Gå til innhold

Flytte til landsbygda?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i leilighet sentralt i Stavanger. Trives godt. I det siste har jeg lurt på om jeg skal flytte til landsbygda. Da hadde jeg spart en god del penger, og i tillegg så hadde det vært hyggelig å ha et nært forhold til naboer. Men på samme tid, så liker jeg til tider å være anonym også. Liker heller ikke sladder. Har aldri bodd på bygda, så vil gjerne høre andre sine erfaringer/synspunkter.

Anonymkode: afbb1...46e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å bo på bygda er ikke ensbetydende med å ha et nært og godt forhold til naboer. Hvis du liker å være anonoym og ikke laiker sladder, så ville jeg vel kanskje tenkt at bygda ikke er noe for deg. Jeg bor i by ala Stavanger i str, og har godt forhold til naboene mine. Og jeg kan i tillegg gå på butikken å rusle i sentrum uten å møte kjentfolk hele tiden. 

Man sparer ikke alltid penger på å bo på bygda heller, med mindre man har tenkt å bare være der da. For meg ble det tiltak å kjøre til byen og "alt som skjer", så jeg følte meg isolert. Ble dyrt med drivstoff. Jeg ville i hvert fall ikke flyttet tilbake til bygda med mindre jeg bare ønsket å være DER, og fikk oppgradert boligstandard/type bolig. 

Der jeg bodde var det mye råning og festing blant ungdommen, de hadde lite å finne på. 

Anonymkode: f63dc...183

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i 4manns og har aldri engang sett de som bor diagonalt under meg, har sett men aldri pratet med de som bor under meg.

Livet er hva du gjør det til.

Anonymkode: d0cc2...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg flyttet fra Stavanger til Ryfylke...skal ikke si hvor 😅 Jeg angrer ikke. Nydelig natur, fjell, sjø, gode folk, naboer. Jeg blir stressa bare jeg drar til Stavanger nå.

Anonymkode: 86798...fb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bygda er heldigvis ikke bestandig ensbetydende med sladder heller.

Anonymkode: a701c...f4e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk ut denne tråden fra et par uker tilbake… står mye der

Anonymkode: 57e0c...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bygda er heldigvis ikke bestandig ensbetydende med sladder heller.

Anonymkode: a701c...f4e

Nei, jeg vet det, men jeg har hørt en del klage over at det er mer sladder på bygda i forhold til når de har bodd i en by.

Glemte å nevne noe som allerede er sagt at det er nydelig natur, og stille i forhold til en by. Det er et stort pluss. Men så er det flere ting jeg liker med å bo i by også. Valgmuligheter. Ikke alltid treffe på kjente når jeg er ute og handler, blant annet.

Må vel gå litt i tenkeboksen.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vokst opp på bygda og bor fortsatt på bygda. Har hatt samme adresse i 50 år. Hver gang jeg drar til byen, blir jeg minnet på hvorfor jeg ikke flytter dit. Blir stresset av alle folka og støyen og støvet, betong og asfalt. Ikke noe for meg på permanent basis, men greit for en dag eller to.

Ser noen over her nevne at de bor i rekkehus og tror de bor på bygda, og det kan hende det, men det er ikke bygda for meg. For meg er bygda en frittliggende enebolig med stor tomt, gjerne et gårdsbruk. Selv kan jeg gå på skogstur i flere timer uten å forlate min egen "tomt" som er på over tusen mål. Også fint med et stykke til naboen slik at naboen må ha kikkert for å kunne se om jeg er naken i hagen. Jeg har ikke vært plaget av ondsinnet sladder, men det kan jo oppstå enten man bor på landet eller i byen, dersom man gjør noe som blir lagt merke til på en negativ måte eller skiller seg veldig ut. 

Det kan også være fint å være anonym, men samtidig kan det være en trygghet i at noen rundt deg bryr seg og følger litt med og kanskje sjekker opp litt dersom det skjer noe unormalt.

Anonymkode: 29b1a...0d4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har vokst opp på bygda og bor fortsatt på bygda. Har hatt samme adresse i 50 år. Hver gang jeg drar til byen, blir jeg minnet på hvorfor jeg ikke flytter dit. Blir stresset av alle folka og støyen og støvet, betong og asfalt. Ikke noe for meg på permanent basis, men greit for en dag eller to.

Ser noen over her nevne at de bor i rekkehus og tror de bor på bygda, og det kan hende det, men det er ikke bygda for meg. For meg er bygda en frittliggende enebolig med stor tomt, gjerne et gårdsbruk. Selv kan jeg gå på skogstur i flere timer uten å forlate min egen "tomt" som er på over tusen mål. Også fint med et stykke til naboen slik at naboen må ha kikkert for å kunne se om jeg er naken i hagen. Jeg har ikke vært plaget av ondsinnet sladder, men det kan jo oppstå enten man bor på landet eller i byen, dersom man gjør noe som blir lagt merke til på en negativ måte eller skiller seg veldig ut. 

Det kan også være fint å være anonym, men samtidig kan det være en trygghet i at noen rundt deg bryr seg og følger litt med og kanskje sjekker opp litt dersom det skjer noe unormalt.

Trodde jeg hadde skrevet innlegg i søvne nå,for dette innlegget kunne jeg skrevet og! Dvs det er slik jeg ser på bygdelivet,som idyll.😀

Anonymkode: 1a0fc...0b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, jeg vet det, men jeg har hørt en del klage over at det er mer sladder på bygda i forhold til når de har bodd i en by.

Glemte å nevne noe som allerede er sagt at det er nydelig natur, og stille i forhold til en by. Det er et stort pluss. Men så er det flere ting jeg liker med å bo i by også. Valgmuligheter. Ikke alltid treffe på kjente når jeg er ute og handler, blant annet.

Må vel gå litt i tenkeboksen.

HI

Sladderet blir mer synlig på bygda. Det er vanskelig å gjemme seg på bygda, så du vil nok treffe på kjentfolk. Med mindre du ikke jobber og kan handle når ikke alle andre gjør det. Det er dumt å flytte på bygda hvis man bryr seg om sånne ting da, for bygdeforhold er små og gjennomsiktig. 

Det går jo også an å bo rolig og mer i naturen i byer, rett i utkanten. Man må ikke på bygda for å få til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan jo bo på bygda selv om man bor i leilighet eller rekkehus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg flytter til bygda, så kommer jeg til å bo i leilighet. Av og til liker jeg å være anonym, men jeg liker også bygde samholdet, at folk bryr seg mer fordi de vet hvem du er.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg flytter til bygda, så kommer jeg til å bo i leilighet. Av og til liker jeg å være anonym, men jeg liker også bygde samholdet, at folk bryr seg mer fordi de vet hvem du er.

HI

Det er ikke gitt av de vil bry seg om deg. Du blir da en innflytter. Jeg har absolutt ikke merka noe av dette såkalt samholdet på bygda hvor jeg er. Men her er det langt mellom husene.

Men en leilighet på bygda, hvilken bygd er det du tenker på? Tenker du ut mot Jæren eller ut til ryfylket? Eller andre steder som Moi?

Anonymkode: 04b1f...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bor i leilighet sentralt i Stavanger. Trives godt. I det siste har jeg lurt på om jeg skal flytte til landsbygda. Da hadde jeg spart en god del penger, og i tillegg så hadde det vært hyggelig å ha et nært forhold til naboer. Men på samme tid, så liker jeg til tider å være anonym også. Liker heller ikke sladder. Har aldri bodd på bygda, så vil gjerne høre andre sine erfaringer/synspunkter.

Aldri flytt til bygda uten att du allerede har en eller anna tilhørighet til bygda, eventuelt att du vet att det skjer noe i den bygda som gjør att du kommer deg utav huset og kan møte mennesker på en nøytral arena. 

Jeg er bygdamenneske og vurderer å flytte til byen kun fordi jeg er møkk lei ensomheten, jeg må finne flokken min, og den finner jeg ikke her. 

Anonymkode: 5109a...107

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer kontakt med naboene mine i en bygård i Oslo sentrum enn jeg hadde da jeg bodde på bygda (men flere av dem visste og snakket nok mer om meg da enn nå). Som bymenneske var det som plaget meg mest med å bo på et lite sted nettopp mangelen på anonymitet og at "alle" så og visste det meste. Ikke fordi det var ondsinnet, men fordi jeg følte meg observert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke gitt av de vil bry seg om deg. Du blir da en innflytter. Jeg har absolutt ikke merka noe av dette såkalt samholdet på bygda hvor jeg er. Men her er det langt mellom husene.

Men en leilighet på bygda, hvilken bygd er det du tenker på? Tenker du ut mot Jæren eller ut til ryfylket? Eller andre steder som Moi?

Anonymkode: 04b1f...18e

Helt enig i dette. Det å være innflytter til ei bygd kan gå veldig bra, og det kan også gå rett vest. Dette kan skje uansett hvor man er innflytter, men det blir så veldig mer markant hvis du ikke har nettverk/noen å lene deg på. Alt blir mer synlig når det bygd. 

Bygda høres så ekstremt idyllisk ut, men er ikke bestandig det. Skal jeg bo på bygda, så må det være med den innstillingen at "jeg trenger ingen". Jeg har vært innflytter til 2 bygder. Den ene var positiv opplevelse, dog jeg som bymenneske ble veldig oppgitt over litt avleggs holdninger. Å komme inn som ny og ha meninger er ikke så lett, men man kan jo bo der uten å engasjere seg også. 

Den andre gangen leide jeg bare og var mindre låst. Heldigvis. Her følte jeg meg så uglesett og beglodd, skulle tro dem ikke hadde sett folk før :ler:

Som sagt tidligere så finnes det en mellomting mellom by og bygd. Ønsker man mer ro, så finnes det roligere områder innenfor byene/rett utenfor. Men finner man seg ei bygd i veldig kort avstand til by, og man får en god følelse, altså kjør på, TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

når ble det "landsbygd" i Norge egentlig? Jeg har fått med meg at ordet har blitt brukt lenge, men jeg assosierer "landsbygd" med ett eller annet sted på det afrikanske kontinentet. 

I Norge var det liksom enten by eller bygd. Ikke by eller landsbygd 

Anonymkode: 446f5...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

når ble det "landsbygd" i Norge egentlig? Jeg har fått med meg at ordet har blitt brukt lenge, men jeg assosierer "landsbygd" med ett eller annet sted på det afrikanske kontinentet. 

I Norge var det liksom enten by eller bygd. Ikke by eller landsbygd 

Anonymkode: 446f5...1f7

Landsbygda = bygd på landet. Mye av det i Norge gitt. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke noe nettverk å lene meg på hvis jeg flytter til bygda. Jeg tenkte bare at jeg skulle gjøre en innsats for å bli kjent med folk. Jeg har også hørt historier om folk som ikke passer inn på et lite sted. Men jeg håpet at jeg skulle passe inn. Det er mulig at jeg idealiserer det litt. Nå har jeg masse folk på alle kanter. Har bare blitt litt sliten av det kjenner jeg. Har ikke bestemt meg for hvor jeg skulle flytte, men hvis det blir noe av, så blir det vel langt sør i Rogaland. Har hele nettverket mitt i Stavanger/Sandnes, så jeg vet at jeg må skaffe meg et nytt nettverk hvis jeg flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke noe nettverk å lene meg på hvis jeg flytter til bygda. Jeg tenkte bare at jeg skulle gjøre en innsats for å bli kjent med folk. Jeg har også hørt historier om folk som ikke passer inn på et lite sted. Men jeg håpet at jeg skulle passe inn. Det er mulig at jeg idealiserer det litt. Nå har jeg masse folk på alle kanter. Har bare blitt litt sliten av det kjenner jeg. Har ikke bestemt meg for hvor jeg skulle flytte, men hvis det blir noe av, så blir det vel langt sør i Rogaland. Har hele nettverket mitt i Stavanger/Sandnes, så jeg vet at jeg må skaffe meg et nytt nettverk hvis jeg flytter.

Da ville jeg heller flyttet inn i Ryfylket et sted, eller til ei av øyene. Jæren er ganske tett bebygd, og dialekten skjærer meg i ørene 🤭

Anonymkode: 1eaf4...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...