Gå til innhold

Hjelp meg bestemme - beholde tradisjonell støpejernsovn eller bytte til moderne, rentbrennende ovn?

Lunkengjest

Hjelp meg bestemme - beholde tradisjonell støpejernsovn eller bytte til moderne, rentbrennende ovn?  

1. 1. Hei. Jeg bor i en leilighet fra 1890-tallet, hvor det er høyt under taket, litt skeivt og sånt som hører med en klassisk leilighet. Jeg har en krok i stua som har en tradisjonell støpejernsvovn (Jøtul 507). Denne er søt, smal og gir god varme. Men, røykrøret er stygt utført før min tid som eier, og underlagsplata er en gammel svart blikkplate jeg har spraymalt (noe som funket ganske bra forresten).  ​​​​​​​Jeg har savnet å kunne se flammene i ovnen, samt å fikse opp i det som er slurvete rundt ildstedet. Jeg har fått tilbud om å fikse opp i røykrøret og underlagsplata eller å bytte ut med moderne ovn (ca dobbelt). Jeg skal ikke bo der mye lenger, men leie ut og selg om 1-2 år. Så et bytte må medføre verdiøkning i tillegg til det estetiske. Hva verdsetter du mest? tradisjonelt utseende eller moderne (rentbrennende!) ovn? Det er ikke mulig å sette inn en tradisjonell ikke-rentbrennende ovn igjen senere.

• Bytt til moderne, rentbrennende ovn.
      0
    • Beholde den tradisjonelle, sjarmerende ovnen, men fiks i slurvet (røykrøret, underlagsplate og skjevheter)
      0

Anbefalte innlegg

Lunkengjest

Hei. Jeg bor i en leilighet fra 1890-tallet, hvor det er høyt under taket, litt skeivt og sånt som hører med en klassisk leilighet. Jeg har en krok i stua som har en tradisjonell støpejernsvovn (Jøtul 507). Denne er søt, smal og gir god varme. Men, røykrøret er stygt utført før min tid som eier, og underlagsplata er en gammel svart blikkplate jeg har spraymalt  (noe som funket ganske bra forresten).  Jeg har savnet å kunne se flammene i ovnen, samt å fikse opp i det som er slurvete rundt ildstedet. Jeg har fått tilbud om å fikse opp i røykrøret og underlagsplata eller å bytte ut med moderne ovn (ca dobbelt). Jeg skal ikke bo der mye lenger, men leie ut og selg om 1-2 år. Så et bytte må medføre verdiøkning i tillegg til det estetiske. Hva verdsetter du mest? tradisjonelt utseende eller moderne (rentbrennende!) ovn? Det er ikke mulig å sette inn en tradisjonell ikke-rentbrennende ovn igjen senere.

Endret av Lunkengjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...