Gå til innhold

Barnet våknet på natta, mannen sur fordi jeg vekte han.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet vårt har vært sykt denne uka med feber osv. Han våkna først en gang i natt og gråt og klagde over at det klødde. Mannen min stod da opp, men jeg kom ut rett etter siden jeg hørte at sønnen vår gråt mer enn det som var vanlig. Han hadde fått lett utslett på kroppen. Jeg var der sammen med de til han hadde roet seg ned,  så la jeg meg mens mannen min la han igjen osv. Tok kanskje 30 min til sammen etter at jeg hadde gått.

To timer senere våknet han igjen, og da gikk jeg inn til han. Han var da helt febrilsk, og sa han klødde og hylgråt. Han ristet på hele kroppen siden han klødde så mye, og utslettet hadde blitt verre. Han gråt så mye at jeg ikke helt visste hva jeg skulle gjøre, og jeg vekte derfor mannen min for å ha en å sparre med når det hadde gått 20 minutter og det fortsatt ikke hadde roet seg. Mannen min ble da irritert over at jeg vekte han, og viste dette tydelig. Derfor ba jeg han bare om å legge seg igjen , noe han gjorde. Det endte med at jeg måtte gi smertestillende og sove sammen med han hele natta. 

I dag er mannen min sur på meg siden jeg vekte han, siden han var oppe første gangen. Han mener det var unødvendig å være to stykker som fikk søvnen sin avbrutt, og at han aldri hadde gjort det med meg , men "holdt ut og stått i det". 

Hvordan gjør dere det når slikt skjer ? Jeg tenker at det er defor man er to, at man kan sparre meg hverandre/avlaste hverandre når det oppstår slike situasjoner . Jeg kom jo ut første gangen, men det mener mannen min var mitt eget valg og ikke noe han burde "straffes" for.

Anonymkode: 3e619...8e7

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere må være rause med hverandre og tåle litt utbrudd. Det kommer når man er sliten og har små barn som ikke sover. Det er unntakstilstand og det går over.

Og klart man spør om man er usikker om det er noe alvorlig galt. Særlig midt på natta.

Anbefaler å samsove med syke barn, så er man der når de våkner.

Anonymkode: 68457...37e

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med mannen din

Anonymkode: f5bb8...d4d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere må være rause med hverandre og tåle litt utbrudd. Det kommer når man er sliten og har små barn som ikke sover. Det er unntakstilstand og det går over.

Og klart man spør om man er usikker om det er noe alvorlig galt. Særlig midt på natta.

Anbefaler å samsove med syke barn, så er man der når de våkner.

Er ellers enig i at man ikke trenger å være to om det ikke er alvorlig. Det er typisk førstegangsforeldre å ikke slippe til hverandre og koble seg av. Akkurat det blir man tvunget til å lære når man får nr to, men mange førstegangsforeldre kunne nok hatt stor glede av det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er greit å vekke hvis det er noen nytt eller utenom det vanlige som man er usikker på hvordan man skal håndtere. Så jeg synes ikke du gjorde feil. I vår lille familie, så er det ofte pappen som tar syke-netter, for han tåler bedre dårlig søvn. Men de nettene hvor det er noe utenom det vanlige, vi hadde eksempelvis en natt med falsk krupp, så står jeg selvfølgelig opp og hjelper til. 

Anonymkode: cec11...9c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at her kan du beklage, si at du vanligvis ikke ville vekket ham og forklare at du vekket ham fordi du var usikker på hvordan du skulle vurdere/behandle symptomene.

Jeg er enig med mannen din om at det i utgangspunktet er unødvendig at begge to står opp og at det var du som frivillig sto opp sammen med ham første gangen. 

Det er lurt at dere tar en prat i løpet av dagen om hvilke situasjoner det vil være ok å vekke hverandre - jeg tipper også han ville ønsket å bli vekket dersom det f.eks skulle bli behov for legetilsyn en natt.

Anonymkode: 2e74a...f13

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker at her kan du beklage, si at du vanligvis ikke ville vekket ham og forklare at du vekket ham fordi du var usikker på hvordan du skulle vurdere/behandle symptomene.

Jeg er enig med mannen din om at det i utgangspunktet er unødvendig at begge to står opp og at det var du som frivillig sto opp sammen med ham første gangen. 

Det er lurt at dere tar en prat i løpet av dagen om hvilke situasjoner det vil være ok å vekke hverandre - jeg tipper også han ville ønsket å bli vekket dersom det f.eks skulle bli behov for legetilsyn en natt.

Anonymkode: 2e74a...f13

Helt enig! Alltid unødvendig å bli sur, men når man er trøtt er man ikke alltid helt seg selv. Snakk om situasjonen og kom fram til gode løsninger. Vi har en periode nå der vi er oppe 4-15 ganger per natt med en syk 8-åring, og man er helt nødt til å snakke sammen om hvordan det er hensiktsmessig å fordele det for mest mulig søvn for alle.

Anonymkode: ddd78...2d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi vekker alltid hverandre hvis det er noe utenom det helt vanlige,  sønnen vår er veldig plaget med neseblod,  å hvis det er veldig mye, eller at det blør veldig lenge,  så vekker vi hverandre. Når han var mindre, måtte vi uansett være 2 , hvis vi måtte gi paracet . Men mannen din var kanskje trøtt og sliten,lett å bli i dårlig humør da. Det ordner seg sikkert 😊.

Anonymkode: 7ddae...4ff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lov å bli litt gretten for sånt, da, selv om du godt kan vekke ham. Bare anerkjenn følelsene hans. «Jeg skønner at du ble forstyrret, men jeg var faktisk skikkelig bekymret» for eksempel. 

Anonymkode: 06793...b47

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til med den "mannen" der. 

Anonymkode: 83189...ffa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mannen din. Ta på salve og gi Paracet klarer du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er lov å bli litt gretten for sånt, da, selv om du godt kan vekke ham. Bare anerkjenn følelsene hans. «Jeg skønner at du ble forstyrret, men jeg var faktisk skikkelig bekymret» for eksempel. 

Anonymkode: 06793...b47

Om han ikke aksepterer det er han søppel!

Anonymkode: 8bfd8...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok å bli gretten der og da, man styrer ikke helt humøret på natta, men å være sur dagen etter er jo ikke greit... 

Vi vekker alltid hverandre ved usikkerhet. Eller, egentlig våkner jo begge ved gråt og trår til så snart vi forstår at dette ikke gir seg. Sønnen vår har mye voksesmerter i perioder og da må vi være to for å massere hvert bein. 😅 Veldig glad vi greier å være såpass rause med barnet vårt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mannen din er lite raus. Jeg skjønner at man reagerer automatisk når det er midt på natta og man er trøtt og i ørska. Men når han er like sur etter han har stått opp og fått tenkt seg om er det et dårlig tegn. 

Anonymkode: a78e6...046

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (4 minutter siden):

Enig med mannen din. Ta på salve og gi Paracet klarer du.

Hva slags salve? Hvor er salven? Er denne salven egnet for barn? Hvem trøster barnet mens jeg raider skapet for egnet salve og googler om denne egentlig egner seg for barn? Barnet nekter å ta paracet, hvordan løser vi det? Har vi flytende paracet? Kan du hente noe saft som barnet kan drikke rett etterpå så han ikke spyr det opp igjen? Hvor er den målegreia for å gi paracet? 

Det er faktisk ikke bare å gjøre x og y og så er det løst. Noen ganger er det godt å være to. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette gjøres klart for du legger deg. Hadde han ikkje hatt feber heile uka? Då er  Paracet, saft og termometer på plass på ei hylle inne på rommet før du legg deg. Ver i forkant for på få minst mulig styr på natt. Salve kunne du leitet fram når du stod opp når mannen var oppe før på natta

Endret av Pilleville
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NoaideBiehtar skrev (9 minutter siden):

Hva slags salve? Hvor er salven? Er denne salven egnet for barn? Hvem trøster barnet mens jeg raider skapet for egnet salve og googler om denne egentlig egner seg for barn? Barnet nekter å ta paracet, hvordan løser vi det? Har vi flytende paracet? Kan du hente noe saft som barnet kan drikke rett etterpå så han ikke spyr det opp igjen? Hvor er den målegreia for å gi paracet? 

Det er faktisk ikke bare å gjøre x og y og så er det løst. Noen ganger er det godt å være to. 

Dette er jo helt basis kunnskap. Hvis du har barn så burde du også ha smertestillende tilgjengelig. For barn blir syke.  Når det gjelder salver, så har vi salver til hele kroppen,rumpe,tiss,hud,utslett,eksem etc. Dette burde også være basis kunnskap for alle som har barn. Alt dette løser man ved å ha ett medisinskap med diverse ting tilgjengelig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er rart en skal begynne å småkrangle om nattevåk når en har et barn som våkner og er i veldig dårlig form. 
Da er det en form for unntakstilstand, og ingen har anledning til å føre en stillingskrig om hvem som har hva og når.  
Når en har fått kontroll over sykdomstilstanden og barnet har fått medisin el lign så kan en avtale hvem som står opp og når 

Anonymkode: d5a82...5b7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoaideBiehtar skrev (16 minutter siden):

Det handler om forberedelser. Å ha ting i hus i tilfelle sykdom oppstår og barna trenger medisiner/kløstillende.

Paracett fåes i stikkpiller form også, og det er det du gir til barn som hverken kan svelge tabletter, benytte sugetabletter eller bruse tabletter. For barn finnes 125 g, eller 250 g som kan kjøpes på apotek eller i butikk. 

Klø salve og salver for sår hud er også alltid noe man bør ha i hus. 

Samme med plaster, brannsalve, bandasje osv.

Også er det ikke farlig om barnet ikke får trøst den lille tiden det tar å hente medisiner.

Alt handler om å prøve å være forberedt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (15 minutter siden):

Dette er jo helt basis kunnskap. Hvis du har barn så burde du også ha smertestillende tilgjengelig. For barn blir syke.  Når det gjelder salver, så har vi salver til hele kroppen,rumpe,tiss,hud,utslett,eksem etc. Dette burde også være basis kunnskap for alle som har barn. Alt dette løser man ved å ha ett medisinskap med diverse ting tilgjengelig.

tussi84 skrev (4 minutter siden):

Det handler om forberedelser. Å ha ting i hus i tilfelle sykdom oppstår og barna trenger medisiner/kløstillende.

Paracett fåes i stikkpiller form også, og det er det du gir til barn som hverken kan svelge tabletter, benytte sugetabletter eller bruse tabletter. For barn finnes 125 g, eller 250 g som kan kjøpes på apotek eller i butikk. 

Klø salve og salver for sår hud er også alltid noe man bør ha i hus. 

Samme med plaster, brannsalve, bandasje osv.

Også er det ikke farlig om barnet ikke får trøst den lille tiden det tar å hente medisiner.

Alt handler om å prøve å være forberedt.

Det hjelper ikke å ha basiskunnskap når barn faktisk forandrer seg. 

Jeg er ikke ts, så jeg svarer ikke for henne, men mine barn nekter stikkpille fullstendig og er store nok til å kunne nekte. Vi har derfor brukt nurofen men plutselig spydde ungen av dette og så er man plutselig i tvil neste gang. Ved forrige sykdom måtte vi innse at vi overhodet ikke fikk i det ene barnet smertestillende, selv om vi har alt. 

Hvorfor er det greit at ts sin mann er sur og gretten på natta og ikke vil hjelpe til, men det er ikke greit at mor trenger å sparre litt for å finne ut hva man bruker mot intens kløe? Som om dette er kunnskap alle går rundt og har til enhver tid? 

Har du plagdes med kløe selv? Vet du hvor mye som overhodet bare ikke virker? Her er det allergimedisin som virker, men det har jo de færreste liggende sånn bare i tilfelle hvis ingen har vært plaget med dette før. Det må da være lov til å lure litt og snakke med partneren sin når ungen hyler for å finne beste løsning!? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...