Gå til innhold

Han har sagt opp forsikringen på sønnen vår!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ring forsikringen og hør om oppsigelsestiden er ute og forklar situasjonen og at du vil videreføre den så de kan sende regning til deg. Etterpå ber du nav om å kreve inn bidrag.

Anonymkode: fe93c...f83

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Si at det har vært en misforståelse. At den ikke skulle sies opp, men overføres til deg. 

Anonymkode: 8fb7b...294

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei!

Jeg er så sint på eksen min som er far til sønnen vår på 12 år. Etter at han fikk seg ny kjæreste har han brydd seg mindre og mindre om sønnen vår, han har ikke betalt barnebidrag, ikke holdt samværsavtale og skaper mye stress for både sønnen og meg. 
Så sendte han melding til sønnen min her om dagen som jeg syntes var dråpen:

«Si ifra til mamma at jeg har sagt opp forsikringen på deg og at hun må tegne ny forsikring på deg». 

Denne forsikringen har sønnen vår hatt fra han var 3 mnd gammel, siden det har det blitt oppdaget mye, blant annet ADD og autisme. Han sliter mye på skolen, har lærevansker og jeg vet ikke om han vil fungere i jobb når han blir voksen. Forsikringen inneholdt uføre forsikring, noe som hadde vært veldig kjekt å ha, men nå har altså faren hans sagt den opp og jeg får jo aldri i verden forsikring på sønnen vår nå?! 

Dette syntes jeg var så pil råttent gjort!

Anonymkode: 8e536...f2f

Skal du ha oss til å tro at en far kan si opp en forsikring som han ikke betaler og heller ikke står ansvarlig for, til et barn han i tillegg ikke har hovedomsorgen for? 
Og alltid så er der en ny kjæreste hos den angivelige vanskelige forelderen som er årsaken til problemer med ekser. Like sikkert som at svigermor er synderen når svigerdatter ikke får viljen sin.

Finn på noe mer troverdig neste gang, hva?

Anonymkode: 92ada...84a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ekstremt rart ut. Da jeg jobbet med forsikring sa vi ikke opp barneforsikringer uten skriftlig samtykke fra begge foreldre.

Anonymkode: f4da3...08f

Tror ikke det som trådstarter sier stemmer. Er foreldrene skilte er det spesielle regler ift samtykke som gjelder. 

Anonymkode: ce06a...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror ikke det som trådstarter sier stemmer. Er foreldrene skilte er det spesielle regler ift samtykke som gjelder. 

Kan ikke far stå alene som forsikringstaker på barnet da? Og da må han jo kunne si den opp? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det samme skjedde her. Barnefar hadde kontroll på forsikringene og valgte i sinne å si opp fordi jeg hadde sendt inn søknad på barnebidrag. Dessverre fikk jeg med en tilfeldighet vite dette over ett år etter det hadde skjedd så måtte da få nye forsikringer på barna, og ene barnet fikk ikke skrive ny da hen hadde i denne perioden fått symptomer og var i gang med å få diagnose. Utrolig frustrerende med tanke på at barna hadde hatt forsikring siden de var babyer. Skulle virkelig vært vanskeligere å si opp. 

Anonymkode: 15dcd...bd7

• Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Høres ekstremt rart ut. Da jeg jobbet med forsikring sa vi ikke opp barneforsikringer uten skriftlig samtykke fra begge foreldre.

Anonymkode: f4da3...08f

Dette! Ikke lov å si den opp uten samtykke fra begge foreldre.

Anonymkode: 15a66...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tegnet barneforsikring på barnet mitt når han var i barneskolealder , men siden han diagnose på autisme og ADHD så ble det registrert unntak i dekkelsesgrad. 
Alt som har med diagnosen å gjøre blir ikke dekket i tilfelle ulykke etter det jeg har forstått. 

Anonymkode: fbaeb...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tegnet barneforsikring på barnet mitt når han var i barneskolealder , men siden han diagnose på autisme og ADHD så ble det registrert unntak i dekkelsesgrad. 
Alt som har med diagnosen å gjøre blir ikke dekket i tilfelle ulykke etter det jeg har forstått. 

Da hadde han diagnosene FØR du skrev forsikring? 

Forsikringen kostet litt over 200 kr i mnd, eksen og jeg har aldri vært gift. Ser noen la seg opp i dette og trodde tråden min er tull. 

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har tegnet forsikring på min datter. Helt alene og jeg kan si den opp om jeg vil uten at far har noe han skulle sagt. Om jeg dør så dekker forsikringsselskap innbetalinger til datter er over 20 år. Ingen krav til at far skal gjøre det. Vi har 50/50.

I TS tilfelle har nok far tegnet forsikring alene. 

Anonymkode: eb688...269

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 16.00):

Hei!

Jeg er så sint på eksen min som er far til sønnen vår på 12 år. Etter at han fikk seg ny kjæreste har han brydd seg mindre og mindre om sønnen vår, han har ikke betalt barnebidrag, ikke holdt samværsavtale og skaper mye stress for både sønnen og meg. 

«Si ifra til mamma at jeg har sagt opp forsikringen på deg og at hun må tegne ny forsikring på deg».  ..

Da tegner du ny forsikring, hvis mulig (hør først med selskapet han nettopp sa opp fra).

Og melder inn til NAV at de tar over innkreving av barnebidrag.

Anonymkode: c76fd...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke for å kuppe tråden, men jeg har lurt på om mine foreldre har skjult en slik type forsikring på meg. Jeg har vært syk lenge og ufør i 8 år. Ikke godt forhold til dem. Hvor vanlig var det å skrive slik forsikring på 90 og 00 tallet? Hvordan finner man ut om slike ting?

Til ts: For en drittsekk! Håper dette løser seg for deg på et vis ❤️ 

Anonymkode: 3bc37...6f6

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke for å kuppe tråden, men jeg har lurt på om mine foreldre har skjult en slik type forsikring på meg. Jeg har vært syk lenge og ufør i 8 år. Ikke godt forhold til dem. Hvor vanlig var det å skrive slik forsikring på 90 og 00 tallet? Hvordan finner man ut om slike ting?

Det var ikke så vanlig. Jeg fikk mitt første barn -99, og da tror jeg vi var de første i både familie og vennekrets som tegnet forsikring på barnet vårt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da hadde han diagnosene FØR du skrev forsikring? 

Forsikringen kostet litt over 200 kr i mnd, eksen og jeg har aldri vært gift. Ser noen la seg opp i dette og trodde tråden min er tull. 

Ts

Ja, han hadde diagnosen først, og jeg og far hadde slikt lag når jeg tegnet forsikring.
Jeg hadde undersøkt om forsikringen gjelder uten unntak hvis du greier å få gjenåpnet forsikringsavtalen. 
Lese det med liten skrift . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hæ? 2 keisersnitt? Hva skal det ha å si? 

Anonymkode: 94e20...049

Hvis man har en helseforsikring og sier den opp, men det kommer frem at man har hatt div. helseproblemer (inkl. keisersnitt) så blir alt som kan ha med disse problemene å gjøre utelukket fra ny forsikring. I verste fall får man ikke ny helseforsikring i det hele tatt.

Jeg holdt på å gå på den smellen da jeg tenkte å bytte forsikringsselskap til noe rimeligere. Fikk heldigvis gå tilbake til det gamle selskapet ved å betale de to mnd. jeg hadde vært ute.

Dvs. at jeg egentlig ikke kan bytte forsikringsselskap om jeg vil ha full dekning. Jeg anser at det er større sjanse for å bli ufør av noe som allerede er et problem enn av noe nytt, derfor velger jeg å beholde forsikringen jeg har.

Anonymkode: 7f374...29f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke vanlig med barneforsikring da mer vanlig fra 2000 tallet og utover særlig fra 2010

Anonymkode: f668e...c42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 16.00):

Hei!

«Si ifra til mamma at jeg har sagt opp forsikringen på deg og at hun må tegne ny forsikring på deg». 

Denne forsikringen har sønnen vår hatt fra han var 3 mnd gammel, siden det har det blitt oppdaget mye, blant annet ADD og autisme. Han sliter mye på skolen, har lærevansker og jeg vet ikke om han vil fungere i jobb når han blir voksen. Forsikringen inneholdt uføre forsikring, noe som hadde vært veldig kjekt å ha, men nå har altså faren hans sagt den opp og jeg får jo aldri i verden forsikring på sønnen vår nå?! 

Dette syntes jeg var så pil råttent gjort!

Ring forsikringsselskapet og be om å gjenoppta dem. Det er ofte sånn at man kan gjenoppta den innen 6 måneder etter den er sagt opp.

Anonymkode: a06d4...128

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du snakket med forsikringsselskapet nå?

Anonymkode: 0f5d7...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere får ikke tegnet ny forsikring med de forutsetningene som er der. Men du kan prøve å snakke med forsikringsselskapet og forklare og bare "oppheve" oppsigelsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.2.2025 den 22.04):

Hvis man har en helseforsikring og sier den opp, men det kommer frem at man har hatt div. helseproblemer (inkl. keisersnitt) så blir alt som kan ha med disse problemene å gjøre utelukket fra ny forsikring. I verste fall får man ikke ny helseforsikring i det hele tatt.

Jeg holdt på å gå på den smellen da jeg tenkte å bytte forsikringsselskap til noe rimeligere. Fikk heldigvis gå tilbake til det gamle selskapet ved å betale de to mnd. jeg hadde vært ute.

Dvs. at jeg egentlig ikke kan bytte forsikringsselskap om jeg vil ha full dekning. Jeg anser at det er større sjanse for å bli ufør av noe som allerede er et problem enn av noe nytt, derfor velger jeg å beholde forsikringen jeg har.

Anonymkode: 7f374...29f

Det er en veldig vanlig problemstilling! Hvis man først har fått forsikring i et selskap bør man dessverre stort sett holde seg til det selskapet. Vi er også «fanget» i et selskap til både mannen min og meg, men er glade for at vi rakk å få forsikring før det dukket opp noe vi kan få unntak for. 

Anonymkode: 60887...f87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...