Gå til innhold

Har ikke dusjet på nesten to måneder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en forelder med helseutfordringer. Vedkommende har ikke dusjet på nesten to måneder og når jeg tar det opp, så blir hen veldig irritert. Når jeg spør, sier forelderen min at hen skal dusje i morgen, men det skjer aldri. Jeg har sagt at hjemmesykepleien kan hjelpe, men det er hen ikke interessert i. Kan heller ikke gå bak ryggen og snakke med hjemmesykepleien, for da hadde hen blitt svært fornærmet og jeg vet at jeg ikke hadde blitt tilgitt.

Jeg hadde satt pris på om noen har et forslag til hvordan jeg kan få hen til å dusje. Selv om det er helseutfordringer i bildet, så har hen ingen problemer med å dusje. Det går bare på viljen. Enkelte av klærne er helt gule av svette under armene.

Anonymkode: b3793...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du sier akkurat dette til hjemmesykepleien og så tar de det «tilfeldigvis» opp med vedkommende på eget initiativ uten at du avsløres som sladrer. Det er jo helt åpenbart sånn du beskriver det. Hjemmesykepleien gjør nok dette og andre ting hos mange brukere etter «anonym» input fra pårørende. 

Hen du kjenner går nok mer i vranglås når det kommer fra deg, men kan plutselig bli medgjørlig med fremmede fra hjemmesykepleien. 

Anonymkode: 4fb11...14b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det sånn at du kan hjelpe forelderen din? Har vært i lignende situasjon der vedkommende ikke ville få hjelp av de ansatte til dusj, men aksepterte hjelp fra meg, så da gjorde jeg det.

Anonymkode: f092a...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forelderen min hadde aldri godtatt hjelp av meg til vask. Jeg har allerede foreslått det. Hen vil nok forstå at jeg har sladret til hjemmesykepleien, men kanskje jeg kan be dem ta det opp om noen uker fra nå, uten at jeg spør om hen har dusjet. Da er det mindre sannsynlig at det kommer fra meg. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må det jo være noe psykiatri inne i bildet?

Anonymkode: af6da...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her må det jo være noe psykiatri inne i bildet?

Jeg vet rett og slett ikke. Det er mulig. Hen lider av en somatisk sykdom, som ikke er til hinder for å dusje. Jeg har lurt på om det kan være latskap? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man ikke har dusjet på to måneder så har man det ufattelig ekkelt. Så dette høres kjempe rart ut. Det høres så rart og spesielt ut at du burde vel rådføre deg/fortelle lege/hjemmesykepleien. 

Anonymkode: 57dea...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet rett og slett ikke. Det er mulig. Hen lider av en somatisk sykdom, som ikke er til hinder for å dusje. Jeg har lurt på om det kan være latskap? Ts

Det å unnlate å ta vare på seg selv er noe man ofte ser hos personer som lider av depresjon.

Hvis vedkommende har en somatisk sykdom som forringer livskvaliteten, så er det godt mulig at han/hun også er deprimert.

Jeg har selv vært pårørende til en forelder som hadde det sånn. Fryktelig å være vitne til at den personen som alltid var den mest velstelte og velkledde av alle, elsket å pynte seg, dusjet hver dag, alltid luktet godt  osv...bare ble mer og mer likegyldig til eget utseende og hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en forelder med helseutfordringer. Vedkommende har ikke dusjet på nesten to måneder og når jeg tar det opp, så blir hen veldig irritert. Når jeg spør, sier forelderen min at hen skal dusje i morgen, men det skjer aldri. Jeg har sagt at hjemmesykepleien kan hjelpe, men det er hen ikke interessert i. Kan heller ikke gå bak ryggen og snakke med hjemmesykepleien, for da hadde hen blitt svært fornærmet og jeg vet at jeg ikke hadde blitt tilgitt.

Jeg hadde satt pris på om noen har et forslag til hvordan jeg kan få hen til å dusje. Selv om det er helseutfordringer i bildet, så har hen ingen problemer med å dusje. Det går bare på viljen. Enkelte av klærne er helt gule av svette under armene.

Da passer du på å være der når hj. Spl er tilstede. Og sier at du er usikker på om hun trenger hjelp med å få dusjet regelmessig.

Noen ser ikke sine egne hygienebehov. Kan nesten tenke meg hvem denne personen og ts er. 

Anonymkode: 6a999...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke å si noe direkte kanskje? Si til hjemmesykepleien at du merket en uvanlig lukt sist du var innom, om de kan tenke litt på det? Eller si at det har vært lite tøyvask i det siste, om de i hjemmesykepleien har tatt over det?

Anonymkode: 0a94a...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da passer du på å være der når hj. Spl er tilstede. Og sier at du er usikker på om hun trenger hjelp med å få dusjet regelmessig.

Noen ser ikke sine egne hygienebehov. Kan nesten tenke meg hvem denne personen og ts er. 

Anonymkode: 6a999...e5b

Nei, det kan du ikke tenke deg til.

Jobber i hjemmesykepleien og det er så mange tilfeller, at du ville blitt overrasket..

Ts, dersom hen mottar tjenester vet du hvilke? Hjemmesykepleien kan (og skal) prøve å motivere til dusj, men kan ikke tvinge noen..

Anonymkode: 8b589...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har selv vært pårørende til en forelder som hadde det sånn. Fryktelig å være vitne til at den personen som alltid var den mest velstelte og velkledde av alle, elsket å pynte seg, dusjet hver dag, alltid luktet godt  osv...bare ble mer og mer likegyldig til eget utseende og hygiene.

Ja, når hen var i jobb, så var hen alltid så velstelt, dusjet hver dag og tok veldig godt vare på seg selv. Det er mulig at det er depresjon. Etter at hen ble uføretrygdet, så gikk det en stund, og nå går hen bare rundt i pyjamas, som sjelden blir vasket. Jeg merker ikke noe tristhet, men får aldri vedkommende med ut på f.eks. en biltur, for det orker hen ikke. Når jeg har vært med til legen, så er hen i så godt humør at legen hadde vel tvilt på om det var depresjon. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det kan du ikke tenke deg til.

Jobber i hjemmesykepleien og det er så mange tilfeller, at du ville blitt overrasket..

Ts, dersom hen mottar tjenester vet du hvilke? Hjemmesykepleien kan (og skal) prøve å motivere til dusj, men kan ikke tvinge noen..

Anonymkode: 8b589...e19

Hen mottar kun hjemmesykepleie, og går regelmessig til lege. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...