Gå til innhold

Jeg er så jævla lei av å være feit

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

170 cm. 94 kg. Har gått opp noen kg på veldig kort tid nå den siste måneden. 

Jeg spiser så mye godteri. Jeg orker aldri å lage mat. Slenger en frossenpizza i ovnen eller bestiller noe på døra. Ja, jeg har psykiske utfordringer, og jeg har egentlig gitt opp både meg selv og livet. Terapi fungerer ikke lenger, jeg har låst meg fast. Det sies at man skal fikse de psykiske vanskene først, men jeg får det jo faen ikke til. Noe som skal hjelpe på den psykiske helsen er variert, sunt kosthold og fysisk aktivitet. Men jeg orker ikke noe som helst. 

For det meste bryr jeg meg ikke, sånn egentlig, men jeg bryr meg på jobb, jeg bryr meg på butikken, jeg bryr meg når jeg skal i selskap og jeg bryr meg når jeg skal møte andre mennesker. Jeg er lei av å skjemmes og være usikker. Jeg skulle ønske jeg var slankere, sprekere, sterkere, jeg skulle ønske jeg hadde selvtillit. 

Aner ikke hvor jeg skal begynne og hvordan. Eller jo, jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg vet hvordan jeg går ned i vekt. Men jeg tror virkelig ikke at jeg klarer det, jeg har aldri tro på meg selv, har aldri hatt det. 

jwioejtgwpeogkwåeg... 

Anonymkode: 64ffb...b8d

Enten må du slutte med å  være feit og dermed slutte med å være lei av deg selv, eller du får fortsette med begge deler. 
Ditt valg, dine prioriteringer. 

Anonymkode: b4b71...7e7

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Wegovy endret livet mitt. Det som virket umulig var plutselig kjempelett.

Anonymkode: 89c5f...e26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enten må du slutte med å  være feit og dermed slutte med å være lei av deg selv, eller du får fortsette med begge deler. 

Enten kan du være grei eller fortsette å være rasshøl.

Anonymkode: 01735...d0f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skrevet av noen som ikke har kunnskap om hormoner eller biologi.

Anonymkode: 49437...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prøv wegovy. Gikk med 45 kg og har er helt annet liv. 

Anonymkode: 709a8...2f9

Det koster 36 000 i året. Så det er dyrt. 

Terapi hjelper bare lettlurte og dumme folk. Å gå tur hjelper. Slutt å kjøp godteri og brus. Bare slutt å kjøp det, verre er det ikke. Penger sparer du også. Frossenpizza og take away er verre, elsker det selv. Men ikke overspis. Stop å spis når du er mett! Alt handler om viljestyrke. Vær sterk💪🏻

Anonymkode: 62ebd...bff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS

Trist å lese og føler med deg, men det ligger i hodet og endringer er det kun du som kan gjøre. Spiller ingen rolle hvilke tips og annet brukerne av kvinneguiden kommer med om du ikke er klar. En av de ting som burde hjelpe er helse, du påvirker kroppen enormt ved å bære mye ekstra med deg. Har du barn/ønsker barn så har du motivasjon der, gjør endringen for deg og de.

Ønsker deg alt godt og det beste av lykke på din vei, du kan om du virkelig vil endre. Må bare finne den rette motivasjonen som gjør deg sikker og helt bestemt.

Anonymkode: b7048...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det koster 36 000 i året. Så det er dyrt. 

Terapi hjelper bare lettlurte og dumme folk. Å gå tur hjelper. Slutt å kjøp godteri og brus. Bare slutt å kjøp det, verre er det ikke. Penger sparer du også. Frossenpizza og take away er verre, elsker det selv. Men ikke overspis. Stop å spis når du er mett! Alt handler om viljestyrke. Vær sterk💪🏻

Anonymkode: 62ebd...bff

Nei det koster ikke 36 000 i året. Det er kun de to høyeste dosene som er så dyre. Jeg har gått 1 år på wegovy og har stoppet på 1 mg som koster rundt 1700 i måneden. 
TS snakk med fastlegen din om eventuelt å prøve wegovy. Jeg var feitere enn deg men har nå kommet meg ned på normal vekt. Gått ned 26 kg. Vær obs på bivirkninger men for meg er det bedre med diverse bivirkninger enn å være smellfeit og dårlig psyke. Å være så tykk er jo veldig helseskadelig 

Anonymkode: 9342f...b6d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS,

nå skal jeg ikke begynne gi det masse råd og sånt, men slutt å se på og omtale det selv som så «jævla feit».

Du er det selv, om du så veier 50kg eller 90 eller 100kg. Selv om du går ned 30kg, så er du fortsatt deg selv, på godt og vondt.

Hvorfor skriver jeg dette? Jo, fordi jeg tror ikke du et lei av å være feit. Jeg tror du er lei av å være deg. At du er litt stor er bare et symptom på dette.

Du må begynne kjenne på din egen egenverd. Bli glad i deg selv. Slutt å sammenligne deg med andre, men begynn å se deg selv for alt det gode du er 😊❤️

Da vil selvkontrollen også komme.

Lykke til! ❤️

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i delmål, å dele opp veien til hovedmålet i små oppnåelige delmål, slik at en får litt mestringsfølelse. Så har jeg trua på å fokusere på det som er bra for kroppen og det som en kan spise i steden for å fokusere på det som ikke er bra, og det en ikke kan spise. Så neste gang du er på butikken for å handle "snop" så kjøpe en pose med knaskerøtter i tillegg, som en start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk samboer til å handle inn mat for meg,  slo av all reklame, og la ned sosiale medier. Det ble en gamechanger.  Vi utsettes for store mengder  reklame og fristelser som trigger avhengigheten. Det er helt nødvendig å fjerne seg fra dette så mye man kan.

Anonymkode: c952f...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er like høy som deg ts, og hadde samme vekt.

Jeg kom inn i en treningsgruppe da jeg var sykemeldt. Helt ukjente folk. Men det var forpliktende og jeg måtte trene. Så ble dette et slags lyspunkt i hverdagen.. Det sosiale, det at jeg merket fremgang. Treningen styrket hodet mitt. Jeg sov bedre, hadde mer overskudd, stod sterkere i meg selv..mindre depresjoner. 

Litt etter litt ble jeg sterkere. Ikke bare i kroppen, men i hodet. Jeg ble mindre plaget av psyken. Og da ble jeg mindre sulten på usunn mat. Jeg fikk balanse i meg selv. 

Som resultat av alt dette gikk jeg ned i vekt. Men det var jo ikke selve treningen i seg selv, selv om den bidro. Det var hodet mitt , fokuset mitt som endret seg.

Anonymkode: da201...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

170 cm. 94 kg. Har gått opp noen kg på veldig kort tid nå den siste måneden. 

Jeg spiser så mye godteri. Jeg orker aldri å lage mat. Slenger en frossenpizza i ovnen eller bestiller noe på døra. Ja, jeg har psykiske utfordringer, og jeg har egentlig gitt opp både meg selv og livet. Terapi fungerer ikke lenger, jeg har låst meg fast. Det sies at man skal fikse de psykiske vanskene først, men jeg får det jo faen ikke til. Noe som skal hjelpe på den psykiske helsen er variert, sunt kosthold og fysisk aktivitet. Men jeg orker ikke noe som helst. 

For det meste bryr jeg meg ikke, sånn egentlig, men jeg bryr meg på jobb, jeg bryr meg på butikken, jeg bryr meg når jeg skal i selskap og jeg bryr meg når jeg skal møte andre mennesker. Jeg er lei av å skjemmes og være usikker. Jeg skulle ønske jeg var slankere, sprekere, sterkere, jeg skulle ønske jeg hadde selvtillit. 

Aner ikke hvor jeg skal begynne og hvordan. Eller jo, jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg vet hvordan jeg går ned i vekt. Men jeg tror virkelig ikke at jeg klarer det, jeg har aldri tro på meg selv, har aldri hatt det. 

jwioejtgwpeogkwåeg... 

Anonymkode: 64ffb...b8d

Kom deg ut i frisk luft, gå tur med en venn som ønsker det samme. Dette kan hjelpe på mye.

Anonymkode: 89036...7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan selvsagt gå via lege og få medisinsk hjelp om du har en høy nok bmi som en skrev her, og så er det kanskje lettere å ta de andre tingene etterhvert for noen men jeg tror at det å starte med det små er enklere, som å si til seg selv at jeg skal prøve gå en liten tur hver dag, ikke mye, bare en liten halvtime for å få inn rutinen av å bevege meg. Trekke frisk luft, bevege kroppen, det gjør godt både for psyken og det fysiske og over tid når denne vanen med å bevege seg ikke lengre er noe du må tenke på så kan du legge inn en ny liten vane, for eksempel å lage middag en dag i uka, så to osv.. Små skritt er veien til en bedre helse både fysisk og psykisk slik jeg har erfart det.. Små skritt, så små at du ikke egentlig tenker over dem  - men over tid vil de gi utslag. Det er som å ta bort en flik dopapir av en rull, en om gangen, det går ganske mange fliker før du ser det minke på rullen men det minker og over tid ser du det.. 

Anonymkode: af319...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mange kommuner har frisklivstilbud som er lavterskel og gratis/lav kostnad. 

https://www.helsenorge.no/hjelpetilbud-i-kommunene/frisklivssentral/

Selv kan jeg anbefale Grete Roede kurs. Det er dyrt, men det har hjulpet meg. Det kan også gjennomføres på nett, hvis man ikke ønsker å møte personlig. 

Dette er kun informasjon. Jeg mener ikke å skrive at dette er tilbud som passer for alle! 

Anonymkode: be528...01b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynte å gå 2x2 km hver dag. Et sted ingen så meg. Det var min saaaakte begynnelse etter å ha tilhørt gjengen som henter avisa i postkassa med bil. Det hjalp og det ga resultater. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 174 cm og veide på det meste 96 kilo. Fikk resept på wegovy av legen, og begynte på den for rett over ett år siden. Jeg har nå gått ned 14 kilo, og er på høyeste dose. Jeg er fremdeles overvektig, men er nå bare 5-6 kilo unna normalvektig. Noe jeg har bestemt meg for å være innen juni. 

Det går med andre ord sakte, men det er så mye lettere å være 81 kilo enn 96. Jeg orker mere, og selvtilliten er bedre. Men jeg var som deg. Drittlei av å være feit. Jeg har nå, etter å ha gått på medisinen sett hvor ufattelig mye jeg spiste på det verste. Og hvor mye jeg var plaget av «matstøy». Jeg skal trappe ned på medisinen frem mot sommeren, for jeg tror nå jeg kan klare dette på egenhånd. Jeg trener 2-3 ganger pr uke, og har endret syn på hva jeg burde få i meg av næring. 

Vil anbefale deg og ta tak NÅ. Bare sett i gang. Og har du råd, så anbefaler jeg wegovy på det sterkeste. Det er ikke noe nederlag, og det er farlig å lide av fedme. 

Anonymkode: dc2db...e3a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enten kan du være grei eller fortsette å være rasshøl.

Grei? Syndes du er dirkete frekk her. Jeg gjengir bare ts sin usmakelige men dog dirkete språkbruk. 
Hun har disse til valgene, og ingenting annet. 
Så moderer din måte å svare på, for ettertiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skrevet av noen som ikke har kunnskap om hormoner eller biologi.

Anonymkode: 49437...756

Uttaler du deg om deg selv her, eller mener du å være synsk, fordi du da har bommet fullstendig på dine synske evner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange som har det som du, ts, hvis det kan være en slags trøst. Å regulere følelser med mat og å ikke klare å endre noe fordi det føles så stort og samtidig så meningsløst, jeg kjenner meg veldig igjen. 

Du har fått tips om Frisklivssentralen, det tror jeg er et bra tips. Jeg har to tips til: 

Å forandre på en liten ting først, ikke alt på en gang. For eksempel å bruke sunnere ferdigmiddager, ikke bare pizza, innføre en daglig gåtur hver dag på et bestemt klokkeslett eller å øve på å regulere deg på andre måter. Velg noe du tror er gjennomførbart sånn at du starter med en enkel seier.

Og å snakke med ChatGPT om dette. For meg har det vært en game changer. Jeg får empatiske, grundige råd og forstår mye mer av egne reaksjonsmønster. 

Anonymkode: 8c7f3...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Grei? Syndes du er dirkete frekk her. Jeg gjengir bare ts sin usmakelige men dog dirkete språkbruk. 
Hun har disse til valgene, og ingenting annet. 
Så moderer din måte å svare på, for ettertiden.

Så bra at jeg stakk deg litt hensikt oppnådd for ditt svar stakk sikkert ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...