Gå til innhold

Tidspunkt og lengde på fødsel nr 2?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leter etter erfaringer :) 

Forstår det som at barn nr 2 som regel ikke blir født noe særlig senere i svangerskapet enn nr 1? Og forstår det som at fødsel ofte er både raskere og enklere?

Jeg fødte førstefødte på termindatoen. Håper det betyr at nestemann hvertfall ikke blir på noe voldsomt overtid? Førstemann måtte hjelpes ut med vakuum og håper jeg greier å komme helt i mål selv denne gangen 🥰

Anonymkode: cf1bb...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nr 1, igangsatt på termindato. Tid fra ballong ble satt til baby var ute var ca 30 timer (7 timer aktiv fødsel), veldig hard fødsel. 30 min med pressing. Måtte ha vakum. 

nr 2, startet av seg selv 6 dager før termin. Tok 24 timer fra riene startet, men jeg hadde epidural som gjorde ting litt treigere. Til det positive funket den som rakkern, så jeg gikk rundt i gangene, så på serie og sov meg frem til 8 cm, da tok de vannet, og da tok det 3 kvarter så var ungen ute, presset i 10 min. Denne fødselen kunne jeg gjort 20 ganger til. 

Anonymkode: 0f833...4c7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Forstår det som at barn nr 2 som regel ikke blir født noe særlig senere i svangerskapet enn nr 1? Og forstår det som at fødsel ofte er både raskere og enklere?

Jeg fødte førstefødte på termindatoen. Håper det betyr at nestemann hvertfall ikke blir på noe voldsomt overtid? Førstemann måtte hjelpes ut med vakuum og håper jeg greier å komme helt i mål selv denne gangen 🥰

Første kom til min utregning av termindato, 3 dager etter jordmor sin utregning. 3.5t lang fødsel.

Nummer 2 ble satt igang pga sykdom 3 uker før termin. Aktiv fødsel 1.5t.

Så nummer 3, luringen som de sier. Kom nesten 10 uker for tidlig, ble stoppet. Så sterke kynnere at både jeg og jordmor ble lurt flere ganger. Satt i gang en dag over termin pga sykdom. Aktiv fødsel 1t. 

Anonymkode: 5635e...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nr 1 ble født 10 dager før termin med fødsel på 15 timer fra første tegn

Nr 2 ble født dagen før termin,  3 timer etter at jeg våknet med vannavgang 

Anonymkode: 783fb...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror dette er veldig individuelt. Førstemann kom 5 dager før termin, 5t fra vannet gikk. 

Andremann kom på termindato, 8t etter at riene begynte. (Vannet ble tatt etter 6t). 

Anonymkode: 81fb5...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nr 1: Aktiv fødsel på 1,5 time uten epidural 

Nr 2: Aktiv fødsel på 1 time med epidural, der 40 min var pressfase

Begge igangsatt, vakuum første og stor rift i klipp andre 

Vet ikke om fødsel nr 2 var lettere, men pressfasen var i alle fall ikke lettere

Anonymkode: 56ce0...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nr 1 tok ca 20 timer, nr 2 tok 4 timer, begge to dager etter termin

Anonymkode: 25849...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. Hastekeisersnitt 10 uker prematur

2. Ti dager før termin, kjørte til sykehus da vannet gikk, babyen kom ca 20 minutter etter ankomst.

3 fem dager før termin. Kjørte til sykehus ved første rier, kom ca 15 min etter ankomst. 

Anonymkode: 511ab...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første kom på termin, andre kom to dager over. Begge fødslene var styrtfødsler, men andre var noe raskere. 

Anonymkode: 84764...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nr 1 kom på termindato. Nr 2 kom 2 uker før. Nr 3 kom 3 uker før.

Anonymkode: 3afdb...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Andre barnet kom 5 dager før termindato (første kom 4 dager før). Andre fødsel varte lenger og var mye mer smertefull. Ofte er andre fødsel raskere enn første, og med lavere risiko for feks rifter, men enklere er de ikke (eller mindre smertefulle). Det er en litt seiglivet myte. 

Anonymkode: a5304...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nr 1 kom på termindato. Nr 2 kom 2 uker før. Nr 3 kom 3 uker før.

Glemte å skrive varighet. 2,5 time med nr 1 uten epidural, 3,5 time med nr 2 med epidural, keisersnitt med nr 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nr 1 født 11 dager etter termin.
Nr 2 født 10 dager før termin. 

Anonymkode: 726d9...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

To raske fødsler her, begge to på termindato. Siste gikk kjappest. Cirka 1 t aktiv fødsel på nr 1, mye mindre på siste men vet ikke nøyaktig. Ganske lik smerte og revning på begge, grad to rift. 

Anonymkode: d2309...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 ble født en uke før termin og det var 16 timer aktiv fødsel. 

Nr 2 ble satt i gang på termindagen (så en uke etter nr 1, men ville nok vært enda senere om ikke igangsetting). Det tok to timer fra start til slutt. På alle måter en veldig mye enklere fødsel.

(Nr 3 ble født en uke før termin, og det tok 24 minutter fra start til slutt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Førstemann startet av seg selv en uke over termindato og andremann ble igangsatt to uker før termindato, så det kan jeg ikke sammenligne. Men fødselen av førstemann var knallhard og tok tretti timer, mens andremann bare skled ut på tre timer 😅 Var så overrasket over hvor mye lettere det var. Legen min sa at det ofte er lettere jo tettere barna er.

Anonymkode: ba291...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første startet av seg selv 5 dager over termin, tok tre timer, ingen smertelindring. Egentlig en ganske så lett og fin fødsel. 

Med andre ble jeg satt i gang 11 dager over termin, ballong og tabletter, men når riene dagen etter til sluttet startet tok det hele bare 1,5 timer. Veeeeldig intenst med stormrier og ingen smertelindring. 

Så for meg vare første fødsel mye enklere, men det gikk dobbelt så fort med siste fødsel 😅 

Anonymkode: d9e35...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (2 timer siden):

Nr 1 ble født en uke før termin og det var 16 timer aktiv fødsel. 

Nr 2 ble satt i gang på termindagen (så en uke etter nr 1, men ville nok vært enda senere om ikke igangsetting). Det tok to timer fra start til slutt. På alle måter en veldig mye enklere fødsel.

(Nr 3 ble født en uke før termin, og det tok 24 minutter fra start til slutt.)

Hvordan rakk du frem til føde på siste?

Anonymkode: 6b7a3...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan rakk du frem til føde på siste?

Anonymkode: 6b7a3...ff1

Jeg lå allerede på obsposten og skulle settes i gang. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...