Gå til innhold

Hvilke optiker kjede anbefaler du til progressive linser.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må ta ny synstest, ser nå at det å bare bruke brille ved behov ikke alltid er nok lenger. Så tenkte å teste progressive linser.

Så hva er din erfaring, er det en optiker kjede som er bedre eller dårligere enn resten? Synes det er så vanskelig å velge.

Anonymkode: f8fa0...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi var innom to optikere og testet over 10 ulike typer linser, det fungerte rett og slett ikke med progressive linser. Siste optiker er en forretning som er uavhengig av kjeder og sa at det hender det fungerer men ofte gjør det ikke det.

Anonymkode: b1e56...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har brukt progressive linser i mange år, hos Specsavers. Fungerer veldig bra. 

Anonymkode: dbd35...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 10.05):

Vi var innom to optikere og testet over 10 ulike typer linser, det fungerte rett og slett ikke med progressive linser. Siste optiker er en forretning som er uavhengig av kjeder og sa at det hender det fungerer men ofte gjør det ikke det.

Anonymkode: b1e56...73a

Ekspander  

Samme her, heg har prøvd så og si alle progressive linser som finnes på markedet, og jeg klarer ikke å bruke noen av de. Jeg håper de kommer lengre i utviklingen av disse snart, for jeg er SÅ fornøyd med de linsene jeg har - merker overhodet ikke at de er på. De progressive derimot var fryktelig uebagelig - alle som en

Anonymkode: 3cf64...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Argh, det er ikke dette jeg vil høre. Har nå progressive briller til bilkjøring, men ser at jeg siter mer og mer med vanlig tekst i hverdagen så må gjøre noe. Men hater å bruke briller annet enn i bilen, så lesebriller er utelukket, spesielt siden jeg da må bruke det på jobb.

Er det noen garanti på linser slik at man kan teste uten ekstra utgifter, eller er det tusenvis kastet ut av vinduet hvis det ikke fungerer?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 10.34):

Argh, det er ikke dette jeg vil høre. Har nå progressive briller til bilkjøring, men ser at jeg siter mer og mer med vanlig tekst i hverdagen så må gjøre noe. Men hater å bruke briller annet enn i bilen, så lesebriller er utelukket, spesielt siden jeg da må bruke det på jobb.

Er det noen garanti på linser slik at man kan teste uten ekstra utgifter, eller er det tusenvis kastet ut av vinduet hvis det ikke fungerer?

TS

Ekspander  

Ja du får med deg testlinser.

Anonymkode: c069d...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 10.03):

Må ta ny synstest, ser nå at det å bare bruke brille ved behov ikke alltid er nok lenger. Så tenkte å teste progressive linser.

Så hva er din erfaring, er det en optiker kjede som er bedre eller dårligere enn resten? Synes det er så vanskelig å velge.

Ekspander  

Hvor du bor og hva du har tilgang til å oppsøke er her av betydning mye er personavhengig og ikke kjedeavhengig.

Anonymkode: 60fde...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 16.40):

Hvor du bor og hva du har tilgang til å oppsøke er her av betydning mye er personavhengig og ikke kjedeavhengig.

Ekspander  

Bor i Lillestrøm, sp har flere valg i alle kjeder i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 16.40):

Ekspander  

Enig i at det gjelder å finne en god optiker, som kan være i hvilken som helst kjede, eller uavhengig for den del. Stor variasjon i hvilken hjelp en får, og hvor dyktige de er. Jeg er selv fornøyd med min på Specsavers (ikke nært Lillestrøm), men gruer meg til han snart blir pensjonist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Specsavers har 1 Day ACUVUE Moist Multifocal, Dailies Total 1 Multifocal og andre populære multifokale kontaktlinser. Synsam og Brilleland selger de samme. Jeg testet 1 Day hos Specsavers. Tror jeg fikk linser for ca. 10 dagers bruk, noe som er lurt med tanke på at progressive krever en god del tilvenning. De første 2-3 dagene var forferdelige, spesielt i dunkle møterom på jobben.

Anonymkode: 309bf...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 10.34):

TS

Ekspander  

Du får test-linser så det skal ikke koste deg noe som helst, jeg betalte iallfall ingenting for de veldig mange linsene jeg prøvde

Anonymkode: 3cf64...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Mezzosoprena skrev (På 31.1.2025 den 17.23):

IKKE gå til Synsam i hvert fall!!

Ekspander  

Lyst til å fortelle hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 17.35):

Specsavers har 1 Day ACUVUE Moist Multifocal, Dailies Total 1 Multifocal og andre populære multifokale kontaktlinser. Synsam og Brilleland selger de samme. Jeg testet 1 Day hos Specsavers. Tror jeg fikk linser for ca. 10 dagers bruk, noe som er lurt med tanke på at progressive krever en god del tilvenning. De første 2-3 dagene var forferdelige, spesielt i dunkle møterom på jobben.

Ekspander  

Så da har det ikke noe å si hvem man går til I forhold til selve linsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 18.08):

Så da har det ikke noe å si hvem man går til I forhold til selve linsen?

Ekspander  

Tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 17.57):

Lyst til å fortelle hvorfor?

Ekspander  

Lang historie, men du spurte 🤣 Jeg ble påprakket et abonnement fordi det "selvfølgelig skulle bli mye billigere enn hvis jeg kjøpte produktene hver for seg", viser seg at dette koster flere tusen kroner mer enn jeg hadde måttet hvis jeg hadde kjøpt det jeg trengte den ene gangen). Man kan ha 3 produkter på dette abonnementet, og jeg ønsket meg linser. "Jada, det er ikke noe problem å bytte den ene brillen med linser" - det er bare det at den prisen ikke er innbakt i abonnementet og dermed må jeg betale abonnementspris på linser (som faktisk er dyrere enn å kjøpe linser uten abonnement). 

På 1-årskontrollen, som for all del er inkludert i abonnementet, klarte de å måle synet mitt til helt feil styrke fordi de bruker "optiker-assistenter" som bare gjør selve målingen og så "snakker med en ekte optiker i Asker! Så da jeg fikk nye briller og linser, så jeg mye dårligere enn jeg gjorde med de gamle. Da jeg påpekte dette sier damen at "ok, men da bare setter vi inn igjen de gamle glassene da". Javel, ok? Men jeg kunne fortsatt godt å tenkt meg å ha en riktig, oppdatert brilleseddel! Siden jeg skulle begynne med progressive linser ved dette byttet, fikk jeg da aldri noen linser som hadde riktig styrke og derfor har jeg ikke fått testet dette. 

Etter tips fra en venninne valgte jeg den andre butikken deres i byen, og gikk dit. Forklarte hele problematikken med den forrige butikken, og hun var veldig hjelpsom. Mitt viktigste punkt var at jeg ønsket meg progressive linser! Hun prater da hull i hodet mitt og sier at mange ikke får til å bruke slike, og derfor foreslo hun en slags kombinasjon med "litt dårligere linser, som skulle trigge øynene til å dele på å være dominante avhengig av om jeg så på langt hold eller på nært hold, og du trenger jo ikke prøvelinser siden vi vet at du er vant til å bruke enstyrke linser"! Så da fikk jeg riktignok riktige brilleglass denne gangen, men linsene er da altså så svake at jeg langt i fra kan kjøre bil med dem! Jeg kan da lese på nært hold, men på avstand? No way! Og jeg har 30 av disse linsene!

Så nå sitter meg riktig styrke på briller, og solbriller som jeg sjelden bruker - "men de er jo med i abonnementet" og en linseløsning som overhodet ikke fungerer for meg og har bindingstid i enda ett år, og da må jeg enten levere tilbake begge brilleparene, beholde ett år med binding til (totalt 3 år) eller betalt ut "mellomlegget" som er tilsvarende 1 år og 1 måned!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...