AnonymBruker Skrevet 31. januar #1 Skrevet 31. januar Som overskriften sier; Hvordan melde inn mistillit og misnøye i fht styreleder i borettslag gjennom 10 år med vanstyre? Mannen som har vært styreleder så lenge borettslaget har eksistert gjør følgende mot meg; Jeg flyttet inn i 2015 i min enhet, han var samboer med ett barn og gift, han er eldre enn meg. Jeg er alenemor med 3 barn rundt samme alder som hans barn. Han prøver seg på meg gjentatte ganger uten å få respons tilbake fra min side. Det går etterhvert rykter om at han og kona er swingers og at de plager etterhvert både single og etablerte, altså flere i nabolaget. Siden den tid har det skjedd følgende; - Styreleder ignorer vannlekkasjer og fallerende fasade som at planker ramler av veggene pga manglende spikring/sikring/dårlig grunnarbeid, lister på utvendige dører som ramler av i tide og utide, at det varmbårne varmeanlegget ikke fungerer som det skal. -Begår mened i retten mot meg kun fordi han er bestekompis med den voldelige eksen min og kjøper alt han har fôret han med av løgner. Han blir tatt for dette i bevisets tilstand og vitnemålet hans blir derav utelatt/slettet. I tillegg innrømmer han under vitnemålet sitt at han følger med på meg og fotfølger meg på ordre fra eksen min. Denne mannen er ikke frisk i hodet sitt. Han bedriver personforfølgelse av meg og trakassering pp høyt nivå. Jeg vinner fram i retten mot min eks. Hvorfor styreleder blander seg inn i det hele tatt i noe han egentlig ikke aner mer enn en 1/10-brøkdel av kun på basis av å være drikke-kompis med min eks i utgangspunktet; er det ingen som forstår. Heller ikke rettsystemet. Jeg hadde 26 vitner på min side, min eks hadde 3, der denne styrelederen utgjorde ett av dem. -Han nekter i sitt embed av å være styreleder å fikse opp i åpenbare feil på boligen min som er større enn hos de boligene hvor han godkjenner retting av samme feilene. -Det er flere ting denne mannen gjør og sier til og mot sine naboer som bare er langt forbi ok eller normalt og han bedriver en form for terror-velde og får betalt av Bate som styremedlem/leder for å holde på som dette. - Nytt eks. Hans hund luftes omtrent kun av datteren i huset, driter i alle retninger i alle hager, hun plukker aldri opp. Hun er et barn og er åpenbart ikke opplært i dette; mens han går dør til dør og beskylder alle andre hundeeiere for å være problemet. - Han brygger øl hjemme, fremstår svært ofte brisen eller ruset på b-preparater, ser tynn, syk og sjuskete ut, snøvler og har latenstid i samtaler, har veldig mange høylytte fester hjemme minst 2-5 ggr per mnd, holder på frem til morgenen, ingen tør og levere klage på han. Jeg gjorde det en gang, da ble jeg omtalt som gal og alkoholiker (klassisk blamshifting) og jeg ble i etterkant og forsøkt svartmalt av denne naboen nok en gang. - Jeg har de siste 4 årene fått dekk på bilen min punktet hele 7 ggr av samme type skruer. Ubrukte skruer uten rust. Denne naboen er tømrer. Vi har fellesgarasje per rekke med rekkehus. Jeg har filmet og tatt bilder av hans skruesamling i hans verktøyhyller i hans del av garasjen og de er identiske med samtlige av disse skruene som har stått i mine bildekk. Jeg har et arbeidssted hvor man jobber turnus og hvor alle former for dårlig atferd, avvik eller rusatferd ville blitt fanget opp og ført til store konsekvenser asap; så nok en gang, han lyver og bedriver svertekampanje mot meg som enkeltperson og dette har han bedrevet siden 2015 kun fordi jeg ikke var desperat som alenemor eller ville ha noe med han og gjøre. Det hele begynner å bli uutholdelig og jævlig ufint. Hva gjør jeg i denne situasjonen? Tenker egentlig politianmeldelse i bunn og grunn, men også å varsle borettslaget/sameie Bate om mannen og hans absurde personangrep og personforfølgelse av meg. Føler meg ikke trygg i mitt eget hjem, føler ikke at barna mine er trygge og føler meg både hundset med og truet på daglig basis. Hva hadde dere gjort i situasjonen? Anonymkode: 70abb...eac
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde flyttet. Anonymkode: 56dcf...c47 Det er ikke bare å flytte. Det er en krevende og kostbar prossess og hvorfor skal jeg fortsette å bli skadelidende når det er en annen person som utøver trakassering og psykisk terror mot meg? Er helt uenig med deg, men takk for innspill. TS Anonymkode: 70abb...eac 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #4 Skrevet 1. februar Ville også ha flyttet. Denne typen her vil fortsette å lage kvalme, selv om du/dere skulle klare å få ham ut av styret. Du kan alltids anmelde for trakassering, men han kommer ikke til å forandre seg og du blir selv mer utsatt av dette. Anonymkode: e215b...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #5 Skrevet 1. februar Her vil jeg nok bare råde deg til å flytte, uten å lage noe mer bråk. Det virker jo som typen som lett kan ødelegge for et salg, dessverre, men han er nok enda dårligere stilt enn deg med tanke på flytting. Det er veldig lite trolig at han kommer til å flytte med mindre det blir tvangssalg. Hvor lang tid har han igjen av styrevervet sitt? Da jeg bodde i sameie for en del år siden nå, så var det vel 2 år som gjaldt. Slik at det er mulig å stemmesanke og lobbe litt før nytt valg. Han vil jo fortsatt skape kvalme, og sikkert ødelegge, men da har du kanskje sjanse til å få utbedret bygningsmassen og også kanskje din enhet før salg. Anonymkode: 9c21c...558 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar #6 Skrevet 1. februar Er det virkelig ikke flere i borettslaget som reagerer på denne mannen, og får han avsatt som styreleder? Situasjonen her er uansett mer alvorlig enn "teit styreleder", og slik jeg ser det så er valgene dine å flytte, eller å kontakte advokat og politianmelde for trakassering. Samme gjelder for hans vanskjøtsel av sine plikter som styreleder. Styreleder (og styret) kan holdes juridisk ansvarlig der mangelfullt vedlikehold/utbedringer gir konsekvenser. Det har skjedd før at borettslag har saksøkt styret. Jeg ville snakket med advokat, samt også forhørt meg med boligbyggerlaget. Hvis det ikke er noen andre i borettslaget som ønsker å være styreleder, så kan det innhentes eksternt. Har du snakket med andre beboere om situasjonen? Anonymkode: 17017...233 4 1
Stor pike Skrevet 1. februar #7 Skrevet 1. februar Som regel, når man er misfornøyd med et styre, så sier jeg at det er da bare å melde seg inn i styret på neste generalforsamling. Men i dette tilfellet er det nok ingenting som er "bare". Jeg tenker at du må alliere deg med noen naboer. Du kan umulig være den eneste som reagerer på denne maktsyke fyren. 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar #8 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): føler ikke at barna mine er trygge Anonymkode: 70abb...eac Du flytter fort som f. Anonymkode: 3b00b...f97 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #9 Skrevet 1. februar Så utrolig kjipt! Jeg kjenner med igjen i å bli trakassert av nabo, selv om min sak ikke er like ille som din. Det gjør meg forbanna, men jeg kan leve med det fordi han ikke sitter i styret, og styret er enig i hvordan vi skal håndtere han. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg flytta. Når det er sagt så har du mulighet til å få han avsatt. Du kan kalle inn til beboermøte, eller kreve ekstraordinær generalforsamling for å stemme han ut. Man kan ikke stemme i et beboermøte, kun i generalforsamling. Da kan du legge frem forslaget ditt for diskusjon/avstemming, men husk at han har krav på å få være deltaker og forsvare seg selv, samt stemme. I et beboermøte kan man bli enig om å kreve ekstraordinær generalforsamling, og har du flaks trekker han seg i mellomtiden. Si at du fremmer forslag om å avsette styreleder. Jeg anbefaler at du ikke drar frem privat grums som rettsaken din eller hans alkoholproblemer. Du kommer lengre ved å holde deg til det som er relevant for samtlige andelseiere, som manglende vedlikehold, eller generell forskjellsbehandling. Du kan godt si at du ikke føler deg trygg på at dine økonomiske interesser ikke blir godt nok ivaretatt. Ikke glem bevis. Men dropp at du blir trakassert (du kan selvfølgelig dele det med naboer du kjenner godt og stoler på, men ikke ta det i plenum). Selve diskusjonen kan bli ubehagelig, han kan fint finne på å angripe deg personlig. Jeg har selv sittet i sameiermøter og tatt i mot mye dritt og løgner om meg fra min gale nabo, imens jeg selv valgte å holde meg saklig. Det er virkelig ikke lett. Hvis du taper avstemmingen kan situasjonen din bli verre. Han fortsetter som styreleder, nå med ekstra mye hat for deg. Hva gjør du da? Evt. vinner du, og bør ha en ny kandidat klar, som folk har tillit til. Mange vil være mer komfortabel med det enkle valget (fortsette som før) enn å stemme for noe nytt. En anmeldelse tror jeg dessverre ikke du kommer noe langt med. Langt mer alvorlige saker blir henlagt, jeg bare sier det. Han får likevel vite at han er anmeldt, og det kan også være bensin på bålet. Vent til han er avsatt i tilfelle. Et annet alternativ er å finne en bedre kandidat, lobbye for vedkommende og vente til ordinært valg. Anonymkode: af767...884 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar #10 Skrevet 1. februar Det og kalle inn til ekstra generalforsamling krever litt, ikke nok med 1 klage. Det må jo være andre i borettslaget som reagerer på at ting ikke blir gjort. Hvor lenge er vedkommende valgt inn for? Tydeligvis gjør ikke valgkomiteen en god jobb som foreslår denne personen flere ganger. Dessverre er det blitt sånn at det er veldig vanskelig å få inn folk i styret og mange bare godtar ting som det er. Har selv sittet i styret i mange år samt valgkomite. Vi er nå veldig strenge og har mye krav for de vi vil ha på valg. Du kan kontakte Bate for råd hvordan gå fram. men tenker først og fremst at det snart er generalforsamling og legge dette in som sak når det kommer så langt. I tillegg så er det tydelig som du fremlegger det at vedkommende ikke klarer og skille privat liv og jobben som styreleder. Masse røde flagg. Anonymkode: a82da...877
AnonymBruker Skrevet 1. februar #11 Skrevet 1. februar Normalt sett burde det ikke være noe problem å bli kvitt en styreleder som er så åpenbart inkompetent, men det fordrer jo at man er villig til å gjøre jobben selv, og danne allianse med andre beboere. Nå er jo han fyren her gærn, så det beste er bare å flytte. Der burde ikke være sånn at det er den som er forfulgt som flytter, men sånn er det. Flytt, og gå videre i livet. Anonymkode: 6a25a...c27 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #12 Skrevet 1. februar Hvorfor blir han gjenvalgt gang på gang? Anonymkode: 2949b...010 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar #13 Skrevet 1. februar Du blander dine personlige erfaringer/følelser inn med det som går på vanstyre av borettslaget. Som de andre skriver, flytt. Denne bosituasjonen blir neppe bra for deg/dere uansett hva som skjer fremover. Forøvrig mener jeg at alle borettslag burde hatt lovpålagt krav om profesjonell styring (styreleder eller annen form for kontroll). Det fremstår som helt sinnsykt at amatører, ofte idioter, skal forvalte verdier i mangemillionersklassen, som attpåtil er mange menneskers hjem. Anonymkode: 98b56...eca 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #14 Skrevet 1. februar Her er så mye, og så samme blandede roller fra ts sin side at dette er ikke styreleder rollen først og fremst som er problematisk. Her er det en ting å gjøre, ts, flytt og la fyren få fred. Skal du reise miss tillits forslag mot styreleder på generalforsamling med en så privat sammenblanding som i hi, så dummer du deg loddrett ut. Anonymkode: 9657d...d74 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar #15 Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her er så mye, og så samme blandede roller fra ts sin side at dette er ikke styreleder rollen først og fremst som er problematisk. Her er det en ting å gjøre, ts, flytt og la fyren få fred. Skal du reise miss tillits forslag mot styreleder på generalforsamling med en så privat sammenblanding som i hi, så dummer du deg loddrett ut. Anonymkode: 9657d...d74 La fyren få fred? Det er strengt tatt han som må la alle andre få fred. Du er sikkert som han, kan virkelig se sånn ut i fht hva du lirer fra deg her. TS Anonymkode: 70abb...eac 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar #16 Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hadde flyttet. Anonymkode: 56dcf...c47 Dette Anonymkode: 8ef30...dc8
Flintis Skrevet 2. februar #17 Skrevet 2. februar Ta en prat og runde med valgkomitéen eller bare lederen i første omgang. Legg fram saken med dårlig vedlikehold og sikkerhet som vinkling. Ha en god kandidat klar til valgkomitéen i første omgang og som benkeforslag i siste omgang så går dette bra. 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar #18 Skrevet 2. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): La fyren få fred? Det er strengt tatt han som må la alle andre få fred. Du er sikkert som han, kan virkelig se sånn ut i fht hva du lirer fra deg her. TS Anonymkode: 70abb...eac Du blander din private sfære inn i bør og styreleders roller. Å tro du får flertall på en generalforsamling slik du fremlegger saken i hi, er å overdrive stort. Men for min del kan du bare reise mistillitsforslag på neste generalforsamling og gjøre deg enda mer upopulær. Etter å ha jobbet ulike steder og bodd ulike steder, så ser vi litt både på hvordan og hva som skrives og hvordan vi da skal forstå en persons tankegang. Anonymkode: 9657d...d74 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar #19 Skrevet 3. februar AnonymBruker skrev (På 2.2.2025 den 17.30): Du blander din private sfære inn i bør og styreleders roller. Å tro du får flertall på en generalforsamling slik du fremlegger saken i hi, er å overdrive stort. Men for min del kan du bare reise mistillitsforslag på neste generalforsamling og gjøre deg enda mer upopulær. Etter å ha jobbet ulike steder og bodd ulike steder, så ser vi litt både på hvordan og hva som skrives og hvordan vi da skal forstå en persons tankegang. Anonymkode: 9657d...d74 Du fremstår meget aggressiv mot meg. Helt ærlig og utifra måten du velger å skrive til meg på. Hvor i mitt innlegg har jeg skrevet at jeg vil nevne mine private problemer eller trakasseringen denne naboen bedriver i en generalforsamling ? Absolutt ingen sted. Det som går på personlig plan har forøvrig blitt en politisak det siste døgnet og jeg stiller sterkt der i følge politiet. Parallelt med dette, med flere tanker på en gang og rett sortert, så kan man faktisk også tenke seg fram til at dette ikke er en person som skal forvalte millioner av kroner i ett borettslag og i tillegg bedrive forfordeling, samt ulempe fordeling overfor titalls andre naboer. Det går utover menneskers frihet, økonomi, fremtidsutsikter og privatlivets fred, grunnleggende rettigheter og rettigheter som andelseiere på flere nivå dette her. Jeg er ikke alene i denne saken, langt i fra og jeg blander ingenting her. Hverken kort på hånd eller følelser. Ba simpelthen om tanker og/eller forståelse fra andre som har opplevd lignende og blir gjort til svarteper her i kommentarfeltet. Da er det ikke rart at enkelte mennesker med sterke sosiopat-trekk får herje fritt med oss andre medmennesker og tjener på det når det skal være slik at man skal la dem herje fritt, eller så stemples man som problemet. Utifra dine kommentarer, tenker jeg at du ikke helt forstår kompleksiteten eller alvoret i denne saken og det er helt ok. Takk for innspill uansett. TS Anonymkode: 70abb...eac 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar #20 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (På 3.2.2025 den 23.06): Du fremstår meget aggressiv mot meg. Helt ærlig og utifra måten du velger å skrive til meg på. Hvor i mitt innlegg har jeg skrevet at jeg vil nevne mine private problemer eller trakasseringen denne naboen bedriver i en generalforsamling ? Absolutt ingen sted. Det som går på personlig plan har forøvrig blitt en politisak det siste døgnet og jeg stiller sterkt der i følge politiet. Parallelt med dette, med flere tanker på en gang og rett sortert, så kan man faktisk også tenke seg fram til at dette ikke er en person som skal forvalte millioner av kroner i ett borettslag og i tillegg bedrive forfordeling, samt ulempe fordeling overfor titalls andre naboer. Det går utover menneskers frihet, økonomi, fremtidsutsikter og privatlivets fred, grunnleggende rettigheter og rettigheter som andelseiere på flere nivå dette her. Jeg er ikke alene i denne saken, langt i fra og jeg blander ingenting her. Hverken kort på hånd eller følelser. Ba simpelthen om tanker og/eller forståelse fra andre som har opplevd lignende og blir gjort til svarteper her i kommentarfeltet. Da er det ikke rart at enkelte mennesker med sterke sosiopat-trekk får herje fritt med oss andre medmennesker og tjener på det når det skal være slik at man skal la dem herje fritt, eller så stemples man som problemet. Utifra dine kommentarer, tenker jeg at du ikke helt forstår kompleksiteten eller alvoret i denne saken og det er helt ok. Takk for innspill uansett. TS Anonymkode: 70abb...eac Hvis du tolker de innleggene som "meget aggressiv" så er det mer forståelig hvorfor det er så store konflikter. For de innleggene du beskylder for å være agressive, og "du er sikkert som han" er helt normale innlegg uten det minste spor av aggressivitet, og det er kun du som angriper andre og bruker negative karakteristikker. Du ba om tanker, men du ba ikke kun om medhold. At noen er uenige i at du skal dra inn personlige krangler/forhold inn på en generalforsamling bør du tåle høre, du kan ikke forvente at alle skal være enige med deg. Jeg har sittet i styre i mange år, og personlige konflikter, uenigheter mellom naboer og lignende har ingenting på en generalforsamling å gjøre. Slikt behandles utenfor. Og iallefall når det er snakk om personlige konflikter som også behandles i rettsvesenet. Skal du melde inn mistillit mot styreleder må du gå på det konkrete arbeidet som styreleder, som manglende vedlikehold, ulik behandling av andelseiere, økonomistyring og annet som vedkommende gjør som omhandler borettslaget. Pågående privatrettslige tvister lar du politi og rettsvesenet ta seg av. Anonymkode: 37a9c...e93 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå