Gå til innhold

Flytte til landsbygda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke noe nettverk å lene meg på hvis jeg flytter til bygda. Jeg tenkte bare at jeg skulle gjøre en innsats for å bli kjent med folk. Jeg har også hørt historier om folk som ikke passer inn på et lite sted. Men jeg håpet at jeg skulle passe inn. Det er mulig at jeg idealiserer det litt. Nå har jeg masse folk på alle kanter. Har bare blitt litt sliten av det kjenner jeg. Har ikke bestemt meg for hvor jeg skulle flytte, men hvis det blir noe av, så blir det vel langt sør i Rogaland. Har hele nettverket mitt i Stavanger/Sandnes, så jeg vet at jeg må skaffe meg et nytt nettverk hvis jeg flytter.

Anonymkode: afbb1...46e

Kort fortalt så aner du ikke hvordan det blir før du evnt prøver. Hvis du har hele nettverket ditt i Stavanger/Sandnes, hvorfor ikke finne deg et roligere sted i dette området, fremfor å bryte helt opp? 

Spør deg selv hva slags livsstil du ønsker, og hva som er viktigst for deg. Å skape nytt nettverk i godt voksen alder er ikke alltid lett. Hvis jeg skulle flyttet til bygda nå, så hadde det blitt for å få råd til enebolig, og ha hund som jeg ville gått mye turer med. Jeg ville ikke flyttet til bygda hvis jeg fortsatt hadde behov for byliv, med mindre bygda er såpass nærme by at det er enkelt å komme seg dit. 

Jeg kan relatere veldig til det å være sliten av folk, men jeg vet som sagt baksiden av å være innflytter til bygd også. Jeg tenker; ikke gjør noe overilt, og bruk litt tid på prosessen. Kanskje det finnes en mellomting, eller er det for dyrt? Ned i størrelse, evnt?

Ønsker du å bo i enebolig, så vær obs på alt vedlikeholdet og kostnadene det medfører. 

Anonymkode: f63dc...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har ikke noe nettverk å lene meg på hvis jeg flytter til bygda. Jeg tenkte bare at jeg skulle gjøre en innsats for å bli kjent med folk. Jeg har også hørt historier om folk som ikke passer inn på et lite sted. Men jeg håpet at jeg skulle passe inn. Det er mulig at jeg idealiserer det litt. Nå har jeg masse folk på alle kanter. Har bare blitt litt sliten av det kjenner jeg. Har ikke bestemt meg for hvor jeg skulle flytte, men hvis det blir noe av, så blir det vel langt sør i Rogaland. Har hele nettverket mitt i Stavanger/Sandnes, så jeg vet at jeg må skaffe meg et nytt nettverk hvis jeg flytter.

Kom til Lund kommune, du. :) Jeg bor selv i Hovsherad og synes det er veldig greit. Hvis du har en teknisk utdannelse kan du kanskje få jobb på Eik Teleport i Hovsherad. Det trengs stadig tekniske folk. Og man får eneboliger til prisen av et kott i Stavanger. Vi har flere tilflyttere og de blir tatt godt imot hvis de bare oppfører seg som normale mennesker med folkeskikk. 😅 Matbutikken har blitt kåret til årets Coop-butikk i Norge (med omsetning under 12 millioner) fordi de har helt fantastisk service der.

I disse tider kan jo nesten alt bestilles på Internett, så mangel på andre butikker enn matbutikk synes jeg ikke er noe problem. Og skal jeg shoppe, så drar jeg "nordover", som vi sier. Altså Stavanger/Sandnes-området. Eventuelt en tur til Flekkefjord. Det er bare 35 minutter (25 fra Moi) til Flekkefjord. 

Jeg synes ikke "sladderet" er noe plagsomt. Jeg ser det mer på som at man har familie og venner rundt seg til å passe på. "Sladderet" kommer jo i byene også. Mødrene sladrer seg imellom om andre mødre i klassen, om andre på jobben osv. 

Sånn generelle tips for alle steder: Det er viktig å være med på noen aktiviteter (fotball, dansekurs og slikt) så man blir kjent med folk gjennom det, og være med på dugnad. Nordmenn liker jo ikke å bli  kjent med folk på gata.

Anonymkode: 10176...492

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde en kollega i Stavanger som opprinnelig kom fra Suldal. Da han fikk familie/barn kom han på samme tanker som deg. Søkte jobb som i utgangspunktet var vanskelig å få besatt på bygda. De «rullet ut løperen» for ham. Poenget med historien min er at hvis du har en utdanning som er attraktiv kan tilbudet du får ved å flytte til en kraftkommune i seg selv være verd et forsøk.
Skulle du mot formodning finne ut at du ikke trives etter å ha prøvde en tre-fire år, kan du jo bare flytte tilbake til skoesken din i Stavanger/Sandes. 

Anonymkode: c7040...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, jeg vet det, men jeg har hørt en del klage over at det er mer sladder på bygda i forhold til når de har bodd i en by.

Glemte å nevne noe som allerede er sagt at det er nydelig natur, og stille i forhold til en by. Det er et stort pluss. Men så er det flere ting jeg liker med å bo i by også. Valgmuligheter. Ikke alltid treffe på kjente når jeg er ute og handler, blant annet.

Må vel gå litt i tenkeboksen.

HI

Det er noen ganger slitsomt å gå på butikken og "alle" skal slå av en prat. 

Anonymkode: 9ed4d...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er noen ganger slitsomt å gå på butikken og "alle" skal slå av en prat. 

Anonymkode: 9ed4d...9de

Da sier man bare "Jeg er på farten og må videre. Ha en fin dag videre!" Ikke verre enn det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kom til Lund kommune, du. :) Jeg bor selv i Hovsherad og synes det er veldig greit. Hvis du har en teknisk utdannelse kan du kanskje få jobb på Eik Teleport i Hovsherad. Det trengs stadig tekniske folk. Og man får eneboliger til prisen av et kott i Stavanger. Vi har flere tilflyttere og de blir tatt godt imot hvis de bare oppfører seg som normale mennesker med folkeskikk. 😅 Matbutikken har blitt kåret til årets Coop-butikk i Norge (med omsetning under 12 millioner) fordi de har helt fantastisk service der.

I disse tider kan jo nesten alt bestilles på Internett, så mangel på andre butikker enn matbutikk synes jeg ikke er noe problem. Og skal jeg shoppe, så drar jeg "nordover", som vi sier. Altså Stavanger/Sandnes-området. Eventuelt en tur til Flekkefjord. Det er bare 35 minutter (25 fra Moi) til Flekkefjord. 

Jeg synes ikke "sladderet" er noe plagsomt. Jeg ser det mer på som at man har familie og venner rundt seg til å passe på. "Sladderet" kommer jo i byene også. Mødrene sladrer seg imellom om andre mødre i klassen, om andre på jobben osv. 

Sånn generelle tips for alle steder: Det er viktig å være med på noen aktiviteter (fotball, dansekurs og slikt) så man blir kjent med folk gjennom det, og være med på dugnad. Nordmenn liker jo ikke å bli  kjent med folk på gata.

Jeg har sett på Lund kommune nå. Takk for tipset! Det er akkurat en slik kommune jeg kunne tenkt meg å bosette meg i, med masse grønt istedenfor asfalt. Jeg liker Stavanger, men har ikke lyst å bo der. Føler nesten at leiligheten eier meg med det høye lånet og fellesutgiftene. Men den har heldigvis vært en god investering, hvis jeg selger den.

Jeg hadde blitt med på aktiviteter og dugnad og blitt kjent med folk. Jeg jobber hjemmefra, så sånn sett betyr det ikke noe hvor jeg bor. Får ta meg en kjøretur nedover i fylket. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har sett på Lund kommune nå. Takk for tipset! Det er akkurat en slik kommune jeg kunne tenkt meg å bosette meg i, med masse grønt istedenfor asfalt. Jeg liker Stavanger, men har ikke lyst å bo der. Føler nesten at leiligheten eier meg med det høye lånet og fellesutgiftene. Men den har heldigvis vært en god investering, hvis jeg selger den.

Jeg hadde blitt med på aktiviteter og dugnad og blitt kjent med folk. Jeg jobber hjemmefra, så sånn sett betyr det ikke noe hvor jeg bor. Får ta meg en kjøretur nedover i fylket. 🙂

Måtte ta en titt på Lund kommune jeg også :ler:

Ser veldig hyggelig ut, og grei kjøreavstand til Flekkefjord og Egersund. Går også tok til Stavanger, så greit når du ønsker å besøke venner/by uten å ta med bil. Kanskje Egersund også kunne vært noe, eller rett utenfor? Det er jo asfalt der, men i veldig mindre forhold enn Stavanger. En helt annen energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Måtte ta en titt på Lund kommune jeg også :ler:

Ser veldig hyggelig ut, og grei kjøreavstand til Flekkefjord og Egersund. Går også tok til Stavanger, så greit når du ønsker å besøke venner/by uten å ta med bil. Kanskje Egersund også kunne vært noe, eller rett utenfor? Det er jo asfalt der, men i veldig mindre forhold enn Stavanger. En helt annen energi. 

Skal besøke Egersund også. Har aldri vært der, men får inntrykk av at det er en sjarmerende, vakker liten by. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skal besøke Egersund også. Har aldri vært der, men får inntrykk av at det er en sjarmerende, vakker liten by. 🙂 

Ta deg en road-trip, føl deg frem. Du finner ut av hva som er riktig for deg, TS. Og husk at hvis du flytter og skulle finne ut at det var feil, så er det ikke verdens undergang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finn for all del et sted med en del innflyttere, for små steder er notorisk vanskelige å komme inn i som innflytter. Gapende lokalbefolkning med felleskjøpdress og blikk rett ut I lufta er ikke bare en filmklisjé. 

Anonymkode: ad5cb...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta deg en road-trip, føl deg frem. Du finner ut av hva som er riktig for deg, TS. Og husk at hvis du flytter og skulle finne ut at det var feil, så er det ikke verdens undergang :) 

Er du langt nok ut på bygda så kan det være et problem for du får ikke solgt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

når ble det "landsbygd" i Norge egentlig? Jeg har fått med meg at ordet har blitt brukt lenge, men jeg assosierer "landsbygd" med ett eller annet sted på det afrikanske kontinentet. 

I Norge var det liksom enten by eller bygd. Ikke by eller landsbygd 

Anonymkode: 446f5...1f7

Tror du blander med landsby. Er ord som ligner med med to færre bokstaver.

Anonymkode: 110fd...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er du langt nok ut på bygda så kan det være et problem for du får ikke solgt igjen. 

TS kan jo for all del leie 1 år først da. Og hvis ikke, så er det en risiko TS må ta. Man får alltids solgt, det er bare ikke like plankekjøring som i byene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så koselig å høre. Du får si ifra om du vil ha en guidet omvisning.  :)  Ja, masse turmuligheter rett utenfor døra, og masse natur rett rundt oss.

Togstasjon og alle langdistansebusser mellom Stavanger og Oslo stopper på Moi. Gratis parkering så lenge du vil på togstasjonen. Er det fullt der, så kan du parkere ved kommunehuset som er 300 meter unna både togstasjonen og busstoppet. Der er det alltid ledige parkeringsplasser og jeg setter bilen der hvis jeg er borte i flere uker. Jeg bare lemper av bagasjen på togstasjonen før jeg parkerer.

I Hovsherad der jeg bor er det mest bønder og husene er for det meste spredt. Jeg føler jeg bor greit til med ca 300 meter å gå matbutikk, barneskole, barnehage, fotballbane, treningsrom (ubetjent og tilgjengelig 24/7), og med naturen og fjellet rett bak huset. Likevel grenser ikke eiendommen min til naboer, bare til jorde og vei. Og jeg har langt nok til nabo (og godt nok lydisolert) til at jeg kan spille høy musikk hjemme midt på natta uten at noen hører det. 

På Moi bor de fleste i byggefelter, men det er noen få hus som er sentrale og ikke er i byggefelt. Hovsherad har mye bedre samhold og dugnadsånd da. Moierne er litt misunnelige på hva vi får til i Hovsherad med dugnad. I Hovsherad er det trygt nok til at du kan la bilen stå og svive mens du går inn på butikken og handler. Og har det skjedd noe som gjør at du ikke kan betale på butikken, så vet de hvem vi er og de bare skriver det på en lapp og så tar man det neste gang man er innom. For eksempel har jeg opplevd strømbrudd og at de ikke hadde skrevet prisen på varen som jeg bestile fra Felleskjøpet eller Tine Storhandel. Og herverk skjer nesten ikke og de få gangene det skjer, så har noen sett noe og man finner ut hvem det var. :)  Jeg vet om folk som ikke låser huset når de drar på to-ukersferie. Anbefaler ikke det da. 😂 Jeg låser huset hvis jeg blir borte mer enn noen timer.

Moi er kanskje nok "på bygda" for deg. Det er få som leier i Lund kommune, alle eier. Det er ingen leiligheter eller hus til leie akkurat nå. De ligger ofte ikke ute lenge. Mange ganger blir de ikke lagt ut på Finn en gang. De skriver det bare på Facebook og så blir det snappet opp fort.

Utelivet er trist da. Pøbben (ja, den heter faktisk det) skal ha all ære for at eieren har giddet å drive den i så mange år, men det er flere som har ymtet frem at de kunne tenke seg å ta over, men han vil ikke gi seg. Og Lund kommune vil ikke gi flere skjenkeløyver. Det er så lite som skal til for at det "skjer noe", så her er han ganske tafatt. Det pleier å være godt oppmøte når det er quiz ca en gang i mnd f.eks. Hjemmefestene og festene på MC-klubben er det som regel fres i da. :) 

Noe annet som er negativt med kommunen er at den er så sinnsyk kristen. Jeg, som en av de få ikke-kristne, synes i alle fall det. 😅 På ungdomsskolen var man enten super-kristen eller så var man i "den kule gjengen" som drakk, røykte og ikke brydde seg om skolen. Jeg falt utenfor begge disse gruppene, men følte meg da mest hjemme hos de kristne og har for det meste super-kristne barndomsvenner som er type misjoærbarn og valgte å gå på bibelskole. Vi respekterer hverandres tro, så det er ikke et stort problem. Men en del av aktivitetstilbudene er gjennom en av menighetene. Men i voksen alder så ser jeg jo at det er en del normale folk også, som ikke er super-kristne (kanskje bare bittelitt kristne), og tar seg gjerne en fest i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

En fin by, men til tider illeluktende pga sildoljefabrikken...

https://www.nrk.no/rogaland/egersund-lukter-verst-1.221794

"Egersund er Norges mest illeluktende by. Det viser en undersøkelse Statens forurensningstilsyn har gjort."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En fin by, men til tider illeluktende pga sildoljefabrikken...

https://www.nrk.no/rogaland/egersund-lukter-verst-1.221794

"Egersund er Norges mest illeluktende by. Det viser en undersøkelse Statens forurensningstilsyn har gjort."

Ååå, det visste jeg ikke. Flekkefjord da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Moi ja. Hadde det mye morro der i ungdomsårene. Dro dit fra stavanger :D

Anonymkode: 04b1f...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så koselig å høre. Du får si ifra om du vil ha en guidet omvisning.  :)  Ja, masse turmuligheter rett utenfor døra, og masse natur rett rundt oss.

Togstasjon og alle langdistansebusser mellom Stavanger og Oslo stopper på Moi. Gratis parkering så lenge du vil på togstasjonen. Er det fullt der, så kan du parkere ved kommunehuset som er 300 meter unna både togstasjonen og busstoppet. Der er det alltid ledige parkeringsplasser og jeg setter bilen der hvis jeg er borte i flere uker. Jeg bare lemper av bagasjen på togstasjonen før jeg parkerer.

I Hovsherad der jeg bor er det mest bønder og husene er for det meste spredt. Jeg føler jeg bor greit til med ca 300 meter å gå matbutikk, barneskole, barnehage, fotballbane, treningsrom (ubetjent og tilgjengelig 24/7), og med naturen og fjellet rett bak huset. Likevel grenser ikke eiendommen min til naboer, bare til jorde og vei. Og jeg har langt nok til nabo (og godt nok lydisolert) til at jeg kan spille høy musikk hjemme midt på natta uten at noen hører det. 

På Moi bor de fleste i byggefelter, men det er noen få hus som er sentrale og ikke er i byggefelt. Hovsherad har mye bedre samhold og dugnadsånd da. Moierne er litt misunnelige på hva vi får til i Hovsherad med dugnad. I Hovsherad er det trygt nok til at du kan la bilen stå og svive mens du går inn på butikken og handler. Og har det skjedd noe som gjør at du ikke kan betale på butikken, så vet de hvem vi er og de bare skriver det på en lapp og så tar man det neste gang man er innom. For eksempel har jeg opplevd strømbrudd og at de ikke hadde skrevet prisen på varen som jeg bestile fra Felleskjøpet eller Tine Storhandel. Og herverk skjer nesten ikke og de få gangene det skjer, så har noen sett noe og man finner ut hvem det var. :)  Jeg vet om folk som ikke låser huset når de drar på to-ukersferie. Anbefaler ikke det da. 😂 Jeg låser huset hvis jeg blir borte mer enn noen timer.

Moi er kanskje nok "på bygda" for deg. Det er få som leier i Lund kommune, alle eier. Det er ingen leiligheter eller hus til leie akkurat nå. De ligger ofte ikke ute lenge. Mange ganger blir de ikke lagt ut på Finn en gang. De skriver det bare på Facebook og så blir det snappet opp fort.

Utelivet er trist da. Pøbben (ja, den heter faktisk det) skal ha all ære for at eieren har giddet å drive den i så mange år, men det er flere som har ymtet frem at de kunne tenke seg å ta over, men han vil ikke gi seg. Og Lund kommune vil ikke gi flere skjenkeløyver. Det er så lite som skal til for at det "skjer noe", så her er han ganske tafatt. Det pleier å være godt oppmøte når det er quiz ca en gang i mnd f.eks. Hjemmefestene og festene på MC-klubben er det som regel fres i da. :) 

Noe annet som er negativt med kommunen er at den er så sinnsyk kristen. Jeg, som en av de få ikke-kristne, synes i alle fall det. 😅 På ungdomsskolen var man enten super-kristen eller så var man i "den kule gjengen" som drakk, røykte og ikke brydde seg om skolen. Jeg falt utenfor begge disse gruppene, men følte meg da mest hjemme hos de kristne og har for det meste super-kristne barndomsvenner som er type misjoærbarn og valgte å gå på bibelskole. Vi respekterer hverandres tro, så det er ikke et stort problem. Men en del av aktivitetstilbudene er gjennom en av menighetene. Men i voksen alder så ser jeg jo at det er en del normale folk også, som ikke er super-kristne (kanskje bare bittelitt kristne), og tar seg gjerne en fest i blant.

Hovsherad høres ut som drømmen for meg. Jeg liker når det er grønt og fint rundt meg, og ikke minst godt samhold mellom de som bor der. Liker også at folk stoler på hverandre og det er så trygt. Jeg må ta meg en tur dit, og til Moi. Det gjør ingenting at det ikke er noe uteliv, jeg kan bare dra til Flekkefjord hvis jeg har lyst til å gå ut i helgen. Jeg er enig med deg at det kan være litt slitsomt når et sted er super kristent, men det er positive og negative ting på alle steder.

Det jeg tenker mest på er hvordan jeg skal finne et sted å bo, f.eks. i Hovsherad. Kunne tenkt meg å leid ut leiligheten min i Stavanger i et år, og funnet et sted mellom Flekkefjord, Moi og Hovsherad. Jeg er så klar til å flytte, og skape et nytt liv for meg selv. Takk for innlegget dit, hvor du beskrev livet i Hovsherad og Moi. ❤️

Takk til dere andre også som har skrevet om fordeler og ulemper ved å bo på bygda. Jeg visste ikke at Egersund var en illeluktende by, så jeg stopper nok ikke der på veien sørover. 😁

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...