Gå til innhold

Bolig som har ligget ute i 3-4 måneder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal på visning på en bolig som vi har veldig lyst på. Den har ligget ute en god stund, og det virker til å være lite interesse. Prisantydning er rundt 4,6. Er det skambud å forsøke med 4,2? Det er jo tydelig at den er priset for høyt

Anonymkode: c5d55...46c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (3 minutter siden):

Nei

Ville du gått lavere? Eller er det risky

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke alltid det er riktig å si at den er priset for høyt. Noen bor i områder der teknisk verdi er mye høyere enn markedsverdi. Her vi bor går også boliger sjelden for mer enn 4, kanskje 5 millioner. Vi har selv spyttet inn over 7 millioner i vår bolig, og jeg ville nok kanskje heller hatt litt is i magen ved et salg enn å sette prisen raskt ned. Plutselig kommer det noen som er villig til å gi det man ønsker og har råd til det. Når det er sagt, så er det ikke uhøflig å legge inn et bud.

Anonymkode: e4e20...391

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ikke alltid det er riktig å si at den er priset for høyt. Noen bor i områder der teknisk verdi er mye høyere enn markedsverdi. Her vi bor går også boliger sjelden for mer enn 4, kanskje 5 millioner. Vi har selv spyttet inn over 7 millioner i vår bolig, og jeg ville nok kanskje heller hatt litt is i magen ved et salg enn å sette prisen raskt ned. Plutselig kommer det noen som er villig til å gi det man ønsker og har råd til det. Når det er sagt, så er det ikke uhøflig å legge inn et bud.

Liksom redd for å fornærme :ler: vi har råd til prisantydning, men vi vil jo helst nærmere 4 mill når ingen andre byr

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Liksom redd for å fornærme :ler: vi har råd til prisantydning, men vi vil jo helst nærmere 4 mill når ingen andre byr

Den som intet våger, intet vinner. 

Tenker en liten fornærmelse er innafor hvis du kan spare noen hundre tusener :)  

Er jo bare for selger å si nei. Og alltid positivt med et bud, selv om det er lavt og de takker nei. Da er det bare å by litt høyere. 

Anonymkode: 0b59f...22b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha, de kan nok komme til å bli litt snurte, men det har jo ikke egentlig betydning. Jeg har solgt hus før og ble selv sur for bud under prisantydning. Men sånn er det, og jeg husker jo ikke noe av det lenger. Det blir å initiere til en dialog også. Kanskje kan de da si at f.eks 2,3 er greit.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, de kan nok komme til å bli litt snurte, men det har jo ikke egentlig betydning. Jeg har solgt hus før og ble selv sur for bud under prisantydning. Men sånn er det, og jeg husker jo ikke noe av det lenger. Det blir å initiere til en dialog også. Kanskje kan de da si at f.eks 2,3 er greit.

4,3 skulle det stå, 2,3 hadde jo vært et tegn på demens 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke solgt til noen med skambud uansett. Sier mye om dere som mennesker

Anonymkode: 22159...eb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå spurte jeg i HI om det var skambud da :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hva er et skambud?

Når ingen er villig til å by prisantydning så er prisantydning for høy.

Hvilken garanti har du for at prisene ikke vil falle slik de gjorde på slutten av 80-tallet.

Ingen er interessert i å betale mer enn man er nødt til.

Hvis flere meglere vurderer samme hus så kan verdivurderingen sprike med mange hundre tusen. Er det gitt at det er den med høyest vurdering som har rett?

Ts - by det du synes det er verdt. Kanskje du kan begynne med 4 millioner, og ta det derifra? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor sier det mye om oss? Er helt fair å komme med bud uansett. Så får eier avslå om det ikke er høyt nok. 

Anonymkode: 89600...d5d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette sier litt om deg som person tenker jeg. Selvfølgelig kan TS legge inn et lavere bud. Synes ikke det TS tenker på her er et skambudd.  Det er en grunn til at bolig ikke blir solgt, den er lagt ut for høyt. Dvs. megler pusher markedet og gir selger feil forhåpninger. Ser jo mange boliger som ligger lenge i markedet nå, vel og merke utenfor Oslo hvor det ikke er like mye press. 
Legg inn et bud på 4,1. Mulig selger avviser det blankt, men da kan tanken modnes hos selger. Megler kommer sikkert til å ringe for å høre hvor mye dere kan gå opp og at det var lavt bud og at megler skal presentere budet for selger. 
Megler råder selger til å avslå og til og med noen ganger så kan megler råde selger til å avslå med å komme med motbud. 
Vent så noen uker også kan dere snakke med megler hvor dere kan si at dere vurderer å legge inn nytt bud. 
Forsøk så å komme inn i en forhandlingssituasjon. Er også gunstig hvis dere skal selge og megler kan få oppdraget, da kan plutselig megler gi selger noen nye råd😜

Anonymkode: bf23f...ab0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette sier litt om deg som person tenker jeg. Selvfølgelig kan TS legge inn et lavere bud. Synes ikke det TS tenker på her er et skambudd.  Det er en grunn til at bolig ikke blir solgt, den er lagt ut for høyt. Dvs. megler pusher markedet og gir selger feil forhåpninger. Ser jo mange boliger som ligger lenge i markedet nå, vel og merke utenfor Oslo hvor det ikke er like mye press. 
Legg inn et bud på 4,1. Mulig selger avviser det blankt, men da kan tanken modnes hos selger. Megler kommer sikkert til å ringe for å høre hvor mye dere kan gå opp og at det var lavt bud og at megler skal presentere budet for selger. 
Megler råder selger til å avslå og til og med noen ganger så kan megler råde selger til å avslå med å komme med motbud. 
Vent så noen uker også kan dere snakke med megler hvor dere kan si at dere vurderer å legge inn nytt bud. 
Forsøk så å komme inn i en forhandlingssituasjon. Er også gunstig hvis dere skal selge og megler kan få oppdraget, da kan plutselig megler gi selger noen nye råd😜

Anonymkode: bf23f...ab0

Vi er i gang med salgsprosessen men har en annen megler  :ler: men vi får dra på visningen også ser vi hva vi gjør

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi skal på visning på en bolig som vi har veldig lyst på. Den har ligget ute en god stund, og det virker til å være lite interesse. Prisantydning er rundt 4,6. Er det skambud å forsøke med 4,2? Det er jo tydelig at den er priset for høyt

Nei det er ikke skambud. Hadde dere lagt dere på 3.8 og feil side av 4-tallet, så kanskje. Helt innafor med 4.2, også kan jo da evnt selger komme med et motbud. 

Alt avhenger av hvor mye selger trenger å selge, og hva selger har råd til å selge for.

Jeg pleier å se litt opp mot hvor lenge selger har bodd der, hva som er gjort osv. Har selger bodd der i 2 år uten å gjort noen renovering, og forventer å få 500 000 mer enn h*n ga, så er budet mitt deretter. Dette kan du sjekke under "hva er boligen solgt for tidligere". 

Anonymkode: a4934...1b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei det er ikke skambud. Hadde dere lagt dere på 3.8 og feil side av 4-tallet, så kanskje. Helt innafor med 4.2, også kan jo da evnt selger komme med et motbud. 

Alt avhenger av hvor mye selger trenger å selge, og hva selger har råd til å selge for.

Jeg pleier å se litt opp mot hvor lenge selger har bodd der, hva som er gjort osv. Har selger bodd der i 2 år uten å gjort noen renovering, og forventer å få 500 000 mer enn h*n ga, så er budet mitt deretter. Dette kan du sjekke under "hva er boligen solgt for tidligere". 

Ja, vi sjekka det. De kjøpte det i 2017 for rundt 2,7 og har gjort store oppgraderinger

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, vi sjekka det. De kjøpte det i 2017 for rundt 2,7 og har gjort store oppgraderinger

Ok.  Jeg tenker at 4.2 er en fin start for å legge ut litt følere. Spør også megler om det har vært lagt inn bud tidligere/hva evnt det lå på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et stort spørmål her er om de allerede har senket prisantydningen. Hvis de la den ut for 5 og nå har senket den til 4,6 sitter det mye lengre inne å selge noe lavere enn det. Har de forsøkt å selge den i 4 måneder uten å senke prisantydning er de delulu, og dere kan absolutt by 4,2.

Anonymkode: 82658...9b6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et stort spørmål her er om de allerede har senket prisantydningen. Hvis de la den ut for 5 og nå har senket den til 4,6 sitter det mye lengre inne å selge noe lavere enn det. Har de forsøkt å selge den i 4 måneder uten å senke prisantydning er de delulu, og dere kan absolutt by 4,2.

Anonymkode: 82658...9b6

Pleier det ikke ofte stå "Ny pris" i annonsen da?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Pleier det ikke ofte stå "Ny pris" i annonsen da?

Nei, ikke alltid. Du kan jo lese i salgsoppgaven og se om det er endret der også? Eller du kan ringe megler og høre. Etter 3 mnd så tviler jeg på at selger allerede har redusert prisen så markant. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...