AnonymBruker Skrevet 1. februar #1 Skrevet 1. februar Mener ordentlige kvisearr ikke bare sånne røde merker som forsvinner etter noen mnd. Det fins jo så mye forskjellige nå. Men funker det faktisk? Egentlig gir det ikke mening at det skal funke for arr er jo ødelagt hud og det går vel ikke ann å få ny hud der det alt har forsvunnet? I bra lys så ser huden min normal ut, men f. Eks på badet når sola kommer inn og jeg ser nærme så ser man hele kinnene er full av søkk. Anonymkode: c15d5...a9f
Roci Skrevet 2. februar #3 Skrevet 2. februar (endret) Det finnes ulike behandlinger hos hudpleier som kan hjelpe mot kvisearr, så du kan kontakte en hudpleier for å undersøke muligheter og pris nærmere. Du kan også til en viss grad redusere kvisearr med hudpleie, og jeg vil tro at en hudpleier vil anbefale produkter i tillegg til behandling for optimalt resultat. Selv om arr er ødelagt hud, så vil virkestoffer som retinoider, eksfolieriende syrer og antioksidanter som C-vitamin og/eller niacinamide (vitamin B3) kunne bidra til å minske arrene. Retinoider stimulerer hudens celleturnover, altså utskiftingen av gamle og ødelagte hudceller med nye, og hjelper også med å jevne ut hudtekstur og hudtone. Retinoider stimulerer også hudens egen produksjon av collagen og elastin, som er viktige proteiner for hudens smidighet og elastisitet. Eksfolierende syrer virker ved at de løser opp keratinet ("limet") som holder de døde hudcellene på hudoverflaten sammen. Særlig glykolsyre har vist seg å ha god effekt på arr, og da spesielt brukt sammen med et retinoid. Antioksidanter, og da hovedsakelig C-viamin og niacinamide, bidrar også til å stimulere hudens kollagenproduksjon og gi en jevnere hudtone, som bidrar til å minske synligheten av arr. Niacinamide kan også bidra til å forebygge forekomsten av nye arr ved aktiv akne, ved å balansere talgproduksjonen, i tillegg til at virkestoffet er antibakterielt og antiinflammatorisk. Om du ønsker å begynne en hudpleierutine med disse virkestoffene, er det viktig at du går fram gradvis, da samtlige kan gi hudirritasjon dersom du begynner med for høy konsentrasjon eller for hyppig bruk. Det er heller ikke tilrådelig å innføre alle samtidig. Med unntak av niacinamide, vil de også gjøre huden mer solsenstiv, slik at det er viktig å bruke høy solbeskyttelse på dagtid. Huden vil sannsynligvis også få økt behov for fukt. Om du ønsker, kommer jeg gjerne med forslag til produkter i ønsket prisklasse og setter opp et forslag til hudpleierutine med gradvis innføring og tilvenning av de aktive produktene. Endret 4. februar av Roci
AnonymBruker Skrevet 3. februar #4 Skrevet 3. februar Restylane skin booster hjalp meg, hadde mye kvisearr på haken. Anonymkode: 63be8...9b4
ElisabethS65 Skrevet 4. februar #5 Skrevet 4. februar LED-behandling kan være en bra løsning for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå