Gå til innhold

Legen har bedt om spesiell analyse av blodprøver og jeg er bekymret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På furst så står det under blodprøver vitamin analyse og at disse utføres med kromatografisk metode og at det tar opptil en uke å få svar. Jeg har aldri sett det før så er bekymret. Legen har ikke nevnt noe om dette da jeg var på legetime, dette så jeg i ettertid.

Hva betyr det?

Anonymkode: 18261...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

På furst så står det under blodprøver vitamin analyse og at disse utføres med kromatografisk metode og at det tar opptil en uke å få svar. Jeg har aldri sett det før så er bekymret. Legen har ikke nevnt noe om dette da jeg var på legetime, dette så jeg i ettertid.

Hva betyr det?

Hvorfor er du bekymret? Hvilke vitaminer? 

Anonymkode: a91db...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil tro du har vært i kontakt med legen i forbindelse med en plage/et problem? Noe du har nevnt i samtale med lege som gjør at denne mener noe bør undersøkes nærmere? Var vel ikke en helt rutinemessig blodprøvetaging uten noen indikasjoner vel? 

Anonymkode: 40fba...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme står hos meg (tok blodprøver denne uken), og legen min er ikke bekymret for noe. Jeg skal bare sjekke at nivåene mine stiger nå som jeg har begynt på tilskudd for lavt B 12 og jern. 

Anonymkode: 14b05...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel ikke noe å være bekymret for. Kanskje får du beskjed om at du for eksempel har litt lavt nivå av D-vitamin, slik mange har om vinteren. Da tar du litt tilskudd av det.

Anonymkode: c3731...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva betyr det?

Tror det er helt vanlig. Står at det tar en uke hos meg også. Gjorde det sist gang også. Null stress (annet enn at jeg blir utålmodig) 😄

Anonymkode: 51bd8...680

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare en informasjon som Furst har lagt til på sidene sine og som sier noe om hvordan disse prøvene blir analysert. Det er ingen grunn til å bekymre seg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke en spesiell metode og det er ikke noe å bekymre seg for

Anonymkode: 6f575...6b4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar og beroligende ord, alle sammen. 

Jeg har hatt lavt d vitamin sist gang jeg var hos lege og fikk beskjed om å ta d vitamin tilskudd i 3 mnd. Var hos legen her om dagen for å ta blodprøver for vitaminer og mineraler. Det første legen sa «oj du er blitt tynn» og spurte om jeg har gått ned med vilje eller er det noe annet. Jeg har slanket meg med vilje, fra 89 kg til 82. Men har gått opp et par kilo i det siste, med vilje, for den vekten passet ikke meg. Så tenkte at legen ble bekymret så derfor det står opptil en uke på furst, for å analysere prøvene enda bedre, eller hva vet jeg.

Det har aldri tatt opptil en uke å analysere blodprøver så derfor jeg stusset litt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting å bekymre seg for, har gjort det samme selv. Jeg antar du er mann mtp vekten du oppgir? Jeg hadde ikke noe vekttap da jeg tok siste prøver med kromatografisk metode. Så bare pust. 

Anonymkode: 5d21f...d8b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva betyr det?

Og nettopp av denne grunn bør ikke folk som ikke forstår analysemetoder for blodprøver ha tilgang til denne typen informasjon. 

Helt bortkastet å bekymre seg og enda mer bortkastet å opprette en tråd på denne unødvendige bekymringen. 

Anonymkode: a4b68...26c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og nettopp av denne grunn bør ikke folk som ikke forstår analysemetoder for blodprøver ha tilgang til denne typen informasjon. 

Helt bortkastet å bekymre seg og enda mer bortkastet å opprette en tråd på denne unødvendige bekymringen. 

Ha ha skulle til å skrive det samme.

Ulempen med Furst er at folk kan bestille hvilke prøver de vil, uten å vite hva de bestiller. Så lenge de betaler for det selv.

Vet om en fyr som bestilte prøver for å sjekke hormonene, -sannsynligvis stusset han på manglende hårvekst på brystet, hva vet jeg🙄 Han haket av for HCG, og da han ble fortalt at den prøven var unødvendig for en mann å ta, insisterte han på at den skulle tas. Han ga opp da hun i skranken sa at det var  en måling som ble foretatt på kvinner ifbm. graviditet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tånegla skrev (1 time siden):

Ha ha skulle til å skrive det samme.

Ulempen med Furst er at folk kan bestille hvilke prøver de vil, uten å vite hva de bestiller. Så lenge de betaler for det selv.

Vet om en fyr som bestilte prøver for å sjekke hormonene, -sannsynligvis stusset han på manglende hårvekst på brystet, hva vet jeg🙄 Han haket av for HCG, og da han ble fortalt at den prøven var unødvendig for en mann å ta, insisterte han på at den skulle tas. Han ga opp da hun i skranken sa at det var  en måling som ble foretatt på kvinner ifbm. graviditet.

HCG har vi faktisk tatt på en mann, for mange år siden   :skratte:

Så det eksempelet var dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du vet ikke hva kromatografi er, antar jeg?

Anonymkode: 4848f...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HCG har vi faktisk tatt på en mann, for mange år siden   :skratte:

Så det eksempelet var dårlig. 

HCG tas ifbm. sjekk av enkelte typer kreft så ja, det var kanskje dårlig eksempel. Men denne fyren ante ikke hva han skulle, og haket av på alle hormonprøver okke som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...