AnonymBruker Skrevet 31. januar #1 Del Skrevet 31. januar Tror jeg ble litt for ivrig i min søken etter ny hudpleie og gikk litt for fort frem, for nå har jeg fått noen små kviselignende kuler på huden. Ser jo at jeg burde innføre ett og ett produkt om gangen, annenhver dag osv. Da lurer jeg på om jeg bør gjøre det for alle produktene eller bare de med aktive ingredienser, altså serumene? Bruker rens, toner, serum og ansiktskrem for solkremen har jeg brukt hele tiden. Hvor lang tid tar det før reaksjonen, som jeg antar det er, går bort igjen? Er denne oppskriften jeg fant grei å bruke? 1.uke: annenhver dag, enten morgen eller kveld. 2.uke: annenhver dag, morgen og kveld 3.uke: hver dag Anonymkode: 8655b...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 31. januar #2 Del Skrevet 31. januar Hvilke(t) serum/virkestoff er det snakk om? Inneholder de andre produktene ingredienser som kan "kræsje" med serumet? Det er veldig individuelt hvor lang tid det vil ta før huden er normalisert igjen, men du vil jo merke det når kulene er borte. Fram til da bør du ikke bruke bruke annet enn fukt, rens og solkrem. Jeg tror at den foreslåtte tilvenningsplanen kanskje er litt for ambisiøs ettersom du allerede har fått en reaksjon. Det er ikke alltid slik med hudpleie at "more is more", at du vil få bedre og raskere resultater ved hyppigere bruk. Men igjen - det er individuelt, og det kommer an på hvilket virkestoff det er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Del Skrevet 1. februar Roci skrev (11 timer siden): Hvilke(t) serum/virkestoff er det snakk om? Inneholder de andre produktene ingredienser som kan "kræsje" med serumet? Det er veldig individuelt hvor lang tid det vil ta før huden er normalisert igjen, men du vil jo merke det når kulene er borte. Fram til da bør du ikke bruke bruke annet enn fukt, rens og solkrem. Jeg tror at den foreslåtte tilvenningsplanen kanskje er litt for ambisiøs ettersom du allerede har fått en reaksjon. Det er ikke alltid slik med hudpleie at "more is more", at du vil få bedre og raskere resultater ved hyppigere bruk. Men igjen - det er individuelt, og det kommer an på hvilket virkestoff det er snakk om. Tror ikke det skal kræsje, men jeg er ingen ekspert. Har ikke mange kuler/kviser, men de er forskjellige steder og er tre-fire stk. Bruker: Paula's choice calm ultra-gentle cleanser, Paula's choice calm nourishing milky toner, skincity skincare first concentrate sensitive, skincity skincare soft calming serum, skincity skincare calm moisturiser, solkrem og så har jeg Skincity Skincare Post-Acid Sleeping Mask som jeg har brukt som maske én gang og nattkrem én gang. Det var etter jeg brukte denne som nattkrem jeg begynte å se reaksjon, men det er sikkert tilfeldig. Det skal sies at jeg ikke har brukt alle de produktene hele tiden og hver dag, selv om jeg har vært litt utålmodig med å innføre nye ting. Hva anbefaler du videre? Anonymkode: 8655b...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 1. februar #4 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Tror ikke det skal kræsje, men jeg er ingen ekspert. Har ikke mange kuler/kviser, men de er forskjellige steder og er tre-fire stk. Bruker: Paula's choice calm ultra-gentle cleanser, Paula's choice calm nourishing milky toner, skincity skincare first concentrate sensitive, skincity skincare soft calming serum, skincity skincare calm moisturiser, solkrem og så har jeg Skincity Skincare Post-Acid Sleeping Mask som jeg har brukt som maske én gang og nattkrem én gang. Det var etter jeg brukte denne som nattkrem jeg begynte å se reaksjon, men det er sikkert tilfeldig. Det skal sies at jeg ikke har brukt alle de produktene hele tiden og hver dag, selv om jeg har vært litt utålmodig med å innføre nye ting. Hva anbefaler du videre? Anonymkode: 8655b...b40 Jeg synes stort sett Skincity Skincare har gode produkter, og har brukt en del av dem tidligere. Du kan være oppmerksom på at både First Concentrate, Soft Calming Serum og masken inneholder niacinamide. Dette er i utgangspunktet et virkestoff som har mange gode egenskaper for de fleste hudtyper, men så er det også noen som reagerer på det. Masken inneholder dessuten en ingrediens som heter menthyl lactate, et derivat fra mentol som kan være irriterende for huden. Det er bare èn måte å finne ut av hva det er du reagerer på, og det er som jeg nevnte tidligere, å kutte ut alt annet enn rens, fukt og solkrem. Bruk kun disse produktene til kulene/kvisene er borte. Deretter gjeninnfører du ett og ett produkt. Begynn med toneren, denne skal du i utgangspunktet ikke trenge noen tilvenning til, så den kan du bruke hver dag. Om kulene kommer tilbake, er det sannsynlig at du reagerer på niacinamide. Om det går bra, kan du legge til serumet. Samme her - om kulene da kommer tilbake, kan det hende at to produkter med niacinamide blir for mye. Hvis det går bra, kan du legge til First Concentrate etter en ukes tid, og så videre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #5 Del Skrevet 1. februar Roci skrev (2 timer siden): Jeg synes stort sett Skincity Skincare har gode produkter, og har brukt en del av dem tidligere. Du kan være oppmerksom på at både First Concentrate, Soft Calming Serum og masken inneholder niacinamide. Dette er i utgangspunktet et virkestoff som har mange gode egenskaper for de fleste hudtyper, men så er det også noen som reagerer på det. Masken inneholder dessuten en ingrediens som heter menthyl lactate, et derivat fra mentol som kan være irriterende for huden. Det er bare èn måte å finne ut av hva det er du reagerer på, og det er som jeg nevnte tidligere, å kutte ut alt annet enn rens, fukt og solkrem. Bruk kun disse produktene til kulene/kvisene er borte. Deretter gjeninnfører du ett og ett produkt. Begynn med toneren, denne skal du i utgangspunktet ikke trenge noen tilvenning til, så den kan du bruke hver dag. Om kulene kommer tilbake, er det sannsynlig at du reagerer på niacinamide. Om det går bra, kan du legge til serumet. Samme her - om kulene da kommer tilbake, kan det hende at to produkter med niacinamide blir for mye. Hvis det går bra, kan du legge til First Concentrate etter en ukes tid, og så videre. Glemte å si at Paula's choice har jeg prøvd før, reagerte ikke på noen av de produktene og var veldig fornøyd med dem den gangen. Tusen takk for svar og god hjelp, da prøver jeg det du skriver her. Anonymkode: 8655b...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #6 Del Skrevet 1. februar Forresten, er det noen grunn til at du skriver at jeg bør begynne med serumet før first concentrate? Forsto det slik at vanlig rekkefølge er first concentrate, så soft calming serum? Anonymkode: 8655b...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 1. februar #7 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forresten, er det noen grunn til at du skriver at jeg bør begynne med serumet før first concentrate? Forsto det slik at vanlig rekkefølge er first concentrate, så soft calming serum? Anonymkode: 8655b...b40 First concentrate inneholder C-vitamin og et retinoid i tillegg til niacinamide, derfor tenker jeg at det er best å vente til du evt har utelukket at det er niacinamide du reagerer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #8 Del Skrevet 1. februar Roci skrev (37 minutter siden): First concentrate inneholder C-vitamin og et retinoid i tillegg til niacinamide, derfor tenker jeg at det er best å vente til du evt har utelukket at det er niacinamide du reagerer på. Aha, skjønner. Takk. Anonymkode: 8655b...b40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #9 Del Skrevet 22. februar Hei igjen! 😅 Har nå brukt rens, toner og ansiktskrem (og solkrem) noen uker uten noen reaksjon. Gjeninnførte soft calming serum (annenhver kveld) for snart en uke siden, og i går la jeg merke til en kul/kvise (ikke vond) på kinnet og kvise (litt vond) på tinningen. Er dette helt krise og må jeg kutte ut serum eller kan jeg fortsette og se om det blir verre for kvisene kan komme av andre ting? Anonymkode: 8655b...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 22. februar #10 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei igjen! 😅 Har nå brukt rens, toner og ansiktskrem (og solkrem) noen uker uten noen reaksjon. Gjeninnførte soft calming serum (annenhver kveld) for snart en uke siden, og i går la jeg merke til en kul/kvise (ikke vond) på kinnet og kvise (litt vond) på tinningen. Er dette helt krise og må jeg kutte ut serum eller kan jeg fortsette og se om det blir verre for kvisene kan komme av andre ting? Anonymkode: 8655b...b40 Hei hei Jeg tenker at den eneste måten å finne ut av om det er Soft Calming Serum du reagerer på, er å ta en pause fra det igjen. Dersom kulen/kvisen blir borte, er det tegn på at du reagerer på serumet. Om du tar sjansen på et lite eksperiment, foreslår jeg at du kutter ut Soft Calming Serum til kulen/kvisen er borte, og så forsøker du å innføre First Concentrate i stedet. Det inneholder også niacinamide, så hvis du da får en reaksjon, kan vi nok med ganske stor sikkerhet fastslå at det er niacinamide du reagerer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #11 Del Skrevet 22. februar Roci skrev (16 minutter siden): Hei hei Jeg tenker at den eneste måten å finne ut av om det er Soft Calming Serum du reagerer på, er å ta en pause fra det igjen. Dersom kulen/kvisen blir borte, er det tegn på at du reagerer på serumet. Om du tar sjansen på et lite eksperiment, foreslår jeg at du kutter ut Soft Calming Serum til kulen/kvisen er borte, og så forsøker du å innføre First Concentrate i stedet. Det inneholder også niacinamide, så hvis du da får en reaksjon, kan vi nok med ganske stor sikkerhet fastslå at det er niacinamide du reagerer på. Takk for svar, igjen. Skjønner man må være tålmodig når det gjelder hudpleie, det er ikke alltid det er så lett men jeg skal prøve å gjøre som du foreslår. Bare kjedelig om jeg reagerer på niacinamide. Føler ikke at rødheten i kinnene har blitt bedre (men heller ikke verre) etter at jeg begynte på Skincity skincare og Paula's choice, så skulle gjerne finne noe som hjelper men har ikke brukt rens og toner så lenge så det er vel fortsatt håp. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 8655b...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 22. februar #12 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar, igjen. Skjønner man må være tålmodig når det gjelder hudpleie, det er ikke alltid det er så lett men jeg skal prøve å gjøre som du foreslår. Bare kjedelig om jeg reagerer på niacinamide. Føler ikke at rødheten i kinnene har blitt bedre (men heller ikke verre) etter at jeg begynte på Skincity skincare og Paula's choice, så skulle gjerne finne noe som hjelper men har ikke brukt rens og toner så lenge så det er vel fortsatt håp. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 8655b...b40 Den rødheten du nevner, har du noen formening om hva den skyldes? Kan det være rosacea? Likner det på det øverste bildet her: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #13 Del Skrevet 22. februar Roci skrev (29 minutter siden): Den rødheten du nevner, har du noen formening om hva den skyldes? Kan det være rosacea? Likner det på det øverste bildet her: Vet ikke helt, mer som bilde nummer to men litt usikker. Jeg blir rød om jeg er varm, stressa, drikker noe varmt eller lignende. Har gått på iso for kviser, hudlegen sa ikke noe om rosacea da men fokuserte på kvisene i hovedsak. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 8655b...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #14 Del Skrevet 22. februar Tilfører ett og ett. Bruker i ca 3 uker før jeg tilfører mer/nytt igjen. Anonymkode: e43e9...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #15 Del Skrevet 1. mars TS her igjen 😅 Får fortsatt en kvise i ny og ne selv ved bruk av kun rens, toner, ansiktskrem og solkrem. Dette er kanskje vanlig, eller bør jeg være bekymret for at hudpleien er feil for meg? Er veldig fornøyd, men skulle ønsket jeg fikk bukt med rødheten. Har begynt å vaske ansiktet kun med vann om morgenen, håper ikke det har en negativ virkning på huden? Begynner å lure på om det hadde hjulpet mot rødheten med en annen solkrem enn den jeg bruker, da den inneholder en del alkohol? bruker denne, og jeg er egentlig veldig fornøyd men om det hjelper mot rødhet med en annen er jeg villig til å prøve. Anonymkode: 8655b...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 2. mars #16 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): TS her igjen 😅 Får fortsatt en kvise i ny og ne selv ved bruk av kun rens, toner, ansiktskrem og solkrem. Dette er kanskje vanlig, eller bør jeg være bekymret for at hudpleien er feil for meg? Er veldig fornøyd, men skulle ønsket jeg fikk bukt med rødheten. Har begynt å vaske ansiktet kun med vann om morgenen, håper ikke det har en negativ virkning på huden? Begynner å lure på om det hadde hjulpet mot rødheten med en annen solkrem enn den jeg bruker, da den inneholder en del alkohol? bruker denne, og jeg er egentlig veldig fornøyd men om det hjelper mot rødhet med en annen er jeg villig til å prøve. Anonymkode: 8655b...b40 Hei TS Jeg tenker at en kvise i ny og ne ikke er grunn til bekymring, selv om det er sannsynlig at det kan være en reaksjon på et hudpleieprodukt eller en ingrediens, spesielt med tanke på at du sannsynligvis har reaktiv hud. Det er helt utmerket å vaske ansiktet med bare vann om morgenen, så det skal du bare fortsette med. Med mindre du opplever at huden er veldig fet, er det ikke nødvendig å bruke renseprodukt om morgenen. Det kan absolutt være at du reagerer på alkoholen i solkremen, ja, både når det gjelder rødhet og kviser. Jeg liker også den solkremen veldig godt, men merker at huden blir tørr om jeg bruker den for ofte, så jeg har en annen solkrem jeg veksler med. Noen gode solkremer du kan forsøke, er: Suntique I'm Medi 100% Zinc - denne er beregnet på sensitiv hud som lett blir rød. Fungerer bra under sminke. Kun fysisk solfilter (sinkoksid) Etude House Soonjung Director's Sun Cream Purito Daily Soft Touch Sunscreen Transparen Lab Lightweight Sunscreen SPF50+ De tre andre solkremene har kjemisk filter, men av en type som ikke skal irritere sensitiv hud. De får gode omtaler, alle tre. Samtlige er uten niacinamide, ettersom flere av de andre produktene dine inneholder dette. Jeg foreslår at du bytter ut solkremen din med en av disse andre. Om du går uten solkrem noen dager nå, er ikke det noen krise heller så tidlig på året. Hvis du fortsatt opplever rødhet og noen kviser, tror jeg du skal vurdere å innføre azealinsyre i rutinen din. Azelainsyre virker beroligende på sensitiv og reaktiv hud, og er betennelsesdempende slik at den har god effekt på kviser også. Den er imidlertid lett eksfolierende, så den bør innføres gradvis. Men se først om du opplever bedring ved å kutte ut/bytte solkrem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars #17 Del Skrevet 2. mars Roci skrev (8 timer siden): Hei TS Jeg tenker at en kvise i ny og ne ikke er grunn til bekymring, selv om det er sannsynlig at det kan være en reaksjon på et hudpleieprodukt eller en ingrediens, spesielt med tanke på at du sannsynligvis har reaktiv hud. Det er helt utmerket å vaske ansiktet med bare vann om morgenen, så det skal du bare fortsette med. Med mindre du opplever at huden er veldig fet, er det ikke nødvendig å bruke renseprodukt om morgenen. Det kan absolutt være at du reagerer på alkoholen i solkremen, ja, både når det gjelder rødhet og kviser. Jeg liker også den solkremen veldig godt, men merker at huden blir tørr om jeg bruker den for ofte, så jeg har en annen solkrem jeg veksler med. Noen gode solkremer du kan forsøke, er: Suntique I'm Medi 100% Zinc - denne er beregnet på sensitiv hud som lett blir rød. Fungerer bra under sminke. Kun fysisk solfilter (sinkoksid) Etude House Soonjung Director's Sun Cream Purito Daily Soft Touch Sunscreen Transparen Lab Lightweight Sunscreen SPF50+ De tre andre solkremene har kjemisk filter, men av en type som ikke skal irritere sensitiv hud. De får gode omtaler, alle tre. Samtlige er uten niacinamide, ettersom flere av de andre produktene dine inneholder dette. Jeg foreslår at du bytter ut solkremen din med en av disse andre. Om du går uten solkrem noen dager nå, er ikke det noen krise heller så tidlig på året. Hvis du fortsatt opplever rødhet og noen kviser, tror jeg du skal vurdere å innføre azealinsyre i rutinen din. Azelainsyre virker beroligende på sensitiv og reaktiv hud, og er betennelsesdempende slik at den har god effekt på kviser også. Den er imidlertid lett eksfolierende, så den bør innføres gradvis. Men se først om du opplever bedring ved å kutte ut/bytte solkrem Tusen takk for svar, igjen! Da har jeg bestilt ny solkrem, håper den kommer kjapt. 😅 Kommer tilbake med oppdatering, men skal prøve å være litt tålmodig nå da. Anonymkode: 8655b...b40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 2. mars #18 Del Skrevet 2. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for svar, igjen! Da har jeg bestilt ny solkrem, håper den kommer kjapt. 😅 Kommer tilbake med oppdatering, men skal prøve å være litt tålmodig nå da. Anonymkode: 8655b...b40 Bare hyggelig, jeg ønsker virkelig at du skal finne en rutine med produkter som fungerer bra for deg 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:54 #19 Del Skrevet onsdag kl 15:54 Roci skrev (På 2.3.2025 den 22.32): Bare hyggelig, jeg ønsker virkelig at du skal finne en rutine med produkter som fungerer bra for deg 😊 Det setter jeg stor pris på! Foreløpig virker solkremen bra, men har bare brukt den i et par dager. Kan jeg innføre serum igjen etterhvert? Bør jeg droppe serum og innføre azealinsyre i stedet om en stund? Hvor lenge bruker man et produkt før man ser om det virker bedre for huden? Slik som solkremen f.eks. Anonymkode: 8655b...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet torsdag kl 12:21 #20 Del Skrevet torsdag kl 12:21 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det setter jeg stor pris på! Foreløpig virker solkremen bra, men har bare brukt den i et par dager. Kan jeg innføre serum igjen etterhvert? Bør jeg droppe serum og innføre azealinsyre i stedet om en stund? Hvor lenge bruker man et produkt før man ser om det virker bedre for huden? Slik som solkremen f.eks. Anonymkode: 8655b...b40 Så fint å høre at solkremen fungerer Det er vanskelig å s noe helt konkret om hvor lang tid det tar før man ser om et produkt virker bedre for huden enn et annet, men på generell basis mellom 2-4 uker, vil jeg si Med tanke på at vi mistenker at du kanskje reagerer på niacinamide, og ettersom du fortsatt plages med rødhet, tenker jeg at du utsetter serum og first concentrate og innfører azelainsyre først. Dersom det fungerer, kan du vurdere å innføre enten Soft Calming Serum eller First Concentrate etter 3-4 uker, og se om du får en reaksjon. Jeg regner med at hensikten med serumet var å dempe rødheten/sensitiviteten, men hvis du har bedre effekt av azelainsyre, tenker jeg at det ikke er nødvendig. First Concentrate et er antioksdantserum, som er fint å bruke dersom du tåler det. Men gi azelainsyre et forsøk først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå