AnonymBruker Skrevet 31. januar #1 Del Skrevet 31. januar Min mor døde brått for 10 år siden. Foreldrene mine var gift. Faren min har i senere tid møtt en ny dame og solgt huset og flyttet med nye damen. Jeg har ingen kontakt med faren min (han ønsker ingen kontakt). Kan faren min overføre alle sine penger over til nye dama og sånn sørge for at jeg ikke vil arve? Jeg arvet ikke etter min mor siden far fortsatt levde og ser ikke ut som jeg arver etter faren min heller hvis han får velge det fritt. Er det noe lovverk rundt dette? Kan han før han dør overføre alle pengene til nye dama så det ikke er noe å arve? Eventuelt bruke opp alle pengene? Huset foreldrene mine bodde i var hans før han giftet seg med min mor. Anonymkode: e2bdc...463 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #2 Del Skrevet 31. januar Ja, han kan gi bort alt til ny dame. Mange som har gjort det. Hvis han gifter seg med henne, så kan du kreve skifte etter din mor. Anonymkode: 485bc...4ed 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #3 Del Skrevet 31. januar Du skal arve din mor. Hvis ha satt i uskiftet bo etter hennes dødsfall skal de gjøres opp, og du skal få din morsarv, når huset selges, han gifter seg på nytt eller han har hatt ny samboer et vist antall år. Så hvis du ikke har fått noe etter din mor da han solgte skylder han deg mye. Skaff en advokat som kan ta den saken så alt går rett for seg! Ang han sin del så kan han overføre alle verdier på ny kone, og du arver da ingenting. Anonymkode: bc935...36b 19 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #4 Del Skrevet 31. januar Ja det kan han, så lenge han ikke vet at han snart skal dø. Anonymkode: 6289e...274 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #5 Del Skrevet 31. januar Men NB! Hvis han sitter i uskiftet så kan han ikke forringe boet vesentlig da! Da kan han ikke gi bort store summer. Anonymkode: 485bc...4ed 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GodtNok Skrevet 31. januar #6 Del Skrevet 31. januar Dette er måten å gjøre det på, dessverre. Slik jeg forstår det, sitter faren din i uskiftet bo. Han kan dermed bestemme over midlene i boet. Bruke dem opp, gi det bort, for eksempel. Pliktarv gjelder bare ved faktisk arv, at om han dør, kan han ikke gjøre deg arveløs i et testamente, for eksempel. Da har du sin rettmessige pliktarv. Det som skjer før døden, har du ingen rett til. Dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #7 Del Skrevet 31. januar Hvis han sitter i uskiftet bo, så er det begrensinger for hva han kan gi bort. Det er også begrensninger for hvor lenge han kan sitte i uskiftet bo når han har ny partner. Ta kontakt med en advokat for å forhøre deg hvordan du skal gå frem for å kreve skifte. Anonymkode: 2131f...59a 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #8 Del Skrevet 31. januar Han står helt fritt til å bruke opp alle pengene. Det er hans penger så lenge han lever, ikke dine. Han kan overføre penger og verdier til henne, men det forutsetter at overføringen har en realitet for ham mens han er i live. Han kan ikke bare "overføre det" uten at noen ting som helst forandrer seg for ham. Hvis disse overføringene til ny kone "verken hadde eller var ment å ha realitet" for faren din før han dør, da skal du fortsatt arve. Hvis han derimot faktisk overfører, og dette har reell virkning for ham før han dør eller er på dødsleiet, da er dette også bare han som bruker opp pengene sine. Og dermed helt lovlig, selv om det går ut over deg. I alle tilfeller kan han, ved testamente, begrense din arv til 15G. Det utgjør cirka 1,85 millioner. Jeg antar forøvrig at moren din selv hadde ganske små verdier? For i utgangspunktet er det ikke sånn at du ikke skulle arve noe etter din mor bare fordi faren din levde. Han hadde rett på de første kronene, men etter noen hundre tusen (merk at dette ble endret i 2021, jeg er ikke helt sikker på hvordan dette var da hun døde for 10 år siden) skulle du arvet det meste av henne. Han kunne sitte i uskiftet bo, men så fort dette opphørte skulle du hatt din del av morsarven. Men igjen, det kan hende hun hadde for liten formue til at noe skulle tilfalle deg. Det kan jo virke sånn hvis hun ikke eide noe som helst av boligen, f.eks. Anonymkode: f0747...14d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #9 Del Skrevet 31. januar Dette med uskiftet bo er komplisert. Ta kontakt med advokat! Anonymkode: 63348...a5e 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 31. januar #10 Del Skrevet 31. januar Hvis huset selges, han gifter seg eller har bodd med noen i 2 år, så skal det vel skiftes? kontakt advokat før han sløser bort alt 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 31. januar #11 Del Skrevet 31. januar Tipaa skrev (6 minutter siden): Hvis huset selges, han gifter seg eller har bodd med noen i 2 år, så skal det vel skiftes? kontakt advokat før han sløser bort alt Ikke noe i ny arvelov som sier at han ikke kan selge huset uten å skifte. Dog kan det kreves skifte om den som sitter i uskifte gifter seg på nytt, blir samboer over to år eller rår klanderverdig over boet 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 31. januar #12 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette med uskiftet bo er komplisert. Ta kontakt med advokat! Anonymkode: 63348...a5e Ja. Kontakt advokat. Arverett et så komplekst at hver sak nesten er unik. Du har rett på morsarv, uansett hva han gjør med sin andel. Om han sitter i uskiftet bo har du rettigheter han må ta hensyn til. Vi fikk vite etter at min far døde , som har omtrent samme historie som din far, at vi kunne forlangt skifte etter 2 års samboerskap. Men også da han solgte barndomshjemmet vårt. Med ett troll av en stemor som vi hadde, måtte vi kjempe for at hun ikke skulle kaste hans personlige eiendeler før vi fikk sett igjennom det. Stå på din rett til morsarven. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #13 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Min mor døde brått for 10 år siden. Foreldrene mine var gift. Faren min har i senere tid møtt en ny dame og solgt huset og flyttet med nye damen. Jeg har ingen kontakt med faren min (han ønsker ingen kontakt). Kan faren min overføre alle sine penger over til nye dama og sånn sørge for at jeg ikke vil arve? Jeg arvet ikke etter min mor siden far fortsatt levde og ser ikke ut som jeg arver etter faren min heller hvis han får velge det fritt. Er det noe lovverk rundt dette? Kan han før han dør overføre alle pengene til nye dama så det ikke er noe å arve? Eventuelt bruke opp alle pengene? Huset foreldrene mine bodde i var hans før han giftet seg med min mor. Anonymkode: e2bdc...463 Hadde han særeie på huset? Anonymkode: 2b998...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #14 Del Skrevet 31. januar Hva er grunnen til at du ikke fikk morsarv når han solgte huset? Hadde han særeie? Eide moren din noenting av verdi? Du burde kontakte advokat, for det høres komplisert ut. Sine penger kan han gjøre hva han vil med så lenge han lever, men han kan ikke gjøre deg arveløs ved og testamentere utover pliktarven. Han gi bort penger og verdier til ny dame da. Litt kjipt om hun tar pengene og stikker fra han så han sitter igjen blakk selv. Anonymkode: 2b998...aa8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #15 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal arve din mor. Hvis ha satt i uskiftet bo etter hennes dødsfall skal de gjøres opp, og du skal få din morsarv, når huset selges, han gifter seg på nytt eller han har hatt ny samboer et vist antall år. Så hvis du ikke har fått noe etter din mor da han solgte skylder han deg mye. Skaff en advokat som kan ta den saken så alt går rett for seg! Ang han sin del så kan han overføre alle verdier på ny kone, og du arver da ingenting. Anonymkode: bc935...36b Dette. Anonymkode: 600e2...759 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 31. januar #16 Del Skrevet 31. januar Dette er antagelig lovbrudd på arveloven og mulig du bør kontakte advokat. Advokater kan koste en del så les deg opp på dette, og søk også rådgivning på hvilke offentlige institusjoner du skal kontakte for å ordne opp. Skifteretten vet jeg er ett sted du skal innom! Alt handler egentlig om hvor mye huset var verdt... og om det ble noen verdier verdt å kjempe for. Det spiller ingen rolle at huset var hans før han giftet seg med din mor (med mindre det var veldig få år de var gift før hun døde). Uansett er tiden de lever sammen i ekteskap et felleseie. Dvs; a) verdien av boligen da de giftet seg - og b) verdien av boligen da din mor døde = felleseie hvor din mor eide halvparten av verdien mellom a og b. Denne differansen mellom a og b, og halvparten av dette var din mors verdier. Du har rett til å arve 1/3 av dette. Eks: om formuen (husets verdi fra ekteskapets start til ende) var 5 millioner. Enkemannen eier halvparten av dette; 2,5 millioner. Og arver 2/3 fra sin avdøde kone (din mor) : 1666 666 mill. Da skulle resterende arv og din del av morsarven vært: 833 000. Og iom din far har solgt huset, altså gjort skifte, så skulle du også ha vært utbetalt din rettmessige arv. Det er iflg arveloven ikke lov å selge felleseie/gjøre skifte, uten at øvrige arvinger blir utbetalt sin arv, altså deg. Du måtte i så fall gitt tillatelse til at han byttet hus uten å gjøre skifte og at din del av arven ble stående på vent. I tillegg gjelder også arveloven for øvrige verdier i felleseie, f.eks oppsparte midler, om hun hadde penger på konto, hytte, bil osv, som gjerne blir mer enn kun verdien av huset. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eureka! Skrevet 31. januar #17 Del Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det kan han, så lenge han ikke vet at han snart skal dø. Anonymkode: 6289e...274 Han kan, men han har ikke lov til det. Han kan, fordi det ikke finnes noen kontrollinstitusjon som automatisk sørger for at arveloven følges. Det er opp til folk selv å kreve hva de har krav på. Mange som misforstår dette med hva man kan gjøre, og hva man har lov til å gjøre. 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #18 Del Skrevet 31. januar Han skal ifølge loven ta et skifte når han får samboer eller gifte seg. Så her har jeg villa tatt kontakt med advokat. Du har loven på din side. Anonymkode: d0738...583 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #19 Del Skrevet 31. januar Eureka! skrev (13 minutter siden): Dette er antagelig lovbrudd på arveloven og mulig du bør kontakte advokat. Advokater kan koste en del så les deg opp på dette, og søk også rådgivning på hvilke offentlige institusjoner du skal kontakte for å ordne opp. Skifteretten vet jeg er ett sted du skal innom! Alt handler egentlig om hvor mye huset var verdt... og om det ble noen verdier verdt å kjempe for. Det spiller ingen rolle at huset var hans før han giftet seg med din mor (med mindre det var veldig få år de var gift før hun døde). Uansett er tiden de lever sammen i ekteskap et felleseie. Dvs; a) verdien av boligen da de giftet seg - og b) verdien av boligen da din mor døde = felleseie hvor din mor eide halvparten av verdien mellom a og b. Denne differansen mellom a og b, og halvparten av dette var din mors verdier. Du har rett til å arve 1/3 av dette. Eks: om formuen (husets verdi fra ekteskapets start til ende) var 5 millioner. Enkemannen eier halvparten av dette; 2,5 millioner. Og arver 2/3 fra sin avdøde kone (din mor) : 1666 666 mill. Da skulle resterende arv og din del av morsarven vært: 833 000. Og iom din far har solgt huset, altså gjort skifte, så skulle du også ha vært utbetalt din rettmessige arv. Det er iflg arveloven ikke lov å selge felleseie/gjøre skifte, uten at øvrige arvinger blir utbetalt sin arv, altså deg. Du måtte i så fall gitt tillatelse til at han byttet hus uten å gjøre skifte og at din del av arven ble stående på vent. I tillegg gjelder også arveloven for øvrige verdier i felleseie, f.eks oppsparte midler, om hun hadde penger på konto, hytte, bil osv, som gjerne blir mer enn kun verdien av huset. De var gift i 25 år. Hun hadde lite av oppsparte verdier. Faren min kastet alt i huset uten å gi meg beskjed og solgte uten at jeg fikk mulighet til å hentet ut noe. Så barndomsminner er borte. Penger er ikke det viktigste oppi dette hele, men samtidig hvis jeg skulle hatt rett på noe arv så hadde det hjulpet meg mye. jeg kan ingenting om uskiftet/skiftet bo eller sånt lovverk. Det høres dyrt ut med advokat. Er det noe sted jeg kan lese meg opp om dette? Anonymkode: e2bdc...463 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar #20 Del Skrevet 31. januar Eureka! skrev (17 minutter siden): Du har rett til å arve 1/3 av dette Er du sikker på dette? Jeg trodde at det var ektefellen som hadde rett på 1/3 del, og livsarvinger hadde rett på 2/3? Om 1/3 del var høyere enn 4G? Anonymkode: aaa57...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå