Gå til innhold

Tenåring og mat - trenger litt feedback

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i 40-årene. Og lager meg tre fullverdige måltider om dagen. Spiser ikke brød.

Er det ikke bare bra at tenåringen lager et skikkelig måltid? Med mindre økonomi er et problem, da. 

Anonymkode: 2a481...342

Grovt brød med proteinrikt pålegg og grønnsaker er et fullverdig og skikkelig måltid. 

Med mindre han trener masse så må han jo bli overvektig av å spise to middager hver dag? 

Anonymkode: 285e6...112

Man blir ikke tjukkere av varmmat med 500kcal enn brødmat med 500kcal.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som er overvektige er ikke de som spiser hjemmelaget mat av kjøtt og grønnsaker, men de som spiser mye brød og UP-mat

Med mindre det er økonomien som er problemet så er jo dette supert. Det er både sunt og vanlig.

Anonymkode: 155f0...e7f

Man blir ikke tjukkere av ultraprosessert mat eller brødmat med 500kcal enn av hjemmelaget mat av rene råvarer med 500kcal.

Anonymkode: 0fe6d...882

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her må du sette foten ned. Kaloriinntaket her må da blir så høyt at overvekt er neste råd du ber om?

I tillegg til kalorier så må jo dette også gjøre et godt innhugg i familieøkonomien? 
Middag er x1 for dagen, resten er grøt, pannekaker, vafler, brødskiver. 

Anonymkode: af61b...41c

Det er jo også et poeng. Er det sånn at man spiser mer når man spiser ting man liker, noe som utvider magesekken/ gjør det til en vane å spise mye, og så er det starten på en karriere som overvektig når man plutselig ikke lenger er tenåring med høy forbrenning? Altså, at hvordan man spiser er mer utslagsgivende enn hva man spiser?

Min jobb som forelder er jo å tilrettelegge for gode vaner, men akkurat dette med mat og tenåring syns jeg er et litt vanskelig terreng å navigere i.

Anonymkode: 6bc54...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å spise supper med litt brød til det ekstra varmmåltidet? Hjemmelaget tomatsuppe, gulrotsuppe, blomkålsuppe, pastinakksuppe, søtpotetsuppe osv? Blend inn litt bønner eller linser for mer proteiner. Evt med noe kokt egg til. Alle burde spise mer grønnsaker. 

Anonymkode: c2057...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns stadig vekk jeg ser tråder om tenåringer som spiser masse når de kommer fra skolen. Jeg var vant til frokost hjemme, to brødskiver og et eple i lunsjen på skolen, og middag hjemme ca kl 1630 - 1700. Kveldsmat noen ganger. Det samme har mine nå voksne barn spist.

Syns det høres sjukt ut å spise to middager daglig. Både med tanke på kalorier og økonomi. Disse ungdommene blir snart studenter, og må lære seg å snu på hver krone.

Anonymkode: e7aa5...841

Jeg spiser to middager daglig. Er rundt 50 kilo, trener godt over snitt mye. 

Trenger ikke skrive hen om den ungdommen, for om det hadde vært jente hadde hun jammen vært ei feit druge etter hvert.  Det er ikke normalt med mindre han er en veldig stor mengde trening, og det er en dårlig vane som fort blir usunn. 

Anonymkode: 772d0...cf5

Det er da hverken en dårlig vane eller noe som fører til overvekt å spise skikkelig mat i stedet for den usunne gørrkjedelige norske brødmaten.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine barn får ikke lov til det. Vi lager en middag, er det rester igjen kan de varme det opp dagen etter. Hvis ikke er det greit med en nuddelboks av og til, eller et ostesmørbrød. Både av økonomiske hensyn og av ernæringshensyn, kan man ikke spise fulle middager tre ganger for dagen. 

Anonymkode: c4a8b...787

Mine barn får derimot ikke lov å spise tomme kalorier som en nuddelboks. 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Her må du sette foten ned. Kaloriinntaket her må da blir så høyt at overvekt er neste råd du ber om?

I tillegg til kalorier så må jo dette også gjøre et godt innhugg i familieøkonomien? 
Middag er x1 for dagen, resten er grøt, pannekaker, vafler, brødskiver. 

Yaiks, tenker med gru på livsstilssykdommene ungene dine kommer til å få om de skal stappe i seg grøt, pannekaker, vafler og brødskiver dagen lang. Det er jo nesten bare tomme kalorier og noe jeg anser som ok kosemat en sjelden gang i blant.

Det er ikke nødvendigvis mer kalorier i middag enn i kornmaten din. Ofte mindre. Kjøtt og salat vs vafler, liksom 😶

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Grovt brød med proteinrikt pålegg og grønnsaker er et fullverdig og skikkelig måltid. 

Man blir ikke tjukkere av varmmat med 500kcal enn brødmat med 500kcal.

Man blir ikke tjukkere av ultraprosessert mat eller brødmat med 500kcal enn av hjemmelaget mat av rene råvarer med 500kcal.

Anonymkode: 0fe6d...882

men ultraprosessert mat er laget for å få folk til å overspise. Man blir stort sett fortere mett når man spiser ren mat.

Vi får være uenige i om brød er et fullverdig måltid. Men klart, nybakt varmt brød er veldig godt! Jeg anser det bare ikke som spesielt sunt.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å tipse dem (og deg selv 😉 ) om instagram-kontoer for studenter? Slik at de kan lære å lage billig og sunn mat. 

Anonymkode: 95766...721

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Yaiks, tenker med gru på livsstilssykdommene ungene dine kommer til å få om de skal stappe i seg grøt, pannekaker, vafler og brødskiver dagen lang. Det er jo nesten bare tomme kalorier og noe jeg anser som ok kosemat en sjelden gang i blant.

Det er ikke nødvendigvis mer kalorier i middag enn i kornmaten din. Ofte mindre. Kjøtt og salat vs vafler, liksom 😶

men ultraprosessert mat er laget for å få folk til å overspise. Man blir stort sett fortere mett når man spiser ren mat.

Her får du bare overtenke så mye du klarer, mine barn er ikke tenåringer, og de stapper ikke i seg mat. De er småspiste og må få mat som frister. 
Så her var det totalt skivebom fra din side. 

Det er heller ikke snakk om å stappe stappe i seg mat, der må ts faktisk begynne å hjelpe med å tilpasse mengde kalorier og mengde mat med sunn fornuft. 
Hele tråden er så ekstrem at jeg har faktisk vansker med å tro dette er noe annet enn en tråd for å provosere folk til debatt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det rart mange er overvektige i dag. Nei, dette er ikke vanlig eller bra. 

Anonymkode: 2c6fe...79e

Det går helt fint å ikke spise brød 

Anonymkode: 14c59...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da jeg vokste opp var det middag en gang om dagen, mens de øvrige måltidene stort sett var brødmat, grøt, e.l.

I tillegg til at dette utgjør en ikke helt uvesentlig del av matbudsjettet så bekymrer jeg meg også litt over helsevirkningene av et så høyt kjøttinntak. 

Anonymkode: 6bc54...b13

Er det egentlig bedre å erstatte kjøtt og proteiner med brød?

Anonymkode: ca81d...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min sønn er bare 11 år enda, men han spiser lett tre varmretter til dagen. Jeg både var og er helt lik. Vi spiser mye eggeretter (eggerøre, omelett i ulike varianter, proteinpannekaker med masse egg, cottage cheese og havregryn), hjemmelagde grønnsakssupper (hiver oppi linser og/eller kikerter for ekstra proteiner), pastasauser laget av masse grønnsaker og diverse gryteretter med mye grønnsaker og lite kjøtt. Det er sunt, godt og bærekraftig økonomisk og mtp klima. 

Anonymkode: 9c543...8a8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal ikke være gjerrig på maten. Men det går en grense. Det er faktisk ikke så sjarmerende når disse gutta har lagt bak seg tenårene og 20-årene og det begynner å synes på dem at de spiser som en gris. Jeg har vært borti et par sånne. Brødskiver var egentlig for fattigfolk, men det var til nød akseptabelt med minimum tre typer pålegg samtidig. Egg skulle spises rett fra hånden, ikke kuttes eller spises med noe annet. Svindyrt pålegg til lunch en hverdag. To varme middager var en selvfølge. Det ironiske her var at brødmat var djevelens verk for ham, men han kunne godt lange i seg snacks, søtsaker og de mest usunne ting så lenge det ikke var brød! Så her er det ikke lurt å bare la dem holde på. Alle skal få bli mette, men 16 år gamle Petter som akkurat nå klarer å trene av seg fråtsingen, han kommer til å slite som 25+ når han ikke lenger trener og skal finansiere et hodeløst forbruk selv. 

Anonymkode: decd6...84e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at det er fint at ungdommen liker å lage varm og sunn mat, men jeg ville begrenset kjøttet til noen ganger og/eller mindre mengde siden det, som du sier, er middag nr 2. Flott å lære seg hvordan bruke ulike grønnsaker, særlig de som er norske og ikke koster en formue og som varierer med sesong. Frosne grønnsaker og frukt er minst like bra som friske og det er billig by the way. Finn oppskrifter han kan prøve der han selv kan handle inn etterhvert, og der grønnsaker fyller mye - chili con carne, evt sin carne (med grovbrød/ris), lapskaus (kok svineknoke i helgen og lag mat til flere dager), supper, linsegryte, omelett, retter med potet, proteinpannekaker/vafler, pastasalat og andre salater, ostesmørbrød, pitapizza, wraps... Sunn og god og variert mat er bra, og jeg vil vel påstå at om man bruker mye og varierte grønnsaker er det bedre en «brød med skinkeost». 

Her har jeg fått dille på å bake med surdeig og særlig jeg og tenåringen er veldig glad i det. Det er lettvint og smaker godt, samtidig som brød blir billig, grovt og med masse frø vi liker. Det metter annerledes enn brød med gjær og det er snillere med kroppen/tarmen. Lager som regel baguetter og rundstykker som er fine å spise seg mett på. Har du slikt i fryseren han kan ha til maten er det helt topp, og det blir ikke middag-middag på samme måte. Jeg tar ut surdeigen ut sist på ettermiddagen og mater den, rører deigen sammen før jeg skal i seng og så skal det bare deles opp, heve en time og bakes. Det er ikke noe elting og tar ingen tid omtrent.

Anonymkode: b9b75...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi prioriterer mat av høy kvalitet. Gressforet kjøtt, vilt, bær, økologiske nøtter,økologiske frukt og grønt. Egg, hjemmelaget kamboucha, urter. Viltfanget fisk. 

Kan av og til ha et langtidshevet surdeigsbrød av økologis urkorn, men overhodet ikke noe vi spiser til 3 måltider om dagen. Brød er ikke noe vi bør basere kostholdet på, er både slankere og friskere etter vi kuttet ned på dette. Pålegg er spekeskinke, hjemmelaget syltetøy, hjemmelaget leverpostei, ost eller hjemmelaget Nugatti.

Nå tenker folk sikkert at vi er supersær med et knall høyt matbudsjett. Det stemmer ikke. Matbudsjettet vårt har aldri vært så lavt som nå, fordi vi blir mye mettere når vi spiser ordentlig mat! Og ute blant folk spiser vi det vi får servert. 

Anonymkode: 15195...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva hadde det kostet om han spiste et helt brød ekstra pluss pålegg daglig? Det han gjør nå er sunnere og mer næringsrikt. Det går snart over 

Anonymkode: d231b...f0e

Det hadde ikke vært greit her,for da hadde det ikke blitt nok mat igjen så jeg kunne laget middag. Hvis ikke ungdommen jobber og betaler maten selv da.

Anonymkode: d03e9...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to middager daglig. Er rundt 50 kilo, trener godt over snitt mye. 

Det er da hverken en dårlig vane eller noe som fører til overvekt å spise skikkelig mat i stedet for den usunne gørrkjedelige norske brødmaten.

Mine barn får derimot ikke lov å spise tomme kalorier som en nuddelboks. 

Vi får være uenige i om brød er et fullverdig måltid. Men klart, nybakt varmt brød er veldig godt! Jeg anser det bare ikke som spesielt sunt.

Det er da ikke alle som har råd til at ungene spiser kylling og kjøttdeig dagen lang ? For meg er kylling og vanlig kjøttdeig nesten luksus. Brødskiver og pålegg er da helt vanlig mat ,og er det de burde spise istedetfor middagsmat.

Anonymkode: d03e9...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...