Gå til innhold

Jeg får ekle kaker av naboen, men ønsker de ikke.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En gang sa jeg til min nabo at jeg er så glad i hjemmelagde "støvsugere", altså disse små sjokolade-marsipanbitene som smaker himmelsk, men som man blir kvalm av etter 5 biter.

Kakemonster som jeg er med null disiplin, klarer jeg ikke å begrense meg, så jeg spiser lett altfor mange og sitter igjen med dårlig samvittighet siden jeg prøver å slanke meg.

To uker etter at jeg fortalte min nabo dette hadde jeg bursdag, og jeg fikk 6 pakker med "Damsugare" fra Europris, som ikke kan måle seg med hjemmelagde når det gjelder smak.

Jeg takket for "punsjrullene" som de også kalles, og hun overrasket meg i årene etter dette med flere pakker "støvsugere" både til jul, bursdag og rett som det var.

Jeg har prøvd å si til henne at jeg ikke ønsker disse lengre, men hun sier da; "selvfølgelig må du få de siden du liker de så godt".

Om en uke har jeg bursdag og tenkte da å si til henne at jeg ikke ønsker disse kakene lengre, da de ikke smaker godt og er veldig usunne, og at en bukett tulipaner fra Rema er mer ønsket.

Men i går kveld dukket hun opp på trappen min med 6 pakker "punsjruller" fra bunnpris, og det skulle være bursdags presang fra henne til meg 😕

Klarte ikke å si noe til henne om det, fordi hun var så fornøyd med seg selv og mente jeg ble veldig glad som fikk hele 6 pakker punsjruller.

Kan legge til at hun aldri spiser godteri selv og heller ikke disse "støvsugerne", og ingen andre rundt meg liker de heller, så jeg blir sittende å spise på de selv helt til de går i søpla.

Hva sier jeg for at hun ikke skal bli fornærmet?

Hilsen ei som er altfor "people pleaser".

Anonymkode: 42d40...ab1

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten må du bare si ifra, si at du går på diett el...og at du ikke kan spise sukker mer. 

Om.hun ikke tar nei...si takk og hiv de

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å si at du setter pris på omtanken men også si det at du må desverre være ærlig å si det at det å få disse gjør slik at du har enda vanskeligere med å slanke deg. At det blir som å gi heroin til en heroinist som er på avrusning.

Om hun ikke kan ta deg med på kino eller noe dere kan kose dere sammen på neste gang i stedet.

Anonymkode: 02d03...783

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg begynner nesten å lure på om hun liker å mate meg siden hun ikke spiser noe søtt selv, eller faktisk vil at jeg ikke skal klare slankekuren min.

Hun vet at jeg er udisiplinert og at jeg gir etter for søtsaker.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du ikke bare gi de bort til noen? Ta med på jobb eller noe?

Anonymkode: c3a59...a70

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke bare gi de bort til noen? Ta med på jobb eller noe?

Anonymkode: c3a59...a70

De smaker dritt og ingen liker de. Hadde de være hjemmelaget hadde det vært en annen sak.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

«Tusen takk, men nå har jeg spist så mange at magen min har begynt å reagere på de. Vet du om noen andre som vil ha de istedenfor?»

Anonymkode: 8e813...78a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du tar de med på jobb, blir de sikkert spist. 

(Jeg jobber på skole, og her blir alt som settes frem på personalrommet spist. Jeg hadde masse Halloween-godteri igjen etter Halloween; sånt syntetisk og ekkelt godteri. Alt forsvant. Det kan hende at skoleansatte har et større behov for sukker enn andre yrkesgrupper altså. Når noen har med kake, løper folk til personalrommet. 🤣)

Anonymkode: 8a872...e63

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De smaker dritt og ingen liker de. Hadde de være hjemmelaget hadde det vært en annen sak.

Ts

De er ganske fæle. Jeg liker de som kommer fra konditor, bakerier o.l. Men de ferdig pakka er skikkelig fæle. En kjenner hvordan sukkeret knaser når en tygger idem og hardekokosfibre iblandet fyllet. Og ikke minst den slappe klissete marsipanen..

Når det er sagt så skjønner jeg ikke at du klarer å spise dem.. kast dem i de øyeblikkene du klarer det, ikke tenk at de kan brukes til noe, de er ikke gode for noen!

Jeg hadde mest irritert meg over de bortkastede pengene som går på dem, de kunne jo heller blitt brukt til noe kjekt 😅

Anonymkode: 02d03...783

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si pent takk og legg dem i søpla, enkelt og greit.

Anonymkode: 0d530...0de

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for pokker, det er da bare å kaste sukkeret i søpla og fortsette slankekuren din! Alt annet er tafatt, for klare beskjeder klarer jo ikke denne naboen din å fatte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si at du har funnet ut at du blir dårlig av slik snacks og at du har lagt om kostholdet ditt og fokuserer på å spise mer sunt. 

Hvis hun fortsatt gir deg dem så si: "Som jeg sa tidligere, så spiser jeg ikke slikt lenger så jeg kan ikke ta i mot den" og gi den tilbake.

Anonymkode: b424f...2c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Momma skrev (7 minutter siden):

Men for pokker, det er da bare å kaste sukkeret i søpla og fortsette slankekuren din! Alt annet er tafatt, for klare beskjeder klarer jo ikke denne naboen din å fatte.

Hun ønsker at jeg skal ta en smakebit på kakene hun kommer med, men vil aldri ha noe selv.

Hun setter seg ned og hinter om en tekopp og det får hun+kake, men spiser aldri.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun ønsker at jeg skal ta en smakebit på kakene hun kommer med, men vil aldri ha noe selv.

Hun setter seg ned og hinter om en tekopp og det får hun+kake, men spiser aldri.

Ts

He-he, nice try. 

Men om dette ikke er tull, får du si at du av prinsipp verken spiser kaker eller drikker vin alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts

Du trenger vel ikke å spise de selv om hun tar en kopp te? Er du totalt blottet for ryggrad?

Anonymkode: 6ed2a...692

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si takk, smak litt på de når hun er der. Kast resten av de i søpla når hun har gått, og spray zalo over de så du ikke blir frister av de. 

Anonymkode: 218ae...18b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Høres litt psyko ut siden du har sagt at du ikke ønsker de lenger. At hun fortsetter å gi og så vil SE på at du spiser dem. 

Anonymkode: dd6c6...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si at du har fått diabetes....fordi du har trykket i deg for mye kaker...

Anonymkode: 0d530...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som en people pleaser selv, tenker jeg at det IKKE er denne kampen du skal ta. La henne få føle seg fornøyd med seg selv. Det er så mange andre viktigere kamper å ta.

Men du kan ta denne som en øvelse, og si tuusen takk, men nå må du ikke gi meg mer fordi jeg forsøker å begrense sukkerinntaket... med et smil. Om hun fortsatt gir, bare smil og si takk, ta én og kast resten

Anonymkode: 20308...d98

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du skal ta dette som en øvelse i at denne damen ikke lenger skal få diktere hva du liker og hva du skal spise når du har sagt nei. Hun respekterer deg jo ikke. Jeg forstår det hvis ikke du klarer å få det til. Men øve på å si nei og stå på nei'et ditt. For du vil nok trenge dette mange ganger i løpet av livet. Hilsen en som også har pleid å bli overkjørt, men nå øver på å si nei. Og jeg gjør det med å rett og slett pushe meg selv, og stå på mitt. Når folk ser du ikke kan pushes lenger så gir de seg.

Anonymkode: dd6c6...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...