Gjest Gjesta Skrevet 7. mars 2006 #1 Del Skrevet 7. mars 2006 http://forbruker.no/jobbogstudier/article1242026.ece Da er vel jeg ganske sikker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Guro_* Skrevet 7. mars 2006 #2 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg og, siden jeg vurderer begynne på sykepleierutdanning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 7. mars 2006 #3 Del Skrevet 7. mars 2006 Tja, unyansert da... Det er ikke alle grener innenfor ingeniør/sivilingeniør som er like lett å få jobb innen. Dessuten går dette mye i bølger. Det ene året er det håpløst, og det neste skrikes det om at det er for få nyutdannede...? Sykepleier/hjelpepleier er litt farlig også da, for det er veldig fysisk slitsomt, og det er ganske vanlig å måtte jobbe skift. Dersom man ønsker å komme seg litt videre er det utrolig mange om beinet. Dumt å være 25 og langtidssykemeldt bare for at du trodde du valgte et "trygt" yrke. (Og ikke ha muligheter til å få en jobb innen det du kan fordi du ikke lenger kan gjøre det fysiske, og alle andre jobber går på "ansenitet") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 7. mars 2006 #4 Del Skrevet 7. mars 2006 Sykepleier/hjelpepleier er litt farlig også da, for det er veldig fysisk slitsomt, og det er ganske vanlig å måtte jobbe skift. Dersom man ønsker å komme seg litt videre er det utrolig mange om beinet. Dumt å være 25 og langtidssykemeldt bare for at du trodde du valgte et "trygt" yrke. (Og ikke ha muligheter til å få en jobb innen det du kan fordi du ikke lenger kan gjøre det fysiske, og alle andre jobber går på "ansenitet") ← Her ligger det mye i å passe på seg selv og kunne se sin begrensning. Det er også veldig forskjell på hvor man jobber da. Boliger er mindre tunge enn pleieavdelinger på sykehjem og det er stort behov i boliger også. Jeg ser ingen vits i å slite å dra i pasienter og jobbe på egenhånd når jeg kan lukke opp døra å spørre om hjelp. Ikke bra for verken meg eller beboer det. Hjelepmidler blir det også stadig mer og bedre av rundt om. Lære å bruke heiser riktig så går det så greit så. Fra høsten, eller neste høst blir utdanningene hjelpepleier og omsorgsarbeider slått sammen til helsefagarbeider (eller noe lignende) og da blir arbeidsområdet også utvidet noe for begge yrkesgrupper i dag. Barnehager for barn med en psykisk utviklingshemming trenger fagpersoner, skoler osv. Dette har jeg inntrykk av at øker og øker. Psykiatrien blir også et arbeidsområde, boliger for psykiatriske brukere feks. Avlastningsboliger for barn har flere kommuner også. Da er man tilbake med turnusen da og her ligger det jo et minus. Men havner du innenfor skole, bhg, sfo så får du en vanlig tid, men mindre penger. Vil si hjelpepleier, sykepleier er trygge yrker med mye muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smashing Skrevet 7. mars 2006 #5 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg og er sikra! Jeg er lærer og han er ingeniør.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #6 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg og er sikra! Jeg er lærer og han er ingeniør.. ← Tja, jeg er ingeniør, har jobbet i matbutikk et år nå mens jeg har søkt vilt etter relevante jobber, ingen å få, så nå starter jeg på lærerstudiet til høsten. Dobbelt sikret iallefall. Samboeren min er også relativt nyutdannet ingeniør, strevd like lenge med å få seg jobb, men orker ikke å jobbe i matbutikk og tar derfor på seg småoppdrag og tjener en 4-5000 i måneden. heldigvis har vi nesten ikke studielån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malina Skrevet 7. mars 2006 #7 Del Skrevet 7. mars 2006 *Puh*godt jeg er hjelpepleier! Ikke at jeg har planer om å være dèt hele livet da,men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 7. mars 2006 #8 Del Skrevet 7. mars 2006 Hva skal du bli da? Trodde du planla juss jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 7. mars 2006 #9 Del Skrevet 7. mars 2006 *trygg* Men det visste jeg vel egentlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #10 Del Skrevet 7. mars 2006 Tja, unyansert da... Det er ikke alle grener innenfor ingeniør/sivilingeniør som er like lett å få jobb innen. Dessuten går dette mye i bølger. Det ene året er det håpløst, og det neste skrikes det om at det er for få nyutdannede...? Sykepleier/hjelpepleier er litt farlig også da, for det er veldig fysisk slitsomt, og det er ganske vanlig å måtte jobbe skift. Dersom man ønsker å komme seg litt videre er det utrolig mange om beinet. Dumt å være 25 og langtidssykemeldt bare for at du trodde du valgte et "trygt" yrke. (Og ikke ha muligheter til å få en jobb innen det du kan fordi du ikke lenger kan gjøre det fysiske, og alle andre jobber går på "ansenitet") ← Alt er farlig om man tenker sånn. Kan være farlig å sitte på et kontor også, du kan falle av stolen, få musearm, få stiv nakke, vond rygg, eksem av tørre papir ark... Jeg vurderer å gå sykepleier veien. Har jobbet ved et sykehjem i 2,5 år. Og hallo, selvfølgelig kan du være uheldig og skade deg eller bli syk. men du bør også kjenne kroppen din godt nok til at enkelte løft gjør du bare ikke uten heis!!!! Et tungt yrke er det definitivt, og det kan gi slitasjer over tid, men hvilke yrke kan ikke gi det. Man må bare ta hensyn, og vite at man jobber i et tøfft yrke, og heller be om hjelp fra en kollega en gang for mye enn en gang for lite. Jeg trives med å hjelpe syke folk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #11 Del Skrevet 7. mars 2006 Sikre og gode kort med veldig ålreite fine lønnsmuligheter er alltid sykepleier, helsefagarbeider, lærer, ingeniør, sosionom, økonom, sekretær, håndtverker (snekker, rørlegger, tømrer, elektriker), gravemaskinarbeider, truckfører, heismontør og vaktmester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #12 Del Skrevet 7. mars 2006 Her ligger det mye i å passe på seg selv og kunne se sin begrensning. Det er også veldig forskjell på hvor man jobber da. Boliger er mindre tunge enn pleieavdelinger på sykehjem og det er stort behov i boliger også. Jeg ser ingen vits i å slite å dra i pasienter og jobbe på egenhånd når jeg kan lukke opp døra å spørre om hjelp. Ikke bra for verken meg eller beboer det. Hjelepmidler blir det også stadig mer og bedre av rundt om. Lære å bruke heiser riktig så går det så greit så. ← Si det til de andre som jobber der... Og ledelsen når det gjelder å mase på folk til å ta vakter til du detter om. Jeg jobbet en kort periode på sykehjem og trivdes med selve jobben. Selv om jeg ikke er særlig sosial og "omsorgsfull" var det en veldig givende jobb. Men fy fader så mye ukultur det er slike steder (ikke alle, selvsagt). Noen ble direkte sure og frekke om jeg, som du sier, lukket opp døra og ba om hjelp til å løfte og flytte tunge og immobile pasienter - pasienter som gjerne var fullt tilstedeværende og syntes det var like ubehagelig som meg... Mye dårlige rutiner og vanskelig å si fra - men selvsagt, som sykepleier og kanskje også hjelpepleier KAN du bli mer hørt, selv om jeg vet at enkelte ved det sykehjemmet hadde kjempet forgjeves og for døve ører. Blant annet for å få fjernet en innendørs stor søppeldunk til uinnpakkede bleier. Urk. På den annen side - NÅR man jobber med folk som er litt mer oppegående og skjønner poenget med å hjelpe hverandre hjelper det noe utrolig:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 7. mars 2006 #13 Del Skrevet 7. mars 2006 Trygg jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 7. mars 2006 #14 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) ...overhode ikke trygg jeg... men i det minste er kjæresten siv.ing, selv om jeg ikke akkurat har følelsen av at jobbene innen hans felt vokser på trær de heller. Det er vel lenge siden de gule sidene i Teknisk Ukeblad faktisk inneholdt flere stillingsannonser enn gratulasjoner... Endret 7. mars 2006 av -eline- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Impala Skrevet 8. mars 2006 #15 Del Skrevet 8. mars 2006 Jeg er også trygg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mito Skrevet 8. mars 2006 #16 Del Skrevet 8. mars 2006 Tullete artikkel Om noen år kan markedet se helt annerledes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjalmar Skrevet 8. mars 2006 #17 Del Skrevet 8. mars 2006 Jo, men blir du ingeniør, går på skolen i 3 år og får deg en jobb som er du sikret oomtrent for resten av livet. Ingeniører er alltid etterspurt, skolen er ikke vanskelig og lønnen er supergod! Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere jenter velger seg hit til ingeniørhøyskolen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 9. mars 2006 #18 Del Skrevet 9. mars 2006 Jo, men blir du ingeniør, går på skolen i 3 år og får deg en jobb som er du sikret oomtrent for resten av livet. Ingeniører er alltid etterspurt, skolen er ikke vanskelig og lønnen er supergod! Jeg forstår ikke hvorfor ikke flere jenter velger seg hit til ingeniørhøyskolen! ← Tullball! Markedet for ingeniører går fryktelig opp og ned, og det er veldig forskjellig HVA slags utdannelse og erfaring som er etterspurt. Enig i at flere jenter burde visst hva en ingeniør faktisk kan jobbe med, for da ville nok flere valgt seg i den retning, men velg for all del noe du liker som yrke! Du skal tross alt drive med dette resten av livet, og da velger man ikke bare ut fra lønn og "sikre" jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Nordlandspia_* Skrevet 9. mars 2006 #19 Del Skrevet 9. mars 2006 Vil sterkt anbefale ingeniøryrke til jenta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 9. mars 2006 #20 Del Skrevet 9. mars 2006 Vil sterkt anbefale ingeniøryrke til jenta! ← Det vil jeg også, men ikke fordi det er en sikker jobb. Det er morsomt, givende og spennende! Dessuten har ingeniører gjerne et veldig godt miljø på høyskolen... Spesielt hvis det er jenter der! Jenter! Ikke avskriv ingeniør fordi dere ikke vet hva det er! Finn ut det først. Mye forskjellig, og noe for nesten alle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå