AnonymBruker Skrevet 31. januar #21 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det rart mange er overvektige i dag. Nei, dette er ikke vanlig eller bra. Anonymkode: 2c6fe...79e Kona mi spiser middag tre ganger om dagen. Alle måltider er varmretter. Tynn som en flis. Anonymkode: b72cb...d17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #22 Del Skrevet 31. januar HI her: tusen takk for masse gode tips! Merking av hyller i kjøleskapet var en veldig god ide! Noe av frustrasjonen her har bestått i at mat som var ment for fellesmiddag plutselig er borte😅 Er lettet over å se at dette er mindre uvanlig enn jeg trodde, og den ekstra middagen er helt klart mer næringsrik enn brødskivene mine. Er fremdeles litt usikker rundt dette med kjøttmengden pr uke ift. helseaspektet… Anonymkode: 6bc54...b13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #23 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det rart mange er overvektige i dag. Nei, dette er ikke vanlig eller bra. Anonymkode: 2c6fe...79e De som er overvektige er ikke de som spiser hjemmelaget mat av kjøtt og grønnsaker, men de som spiser mye brød og UP-mat Med mindre det er økonomien som er problemet så er jo dette supert. Det er både sunt og vanlig. Anonymkode: 155f0...e7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #24 Del Skrevet 31. januar Syns stadig vekk jeg ser tråder om tenåringer som spiser masse når de kommer fra skolen. Jeg var vant til frokost hjemme, to brødskiver og et eple i lunsjen på skolen, og middag hjemme ca kl 1630 - 1700. Kveldsmat noen ganger. Det samme har mine nå voksne barn spist. Syns det høres sjukt ut å spise to middager daglig. Både med tanke på kalorier og økonomi. Disse ungdommene blir snart studenter, og må lære seg å snu på hver krone. Anonymkode: e7aa5...841 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #25 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): HI her: tusen takk for masse gode tips! Merking av hyller i kjøleskapet var en veldig god ide! Noe av frustrasjonen her har bestått i at mat som var ment for fellesmiddag plutselig er borte😅 Er lettet over å se at dette er mindre uvanlig enn jeg trodde, og den ekstra middagen er helt klart mer næringsrik enn brødskivene mine. Er fremdeles litt usikker rundt dette med kjøttmengden pr uke ift. helseaspektet… Anonymkode: 6bc54...b13 Bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt er vel ihvertfall ikke det beste å spise masse av. Hva med å spe ut med litt bønner eller linser? Det er billigere og sunnere. Og litt egg kanskje Anonymkode: c2057...6a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #26 Del Skrevet 31. januar Trenger ikke skrive hen om den ungdommen, for om det hadde vært jente hadde hun jammen vært ei feit druge etter hvert. Det er ikke normalt med mindre han er en veldig stor mengde trening, og det er en dårlig vane som fort blir usunn. Anonymkode: 772d0...cf5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #27 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): HI her: tusen takk for masse gode tips! Merking av hyller i kjøleskapet var en veldig god ide! Noe av frustrasjonen her har bestått i at mat som var ment for fellesmiddag plutselig er borte😅 Er lettet over å se at dette er mindre uvanlig enn jeg trodde, og den ekstra middagen er helt klart mer næringsrik enn brødskivene mine. Er fremdeles litt usikker rundt dette med kjøttmengden pr uke ift. helseaspektet… Anonymkode: 6bc54...b13 Var jeg som nevnte det. (og mulig flere ) Har bokser fra Clas Ohlson, de passer bredden i kjøleskapet. Når ting er tiltenkt middager, gode helgefrokoster, med mer. Så legges de i markerte bokser. Det gjelder også når jeg trenger en boks cherrytomater, en matfløte, parmasanost, resten av majonesen, og mye mer. Flytter det bare over i disse boksene. Selv om disse ingrediensene også ligger i boksene/skuffene merket "meieri", "grønnsaker", også videre, så røres de aldri om de ligger i boksene merket "middag" eller "helg". Og motsatt, er det noe jeg blir kvitt blir det flyttet til bokser merket "rester" eller "lunsjmat". Typisk om det er en kvart lasagne igjen, røkelaks etter helgefrokosten, med mer. (og det forsvinner raskt 😅) Kjøtt bør dere ha gode diskusjoner om å redusere. Her tilbereder vi bønner, quinoa, linser, med mer. Som kan kombineres med grønnsaker, egg, og noe kjøtt. Ikke så lett for en tenåring å se slike kombinasjoner. Anonymkode: 2a481...342 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #28 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Trenger ikke skrive hen om den ungdommen, for om det hadde vært jente hadde hun jammen vært ei feit druge etter hvert. Det er ikke normalt med mindre han er en veldig stor mengde trening, og det er en dårlig vane som fort blir usunn. Anonymkode: 772d0...cf5 Mine tenåringer som tømmer kjøleskapet er tynne jenter som trener mye. Høye har de blitt. Ingen viser tegn til å legge på seg noe. Anonymkode: 355ee...195 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #29 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Var jeg som nevnte det. (og mulig flere ) Har bokser fra Clas Ohlson, de passer bredden i kjøleskapet. Når ting er tiltenkt middager, gode helgefrokoster, med mer. Så legges de i markerte bokser. Det gjelder også når jeg trenger en boks cherrytomater, en matfløte, parmasanost, resten av majonesen, og mye mer. Flytter det bare over i disse boksene. Selv om disse ingrediensene også ligger i boksene/skuffene merket "meieri", "grønnsaker", også videre, så røres de aldri om de ligger i boksene merket "middag" eller "helg". Og motsatt, er det noe jeg blir kvitt blir det flyttet til bokser merket "rester" eller "lunsjmat". Typisk om det er en kvart lasagne igjen, røkelaks etter helgefrokosten, med mer. (og det forsvinner raskt 😅) Kjøtt bør dere ha gode diskusjoner om å redusere. Her tilbereder vi bønner, quinoa, linser, med mer. Som kan kombineres med grønnsaker, egg, og noe kjøtt. Ikke så lett for en tenåring å se slike kombinasjoner. Anonymkode: 2a481...342 TS her: disse rådene er bare helt gull! Sitter på Clas Ohlsons nettbutikk nå og bestiller opp😅 Mye enklere å merke bokser enn hyller, og kjøper jeg bokser som ikke er gjennomsiktige så reduseres risiko for diskusjoner. Vet du ca hvor lenge kokte bønner/ linser holder i kjøleskap? Anonymkode: 6bc54...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #30 Del Skrevet 31. januar Mine barn får ikke lov til det. Vi lager en middag, er det rester igjen kan de varme det opp dagen etter. Hvis ikke er det greit med en nuddelboks av og til, eller et ostesmørbrød. Både av økonomiske hensyn og av ernæringshensyn, kan man ikke spise fulle middager tre ganger for dagen. Anonymkode: c4a8b...787 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #31 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da jeg vokste opp var det middag en gang om dagen, mens de øvrige måltidene stort sett var brødmat, grøt, e.l. Nå forandrer ting seg med årene. Det er mye som ikke er som da vi vokste opp. Selv foretrekker jeg også varm mat. Brødmat spiser jeg sjeldent, kan til nøds ha det som tilbehør til supper eller liknende. Så lenge han rydder opp etter seg og ikke tar av maten som skal være til middag, ser jeg ikke problemet. Han er tydeligvis flink til å lage seg mat og er relativt god på kjøkkenet. Det er det sannelig ikke alle tenåringer som klarer. Anonymkode: 50399...41f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #32 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): HI her: tusen takk for masse gode tips! Merking av hyller i kjøleskapet var en veldig god ide! Noe av frustrasjonen her har bestått i at mat som var ment for fellesmiddag plutselig er borte😅 Er lettet over å se at dette er mindre uvanlig enn jeg trodde, og den ekstra middagen er helt klart mer næringsrik enn brødskivene mine. Er fremdeles litt usikker rundt dette med kjøttmengden pr uke ift. helseaspektet… Anonymkode: 6bc54...b13 Ha en tydelig middagsplan som henger på kjøkkenet og be han om å alltid sjekke den slik at det ikke går ut over fellesskapet når han ordner seg. Han kan fint også ha som oppgave å handle inn mat. Dere kan også, om dere ikke allerede gjør det, sette opp middagsplanen sammen en fast dag i uken. Anonymkode: 50399...41f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #33 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): TS her: disse rådene er bare helt gull! Sitter på Clas Ohlsons nettbutikk nå og bestiller opp😅 Mye enklere å merke bokser enn hyller, og kjøper jeg bokser som ikke er gjennomsiktige så reduseres risiko for diskusjoner. Vet du ca hvor lenge kokte bønner/ linser holder i kjøleskap? Anonymkode: 6bc54...b13 Har gjennomsiktige bokser, i plast, men slikt kan man jo velge. Har aldri opplevd at merking ikke respekteres. 4-5 dager for bønner og linser, og kokte egg. Bør være i tette beholdere. Smaken reduseres gradvis. Anonymkode: 2a481...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #34 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vår tenåring lager seg daglig en full middag i tillegg til middagen hen spiser med oss. Denne består som regel av en halv pakke kyllingkjøttdeig/kyllingbryst/annen kjøttmat + grønnsaker og karbohydrater (som enten ris, pasta, etc.) Når kjæresten er på besøk går det dobbelt så mye. Da jeg vokste opp var det middag en gang om dagen, mens de øvrige måltidene stort sett var brødmat, grøt, e.l. I tillegg til at dette utgjør en ikke helt uvesentlig del av matbudsjettet så bekymrer jeg meg også litt over helsevirkningene av et så høyt kjøttinntak. Er dette vanlig blant deres tenåringer? Anonymkode: 6bc54...b13 Kjøtt er ikke farlig, det er noe av det sunneste og mest næringsrike man kan spise. Anonymkode: 52500...1d7 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #35 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ha en tydelig middagsplan som henger på kjøkkenet og be han om å alltid sjekke den slik at det ikke går ut over fellesskapet når han ordner seg. Han kan fint også ha som oppgave å handle inn mat. Dere kan også, om dere ikke allerede gjør det, sette opp middagsplanen sammen en fast dag i uken. Anonymkode: 50399...41f Her ville mat forsvunnet, selv om de prøver sitt beste. Jeg trenger cherrytomater til en gnocchirett, matfløte til en suppe, egg til en quiche. Derfor veldig greit å ha bokser der jeg legger maten jeg trenger til å lage felles måltider de neste dagene. Forventer ikke at de hver dag skal studere oppskriften og tenke over dette. Men når tomater, egg, med mer, ligger i bokser merket "meieri" eller "grønnsaker", så er det fritt frem å forsyne seg. Anonymkode: 2a481...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #36 Del Skrevet 31. januar Her får de lov å ta hvis middagsrester fra gårsdagen ikke rekker til en middag til til alle. Ellers må de kjøpe selv hvis de vil ha to middager/ spise en hel kjøttdeig alene osv. Og selvfølgelig rydde / vaske opp etter seg på kjøkkenet. Jeg lager middag en gang om dagen og vi har ikke råd til at noen skal spise en ekstra middag alene hver dag i tillegg. Omelett/ speilegg osv er selvfølgelig greit å lage hvis det kun er fordi de vil ha noe varmt. Og jeg lager innimellom lager med grove pizzaboller, matmuffins, fylte horn osv til matpakken. Anonymkode: d397f...cd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #37 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Mine tenåringer som tømmer kjøleskapet er tynne jenter som trener mye. Høye har de blitt. Ingen viser tegn til å legge på seg noe. Anonymkode: 355ee...195 Jeg spiste enormt mye av både mat og godteri som tenåringsjente, men var tynn som ei flis. Var vel ikke før i midten av 20-åra at jeg måtte begynne å tenke på matinntaket Anonymkode: 4022c...7c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #38 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vår tenåring lager seg daglig en full middag i tillegg til middagen hen spiser med oss. Denne består som regel av en halv pakke kyllingkjøttdeig/kyllingbryst/annen kjøttmat + grønnsaker og karbohydrater (som enten ris, pasta, etc.) Når kjæresten er på besøk går det dobbelt så mye. Da jeg vokste opp var det middag en gang om dagen, mens de øvrige måltidene stort sett var brødmat, grøt, e.l. I tillegg til at dette utgjør en ikke helt uvesentlig del av matbudsjettet så bekymrer jeg meg også litt over helsevirkningene av et så høyt kjøttinntak. Er dette vanlig blant deres tenåringer? Anonymkode: 6bc54...b13 Her må du sette foten ned. Kaloriinntaket her må da blir så høyt at overvekt er neste råd du ber om? I tillegg til kalorier så må jo dette også gjøre et godt innhugg i familieøkonomien? Middag er x1 for dagen, resten er grøt, pannekaker, vafler, brødskiver. Anonymkode: af61b...41c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 31. januar #39 Del Skrevet 31. januar Våre tenåringer har alltid laget seg ekstra varmmat ja, og vi har egentlig bare applaudert at de blir flinke på kjøkkenet. Bare de rydder opp etter seg. Ja det koster litt ekstra, men noe hadde de jo spist uansett, så vi har tilgjengelig råvarer de kan bruke, og har ikke helt talt på kronene. Det er mat liksom, og læring, og veldig bra at vi kan sette dem til å lage middag for alle ved behov også. Vår datter kokkelerer mye, og kan også lage seg varmmat til frokost, lunsj eller kvelden. Hun lager små porsjoner og blir stadig flinkere på kjøkkenet generelt, så jeg tenker at vinningen i dette er stor også. Bedre enn at de kjøper seg hamburgere og lignende fast food. Vi har ikke gått konkurs av det. De er ikke grådige på dyre varer. Hadde vi hatt svært trang økonomi hadde vi nok bedt dem ta hensyn til det, og benytte rimelige løsninger, men det har egentlig ikke vært så dyrt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #40 Del Skrevet 31. januar Har bonusbarn som spiser som du beskriver, og hovedproblemene mine er primært det at de tar varer som skulle vært til middag en annen dag OG at de ikke rydder opp etter seg. Noen ganger at de vekker søsken - eller oss - siden eldste kan begynne å kokkelere sent på kvelden. Så jeg tenker matlaging som ikke går utover middagene er greit, som en omelett, samt middagsrester. Og at det ryddes opp - ordentlig. Anonymkode: f6b72...d59 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå