Gå til innhold

Hvor mye er en av fem om dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Står at en porsjon er 100 gram, men hva med veldig lett mat som ruccola, salat, spinat osv? Må man spise 100 gram ruccola for at det skal «telles» som en av fem om dagen? Eller er det en håndfull som teller?

Anonymkode: 72408...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror ikke salat generelt telles. Det er nesten ingen næring i det

Anonymkode: bdefa...10c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stratos, kvikklunsj, melkesjokolade, troika og firkløver, - fem om dagen er ingen sak. Men sier de ikke åtte om dagen nå?😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte sier en én håndfull, og ikke bare gram, og det gjelder for barn også. Salatgrønnsaker teller selvsagt inn, men jo grønnere jo mer næring. Helt enig i at det kan bli mye med 100g spinat, særlig i rå form, men spiser du en stor porsjon med salat til lunsj så får du lett inn en del uavhengig om en tenker gram eller «håndfull». Så ja en håndfull teller. 

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er også økt til helst 8 ;) Som i 800 gram. En salat veier ikke stort, men inneholder mye viktig næring, mens tomat, agurk, rotgrønnsaker, epler, pærer f.eks trekker jo opp sånn at 800 gram er ikke vanskelig å komme opp i.  

Anonymkode: 1f815...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En halv middagstallerken med gulrøtter, brokkoli, blomkål og erter til middag. 

Paprika, tomat og agurk på skiva.

Salat til lunsj.

Fryst skogsbærsmootie.

Anonymkode: 050c9...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette lurer jeg også på. I USA og Storbrittania ser jeg at de ofte skriver at en cereal bowl av salat er en porsjon - men hvor stor er en cereal bowl?? :bond:

Anonymkode: a9e86...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er også økt til helst 8 ;) Som i 800 gram. En salat veier ikke stort, men inneholder mye viktig næring, mens tomat, agurk, rotgrønnsaker, epler, pærer f.eks trekker jo opp sånn at 800 gram er ikke vanskelig å komme opp i.  

Anonymkode: 1f815...12a

Jeg må si det er litt fint å se andre som ikke synes dette er så vanskelig, og det er ikke ment som sleivete kommentar til de som synes det. Jeg føler bare det er så mye fokus på hvor mye det er, og hvor vanskelig og så videre. Vet de fleste nordmenn ikke er i nærheten, men jeg, du tipper jeg, og selvsagt flere har det som en naturlig del av livet.

Frokosten min idag inneholdt både én porsjon med blomkål, banan, bær, mango, og appelsin. Fire første fryst, men fersk appelsin. 
Jeg vil spise mer appelsin igjennom dagen, samt avokado, spirer, paprika, cherrytomater, gulrot, mais, potet, vannkastanjer, rosenkål, edamamebønner, aspargesbønner, erter, brokkoli, fersk blomkål, og druer. Er ikke oppe i 100gram av hver enkelt av disse, men noen av dem langt mer, mens for eksempel er det mindre på avokado, og erter for å ta noe. Middagen alene er normalt sett 5-600gram med grønt. Grunnen er veldig enkel: jeg elsker det og føler meg veldig vel med det! 🥰😋 Tilpasser etter sesong og tilbud. Jeg går for cherrytomater, eller tar meg en appelsin om jeg har lyst på noe. 

Det hjelper veldig å preppe litt og ha en del ferdig til enhver tid i kjøleskapet. Det blir mye «bowls» her i huset, hvor en velger hva en vil av ferdige ingredienser. Cherrytomater står fast på benken, klare til å knaske på. Fryst frukt, grønt og bær er også flott. Litt til hvert måltid og det blir både mer fargerikt og godt 😋🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (9 timer siden):

Jeg må si det er litt fint å se andre som ikke synes dette er så vanskelig, og det er ikke ment som sleivete kommentar til de som synes det. Jeg føler bare det er så mye fokus på hvor mye det er, og hvor vanskelig og så videre. Vet de fleste nordmenn ikke er i nærheten, men jeg, du tipper jeg, og selvsagt flere har det som en naturlig del av livet.

Frokosten min idag inneholdt både én porsjon med blomkål, banan, bær, mango, og appelsin. Fire første fryst, men fersk appelsin. 
Jeg vil spise mer appelsin igjennom dagen, samt avokado, spirer, paprika, cherrytomater, gulrot, mais, potet, vannkastanjer, rosenkål, edamamebønner, aspargesbønner, erter, brokkoli, fersk blomkål, og druer. Er ikke oppe i 100gram av hver enkelt av disse, men noen av dem langt mer, mens for eksempel er det mindre på avokado, og erter for å ta noe. Middagen alene er normalt sett 5-600gram med grønt. Grunnen er veldig enkel: jeg elsker det og føler meg veldig vel med det! 🥰😋 Tilpasser etter sesong og tilbud. Jeg går for cherrytomater, eller tar meg en appelsin om jeg har lyst på noe. 

Det hjelper veldig å preppe litt og ha en del ferdig til enhver tid i kjøleskapet. Det blir mye «bowls» her i huset, hvor en velger hva en vil av ferdige ingredienser. Cherrytomater står fast på benken, klare til å knaske på. Fryst frukt, grønt og bær er også flott. Litt til hvert måltid og det blir både mer fargerikt og godt 😋🥰

Har du tips til frokost og middager med mye frukt / grønt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du tips til frokost og middager med mye frukt / grønt? 

Smoothie, salat, wok, og suppe bla er veldig enkle måter og få i seg frukt og grønt.

Anonymkode: 0736f...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I hvilket sammenheng spiser du er håndfull ruccola? Har alltid tenkt på det som en del av en salat eller smoothie. Det blir komplisert om man skal begynne og veie alt. 
til frokost spiste jeg en avokado, en banan, en håndfull blåbær og 2 gulrøtter. Jeg ville tenkt på det som 5 uten at jeg veier. Med min « tellemåte « er dagsmålet minst 10. 

jeg regner ikke paprika og agurk som topping på annet pålegg som en. 

Anonymkode: 4d18f...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...