AnonymBruker Skrevet 31. januar #1 Del Skrevet 31. januar ? Anonymkode: 7488e...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #2 Del Skrevet 31. januar Ja, et par tusen mer pr. måned. Anonymkode: a7896...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #3 Del Skrevet 31. januar Ja, jeg som har ung UFØR, istedenfor vanlig UFØRETRYGD, får litt mer utbetalt hver mnd. (Ingen har "ung uføre") Anonymkode: f5384...081 12 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #4 Del Skrevet 31. januar Tja. De får et tillegg, men totalt er det vel sannsynlig at unge uføretrygdede er den tapende part økonomisk uansett. Jeg hadde jobbet i mange år og hadde høy inntekt da jeg ble ufør. Har et helt annet beregningsgrunnlag enn en ung ufør som kanskje aldri har hatt en jobb/jobbet deltid i et lavtlønnsyrke. Lever godt på min uføretrygd. Anonymkode: 079b6...ae5 14 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #5 Del Skrevet 31. januar Hos meg trenerte de (nav) det slik at året jeg mista «muligheten» til å få innført «ung ufør», gikk bort sånn at jeg fikk mindre. Fikk ufør rett etter grensen gikk over. Over ni år på aap. Har veldig lite, og sliter skikkelig økonomisk. Anonymkode: 34ab5...223 3 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #6 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hos meg trenerte de (nav) det slik at året jeg mista «muligheten» til å få innført «ung ufør», gikk bort sånn at jeg fikk mindre. Fikk ufør rett etter grensen gikk over. Over ni år på aap. Har veldig lite, og sliter skikkelig økonomisk. Anonymkode: 34ab5...223 Fy fader så surt.Hva har du å leve av i måneden da? Det må være tøft. Anonymkode: 52b10...41a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #7 Del Skrevet 31. januar Det kommer selvsagt an på. Om man ikke har noe grunnlag, ikke hatt inntekt, får man mer ved ung ufør ja. Men der er mange og strenge krav for å få det. Det er et fast beløp og veldig lett forklart på nav sine sider https://www.nav.no/uforetrygd#hvor-mye Er du enslig, er den årlige uføretrygden 2,529 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 313 667 kroner. Anonymkode: a761f...012 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #8 Del Skrevet 31. januar Ung ufør-tillegget er mest aktuelt for uføre som ikke har hatt høy nok inntekt forut. En god del som blir uføretrygdede i voksen alder (f.eks. 40-årene) vil gjerne ha hatt en god inntekt og har derfor ikke nytte av ung ufør-tillegget. Uføretrygdede som får dette ung ufør-tillegget vil tjene litt mer, og det har stor betydning på så lav trygdeinntekt. I tillegg kommer også en bedre pensjonssparing gjennom folketrygden. Uføretrygd er oppskrytt. Jeg har det selv på grunn av palett av ulike funksjonsnedsettelser og hver eneste dag er et prosjekt med mål om å frigjøre seg. Det vil ta tid men det kommer jeg til å gjøre. En viktig notis til slutt: Uføretrygden du får kommer til å bli mindre og mindre verdt. Kronen har allerede tapt seg med over 50% sett opp i mot andre fiat-valutaer. I Norge importerer vi mye varer og nyter av mange tjenester fra utlandet. I tillegg kommer den reelle (ikke nødvendigvis den offisielle) prisveksten nesten garantert til å overgå de årlige justeringene av grunnbeløpet. Det er derfor av ganske midlertidig verdi og er bare et fullgodt gode for de av oss som har veldig vanskelig for å stå i annen inntektsgivende næringsaktivitet eller jobb. Derfor må du på ingen måte slå deg til ro med trygd, du må lage en plan for ulike scenarier slik at du og familien blir mest mulig selvstendig. Anonymkode: f4ae1...161 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #9 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): En god del som blir uføretrygdede i voksen alder (f.eks. 40-årene) vil gjerne ha hatt en god inntekt og har derfor ikke nytte av ung ufør-tillegget. FYI: Om man blir ufør i 40-årene, blir man ikke vurdert for ung ufør da man faller utenfor kriteriene. Anonymkode: a761f...012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #10 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): FYI: Om man blir ufør i 40-årene, blir man ikke vurdert for ung ufør da man faller utenfor kriteriene. Anonymkode: a761f...012 Ja, den du siterer sier jo ikke noe annet. Bare at ung ufør tillegg er beregnet på de som aldri har fått mulighet til å spare opp noe i løpet av arbeidslivet. Mens de på 40 har hatt den muligheten. Anonymkode: a21d7...7bb 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #11 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, den du siterer sier jo ikke noe annet. Bare at ung ufør tillegg er beregnet på de som aldri har fått mulighet til å spare opp noe i løpet av arbeidslivet. Mens de på 40 har hatt den muligheten. Anonymkode: a21d7...7bb Ellers vil jo uføre med partner og barn ha et helt annet liv enn de som har for dårlig helse til det. Anonymkode: 0051f...3d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 31. januar #12 Del Skrevet 31. januar Nå er jo kriteriene for ung ufør mer enn bare å være ung da... Ganske heftig faktisk! For du skal vel ikke nesten ha hatt jobb noengang. Nesten. Og klarer du ta vare på barn f. Eks tror jeg ikke du får det. Mulig det var anderledes før.. Og det skal også bevises at din skade/lyte var der før den alderen de har satt... Sånne ting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #13 Del Skrevet 31. januar Ja. Vi på ung ufør har 30.076 kr brutto i mnd (altså før skatt). Enslige uten uføretillegget har ca 5 000 kr mindre. Anonymkode: c2932...569 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #14 Del Skrevet 31. januar Må bare korrigere at ikke alle som havner på minstesats har hatt muligheten til å jobbe. Fikk selv avslag på ung ufør pga en liten stilling jeg stod i på 40 prosent etter min første runde på arbeidsavklaringspenger. Liten lavinntekts stilling ( slet for mye til utdannelse ), i tillegg manglet jeg mye viktig dokumentasjon siden jeg ble utsatt for omsorgssvikt og ikke mottok helsehjelpen jeg trengte da jeg var yngre. Hadde i det minste dokumentasjon på 10 år med mobbing, men det hjalp ikke. Veldig synd når Nav tror alle vokser opp med foreldre som selvfølgelig griper inn hvis de ser barna sliter. Så her ble det minsteufør. Hadde heller ikke uføreforsikring ( hadde ikke dette som barn og da jeg ble voksen og oppsøkte lege var det selvfølgelig for sent å tegne uføreforsikring siden jeg fikk flere diagnoser på papiret ). Kravet for å få ung ufør har blitt mye strengere, jeg har venner som både har jobbet og har barn som har fått ung ufør, men dette er eldre venner som ble ufør flere år før meg ( men som ikke var yngre enn meg da dem fikk innvilget ung ufør ). Tror det ble veldig strammet inn under Erna. Anonymkode: bdda0...91d 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #15 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hos meg trenerte de (nav) det slik at året jeg mista «muligheten» til å få innført «ung ufør», gikk bort sånn at jeg fikk mindre. Fikk ufør rett etter grensen gikk over. Over ni år på aap. Har veldig lite, og sliter skikkelig økonomisk. Anonymkode: 34ab5...223 Samme her. Blir en tilskuer til livet. 😔 Anonymkode: bdda0...91d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #16 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Samme her. Blir en tilskuer til livet. 😔 Anonymkode: bdda0...91d Det er helt sprøtt. Det er vel et helt eget vedtak som jeg lurer på om ikke det lokale NAV-kontoret kan gjøre. Mener jeg fikk innvilget ung ufør noen år før jeg fikk uføretrygd. Men kan dere ikke klage på dette, og peke på trenering? Anonymkode: f4ae1...161 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #17 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Samme her. Blir en tilskuer til livet. 😔 Anonymkode: bdda0...91d Er akkurat det. Sitter hjemme, spiser knekkebrød med leverpostei alle dager, middag to dager i uka og har ikke råd til Netflix engang. Ikke råd til å gå ut, har knapt klær uansett. Gjeld, regninger og sult samt utenforskap og sosial isolasjon er det man må tåle. Totalt meningsløst. Anonymkode: 34ab5...223 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #18 Del Skrevet 31. januar Perfume skrev (1 time siden): Nå er jo kriteriene for ung ufør mer enn bare å være ung da... Ganske heftig faktisk! For du skal vel ikke nesten ha hatt jobb noengang. Nesten. Og klarer du ta vare på barn f. Eks tror jeg ikke du får det. Mulig det var anderledes før.. Og det skal også bevises at din skade/lyte var der før den alderen de har satt... Sånne ting. Selvfølgelig får man det selvom man har barn! Barn er ikke en grunn til å miste eller ikke få tillegget! Er man samboer eller gift derimot vil det bli trukket i trygden. Anonymkode: c09c2...ed7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #19 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Selvfølgelig får man det selvom man har barn! Barn er ikke en grunn til å miste eller ikke få tillegget! Er man samboer eller gift derimot vil det bli trukket i trygden. Anonymkode: c09c2...ed7 Har faktisk hørt om folk som har fått avslag på ung ufør fordi de har barn. Anonymkode: bdda0...91d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #20 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt sprøtt. Det er vel et helt eget vedtak som jeg lurer på om ikke det lokale NAV-kontoret kan gjøre. Mener jeg fikk innvilget ung ufør noen år før jeg fikk uføretrygd. Men kan dere ikke klage på dette, og peke på trenering? Anonymkode: f4ae1...161 Har klagd, også med advokat som jeg måtte betale selv siden det var gjenåpning av sak. Nav avslo igjen og siste mulighet er å ta det til retten. Da jeg må betale saksomkostninger for NAV hvis jeg taper og advokat selv. Jeg har selvfølgelig ikke råd til det, hørte om en som tapte som ble sittende igjen med 400.000 i regning. Så her forblir det minstesats dessverre. Anonymkode: bdda0...91d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå