Gå til innhold

Hva angrer dere på i livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker at jeg ikke var født syk.

Anonymkode: 235a9...b6b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er 37 med to barn, villa, fleksibel jobb med god lønn og høy utdannelse. Har også opparbeidet meg såpass pondus i arbeidslivet at det endelig er arbeidsgiverne som løper etter meg og ikke omvendt. Det gir meg en trygghet og ro i sjela.

Vet ikke om jeg angrer på noe. Ville jo ha enebarn. Fikk tvillinger, men det var jo ikke et valg. Og jeg er jo glad i dem begge. Ville ikke byttet nå. For 10-15 år siden hadde jeg ingen planer for livet, utenom at jeg IKKE skulle bli sånn som jeg er nå😆 Men nå som de siste 10-15 årene er levd, vet jeg veldig godt at man forandrer seg med tiden, og nå ønsker jeg meg ikke det livet jeg så for meg da. 

Det beste er nok å leve i nuet, og ellers fokusere på de lange linjene (eks bli ferdig med utdanning) og la det stå til. Nettopp dette "la det stå til" har jeg gjort en del av, og er blant annet derfor et helt annet sted i arbeidslivet enn min utdanning skulle tilsi. Av og til må man bare trekke pusten dypt og stupe ut i det ukjente. Det gir livet krydder😊

Anonymkode: 9d43a...3b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Heisann!

Jeg er litt filosofisk i kveld og sitter her og «planlegger livet». Jeg er snart ferdig utdannet lege og gleder meg som bare det til å bli ferdig med det kapittelet og flytte hjem til hjembyen igjen, og endelig starte livet mitt. Her er mine store (kanskje urealistiske?) mål:

- vil finne meg en partner og få 2 barn

- vil trene og holde meg i form

- vil kjøpe et stort, fint hus

- vil ha mulighet til å dra på ferie minst 2 ganger i året

- vil ha noen investeringer på siden som jeg kan tjene gode penger på

- vil tjene opp nok penger til at jeg om noen år kan jobbe redusert (60-80%) og likevel ha god rå fordi resten av pengene kommer fra avkastning av investerte penger

Er jeg alt for optimistisk her? Forventer så klart ikke å få til alt de første årene, men etter hvert. Har dere gjort noen valg i livet som dere er veldig glad for at dere gjor? Eller noe dere angrer på som dere ville gjort annerledes? 

Anonymkode: 5164f...425

Kort oppsummert: en kapitalistisk, hypergami høne som gleder seg til konservative, gammeldagse ting tett koblet med penger og økonomi. Vi vet alle sammen at det er litt for mange sånne som dere både på psykologi og medisinstudiet. Ikke rart at vi har begynt å få så dårlige helsetjenester når tjenestene er okkupert av denne type "helsepersonell" som staten dessverre har autorisert. 

Du glemte også å nevne at mannen må selvsagt være over "ditt nivå" på alle måter, og han må vel bare være "glad" for at han kan "få ei" som er lavere enn han på alle måter. Jeg måtte bare påpeke nivåer siden jeg vet veldig godt at det er penger, utseende, "prestisje" som er det eneste som florerer oppe i hodet deres. 

Ja, nå vil du finne "strategier" for å angripe med diverse ord som man har funnet opp de siste årene 😂

Anonymkode: 55dc1...11f

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ønsker at jeg ikke var født syk.

Anonymkode: 235a9...b6b

Nettopp det. Altfor mange folk er blitt så arrogante og tar det for å være frisk som en selvfølge. Og har null empati med folk som sliter med helsa. 

Det er et ordtak som finnes, vet ikke hvor den er fra, men jeg får oversette den så godt jeg kan: "Den syke har bare et ønske, mens de friske har 100 drømmer". Og det ønsket til den syke er å være frisk. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere ting andre personer i livet mitt mener at jeg skal angre på. Som det at jeg tok lappen sent, ikke har fått barn, og har flyttet langt fra min familie. Men det jeg angrer på, er at jeg har latt andre sine meninger styre meg så mye tidligere i livet! Sånn sett har jeg det veldig fint nå. Det jeg faktisk også angrer på er at jeg trodde jeg trengte vgs og høyere utdanning. Hadde hatt det mye bedre, mye tidligere, om jeg tok praktiske fag og begynte i ordentlig arbeid mye tidligere.

Anonymkode: 2b6d2...2ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tragisk nok angrer jeg på stort sett alt.

Anonymkode: 96ae7...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort oppsummert: en kapitalistisk, hypergami høne som gleder seg til konservative, gammeldagse ting tett koblet med penger og økonomi. Vi vet alle sammen at det er litt for mange sånne som dere både på psykologi og medisinstudiet. Ikke rart at vi har begynt å få så dårlige helsetjenester når tjenestene er okkupert av denne type "helsepersonell" som staten dessverre har autorisert. 

Du glemte også å nevne at mannen må selvsagt være over "ditt nivå" på alle måter, og han må vel bare være "glad" for at han kan "få ei" som er lavere enn han på alle måter. Jeg måtte bare påpeke nivåer siden jeg vet veldig godt at det er penger, utseende, "prestisje" som er det eneste som florerer oppe i hodet deres. 

Ja, nå vil du finne "strategier" for å angripe med diverse ord som man har funnet opp de siste årene 😂

Nettopp det. Altfor mange folk er blitt så arrogante og tar det for å være frisk som en selvfølge. Og har null empati med folk som sliter med helsa. 

Det er et ordtak som finnes, vet ikke hvor den er fra, men jeg får oversette den så godt jeg kan: "Den syke har bare et ønske, mens de friske har 100 drømmer". Og det ønsket til den syke er å være frisk. 

Hvis det er veldig triggende for deg, og din bitterhet, å lese om folk som har det bra, har en god partner og familie, og gjør det godt i livet. Så er det nok ikke en god idé å lese i denne typen tråder. 

Anonymkode: a9402...cfb

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en eldre dame som ikke angrer på noe.  Da jeg var ung hadde jeg ingen planer eller ønsker.  Var mer av typen som tok ting som de kom.  Det har gitt meg et spennende og godt liv.  

Har aldri forstått hvorfor så mange unge i dag planlegger så mye?  Har barnebarn som tenker som deg, og det bekymrer meg.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I senere år angrer jeg på at vi kjøpte hus i et drittstrøk, det tok oss ti år å komme oss derfra.

Anonymkode: 983e1...1d3

Samme her! Vi bor nå i tidenes drittstrøk på sjuende året og det har gitt meg magesår. Men fremdeles to år igjen til vi kan selge driten, for de gjør voldsomme trafikale endringer her. Usentralt og mye trafikk, alle ungene må kjøres til og fra absolutt alt. Vi har uten tvil tapt flere millioner på å bo her.

Det andre jeg angrer på, er de to yngste barna. Begge har fått diagnoser på tross av at både far og jeg er diagnosefrie akademikere. Virker nesten ikke som om det går an å få barn som ikke sliter lenger.

Anonymkode: be1b7...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amossa skrev (3 minutter siden):

Jeg er en eldre dame som ikke angrer på noe.  Da jeg var ung hadde jeg ingen planer eller ønsker.  Var mer av typen som tok ting som de kom.  Det har gitt meg et spennende og godt liv.  

Har aldri forstått hvorfor så mange unge i dag planlegger så mye?  Har barnebarn som tenker som deg, og det bekymrer meg.  

Det er jo fordi dagens unge vokser opp i en langt mer dystopisk og farlig verden enn hva folk født før år 2000 gjorde. Etter 2. verdenskrig ble det gradvis mer og mer velstand, etter hvert kom Belrinmurens fall og Glasnost. Alle levde jo på en lykkerus i 1995. Jeg kjøpte meg leilighet i Oslo i 2001 som nyutdannet sykepleier, og mine foreldre først på 50-tallet hadde nylig cashet inn 10 mill på å selge barndomshjemmet.

Mens nå så er det krig i Europa, et stadig mer proteksjonistisk og skummelt USA, de skremmende klimaendringene blir stadig større og stadig flere vokser opp med massiv angst. Hele 20 % av landets unge voksne er hverken i jobb eller studerer.

Mens resten tenker som TS; de skal jobbe i max 15 år før de pensjonerer seg og lever fett i en diger villa med 2 luksuriøse feriereiser per år. Altså, good luck med det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er jente, 26 år:)

ts

Anonymkode: 5164f...425

Eneste jeg kan love deg helt sikkert er at livet ikke blir det du ser for deg. Men det kan bli like bra eller bedre- bare at livet har sin egen måte å ta sine krumspring på etter som årene går, 
Men du kommer dit du vil- det har du jo allerede bevist med å fullføre et så krevende studie.
Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 418dc...9e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samme her! Vi bor nå i tidenes drittstrøk på sjuende året og det har gitt meg magesår. Men fremdeles to år igjen til vi kan selge driten, for de gjør voldsomme trafikale endringer her. Usentralt og mye trafikk, alle ungene må kjøres til og fra absolutt alt. Vi har uten tvil tapt flere millioner på å bo her.

Det andre jeg angrer på, er de to yngste barna. Begge har fått diagnoser på tross av at både far og jeg er diagnosefrie akademikere. Virker nesten ikke som om det går an å få barn som ikke sliter lenger.

Føler med deg! Jeg trumfet i gjennom flytting og vi har hatt mer verdistigning her på tre år enn vi hadde der vi bodde før på 10.

Og barna dine kan jo kanskje vokse av seg diagnosene sine? Det er jo mange som opplever at de blir mindre fremtredende med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Wow så bitter og generaliserende du er ovenfor andre mennesker. Hevder at de er arrogante og tar det å være frisk som en selvfølge. Tror du bør jobbe med bitterheten din. Samtidig må du slutte med å tenke at andre ikke får lov til å mene at de har tatt dårlige valg, fordi det finnes andre som er syke. Da kan heller ikke jeg få lov til å klage på mat, fordi barn i Afrika sulter. Forstår du ikke hvor idiotisk tankegangen er?

Å være syk er ikke ensbetydende med det å ikke kunne følge sine drømmer eller gjøre man ønsker. Er selv kronisk syk og uføretrygdet, men går ikke og tenker over at jeg skulle ønske at jeg var frisk. Tenker heller på hva jeg faktisk har og kan gjøre, og lar meg selv ha drømmer. Alt jeg har hatt av drømmer har jeg oppnådd. Jeg har tatt to grader, kjøpt leilighet og kan reise når og hvor jeg vil. Sykdom trenger ikke å være negativt. Jeg ville ikke ha vært foruten det, for da ville jeg ikke ha tilegnet meg de erfaringene jeg har. For jeg har lært så mye om livet. Kanskje har jeg gått glipp av ungdomstiden, men alle mine erfaringer trumfer denne tiden.

Jeg vet om mennesker som sitter i rullestol, som reiser verden rundt. Fordi de nettopp ser muligheter istedenfor begrensninger på grunn av sykdommen sin.

Anonymkode: 816c5...4e2

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis det er veldig triggende for deg, og din bitterhet, å lese om folk som har det bra, har en god partner og familie, og gjør det godt i livet. Så er det nok ikke en god idé å lese i denne typen tråder. 

Selvfølgelig måtte du komme med "bitterhet" beskyldningen og det er godt gjort når jeg til og med skrev at det kommer sikkert et eller annet, lol. 

Dette har lite med triggende å gjøre annet enn at man er lei av unge studenter som tar disse yrkene, blant annet psykologi og medisin for "prestisjen", penger og økonomi, og samtidig kan knapt vente med å gå ned i 60% stilling så fort som mulig, etter at staten har betalt flere millioner kroner for studieplassen i medisin i løpet av de 6 årene studiet varer. 

Her er en nesten 10 år gammel artikkel, noe som betyr at prisen på studieplassen har ikke akkurat blitt billigere de siste 10 årene, men heller tvert imot.

https://www.forskning.no/forskningspolitikk-forskningsfinansiering-om-forskning/hvor-mye-koster-en-norsk-student/479752

Det handler om hva slags helsepersonell kommer ut i den andre enden og i tillegg er det problematisk at det ene kjønnet, nemlig kvinner, dominerer ekstremt disse studiene. Dette er samfunnskritiske yrker og slik skal det ikke være. Det er svært problematisk når "prestisjegjengen" tar over samfunnskritiske studier og bruker det som ikke noe annet enn sosial "oppgradering" for å finne seg en mann som skal være minst like god - helst bedre enn TS.

Husk også neste gang når du beskylder noen for bitterhet og gaslighter mennesker, så bør du se deg selv i speilet hva som gjør at du må bare forsvare de "sterke på toppen" av samfunnspyramiden. 

For meg ser det ut som TS heller burde studert finans ved BI og da hadde ikke TS heller fått det svaret jeg skrev siden man vet allerede at finans folk er helt blåst i hue og hadde solgt mora si til riktig pris, men i det minste holder finans folk seg bort fra sårbare pasienter. 

Sjansen er også større for at TS finner seg en konservativ mann som hun higer etter ved BI, i og med at menn er omtrent utryddet på medisinstudiet.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Føler med deg! Jeg trumfet i gjennom flytting og vi har hatt mer verdistigning her på tre år enn vi hadde der vi bodde før på 10.

Og barna dine kan jo kanskje vokse av seg diagnosene sine? Det er jo mange som opplever at de blir mindre fremtredende med alderen.

Ja jeg drømmer hver eneste dag om å få solgt denne boligen og komme oss vekk, godt å lese om noen som har hatt det likt og som har klart å komme seg videre. 

Angående barna så var jeg veldig bombastisk, jeg angrer vel ikke på dem, men det er utrolig slitsomt å få så krevende barn. Det var jo ikke akkurat noe min mann eller jeg hadde forutsett. Man ønsker jo å gi dem en så perfekt og pedagogisk oppvekst som mulig for å minimere det unormale, men stadig vekk merker man at man kun er et feilbarlig menneske, selv om man er mamma.

Men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg hadde vært langt mer lykkelig dersom vi hadde stoppet på to barn, og om vi aldri hadde kjøpt dette dritthuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig måtte du komme med "bitterhet" beskyldningen og det er godt gjort når jeg til og med skrev at det kommer sikkert et eller annet, lol. 

Dette har lite med triggende å gjøre annet enn at man er lei av unge studenter som tar disse yrkene, blant annet psykologi og medisin for "prestisjen", penger og økonomi, og samtidig kan knapt vente med å gå ned i 60% stilling så fort som mulig, etter at staten har betalt flere millioner kroner for studieplassen i medisin i løpet av de 6 årene studiet varer. 

Her er en nesten 10 år gammel artikkel, noe som betyr at prisen på studieplassen har ikke akkurat blitt billigere de siste 10 årene, men heller tvert imot.

https://www.forskning.no/forskningspolitikk-forskningsfinansiering-om-forskning/hvor-mye-koster-en-norsk-student/479752

Det handler om hva slags helsepersonell kommer ut i den andre enden og i tillegg er det problematisk at det ene kjønnet, nemlig kvinner, dominerer ekstremt disse studiene. Dette er samfunnskritiske yrker og slik skal det ikke være. Det er svært problematisk når "prestisjegjengen" tar over samfunnskritiske studier og bruker det som ikke noe annet enn sosial "oppgradering" for å finne seg en mann som skal være minst like god - helst bedre enn TS.

Husk også neste gang når du beskylder noen for bitterhet og gaslighter mennesker, så bør du se deg selv i speilet hva som gjør at du må bare forsvare de "sterke på toppen" av samfunnspyramiden. 

For meg ser det ut som TS heller burde studert finans ved BI og da hadde ikke TS heller fått det svaret jeg skrev siden man vet allerede at finans folk er helt blåst i hue og hadde solgt mora si til riktig pris, men i det minste holder finans folk seg bort fra sårbare pasienter. 

Sjansen er også større for at TS finner seg en konservativ mann som hun higer etter ved BI, i og med at menn er omtrent utryddet på medisinstudiet.

Dette er et veldig klassisk kjennetegn for generasjon z. De forventer at de skal skli rett inn i fleksible toppjobber med hjemmekontor når de er nyutdannet, de skal jobbe i max 15 år, og så skal de hvile på laurbærene med to årlige feriereiser frem til de dør av alderdom. Hjernene deres er totalt sprengt vekk av TikTok og YouTube.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Angrer på at jeg ikke gav litt mer f i ungdomstiden

Angrer på at jeg ikke sto mer opp for meg selv ved enkelte anledninger og var tøffere. 

Begynner å angre på utdanningen jeg tok. (Barnehagelærer)

Angrer på valg av folkehøyskole 

Mye av dette hemmer meg litt fortsatt, står litt på stedet hvil. Men har allikevel kommet langt, men savner en del. Er 35 så jeg vil prøve å gjøre noe med det. 

Anonymkode: c2cb9...330

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nå er det 20 år siden jeg tok mastergraden min. Men de "tar" da ikke disse yrkene fra deg? De gjør seg fortjent til det. 

Og de tiltrekker seg menn som også gjør det bra i livet, det er jo naturlig. I det du viser et snev av disse holdningene her til en kvinne, vil det jo være fullstendig avskrekkende. 

Og jo, jeg forsvarer, og fortsetter å forsvare, unge kvinner som ønsker å gjøre det bra i livet. Vi kan ikke begynne å kvotere inn bitre menn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At jeg utdannet meg rett etter vgs. Det var feil utdanning. Er nå i 30 årene med enda en feil utdanning. Skulle nok jobbet med mer ulike ting før jeg tok ett endelig valg. Fikk barn tidlig i 20 årene og da har det blitt vanskelig med andre utdannelser. Angrer også på at jeg ikke bytter jobb fra der jeg jobber nå. Teit å angre på da jeg fortsatt kan gjøre noe med det, men er for feig. 

Anonymkode: 7f0b3...c45

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...