Gå til innhold

Merengue vil bli normalvektig

Merengue

Anbefalte innlegg

Da har jeg bestemt meg for å lage en bruker og opprette en dagbok her inne! Det kjennes litt skummelt ut, men tror det blir nyttig å ha et sted å lufte tanker og følelser. Og forhåpentligvis blir det fint å se tilbake på og lese igjennom når jeg har nådd målet mitt?:himle:

Kan fortelle litt om meg selv først. Jeg er ei dame i slutten av 20-årene, jeg er gift med drømmemannen og har ei fantastisk datter. Jeg har vært overvektig hele mitt voksne liv, men i årene etter graviditet har jeg havnet på fedme-kategorien ift BMI. Noe som er litt «rart» med meg kanskje, er at jeg har vært fornøyd med meg selv og har hatt et bra selvbilde, både på mitt tynneste og på mitt tykkeste. Selvfølgelig har det vært perioder der jeg har følt meg dårlig, men alt-i-alt er livet er for kort og jeg har ønsket å leve et liv der jeg kunne gå med hodet hevet. 

Så motivasjonen min for vektnedgang er ikke av estetiske grunner. Jeg ønsker å være normalvektig pga helsa. Jeg vil løpe rundt og leke med dattera mi uten å bli utslitt. Jeg vil leve et langt liv uten livsstilssykdommer. Jeg vil føle meg frisk, sunn og glad.

Så en dag i slutten av november i fjor bestemte jeg meg for at jeg skulle ned i vekt. Jeg har aldri gått inn for å aktivt gå ned i vekt før. Jeg har vel heller unngått å veie meg… Men denne dagen i november fikk jeg det plutselig for meg. Nå var det nok. Jeg ville lære meg å spise vanlige porsjoner, spise mindre usunne snacks og legge inn en skikkelig innsats for å gå ned i vekt. Jeg veide meg denne dagen og vekta viste 98,9kg.

9 uker senere viste vekta 88,9kg akkurat. Jeg har offisielt gått ned 10kg! Jeg er på god vei nå og det begynner å føles ganske reelt og som om jeg faktisk kommer til å få dette til. Jeg SKAL få det til! 

Dette ble en lang introduksjon ser jeg… Jeg kan skrive mer om hva jeg har gjort og veiingene jeg har hatt frem til nå. Jeg vet ikke hvor ofte jeg kommer til å skrive her, men tenker minst 1 gang i uken kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif
Velkommen så masse hit og gratulerer med dagbok! Jeg syns også det var skummelt å starte dagbok her for nå ganske nøyaktig to år siden, men er såå glad for det nå. Jeg går stadig tilbake i den for lese tidligere innlegg som hjelper meg, og ikke minst oppdaterer og rapporterer ukentlig. Jeg syns det motiverer og hjelper å "holde meg i tøylene" :nikke:

Så utrolig bra jobbet å ha gått ned 10 kg allerede! Det må føles veldig bra på kroppen :D  Masse lykke til videre, gleder meg til å følge deg videre på reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 31.1.2025 den 23.01):

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif
Velkommen så masse hit og gratulerer med dagbok! Jeg syns også det var skummelt å starte dagbok her for nå ganske nøyaktig to år siden, men er såå glad for det nå. Jeg går stadig tilbake i den for lese tidligere innlegg som hjelper meg, og ikke minst oppdaterer og rapporterer ukentlig. Jeg syns det motiverer og hjelper å "holde meg i tøylene" :nikke:

Så utrolig bra jobbet å ha gått ned 10 kg allerede! Det må føles veldig bra på kroppen :D  Masse lykke til videre, gleder meg til å følge deg videre på reisen.

Tusen takk for hyggelig kommentar! Setter stor pris på det.:yvonne: Så kjekt å høre at dagboken har vært en positiv ting for deg. Skal kikke innom dagboka di!:laugh:

26.11.24 = 98,9kg

03.12.24 = 96,5kg

11.12.24 = 95,3kg

18.12.24 = 94,3kg

26.12.24 = 93,7kg

01.01.25 = 94,5kg

06.01.25 = 93,3kg

15.01.25 = 91,8kg

22.01.25 = 90,0kg :konfetti:

29.01.25 = 88,9kg :konfetti:

05.02.25 = 88,4kg

Her er veiingene mine så langt! Det går nesten alltid nedover, utenom i romjula, heh.:tunge1: Konfetti-smileyen betyr at jeg har nådd et delmål!:strix:

Kan fortelle litt om hva jeg har gjort disse ukene. Ikke så veldig spennende egentlig, da svaret er at jeg har spist sunnere og mindre. Jeg er veldig glad i mat og assosierer veldig mat med kos! Være med venner = god mat. Se på film = god mat. Barnefri = god mat. Osv… I tillegg pleide jeg å spise veldig store porsjoner. Folk sier man skal spise seg 80% mett, men jeg har spist til jeg har vært nærmere 120% mett sikkert.:legrine: 

Mine nye mat-vaner er:

- Hvis jeg vil ha brødmat, så spiser jeg 1 brødskive med magert pålegg, gjerne mer pålegg enn jeg pleide å ha. I tillegg har jeg alltid et hav av grønnsaker ved siden av på tallerkenen. Pleier å ha ruccola, agurk, paprika, cherrytomater og gulrot.

- Matkasse - det er genialt! Dette hjelper meg veldig med porsjonskontroll. Det er 1 passelig porsjon med middag og ingen rester jeg blir fristet til å spise senere på kvelden. 

- Sunne mellommåltider, feks: cottage cheese med bær, smoothie, kjøleskapsgrøt og lignende.

- Prøver å ikke spise så sent på kvelden.

Jeg er veldig fornøyd med egen innsats, men har fortsatt en vei å gå mtp tankene mine. Når jeg veide meg i dag så var første tanke skuffelse over at det ikke var mer ned enn 0,5kg - og det er så teit!:klaske: Dette er en laaaang prosess og ned er kjempebra uansett. Rart hvor hard og lite forståelsesfull man er med seg selv, spesielt i forhold til andre.. Må bli flinkere på å være like snill mot meg selv som jeg er med andre.:opplyser:

Jeg er veldig spent på helga, da det er flere bursdagsselskaper og morsdag som står for tur… Tror det skal gå fint, men håper jeg klarer å nyte dagene uten for mye fokus på mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merengue skrev (8 timer siden):

Tusen takk for hyggelig kommentar! Setter stor pris på det.:yvonne: Så kjekt å høre at dagboken har vært en positiv ting for deg. Skal kikke innom dagboka di!:laugh:

26.11.24 = 98,9kg

03.12.24 = 96,5kg

11.12.24 = 95,3kg

18.12.24 = 94,3kg

26.12.24 = 93,7kg

01.01.25 = 94,5kg

06.01.25 = 93,3kg

15.01.25 = 91,8kg

22.01.25 = 90,0kg :konfetti:

29.01.25 = 88,9kg :konfetti:

05.02.25 = 88,4kg

Her er veiingene mine så langt! Det går nesten alltid nedover, utenom i romjula, heh.:tunge1: Konfetti-smileyen betyr at jeg har nådd et delmål!:strix:

Kan fortelle litt om hva jeg har gjort disse ukene. Ikke så veldig spennende egentlig, da svaret er at jeg har spist sunnere og mindre. Jeg er veldig glad i mat og assosierer veldig mat med kos! Være med venner = god mat. Se på film = god mat. Barnefri = god mat. Osv… I tillegg pleide jeg å spise veldig store porsjoner. Folk sier man skal spise seg 80% mett, men jeg har spist til jeg har vært nærmere 120% mett sikkert.:legrine: 

Mine nye mat-vaner er:

- Hvis jeg vil ha brødmat, så spiser jeg 1 brødskive med magert pålegg, gjerne mer pålegg enn jeg pleide å ha. I tillegg har jeg alltid et hav av grønnsaker ved siden av på tallerkenen. Pleier å ha ruccola, agurk, paprika, cherrytomater og gulrot.

- Matkasse - det er genialt! Dette hjelper meg veldig med porsjonskontroll. Det er 1 passelig porsjon med middag og ingen rester jeg blir fristet til å spise senere på kvelden. 

- Sunne mellommåltider, feks: cottage cheese med bær, smoothie, kjøleskapsgrøt og lignende.

- Prøver å ikke spise så sent på kvelden.

Jeg er veldig fornøyd med egen innsats, men har fortsatt en vei å gå mtp tankene mine. Når jeg veide meg i dag så var første tanke skuffelse over at det ikke var mer ned enn 0,5kg - og det er så teit!:klaske: Dette er en laaaang prosess og ned er kjempebra uansett. Rart hvor hard og lite forståelsesfull man er med seg selv, spesielt i forhold til andre.. Må bli flinkere på å være like snill mot meg selv som jeg er med andre.:opplyser:

Jeg er veldig spent på helga, da det er flere bursdagsselskaper og morsdag som står for tur… Tror det skal gå fint, men håper jeg klarer å nyte dagene uten for mye fokus på mat.

Du har vært fantastisk flink!!! Blir spennende å følge deg videre.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier om å spise seg 120 % mett istedet for 80 %. Det har jeg etter mye om og men klart å definere som mitt hovedproblem, etter masse grubling og fjerning av dårlige vaner. Det var det eneste som sto igjen etter at alle andre dårlige vaner var skrelt vekk, og det er jo et vanskelig problem å takle. 

God ide med matkasse, da! Jeg så serien til Else Kåss Furuseth, der hun slanket seg på Fjordlandmat, nettopp for å ha kontroll og ikke ha rester, men matkasse er jo mye mer spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det tikker virkelig nedover. Du er rå! Kjempespennende hvordan du har grepet dette fatt, så såpass kort tid som du har. Jeg har ALL forståelse for at det er mye jobb med tankene. Var virkelig det området jeg også måtte gripe tak i... er lett å bli skuffet hvis man ikke går ned "nok fort nok". Men jeg har i alle fall forstått nå at tålmodighet er en viktig brikke her, og at det som teller til slutt er at man faktisk går ned. At veien dit er litt kronglete/vinglete/opp/ned er helt normalt :nikke:

Heier på deg videre :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...