Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn født i 2022. Bestemte oss for å prøve på et søsken, så fjerna spiralen i august. Men det skjer jo ingen verdens ting!

første barnet ble til på første forsøk, så hadde vel forventa at det skulle gå greit denne gangen også. Men nå begynner jeg å bli litt utålmodig.

hatt uregelmessig syklus på 27-45 dager, ser enda ikke ut til å ha stabilisert seg. Prøvde sist mnd med eggløsningstest, så er ganske sikker på at vi har truffet greit på det. Men hadde 8 dagers spotting før mensen kom, og har vel lagt merke til at jeg har spottet noen dager i forkant hver mnd før mensen.

norn som har erfaringer, gode råd eller bare litt trøstende ord? ☺️

Anonymkode: 6a03f...58c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det er for tidlig å bli stressa kommer helt an på alderen din. Er du over 35 kan du be om henvisning til fertilitetsutredning etter et halvt års prøving. 

Anonymkode: d7dff...806

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på spottingen kan det hende du har tidlig progesteronfall. Kanskje du kan få progesteron av legen

Anonymkode: becd5...dd4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått over til temp metoden i tillegg (ta temperaturen hver morgen før du står opp). Den metoden kan vise om du har hatt eggløsning, i motsetning til eggløsningstester som bare viser at kroppen prøver på eggløsning, ikke at det faktisk skjer.

Anonymkode: 9fd61...6f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ville gått over til temp metoden i tillegg (ta temperaturen hver morgen før du står opp). Den metoden kan vise om du har hatt eggløsning, i motsetning til eggløsningstester som bare viser at kroppen prøver på eggløsning, ikke at det faktisk skjer.

Ikke hørt om det! Kan du forklare hvordan det fungerer?

ts

Skrevet

Uregelmessig mens + spotting før mens synes jeg godt at en lege kan undersøke. Det kan være et tegn på at hormonene ikke er helt i balanse. Jeg tenkte også på progesteron ubalanse da du nevnte spottingen. 

Nå er vi straks i februar, så da har det gått ca et halvt år siden du tok ut spiralen og begynte prøvingen. Det er ikke lenge med tanke på å oppnå en graviditet. Noen ganger kan det ta en stund. Men å ha en ustabil syklus med spotting i et halvt år er kanskje litt lenge? 

Ville bare fått det sjekket. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke hørt om det! Kan du forklare hvordan det fungerer?

ts

Du tar temperaturen din hver morgen før du står opp, helst med et termometer med 2 desimaler. Før eggløsning vil temperaturen din være lav, men når eggløsning har vært så stiger temperaturen din med 0,2-0,5 grader og forblir høyere frem til du ev får mensen, hvor da temperaturen synker drastisk til nivået før eggløsning igjen. Hos noen (inkl meg) så stiger temperaturen enda litt mer når egget fester seg. Jeg brukte denne metoden da jeg skulle bli gravid sammen med eggløsningstest siden temp metoden ikke viser i forkant at eggløsning er nær. For det var ett par måneder etter p-pille slutt at eggløsningstestene ble positive (og så negativ), men temperaturen min steg ikke og forble høy, og jeg visste da at jeg ikke hadde hatt eggløsning likevel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...