Gå til innhold

Aldersgrense på sosiale medier

Fighter83

Anbefalte innlegg

Hvor burde aldersgrensen være og hvorfor? Hvordan tenker du dette skal reguleres? 

Pr i dag har de fleste SOME kanaler 13 års aldersgrense men det er null regulering for å utelukke de under 13 år og alle har da i praksis mulighet til å se/logge inn/registrere seg som bruker hvor de vil. 

Det er mye diskusjoner rundt hvilken aldersgrense og hvordan det bør reguleres men det skjer pent lite uten at staten tar ansvaret ang å innføre et formelt lovverk. 

De fleste barn har bankkort og mobil før de begynner på ungdomsskolen. BankID har en aldersgrense på 12 år. Hvorfor ikke gjøre det pålagt for alle sosiale medier med innlogging via BankID er min tanke. Er det så vanskelig liksom? 

Man kan høre litt om problemstillingene som reises rundt dette her: 

https://radio.nrk.no/serie/debatt/KMTE83005425?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-android&utm_content=prf:KMTE83005425

Ellers så kan man lese om hva Medietilsynet selv har kommet med ang denne saken. Kort og konkret om Medietilsynet:  Medietilsynet er forvaltnings- og tilsynsorganet til staten på mediefeltet og er underlagt Kulturdepartementet. Medietilsynet skal bidra til å oppfylle samfunnsmåla om ytringsfridom, rettstryggleik og eit levande demokrati. Dei prioriterte arbeidsområda er å legge til rette for eit sterkt mediemangfald og kritisk medieforståing i befolkninga.

https://www.medietilsynet.no/digitale-medier/aldersgrenser-sosiale-medier/aldersgrense-sosiale-medier-slik-pavirkes-barna/

Regjeringen har også gått såpass inn i denne saken at de har utnevnt Skjermbrukutvalget.  De har kommet ut med egne rapporter med hva de har funnet ut og hva de dermed anbefaller. Disse rapportene kan du lese om her: https://skjermbrukutvalget.no/

I tillegg utenom disse vi her kan lese/høre om så har ulike FAU organ rundt om i Norge  engasjert seg veldig i denne saken. Noen steder kommer med anbefalinger til foreldrene på vegne av FAU. Dette for barnas beste for et godt og trygt oppvekstmiljø der utviklingen av sosial kompetanse helt klart står høyest på prioriteringslista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker aldersgrensen jevnt over kunne vært satt til 16år. Hvordan det i praksis løses får være opp til mer datakyndige.

Vet som småbarnsmor at jeg prøver å holde de utenfor den slags lengst mulig. En oppvekst er langt bedre for barnas utvikling og helse. 

Anbefaler også alle å lese forskning og bøker som tar for seg temaet, hvor det kommer mer og mer tydelig frem hvor skadelig det er for tenåringer og barn sitt beste. 

Generasjon angst er en bok jeg kan anbefale alle foreldre å lese og reflektere over mtp å la barna være på some.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være 16-års grense ja. Og det bør ikke være bare en anbefaling, men noe som faktisk håndheves. Hvordan er jeg usikker på, men det må være mulig å få til noe. Når man ser all mobbingen, alt vokseninnholdet som barn får rett i fleisen, alle de psykiske utfordringene det fører til. Så bør det være en no brainer. Tenk å bli mobbet eller være utenfor sosialt, og aldri få en pause.. Tenk å bli bombardert med snaps, om du så har valgt å være hjemme, usikkerheten det kan føre til for en 13-åring (oi, de har det gøy i dag. Burde jeg vært der? Liker de meg? Er jeg teit som sitter hjemme?)... Tenk å få i fleisen alle de "perfekte" menneskene på some.. Og mye grovt innhold. Og tenk tidstyven det kan bli altfor tidlig. 

Listen fortsetter og fortsetter. (Og jeg syns heller ikke de trenger smarttelefon før 12-13-års alderen).

Sosiale medier er ikke for barn! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...