Gå til innhold

Psoriasis under føttene, betent...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var hos hudterapeut i går, og huden var for tynn noen steder etter lengre bruk av for sterk kortison. På venstre siden av en fot også betent. Kan jeg ta en nål, sterilisere den og stikke hull?  Og påføre en eller annen sårsalve, men er ikke hjemme og vet ikke hva som er i huset, unntatt honning. 

Legevakta makter jeg ikke, timer i kø. Den som bor her kommer ikke før i morgen kveld. Jeg håper jo at betennelsen roer seg uten tiltak, ellers bør jeg vel til legen mandag, men kan legen gjøre noe? Er litt overvektig og vet ikke om jeg klarer bære min egen vekt om jeg må gå med krykker. Men riktig så smertefullt kan det vel ikke bli... 

Vet at honning hjelper, kan jeg bare smøre på og ta på en bandasje? Som "førstehjelp"...

Anonymkode: 663de...796

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1822390-psoriasis-under-f%C3%B8ttene-betent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var hos hudterapeut i går, og huden var for tynn noen steder etter lengre bruk av for sterk kortison. På venstre siden av en fot også betent. Kan jeg ta en nål, sterilisere den og stikke hull?  Og påføre en eller annen sårsalve, men er ikke hjemme og vet ikke hva som er i huset, unntatt honning. 

Legevakta makter jeg ikke, timer i kø. Den som bor her kommer ikke før i morgen kveld. Jeg håper jo at betennelsen roer seg uten tiltak, ellers bør jeg vel til legen mandag, men kan legen gjøre noe? Er litt overvektig og vet ikke om jeg klarer bære min egen vekt om jeg må gå med krykker. Men riktig så smertefullt kan det vel ikke bli... 

Vet at honning hjelper, kan jeg bare smøre på og ta på en bandasje? Som "førstehjelp"...

Var det du som tidligere hadde en annen tråd om psoriasis under føttene?

Du må for all del ikk stikke hull på noe, og særlig ikke under føttene der du skal gå, ha sokker og sko på. Du kan da få svære infeksjoner og dette kan gå virkelig galt. 
Uansett hva du orker eller ikke vil, så må du til lege! I dag. I verste fall får du infeksjoner som tar livet av deg. 

Anonymkode: 19191...fbb

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må for all del ikk stikke hull på noe, og særlig ikke under føttene der du skal gå, ha sokker og sko på. Du kan da få svære infeksjoner og dette kan gå virkelig galt. 
Uansett hva du orker eller ikke vil, så må du til lege! I dag. I verste fall får du infeksjoner som tar livet av deg. 

Takk. Fant ut at jeg har en salve med honning og har smurt på og tatt på en bandasje. Det blir lege til mandagen. 

ts

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Fant ut at jeg har en salve med honning og har smurt på og tatt på en bandasje. Det blir lege til mandagen. 

ts

Du må komme deg til hudlege og få behandling. 
En skal heller ikke bruke for mye kortison over tid . Da blir huden altfor tynn. 
Be om å få grundig opplæring av stell av pustløs psoriasis som det høres ut som du har 

Anonymkode: 8d6d3...267

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det var meg. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må komme deg til hudlege og få behandling. 
En skal heller ikke bruke for mye kortison over tid . Da blir huden altfor tynn. 
Be om å få grundig opplæring av stell av pustløs psoriasis som det høres ut som du har 

Takk. Hva er pustløs psoriasis? 

'ts

Annonse

AnonymBruker

Hei ts. Jeg har også psoriasis under føttene. Hudlegen diagnosisterte det som PPP. Husker ikke i farten hva forkortelsen står for. Men én type psoriasis. 

Klør du mye? Jeg klør og klør og klør. Det er helt grusomt. Får i blant åpne sår og kutt i huden. Smører innimellom med kortison salve. 

Innimellom er det så grusomt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Anonymkode: e9fa8...0ee

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei ts. Jeg har også psoriasis under føttene. Hudlegen diagnosisterte det som PPP. Husker ikke i farten hva forkortelsen står for. Men én type psoriasis. 

Klør du mye? Jeg klør og klør og klør. Det er helt grusomt. Får i blant åpne sår og kutt i huden. Smører innimellom med kortison salve. 

Innimellom er det så grusomt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Anonymkode: e9fa8...0ee

Nei, det klør ikke noe særlig heldigvis, verre på leggene. 

ts

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, det var meg. 

Takk. Hva er pustløs psoriasis? 

'ts

Beklager, pustuløs psoriasis mente jeg. 
Jeg vet jo ikke om det akkurat det du har, men om du har væskende blemmer/sår så kan det tyde på det. 
Har du ikke vært hos hudlege og fått påvist hvilken type du har så må du kontakte fastlegen og be om henvisning.  
Det er viktig å få riktig behandling 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ts

Ta vare på deg selv, og vær obs dersom beina endrer seg og blir rødere, hovne, du får feber eller frysninger. Ved en eller flere av disse symptomene kontakter du lege straks, og ikke venter til mandag. 
Håper du får god hjelp snart. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...