Gå til innhold

Jeg er så jævla lei av å være feit

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

170 cm. 94 kg. Har gått opp noen kg på veldig kort tid nå den siste måneden. 

Jeg spiser så mye godteri. Jeg orker aldri å lage mat. Slenger en frossenpizza i ovnen eller bestiller noe på døra. Ja, jeg har psykiske utfordringer, og jeg har egentlig gitt opp både meg selv og livet. Terapi fungerer ikke lenger, jeg har låst meg fast. Det sies at man skal fikse de psykiske vanskene først, men jeg får det jo faen ikke til. Noe som skal hjelpe på den psykiske helsen er variert, sunt kosthold og fysisk aktivitet. Men jeg orker ikke noe som helst. 

For det meste bryr jeg meg ikke, sånn egentlig, men jeg bryr meg på jobb, jeg bryr meg på butikken, jeg bryr meg når jeg skal i selskap og jeg bryr meg når jeg skal møte andre mennesker. Jeg er lei av å skjemmes og være usikker. Jeg skulle ønske jeg var slankere, sprekere, sterkere, jeg skulle ønske jeg hadde selvtillit. 

Aner ikke hvor jeg skal begynne og hvordan. Eller jo, jeg vet hva jeg skal gjøre. Jeg vet hvordan jeg går ned i vekt. Men jeg tror virkelig ikke at jeg klarer det, jeg har aldri tro på meg selv, har aldri hatt det. 

jwioejtgwpeogkwåeg... 

Anonymkode: 64ffb...b8d

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har dessverre ingen gode råd til deg, ville bare si at jeg er i samme situasjon og kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Så du er ikke alene i alle fall.

Anonymkode: 2fc36...acb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et tips er å finne noen enkle oppskrifter.  Noe så enkelt som f.eks tomatsuppe.  Finn en oppskrift, gå ut å handle.  Lag maten og du har kanskje nok suppe til middag i 2-3 dager.  Ikke kompliser.  Kjøp f.eks druer, blåbær eller annen frukt du liker og ikke kjøp snop.  Når du ikke har snop i hus spiser du druer i stedet.   Ta en dag om gangen.  

Anonymkode: 74de6...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut frukt.no på instagram, de har masse enkle gode oppskrifter.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noe som skal hjelpe på den psykiske helsen er variert, sunt kosthold og fysisk aktivitet.

Det gjør det virkelig, jeg har det mye bedre etter at jeg har begynt å spise sunnere og trene. 

Har du prøvd å lage matplan og holde deg til ukeshandling? 

Har du prøvd å faste? 

Anonymkode: 51b18...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i Norge bor du? Kunne vi blitt treningspartnere/turpartnere? Jeg har også slitt en del med psyken og fått dårlige vaner av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mymlen skrev (Akkurat nå):

Hvor i Norge bor du? Kunne vi blitt treningspartnere/turpartnere? Jeg har også slitt en del med psyken og fått dårlige vaner av det

Midt-Norge regionen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Midt-Norge regionen. 

Møre og Romsdal? Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klem til deg❤️skjønner at det er vanskelig å «få ræva i gir» - men det er DU som bestemmer retningen av livet ditt og er det virkelig denne veien du vil det skal gå?

Mitt beste tips er å begynne å tenke på proteiner! Proteinrike måltider. Må ikke være cottage cheese til frokost, lunsj og middag liksom - men begynn bevisst og velge mer proteinrike måltider. Samtidig: gå 20-30 min på mølla hver dag. Får du litt fnatt av at det er mennesker? Dra tidlig på dagen eller sent på kvelden! 

Hvis du gjør de to små endringene der så lover jeg deg at du kommer til å begynne å gå ned, uten at du egentlig føler du har ofret så utrolig mye. Jeg har fibromyalgi og er generelt utrolig utmattet og vondt i kroppen, men jeg kommer meg på trening nesten hver dag. Bare gå på mølla det jeg orker. Lykke til🥰

Anonymkode: 117c1...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den kjipe sannheten er at det er kun du som kan endre disse tingene. Sett deg små mål og vær snill med deg selv, ta et skritt av gangen og feire små seire! 

Anonymkode: 11896...dc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg ble Wegovy løsningen. Den hjalp meg å bli kvitt søtsuget, og få nye vaner. Gikk på den i kun 3 mnd, og kun 0,5 mg, så kostet meg ikke så mye. Gikk ned 11 kg med sprøyta, og 11 kg i 6 mnd uten sprøyta.

Anonymkode: 71cac...390

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan høres ut som du bruker mat til å regulere følelser? Dømmer ikke, jeg gjør det selv i noen grad enda. Grunnen til at jeg spør er at mitt råd er å finne noe annet å regulere følelser med. Jeg har fått behandling, jeg slutta med turnus og fikk rutiner, og det hjalp masse!

Jeg kan også anbefale at du snuser litt på endringspsykologi. Det kan brukes på alt fra å slutte å røyke til vektnedgang. For å koke det litt ned; mange når de forsøker å endre et atferd, de har et tilbakefall, og så gir de opp. For å endre atferd så er det faktisk helt nødvendig å ha tilbakefall! Det betyr ikke at man har feilet. Og det er akkurat her det er kritisk; å velge endringen fremfor å se på tilbakefallet som å ha feilet. Noen må gjøre dette mange ganger, andre færre, det er veldig individuelt.

Kan du starte med noe smått? Når du er såpass tung skal det små endringer til før du får resultater. Lag et mål, for eksempel, jeg skal ikke spise ferdigmat en hel uke. Så får du en liten premie, men det kan ikke være mat. Jeg hadde et mål om å trene 2 ganger i uka i 2mnd, og nå har jeg fått klippekort i bassenget. Viktig å notere deg at du har fullført denne atferden for vise til deg selv at jo, jeg kan faktisk endre atferd selv om jeg har tilbakefall. Det er ikke tilbakefallene som vil gjøre at du forblir overvektig.

Anonymkode: 0e6d8...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det også helt likt. Prøvde i starten av året å ta meg sammen. Klarte det en uke før jeg datt utpå igjen. Min største svakhet er sjokolade! Jeg er også trøtt og sliten hele tida og jeg føler meg faktisk verre etter trening. Har angst og depresjon, men fant også ut nå at jeg har jernmangel. Så da håper jeg det blir litt lettere når jeg får behandlet det. Magen henger over buksene og jeg ser helt j….. ut!! 

Anonymkode: c14f0...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker det enkleste er å kutte helt ut godteri, brus, energidrikker og lignende. Det er sånt som bare går ned nesten uten at man merker det, men kan inneholde kalorier for et helt måltid. 

Middagsretter som pizza kan man heller unne seg. 

Anonymkode: 784f0...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det var kun en ting som hjalp meg da jeg slet på det værste: Ut og gå tur. Hver dag. Turen trengte ikke være lang, men jeg måtte presse meg ut på den turen hver dag. Det lettet etterhvert både kropp og hode.

Turene gikk jeg alene, og jeg hørte ikke på musikk. Det ryddet bedre i hodet mitt.

Anonymkode: 8e625...2fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har omtrent samme mål som deg TS og ønsker sårt en endring. Jeg har ikke psykiske utfordringer, men jeg bor alene og veldig mye av det jeg dytter i meg skyldes kjedsomhet. Både lunch og middag er sunne, varierte måltider(ofte havregrøt, eggerøre eller tunfisksalat til lunch og fisk/kylling/kjøtt/vegetargryte til middag) men middagsporsjonene er dobbelt så store som de trenger å være og når det så følger mange ledige timer på ettermiddag og kveld så dytter jeg boller og sjokolade i meg "fordi jeg kan" og fordi jeg 5 av 7 dager i uken ikke har faste gjøremål eller avtaler på kveldstid(vanligvis)

Jeg har lurt på om det ligger noe emosjonelt bak og det kan jo være noe jeg ikke ser, men sånn i utgangspunktet er det ingenting som skulle tilsi det. Jeg har hatt lite negative opplevelser og traumer som kan knyttes til det. Heldigvis. Så jeg tror kjedsomhet står sentralt.

Jeg sliter med å opprettholde en rutine med ukentlig trening på treningssenter og har landet litt på at jeg(i hvert fall på nåværende tidspunkt) ikke kommer til å binde meg til abonnement over lengre tid, men heller bruke mye tid i skog og mark nå som været blir mer stabilt og dagene lysere, også kjøpe sånne "engangsbilletter" på treningsstudio og svømmehall så jeg betaler for det jeg faktisk bruker.

Har et mål om å være på 80-tallet innen påske og det skal jo være helt oppnåelig, men de neste 2-3 ukene kommer til å bli tøffe når jeg skal avvenne meg fråtsingen på kveldstid, men så vet jeg at det avtar litt etter det. Har jo prøvd mer enn en gang før for å si det sånn 🙈

Jeg har også vært inne på tanken om Wegovy ol.men jeg har lyst til å klare det selv. Er veldig lite lysten på bivirkningene som kan følge med, også føles det tryggere å slanke seg "naturlig".

Anonymkode: 79dda...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan du snakke med fastlegen om å komme på livsstilsendringkurs? Du får sykemelding for kursdagene og reisen dekt på pasientreiser som vanlige legetime.

Anonymkode: 01735...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det akkurat som deg bare at jeg er ennå feitere. Når har jeg begynt denne uka å gå en tur på halvannen time om dagen. Dette skal jeg fortsette med vær dag uansett om jeg skal gå på gata å gråte mens jeg går! Idag har jeg skrevet en nøye planlagt handleliste for en uke og skal handle i morgen. På søndag skal jeg lage middager for hele uken slik at jeg jeg slipper å bestille junk eller hive en pizza i ovnen, da det er like lett å bare varme opp noe sunt. Jeg skal kjøpe inn gresk yoghurt så jeg kan lage dipp og ha sammen med grønnsaker til snacks. Og jeg skal kjøpe inn frukt og bær så jeg alltid har noe søtt tilgjengelig. Kommer til å fortsette å drikke sukkerfri brus da jeg ikke kan kutte ut alt på en gang. 

Anonymkode: 34bcb...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår å få inn fysisk aktivitet. Ikke for vektnedgang, men for psykisk velvære. Jeg mener ikke trening, men bare litt fysisk aktivitet. Begynn med å gå ut. Sett stoppeklokka på 10 minutter. Når den ringer snur du og går tilbake, i litt høyere tempo. Kanskje kan du jogge 10 skritt veldig sakte. Å få opp pulsen litt noen minutter er en god start. Det hjelper veldig på humør og tiltakslyst. 

Anonymkode: 804c9...329

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...