AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Del Skrevet 2 timer siden Vi ser på muligheter for å flytte boliglånet for å få bedre rente. Så har min samboer booket et fysisk møte. Vi har ikke felles økonomi, vi deler alt 50/50 og resten av lønnen vår har vi hver for oss. Jeg har en del forbruksgjeld min samboer ikke vet om, jeg betaler ned på det, og det går ikke utover faste månedlige utgifter. Ved et fysisk møte i banken for å søke om å flytte boliglån, vil alt bli blottlagt, eller er det kun de ansatte i banken som vil se det? jeg vet det beste ville være å fortelle min bedre halvdel om det, men det er noe jeg skammer meg veldig over, og egentlig bare ønsker å betale ut å bli ferdig med. Anonymkode: 135c3...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden Ja altså dere vil jo bli kredittsjekket. Hvor all gjeld vil fremkomme. Anonymkode: d7b66...296 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja altså dere vil jo bli kredittsjekket. Hvor all gjeld vil fremkomme. Anonymkode: d7b66...296 Ja, jeg forstår at de i banken vil se det, men er det noe de vil ta opp på det møtet? Anonymkode: 135c3...88a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #4 Del Skrevet 2 timer siden Vi skal ikke si det hvis dere bare er samboere, men hvis det er en av grunnene til at man ikke får flyttet lånet så sitter du jo I en helt latterlig situasjon når vi må si nei uten å kunne gi en forklaring. Du kaster altså bort både din tid, din samboers og bankens tid. All denne gjelden får vi selvfølgelig i systemene og må hensyntaes i lånesaken. Du kan også være uheldig og få en rådgiver som tar det opp i møtet mtp at settingen er at dere eier sammen, søker lån sammen og er i møte sammen. Finansrådgiveren kan også gi avslag basert på "betjeningsevne" eller "gjeldsgrad" feks, hvor din samboer da naturligvis begynner å argumentere mot fordi han ikke vet om denne gjelden. Har selv vært i et slik møte, og måtte henvende meg til den personen med gjelden og spørre om vi skulle ta en prat på tomannshånd, da partneren selvfølgelig ble utrolig irritert fordi jeg satt der og gav avslag uten å kunne gjennlmgå hvorfor. Og da sitter man jo i en ny kjip situasjon, partneren skjønner jo at det da er noe. Hvordan tenker du selv at det skal løses? Mvh finansrådgiver Anonymkode: 00e4f...28f 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #5 Del Skrevet 2 timer siden Det vil telle mot total gjeldsgrad. Hvor stor gjeldsgrad har dere inkludert forbruksgjelden, kredittgrenser, boliglån, billån og studielån? Hvis det er høy forbruksgjeld, så kan det være nok til at banken sier nei. Eller det kan være de spør om dere ønsker bake usikret gjeld inn i boliglån. Dere må oppgi gjelden når dere søker om lån, så litt usikker på hvordan du tenkte holde den skjult da? Anonymkode: c2e52...410 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Del Skrevet 2 timer siden Ja, her må du fortelle din samboer om gjelden før møtet. Anonymkode: 2db88...89d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden Spør banken da. Ring en annen avdeling/annen bank hvis dette er en liten filial et sted der alle kjenner alle. (Oppdater oss gjerne om resultatet her...jeg ble litt nysgjerrig 🙂 ) Anonymkode: 77666...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, her må du fortelle din samboer om gjelden før møtet. Anonymkode: 2db88...89d Ja. Det er det eneste riktige. Det vil vel føles lettere å slippe å skjule dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden Hvordan gikk dette den gangen dere søkte om finansieringsbeviset? Var det ingen som tok det opp? Eller har du stiftet forbruksgjeld etter dere ble samboere med felles lån? Hvis det er det siste ville jeg absolutt ha fortalt han det. Det hadde jeg sett på som et økonomisk svik, siden vi har felles gjeld vi er solidarisk ansvarlig for, og du hadde risikert å ødelegge for våre felles økonomiske mål og planer i livet. Da er det virkelig bedre at det kommer fra deg. Anonymkode: bac8d...53c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): .........Jeg har en del forbruksgjeld min samboer ikke vet om, jeg betaler ned på det, ... Har du en plan for når forbruksgjelden nedbetalt? Hvis det bare er noen få måneder klarer du kanskje å finne på en unnskyldning for å utsette møtet. Evt om du kan få hjelp av foreldre så du nedbetaler straks, men betaler til de månedslig i stedet. Om det tar lengre tid må du jo fortelle! Å dele livet med noen uten i hvert fall litt innsyn i hverandres økonomi, selv om den ikke er felles, vil i dårlige tider når forholdet er i en bølgedal gi grobunn for ubegrunnede mistanker. For eksempel at kjæresten bruker penger på noen andre eller har en spillegalskap eller lignende. Erfart. Anonymkode: 77666...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har en del forbruksgjeld min samboer ikke vet om, jeg betaler ned på det, og det går ikke utover faste månedlige utgifter. Anonymkode: 135c3...88a Det er kun sant så lenge din økonomiske situasjon ikke forandrer seg. Mister du jobben, får noen uforutsette kostnader, blir langtidssykemeldt eller lignende har du antagelig mindre penger å rutte med. Og da er det ikke sikkert du kan betale ned på det lenger 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, jeg forstår at de i banken vil se det, men er det noe de vil ta opp på det møtet? Anonymkode: 135c3...88a Vi har byttet bank to ganger og begge gangene har de sjekket kredittlån og andre lån mens vi har vert der. Du bør absolutt fortelle din mann dette på forhånd. Anonymkode: 46fb0...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 minutter siden #13 Del Skrevet 5 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg vet det beste ville være å fortelle min bedre halvdel om det, men det er noe jeg skammer meg veldig over, og egentlig bare ønsker å betale ut å bli ferdig med. Anonymkode: 135c3...88a Jeg hadde blitt veldig skuffet hvis jeg hadde felles boliglån med noen og de har annen gjeld de ikke har informert meg om. Anonymkode: 74b9f...711 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå