Gjest Kane Skrevet 7. mars 2006 #1 Skrevet 7. mars 2006 Jeg har fulgt med på den tråden om å la søsken på 17 og 14 være alene hjemme en helg - og kom til å tenke på noe annet som foreldre gjør - menlig å la eldre søsken passe et yngre.. Er det også ille? Jeg lar min 15 åring passe min 6 åring noen timer mens jeg besøker veninner en kveld i blandt. Jeg legger 6 åringe, sier at 15 åringen skal passe på mens mor er på besøk og venter til h*n sover før jeg går. Jeg er edru og kjørbar og ikke mer enn 10 - 15 minutter unna i bil - har med telefon også.. Og døren er låst i det jeg går.. Alikevel har jeg følelsen av at noen mener jeg burde vært meldt til Barnevernet Jeg har tenkt litt på dette - jeg ville ikke latt h*n på 15 være alene hjemme en hel helg, ikke fordi jeg ikke stoler på h*n men fordi jeg ser tydelig hva som kan skje og hvilke problemer h*n kan komme ut for - utfordringen i å holde døren låst for venner som vil inn etc.. Mulig det er dobbelmoral som mange påpeker at man vurdere barna som skikket i en situasjon men ikke i en annen - eller hva mener dere?
Gjest Gjesta Skrevet 7. mars 2006 #2 Skrevet 7. mars 2006 Jeg lar min 15 åring passe min 6 åring noen timer mens jeg besøker veninner en kveld i blandt. Jeg legger 6 åringe, sier at 15 åringen skal passe på mens mor er på besøk og venter til h*n sover før jeg går. Jeg er edru og kjørbar og ikke mer enn 10 - 15 minutter unna i bil - har med telefon også.. Og døren er låst i det jeg går.. Jeg ville ikke ringt barnevernet, hvorfor skulle noen det?
Gjest Piper Skrevet 7. mars 2006 #3 Skrevet 7. mars 2006 Hvordan klarer man å vri så mye på ting som blir skrevet, for jeg tviler sterkt på at så mange mener at en 15 åring ikke kan være barnevakt i noen timer for småsøsken. Hadde det vært en hel helg tror jeg nok flere ville reagert, men ikke bare for noen timer.
Caramba Skrevet 7. mars 2006 #4 Skrevet 7. mars 2006 (endret) Synes en 15-åring er mer en stor nok til å passe 6-åringen. Pluss at h*n sikkert også kan være alene hjemme en helg hvis du ellers stoler på ungdommen. Når man er 15 år så er det like før man må flytte hjemmefra for å gå på vgs hvis man er fra et lite sted (slik som jeg og mange andre her inne gjorde). Mange reiser også på språkskoler eller som utvekslingsstudenter til feks USA. Ergo er det snart på tide å klare seg litt på egenhånd, med sin egen dømmekraft. Det spørs også litt hvor i landet du bor og hvilket miljø h*n vanker i. Endret 7. mars 2006 av Caramba 1
c",) Skrevet 7. mars 2006 #5 Skrevet 7. mars 2006 (endret) Nå er det stor forskjell på 15 åringer da. 6 åringer også for den saks skyld. Det må vurderes ut ifra hver person og situasjon. Når min datter var 6 år hadde jeg ingen problemer med å ha noen på 15 eller yngre til å passe henne noen timer - hvis de var av den ansvarsfulle typen. Min datter er nå 9 år, har en stesønn på 17 med ADHD, og stedatter på 16. Stesønnen har jeg aldri gitt det ansvaret med å passe min datter, mens søsteren som er ett år yngre har i flere år vært pålitelig og har kunne sitte barnevakt noen timer om kvelden. Både samboer å jeg har skiftarbeid, og noen få ganger blir det kræsj på både kveld og helgevakter. Da synes jeg det blir veldig lang tid for en ungdom å ha ansvaret. Endret 7. mars 2006 av 9kita
Gjest Maddy Skrevet 7. mars 2006 #6 Skrevet 7. mars 2006 Dersom noen hadde ringt barnevernet på bakgrunn av at 15 åringen din passer din 6 åring så er det misbruk av deres tid spør du meg. En 15 åring er jo ganske moden skulle man tro da. Du kjenner jo selv din 15 åring og vet hvordan h*n er.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #7 Skrevet 7. mars 2006 Noen ganger mener folk litt for mye om andres skikkethet. Noen ganger mistenker jeg det for å dreie seg om folk som forsøker å feie egne problemer under teppet ved å vende oppmerksomheten mot andre. Jeg og mine venninner satt barnevakt for andres unger fra vi var 13, men det er mange år siden, og samfunnet har nok blitt litt mer "1984" siden den gang. Så lenge man kjenner "barnevakten" og vet at det er et, etter alderen, modent barn kan jeg ikke skjønne hvorfor de ikke skulle få sitte barnevakt. Vi tok vårt ansvar svært alvorlig som 13-åringer.
Gjest Kane Skrevet 7. mars 2006 #8 Skrevet 7. mars 2006 Ikke det at jeg var i tvil på at h*n på 15 godt klarer passe på en sovende 6 åring, men er ikke ansvaret større når man passer småsøsken enn når man er alene hjemme? Og hvorfor er det greit å la barn passe andre barn men ikke greit å la dem passe seg selv? Hvor går egentlig grensene? Hvorfor er det slik at vi ikke er konsekvente - det er jo vår jobb som foreldre å sette tydelige grenser og å være konsekvent? Og jeg skjønner godt den 15 åringen som argumenterer med at "du lar meg passe ungene men jeg får ikke være alene hjemme" Møter meg selv i døra der altså... Og det gjør sikkert flere enn meg..
Shea Skrevet 7. mars 2006 #9 Skrevet 7. mars 2006 Snakk om å hoppe til kanonene for en spurv. Helt klart uten tvil at en 15 åring kan passe en 6åring ikke bare for noen timer men også fra en kveld til neste morra. Bare 15 åringen er en ansvarsfull og fornuftig ungdom skulle ikke det være noe problem. Jeg bruker barnevakt når vi skal ut på byen eller til venner. Min barnevakt er 14 og laaaannnngt mer ansvarsfull og klar for å passe små barn enn en annen som jeg kjenner på 18år. Det hele er avhengig av personligheten og hvor moden personen er. Om tennåringen er vandt til små barn eller ikke. Alt er situasjon og person avhengig. Når jeg var 15 var jeg og min venninne barnevakt i 2 uker i strekk for en på 4år og en på 2år. Vi tok barna i barnehagen på morran og hentet etter vi selv hadde vært på skolen. Laget middag, stelte dem, fisket klær og husting osv osv. alt som følger med. Det var tanter og onkler som kom innom med jevne mellomrom for å se at vi klarte det fint og hadde hele tiden noen vi kunne ringe til. Gikk helt greit det.
Gjest Gamle Alex Skrevet 7. mars 2006 #10 Skrevet 7. mars 2006 Når jeg var 15 var jeg og min venninne barnevakt i 2 uker i strekk for en på 4år og en på 2år. Vi tok barna i barnehagen på morran og hentet etter vi selv hadde vært på skolen. Laget middag, stelte dem, fisket klær og husting osv osv. alt som følger med. Det var tanter og onkler som kom innom med jevne mellomrom for å se at vi klarte det fint og hadde hele tiden noen vi kunne ringe til. Gikk helt greit det. ← Hvis jeg forstår deg riktig så hadde foreldrene reist bort i 2 uker
Shea Skrevet 7. mars 2006 #11 Skrevet 7. mars 2006 Jepp. Det var ikke foreldrene men mammaen, da pappaen til barna ikke var tilstede.
Bobeline Skrevet 7. mars 2006 #12 Skrevet 7. mars 2006 Jeg var 14 første gang jeg passet lillesøsteren min over en helg. Og da jeg var 15 hadde jeg ansvaret for henne og huset i to uker i sommerferien. Det gikk bra, vi lever fremdeles og huset står. Jeg ville ikke kalt det barnemishandling. Og jeg vet foreldrene mine var bekymret for hva naboene måtte tro, og forklarte situasjonen for dem. Fikk vi problemer var det bare å gå til en av naboene (det måtte vi når jeg klarte å steke grandiosa med plasten på, og når det viste seg at kjøkkenmaskinen stod på nederste rille stekeovnen, det ble blå flammer som slikket seg opp komfyren). Dessuten, er det ikke i denne alderen at mange ungdommer jobber som barnevakter for familie, venner av foreldre og naboer? Rett som det var var jeg på besøk til venninner som passet barn i noen timer eller over natt som en tjeneste for voksne.
Gjest Bodillen Skrevet 7. mars 2006 #13 Skrevet 7. mars 2006 Sønnen vår på 15 er av og til barnevakt for søsknene sine på 9 og 4, men aldri natta over, vi kommer alltid hjem om kvelden. Oftest legger vi den minste før vi drar, men han greier fint å gjøre det selv også, hvis det er nødvendig. Er det noe kan han bare ringe oss. Hittil har han aldri trengt det.
hecuba Skrevet 7. mars 2006 #15 Skrevet 7. mars 2006 Synes ikke det høres galt ut å la en 15-åring passen en 6-åring i en kveld. Over natt/flere netter er noe annet. Mamma og pappa turte ikke la meg og bror(ett år eldre enn meg) være alene over natten før vi var 18/19. Og vi har alltid vært "snille barn".
Gjest Gamle Alex Skrevet 7. mars 2006 #16 Skrevet 7. mars 2006 Synes det er helt greit en kveld, men å reise bort i 2 uker med 14 åringer som barnevakt til en 4 og 2 åring er så hinsides at jeg har ikke ord
Gjest Hilde K S Skrevet 7. mars 2006 #17 Skrevet 7. mars 2006 Synes det er helt greit en kveld, men å reise bort i 2 uker med 14 åringer som barnevakt til en 4 og 2 åring er så hinsides at jeg har ikke ord ← Dette er jeg veldig, veldig enig med deg i. Men så er jo jeg en hønemor som hadde hatt problemer med å reise fra to så små unger i to uker.
Pauline Skrevet 7. mars 2006 #18 Skrevet 7. mars 2006 En femtenåring ble jo sett på som voksen for ikke så mange tiårene siden. En begynte ofte i jobb etter at en var konfirmert eller ferdig med sju år på skolen. Selv blant folk på min alder (40) var det en del som begynte å jobbe rett etter niende (16 år) og det var da virkelig noen jenter som fikk barn på samme alder og klarte det fint. I dag behandler vi barna som barn på enkelte områder veldig lenge. Resultatet er at vi plutselig er helt sjokkert over hvor barnslige de er. Jeg har i blant vært helt oppgitt over hvor barnslig min sønn på 18 kan oppføre seg, mens hans bestefar hadde vært i jobb i fire år på samme alder og var gift og på god vei til å bli far! Tidene forandrer seg. Men det er helt klart forskjell på å reise fra tenåringene på sydentur i fjorten dager eller la dem være hjemme en kveld.
Shea Skrevet 7. mars 2006 #19 Skrevet 7. mars 2006 En femtenåring ble jo sett på som voksen for ikke så mange tiårene siden. En begynte ofte i jobb etter at en var konfirmert eller ferdig med sju år på skolen. Selv blant folk på min alder (40) var det en del som begynte å jobbe rett etter niende (16 år) og det var da virkelig noen jenter som fikk barn på samme alder og klarte det fint. I dag behandler vi barna som barn på enkelte områder veldig lenge. Resultatet er at vi plutselig er helt sjokkert over hvor barnslige de er. Jeg har i blant vært helt oppgitt over hvor barnslig min sønn på 18 kan oppføre seg, mens hans bestefar hadde vært i jobb i fire år på samme alder og var gift og på god vei til å bli far! Tidene forandrer seg. Men det er helt klart forskjell på å reise fra tenåringene på sydentur i fjorten dager eller la dem være hjemme en kveld. ← I dag har det sikkert ikke vært aktuelt for noen her hvor jeg bor å forlate i 2 uker. Når jeg tenker tilbake på det synes jeg også at 2 uker er lenge, men akkurat da tenkte jeg ikke så mye på det. Andre tider da og som Pauline sier så er det stor forskjell pga utvikling og alt etter hvor i landet en bor. Årene går og mye forandrer seg. Jeg begynt å arbeide når jeg var 13 år og bodde alene når jeg var 16. Gikk videregående og arbeidet vedsiden av. Selv bruker vi bare barnevakt på kvelden og aldri over natta. Er det behov for pass over natta så er det besteforeldre tilstede. Men det er ingen ting i veien for at barnevakten legger. Vi var hjemme de første gangene barnevakten la minsten for å se hvordan det gikk. Kan med god samvittighet være trygg på at minsten er tatt godt vare på. Har jo uansett mobil med som barnevakten kan nå oss på.
Helene Skrevet 8. mars 2006 #20 Skrevet 8. mars 2006 (endret) Jeg synes ikke du har grunn til bekymring. Dette er helt vanlig. 15 åringer er veldig forskjellige, så hver enkel person må vurderes individuelt. Da jeg var barn måtte min storesøster passe meg. Tror det var fra hun var ca 12 år. Det synes jeg er tidlig, men det var mest på dagtid (ikke ettermiddag/kveld). Jeg er alenemor og har prøvd å ha fast barnevakt til gullet. Den første startet da hun var 15 og gullet 4. Hun var fast barnevakt i 5 år. Denne jenta var moden og ansvarlig. Jeg var aldri borte om natten. Endret 8. mars 2006 av Helene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå