AnonymBruker Skrevet 1. februar #1 Skrevet 1. februar Jeg har en sønn på 17 år som skal søke sommerjobb som vaktmester-assistent i kommunen. Saken er at han er autist men fungerer bra i hverdagen, men må veiledes hele tiden pga at han blir lett distrahert. Spurte faglederen i kommunen om det er en mulighet for jobb, og fikk et kontant svar at da må støttekontakten være med hele tiden, da de ikke har mulighet for å sitte barnevakt som han sa. Jeg ble fryktelig lei meg og synes svaret var helt på jordet, så jeg kontaktet lederen hans og la frem saken henne. Fikk da beskjed om at forventninger til arbeidsutførelser også gjelder for autister, så alle sommervikarene måtte oppfylle kravene til stillingsutlysningene. Svarte da at i alle kommunale utlysningstekster står det at etter mangfoldighetsprinsippet oppfordres kandidater med div fysiske og psykiske utfordringer å søke. Da svarte hun igjen(!) at kravene til arbeidsutførelse lå i grunn. Er det noen som veit om det er støtteordninger som kan søkes for autister som vil jobbe, så det er en sjangs for at han får jobbe i sommer? Anonymkode: 0435e...2eb
AnonymBruker Skrevet 1. februar #2 Skrevet 1. februar Han fungerer jo ikke så bra, sånn som du beskriver ham. Selvfølgelig må det eksistere krav til utførelse av arbeidet, som gjelder likt for alle. Skjønner at det høres krast ut, men sånn er verden og arbeidslivet er ikke det samme som skolen. Har du hørt med NAV om de kan hjelpe? Anonymkode: e062f...618 14 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Skrevet 1. februar Jeg er mamma til et barn med autisme selv, og jeg forstår godt svaret du fikk. Beklager. Det er som med alle andre jobber: At man faktisk klarer å utføre jobben må alltid ligge til grunn. Anonymkode: 0c067...5f5 15
AnonymBruker Skrevet 1. februar #4 Skrevet 1. februar Dersom han har behov for å "veiledes hele tiden", er ikke dette forenelig med å ha en ordinær jobb. Dersom han skal ha en ordinær jobb, må han mestre og levere på lik linje med andre, han må i tillegg fikse den selv - at mora hans kontakter arbeidsgivere for ham, støtter ikke opp under at "han fungerer bra i hverdagen". Kan du gi eksempler på hva slags veiledning og støtte han har behov for? Mestrer han skole? Dersom han har behov for så mye veiledning og oppfølging som du skriver, bør dere virkelig begynne å tenke på hvordan dette skal løses når han er ferdig med skole og med tanke på han vil etter det. Anonymkode: c1ad0...037 11 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #5 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en sønn på 17 år som skal søke sommerjobb som vaktmester-assistent i kommunen. Anonymkode: 0435e...2eb Høres ut som en ganske selvstendig stilling som kun gir beskrivelse av hvilke oppgaver som må gjennomføres mens resten har ferie. Anonymkode: 13596...bc1 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar #6 Skrevet 1. februar Han trenger tilrettelagt arbeid, og ordinære stillinger er ikke det. Skjønner ikke helt at det er så overraskende når du selv sier han trenger konstant veiledning. Anonymkode: 47a4b...93e 4 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar #7 Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er mamma til et barn med autisme selv, og jeg forstår godt svaret du fikk. Beklager. Det er som med alle andre jobber: At man faktisk klarer å utføre jobben må alltid ligge til grunn. Anonymkode: 0c067...5f5 Dette! Ganske utrolig at noen faktisk ikke virker til å forstå det. Ts: har sønnen din koordinator, ansvarsgruppe, e.l? Med et så stort behov som du beskriver, er det trolig behov for arbeid i vekstbedrift / tilrettelagt arbeid. De fleste slike bedrifter er stengt i «fellesferien». Anonymkode: 7e1c8...422 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar #8 Skrevet 2. februar Du kan høre med NAV. Vet ikke hva jobben innebærer, men det høres jo ut som det er å være assistent til vaktmesteren. Altså hjelpe vaktmesteren med diverse oppgaver, og dermed ikke helt alene i jobben. Jeg vil jo tro at med god veiledning så burde det ikke være noe problem. Ikke greit måten du ble møtt på! Anonymkode: ccd17...5b0
Blått Skrevet 2. februar #9 Skrevet 2. februar Jeg forstår også veldig godt svaret du fikk. Det oppfordres til at alle søker, men det må ligge til grunn at de faktisk kan utføre arbeidsoppgavene 😊 på samme måte med utdanning, skal du jobbe som sykepleier så må du ha utdanning sånn at man kan utføre oppgavene 😊 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar #10 Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har en sønn på 17 år som skal søke sommerjobb som vaktmester-assistent i kommunen. Saken er at han er autist men fungerer bra i hverdagen, men må veiledes hele tiden pga at han blir lett distrahert. Spurte faglederen i kommunen om det er en mulighet for jobb, og fikk et kontant svar at da må støttekontakten være med hele tiden, da de ikke har mulighet for å sitte barnevakt som han sa. Jeg ble fryktelig lei meg og synes svaret var helt på jordet, så jeg kontaktet lederen hans og la frem saken henne. Fikk da beskjed om at forventninger til arbeidsutførelser også gjelder for autister, så alle sommervikarene måtte oppfylle kravene til stillingsutlysningene. Svarte da at i alle kommunale utlysningstekster står det at etter mangfoldighetsprinsippet oppfordres kandidater med div fysiske og psykiske utfordringer å søke. Da svarte hun igjen(!) at kravene til arbeidsutførelse lå i grunn. Er det noen som veit om det er støtteordninger som kan søkes for autister som vil jobbe, så det er en sjangs for at han får jobbe i sommer? Anonymkode: 0435e...2eb Men hvordan kan han gjøre jobben, om han trenger så mye støtte? Hvorfor ikke søke på jobber han kan klare selv? Hos oss oppfordrer vi alle til å søke, og vi tilrettelegger det vi kan. Men personen må likevel kunne gjøre jobben sin uten at en ekstra person går sammen med han. tilrettelegging kan gå på mer pauser, fleksibel arbeidstid, tilpasning av skift til behandlingstimer. Men vi tilrettelegger ikke innholdet i selve jobben. Det hår ikke. Anonymkode: 8ae74...320 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar #11 Skrevet 2. februar Jobbet i matbutikk for mange år siden, fikk inn en ungdom en sommer som viste seg å være autist. Flott fyr, men selv de enkleste oppgaver fungerte bare ikke. Han måtte konsekvent gå sammen med en annen som fungerte som veileder og da betaler jo bedriften ut lønn til to som har arbeidskapasitet som 1. Og det ble et irritasjonsmoment i tillegg for mange ansatte, da de var på jobb for å utføre et arbeid og ikke jobbe som pedagogisk veileder. Hadde de ønsket å være det, så hadde de jobbet som det. Å lære opp folk krever uansett, men å måtte overvåke en person hele dagen for å sjekke at vedkommende gjør selv de enkleste jobbene riktig er utrolig slitsomt. Nå kommer autister i alle variasjoner, jobber med en i dag som gjør alle arbeidsoppgaver korrekt, så her må man ikke trekke alle autister over samme kam, men man kan faktisk ikke forvente at en lavt fungerende autist skal få en jobb der man er avhengig i av en viss selvstendighet i arbeidsoppgavene. På sommeren er man gjerne færre folk på jobb og man må ha evnen til å forstå hva som skal gjøres og kunne ta initiativ, der er det dessverre mange autister som ikke klarer den oppgaven. Anonymkode: 47aa5...f95 3
Brukerano Skrevet 2. februar #12 Skrevet 2. februar Det er jo bare å søke, og i intervju prosess vil det bli klart om det er en jobb han vil mestre alene. ikke alle jobber er for alle. Jeg er autist, og frisør. Elsker jobben, og lærte ekstremt fort. Jeg kunne tatt fagprøven etter 1 år, fordi jeg lærte så mye fortere enn de andre. Men jeg kunne aldri jobbet i ett yrke der jeg måtte sitte på kontor, jeg hadde aldri fått gjort noen ting. Jeg hadde vært distahert hele tiden. Dette er helt normalt, for alle! Man må finne det som passer en selv. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar #13 Skrevet 2. februar Det du beskriver er sikkert å fungere bra i hverdagen målt opp mot deres forventninger eller bekymringer, og ut fra forutsetningene fungerer han sikkert godt. Men når han må «veiledes hele tiden» fordi han ellers faller ut, da fungerer han jo åpenbart ikke i nærheten av godt etter litt mer objektive kriterier. Formuleringen med å sitte barnevakt var ikke spesielt hensynsfull, men budskapet er jo riktig. Anonymkode: 0acbc...6c2 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar #14 Skrevet 2. februar Tilrettelegging gjelder i skoleløpet. I arbeidslivet er det utførelse av oppgaver som gjelder. Ellers er det VTA. Anonymkode: 271f7...7c5 2 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar #15 Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan høre med NAV. Vet ikke hva jobben innebærer, men det høres jo ut som det er å være assistent til vaktmesteren. Altså hjelpe vaktmesteren med diverse oppgaver, og dermed ikke helt alene i jobben. Jeg vil jo tro at med god veiledning så burde det ikke være noe problem. Ikke greit måten du ble møtt på! Anonymkode: ccd17...5b0 Sannsynligheten for at Nav vil støtte en sommerjobb, er liten. Jeg har både tro på og erfaring med at man kan få til mye med god veiledning, men du må forstå hvor mye slik veiledning kan kreve av de rundt personen. Man må rett og slett erkjenne at dette kan medføre betydelig ekstraarbeid for kollegaer og det er urimelig å forvente at en arbeidsgiver alene skal ta dette ansvaret. Anonymkode: c1ad0...037 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå