Gå til innhold

Kul i brystet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Først og frem er jeg 26år. For ett år siden oppdaget jeg en kul i brystet, men legen trodde det var godartet og henvisningen til ultralyd med avslått.

Nå ett år senere er kulen fremdeles ikke vekke og jeg har også oppdaget en hump/hevelse over der kulen er. Kjenner ikke at den har blitt større, så mest sannsynlig har den vokst i dybden. Den er hard, lite bevegelig og føles ut som en halv bønne klump da jeg ikke kan kjenne rundt. Kjennes ut som om den vokser i vevet. Har fått time til mammografi/ultrlalyd.

Er det noen som har hatt samme type kul og var den godartet eller ondartet? Eller kan fortelle om en kul de oppdaget i brystet og hvordan den var?

Anonymkode: 9eb6b...455

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei! Først og frem er jeg 26år. For ett år siden oppdaget jeg en kul i brystet, men legen trodde det var godartet og henvisningen til ultralyd med avslått.

Nå ett år senere er kulen fremdeles ikke vekke og jeg har også oppdaget en hump/hevelse over der kulen er. Kjenner ikke at den har blitt større, så mest sannsynlig har den vokst i dybden. Den er hard, lite bevegelig og føles ut som en halv bønne klump da jeg ikke kan kjenne rundt. Kjennes ut som om den vokser i vevet. Har fått time til mammografi/ultrlalyd.

Er det noen som har hatt samme type kul og var den godartet eller ondartet? Eller kan fortelle om en kul de oppdaget i brystet og hvordan den var?

Jeg hadde en bønneformet, som jeg kjente tydelig. Det var en godartet muskelknute. Var på mammografi, ultralyd og tok vevsprøve. Er 16 år siden så husker ikke hvor hard den var. Men den ble målt til 5 cm når jeg kom til utredning. 

Anonymkode: 96d9b...43e

Skrevet

TS HER

Jeg klarte kun å kjenne kantene på den lange side, men på de korte sidene kjenner jeg di ikke. Føles ut som di går inn i vevet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

TS HER

Jeg klarte kun å kjenne kantene på den lange side, men på de korte sidene kjenner jeg di ikke. Føles ut som di går inn i vevet.

«Godartede knuter som kommer enkeltvis - hva er det?

• Du kan også få godartede knuter som utvikler seg enkeltvis.
  • De føles ofte helt avgrenset, er faste og uten ømhet. De er hverken bundet til hud eller underlag og oppdages tilfeldig. Det er den slags svulster mange kvinner har fått fjernet opp gjennom årene, og som heldigvis viser seg å være godartede.» 

Hvis det er en muskelknute så kan det være at du ikke kjenner «kortendene» fordi de springer ut fra muskelen. Uansett -du må nok bare vente til du får sjekket det skikkelig ut. Men er mer sannsynlig at det er noe godartet en ondartet. Lykke til☺️

Anonymkode: 96d9b...43e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. Synes det er litt merkelig at UL ble avslått. Alle kuler skal sjekkes uansett, det holder ikke å mene eller tro om en kul er ondartet eller ikke. Med det sagt, så er de aller fleste kuler godartet i så ung alder, så du må ikke tenke det verste, men godt at du får sjekket det ut. Jeg har hatt brystkreft når jeg var 35 år. Fant kulen selv. Fikk behandling og har vært frisk siden, det er nå ti år siden. Så i verste fall er du i gode hender uansett. Men tror som sagt ikke at du trenger å bekymre deg 🥰

Anonymkode: 72d62...579

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei. Synes det er litt merkelig at UL ble avslått. Alle kuler skal sjekkes uansett, det holder ikke å mene eller tro om en kul er ondartet eller ikke. Med det sagt, så er de aller fleste kuler godartet i så ung alder, så du må ikke tenke det verste, men godt at du får sjekket det ut. Jeg har hatt brystkreft når jeg var 35 år. Fant kulen selv. Fikk behandling og har vært frisk siden, det er nå ti år siden. Så i verste fall er du i gode hender uansett. Men tror som sagt ikke at du trenger å bekymre deg 🥰

Hvordan var kulen din? Var det eneste symptomet du hadde?

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvordan var kulen din? Var det eneste symptomet du hadde?

Den var liten, men ubevegelig mot «underlaget» kunne på en måte kjenne at den satt fast . Hadde ingen andre symptomer nei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Den var liten, men ubevegelig mot «underlaget» kunne på en måte kjenne at den satt fast . Hadde ingen andre symptomer nei. 

Litt spørsmål her hehe! Men var den myk/hard, og var den glatt eller ruglete? Klarte du å kjenne rundt hele kulen? Og hvordan var formen?😅

Skrevet

Hvordan kuler føles, ser ut, kjennes ut eller hvor de sitter er ubegripelig lite hjelpsom informasjon når det gjelder  fastslå om den er ond- eller godartet. Den eneste måten er å sjekke hvordan det ser ut inne i brystet med mammografi/UL og deretter ta biopsi hvis man er usikker. Godt du får det gjort. Og husk at 9 av 10 kuler som sjekkes viser seg å være noe annet enn kreft :)

Anonymkode: 894b0...fd2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har flere bindevevskuler i brystet, desse forsvinner ikke. 

De er harde, ubevegelige, og av og til i syklus føles de ømmere og større. 

De er lette å kjenne, ca 2 cm i dia og irriterende. 

De er alle sjekket via celleprøve, mammografi og ultralyd, så en får bare stole på att de er godartet. 

Anonymkode: d22e5...a35

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Litt spørsmål her hehe! Men var den myk/hard, og var den glatt eller ruglete? Klarte du å kjenne rundt hele kulen? Og hvordan var formen?😅

Kjennes ut som en hard/rund liten ert. Kan ikke huske om den kjentes ruglete ut egentlig. Kjente på en måte at den satt fast i vevet . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...