AnonymBruker Skrevet 31. januar #21 Del Skrevet 31. januar Jeg må si at jeg er overrasket over å lese. Jeg fikk ung uføre nærmest servert opp i fanget, med 2 år frem og tilbake på sykepenger, så 2 1/2 på AAP ble det innvilget lynraskt 🤷🏻♀️ Anonymkode: 4b2c6...cfe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #22 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg må si at jeg er overrasket over å lese. Jeg fikk ung uføre nærmest servert opp i fanget, med 2 år frem og tilbake på sykepenger, så 2 1/2 på AAP ble det innvilget lynraskt 🤷🏻♀️ Anonymkode: 4b2c6...cfe Samme her! Var i 1 arbeidstiltak på 10 dager og behandling fra høsten 2021 - våren 2024. Ble søkt om uføretrygd november 2023, og fikk det innvilget i mai 2024. Så hele prosessen tok ca 2 år og 6 måneder. De hadde satt uføretidspunktet til 16 år, er nå snart 29 år. Anonymkode: c2932...569 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #23 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hos meg trenerte de (nav) det slik at året jeg mista «muligheten» til å få innført «ung ufør», gikk bort sånn at jeg fikk mindre. Fikk ufør rett etter grensen gikk over. Over ni år på aap. Har veldig lite, og sliter skikkelig økonomisk. Anonymkode: 34ab5...223 På den tiden dette var snakk om fikk man også ung uføre på AAP og man får ikke automatisk innvilget dette tillegget ut i fra alder, så realiteten er vel at du ikke oppfylte kriteriene for det tillegget. Anonymkode: d8928...91d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #24 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Har faktisk hørt om folk som har fått avslag på ung ufør fordi de har barn. Anonymkode: bdda0...91d Ja man skal høre mye rart før øra faller av… Anonymkode: d8928...91d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #25 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja man skal høre mye rart før øra faller av… Anonymkode: d8928...91d Det er noen vedtak som kan være vanskelige å tro på https://aap-aksjonen.no/kvinne-med-fotalt-alkoholsyndrom-fratatt-uforetrygd-fordi-hun-er-mor-2/ Anonymkode: e03fc...6f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #26 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg må si at jeg er overrasket over å lese. Jeg fikk ung uføre nærmest servert opp i fanget, med 2 år frem og tilbake på sykepenger, så 2 1/2 på AAP ble det innvilget lynraskt 🤷🏻♀️ Anonymkode: 4b2c6...cfe Ufør. Ikke UFØRE. Vær så snill å ikke fyr opp om hetsen mot de som mottar uføretrygd. Anonymkode: 5eda3...893 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #27 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ufør. Ikke UFØRE. Vær så snill å ikke fyr opp om hetsen mot de som mottar uføretrygd. Anonymkode: 5eda3...893 Jeg har vært alvorlig deprimert den siste tiden og noen ganger så går det surr i hodet mitt med en del ting 😊 om det plager deg så får det bare være sånn. Det en grunn til at jeg er på denne ytelsen og ikke er i arbeidslivet. Anonymkode: 4b2c6...cfe 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #28 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her! Var i 1 arbeidstiltak på 10 dager og behandling fra høsten 2021 - våren 2024. Ble søkt om uføretrygd november 2023, og fikk det innvilget i mai 2024. Så hele prosessen tok ca 2 år og 6 måneder. De hadde satt uføretidspunktet til 16 år, er nå snart 29 år. Anonymkode: c2932...569 Jeg fikk mitt satt til da jeg var 24 😊 Jeg hadde jobbet som masse fra jeg var 13 år. Fulltidsjobb fra 18 år til 24 år. Merkelig hvor forskjellige ting kan slå ut. Jeg har hele veien følt at jeg ikke fortjener det og at jeg ikke er alvorlig syk. Anonymkode: 4b2c6...cfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #29 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk mitt satt til da jeg var 24 😊 Jeg hadde jobbet som masse fra jeg var 13 år. Fulltidsjobb fra 18 år til 24 år. Merkelig hvor forskjellige ting kan slå ut. Jeg har hele veien følt at jeg ikke fortjener det og at jeg ikke er alvorlig syk. Anonymkode: 4b2c6...cfe Dette er vanlig dessverre, ung ufør kommer an på saksbehandler. Ei venninne jobbet 100 prosent før hun ble ung ufør. Hun fikk ung ufør pga samme medfødte diagnose som meg. Mens jeg som jobbet 40 prosent fikk det som grunnlag for avslag, når jeg altså har samme diagnose som venninnen min fikk ung ufør for. 😅 Anonymkode: bdda0...91d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #30 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette er vanlig dessverre, ung ufør kommer an på saksbehandler. Ei venninne jobbet 100 prosent før hun ble ung ufør. Hun fikk ung ufør pga samme medfødte diagnose som meg. Mens jeg som jobbet 40 prosent fikk det som grunnlag for avslag, når jeg altså har samme diagnose som venninnen min fikk ung ufør for. 😅 Anonymkode: bdda0...91d Stemmer, de kaller det ett lotteri. Anonymkode: d05f1...aba 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #31 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja. Vi på ung ufør har 30.076 kr brutto i mnd (altså før skatt). Enslige uten uføretillegget har ca 5 000 kr mindre. Anonymkode: c2932...569 Mange har dette i full jobb! Anonymkode: 61523...a81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #32 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): På den tiden dette var snakk om fikk man også ung uføre på AAP og man får ikke automatisk innvilget dette tillegget ut i fra alder, så realiteten er vel at du ikke oppfylte kriteriene for det tillegget. Anonymkode: d8928...91d Hatt sykdommen hele livet Anonymkode: 34ab5...223 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #33 Del Skrevet 1. februar Nå har det etterhvert blitt veldig strenge kriterier for å få UU. Alder er bare ett av få kriterier, men det er veldig mange som tror at de har krav på UU fordi at de ble syke før fylte 26 år. UU er et tillegg som kommer til å forsvinne. Det er også et veldig urettferdig tillegg der det nesten er som lottotrekning på hvem som får å ikke. Hvis Høyre kommer til makta til høsten, så er UU noe av det første som blir fjernet, så innføres karensåret for de på AAP, det blir vanskeligere å bli ufør når man er under 40 år å det kan hende at man får tidsbegrenset uføretrygd. Arbeidslinja vet dere, det skal jo lønne seg å jobbe, å politikere tror visst at syke blir både friskere og mer motivert av å måtte gå ett år uten penger. Man ser jo hva som har skjedd med AAP mottagere under 25 år. Det gjør dem ikke friskere. Anonymkode: 70210...f7d 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #34 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mange har dette i full jobb! Anonymkode: 61523...a81 Ikke glem at disse tallene er før skatt. Det er snakk om inntekt som tilsvarer en timelønn på 144-157 kr. At mange har dette i full jobb tviler jeg på. Da er man i så fall 18 år og ufaglært. Anonymkode: a7896...e57 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #35 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Må bare korrigere at ikke alle som havner på minstesats har hatt muligheten til å jobbe. Fikk selv avslag på ung ufør pga en liten stilling jeg stod i på 40 prosent etter min første runde på arbeidsavklaringspenger. Liten lavinntekts stilling ( slet for mye til utdannelse ), i tillegg manglet jeg mye viktig dokumentasjon siden jeg ble utsatt for omsorgssvikt og ikke mottok helsehjelpen jeg trengte da jeg var yngre. Hadde i det minste dokumentasjon på 10 år med mobbing, men det hjalp ikke. Veldig synd når Nav tror alle vokser opp med foreldre som selvfølgelig griper inn hvis de ser barna sliter. Så her ble det minsteufør. Hadde heller ikke uføreforsikring ( hadde ikke dette som barn og da jeg ble voksen og oppsøkte lege var det selvfølgelig for sent å tegne uføreforsikring siden jeg fikk flere diagnoser på papiret ). Kravet for å få ung ufør har blitt mye strengere, jeg har venner som både har jobbet og har barn som har fått ung ufør, men dette er eldre venner som ble ufør flere år før meg ( men som ikke var yngre enn meg da dem fikk innvilget ung ufør ). Tror det ble veldig strammet inn under Erna. Anonymkode: bdda0...91d Mange eldre får også minstesats fordi de har hatt deltidsjobb i årene før de ble syke. Jeg hadde en svært tung jobb, 100% stilling i industrien. Ble syk av tunge løft og vanskelige stillinger jeg måtte stå i. Kom på aap, ble omskolert, fikk en 50% jobb i mitt nye yrke men kroppen var for ødelagt så jeg havnet på aap etter tre år i jobben og endte som minsteufør. Mister jeg mannen min vet jeg ikke hvordan jeg skal klare meg. Anonymkode: eb911...204 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #36 Del Skrevet 1. februar Ja , får 50k istedfor 20, men er før skatt Anonymkode: 2599e...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #37 Del Skrevet 1. februar Perfume skrev (23 timer siden): Nå er jo kriteriene for ung ufør mer enn bare å være ung da... Ganske heftig faktisk! For du skal vel ikke nesten ha hatt jobb noengang. Nesten. Og klarer du ta vare på barn f. Eks tror jeg ikke du får det. Mulig det var anderledes før.. Og det skal også bevises at din skade/lyte var der før den alderen de har satt... Sånne ting. Det her er jo bare tull. Ja, du må « bevise din skade/ lyte» ved at du har vært i nav systemet før du fylte 27. har ingenting med om du har barn og gjøre. Hva er « og ta vare på et barn « egentlig ? Kommer de hjem til deg og sjekker at barna spiser grønnsaker og har begrenset skjermtid, i så fall blir det avslag? Anonymkode: 4875a...1a7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #38 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 13.07): Hos meg trenerte de (nav) det slik at året jeg mista «muligheten» til å få innført «ung ufør», gikk bort sånn at jeg fikk mindre. Fikk ufør rett etter grensen gikk over. Over ni år på aap. Har veldig lite, og sliter skikkelig økonomisk. Anonymkode: 34ab5...223 Fikk du diagnosen før dette? Jeg tror de skal gå ut etter når du ble syk, ikke når du ble ufør. Anonymkode: 4d3a7...bc9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ninaen Skrevet 1. februar #39 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 14.33): FYI: Om man blir ufør i 40-årene, blir man ikke vurdert for ung ufør da man faller utenfor kriteriene. Anonymkode: a761f...012 Dette er feil. Man kan få innvilget ung ufør uavhengig av alder, så lenge UFØRETIDSPUNKTET settes før man fylte 26 år. Eneste unntaket er om man har jobbet 50% eller mer etter man fylte 26 år, da må krav om uføretrygd framsettes før man fyller 36 år og man må bevise at arbeidet etter 26 år er såkalte mislykkede arbeidsforsøk. At det kun handler om manglende opptjening er feil. Alle har krav på en minstesats, men om man innvilges ung ufør er den minstesatsen høyere. Alderskravet om uføretidspunkt før fylte 26 år er kun 1 kriterium. I tillegg er det et alvorlighetskriterium, som er blitt svært strengt. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar #40 Del Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Samme her! Var i 1 arbeidstiltak på 10 dager og behandling fra høsten 2021 - våren 2024. Ble søkt om uføretrygd november 2023, og fikk det innvilget i mai 2024. Så hele prosessen tok ca 2 år og 6 måneder. De hadde satt uføretidspunktet til 16 år, er nå snart 29 år. Anonymkode: c2932...569 Jeg fikk innvilget ung ufør i 2017, da jeg var 39 år. Uføretidspunktet ble satt til 2001, da jeg var på første runde med aap. Jeg har vært litt av og på i jobb og på aap i disse årene, men har åpenbart ikke varig inntektsevne. Fra jeg sendte søknaden gikk det 2 uker før jeg hadde etterbetaling på konto, og vedtaket kom noen dager senere. Anonymkode: 4875a...1a7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå