det ingenting som høyt skriker ADHD og da tar jeg selvsagt med i betraktningen at ADHD ofte kommer til syne på en annen måte hos jenter enn hos gutter. Anonymkode: 90a03...b3b Hva vil du si skriker høyt for adhd hos jenter da? Etter alt jeg har lest om adhd hos jenter den siste tiden krysser hun av i veldig mange bokser, så usikker på hva du tenker burde vært med…? TS Endret 1. februar av Frøken Ludvig Feil 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #19 Del Skrevet 1. februar Frøken Ludvig skrev (3 minutter siden): Hva vil du si skriker høyt for adhd hos jenter da? Etter alt jeg har lest om adhd hos jenter den siste tiden krysser hun av i veldig mange bokser, så usikker på hva du tenker burde vært med…? TS Ikke meg du spør, men det er en del likhetstrekk mellom ADHD og autisme. Noen av de med autisme har ADHD i tillegg, og for noen kan det ene overstyre mtp symptomer. Det er også noen vesentlige forskjeller som kan skille de fra hverandre. For min del så har jeg alltid vært "typisk ADHD" mtp at jeg hatet rutiner og elsket forandringer, dårlig impulskontroll og likte "farer" - det motsatte av hva en med autisme gjør. Anonymkode: ad4d8...f46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #20 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke meg du spør, men det er en del likhetstrekk mellom ADHD og autisme. Noen av de med autisme har ADHD i tillegg, og for noen kan det ene overstyre mtp symptomer. Det er også noen vesentlige forskjeller som kan skille de fra hverandre. For min del så har jeg alltid vært "typisk ADHD" mtp at jeg hatet rutiner og elsket forandringer, dårlig impulskontroll og likte "farer" - det motsatte av hva en med autisme gjør. Anonymkode: ad4d8...f46 Ja det er det samme vi er blitt fortalt på bup. Sønnen har kun adhd, men mye kan også minne om høytfungerende autisme, på samme måte som det kan gå motsatt vei… For vår del hadde vi ikke blitt overrasket over noen av delene, men føler det er mest som stemmer med adhd… eller det kan godt være hun er innenfor «normalen» men bare har det vanskelig på noen områder… Får vel bare svar om vi klarer å få igjennom en utredning. TS Anonymkode: e4fc9...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå