Gå til innhold

Foreldre som baksnakker på grunn av dyr bursdag

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fikk aldri dratt på Disney on ice som barn, fordi vi ikke hadde råd. Veldig mange av venninnene mine dro hvert år, og hadde jeg blitt invitert med i en av deres bursdager, hadde det selvfølgelig vært stas å få oppleve. Jeg forstår likevel at noen kan reagere, fordi de er bekymret for at når noen foreldre slå skikkelig på stortromma, så settes det en standard som ikke alle har mulighet til å tilby. I mitt eksempel, hadde jeg synes det var stas å bli invitert med, men det kan også være at det samtidig hadde fått meg til å føle ekstra på at vi ikke hadde råd til slikt hjemme. Det er et dilemma.

Jeg merker at det blir mer og mer vanlig at det settes retningslinjer i barnehager og skoler for bursdagsfeiringer. Både mtp. selve festen og gaver. Dette er jo basert på årevis erfaringer med å jobbe med barn. Så når man ønsker å gjøre noe veldig stort og flott,  er det noe å ha i bakhodet på hvorfor det er slik at man ønsker en viss standardisering.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har et håp om at barna skal sette pris på og glede seg til å feire bursdag med venner/klasse hjemme. Helt vanlig enkel feiring. Ballonger, enkel servering, kake, litt lek… bare det å få lov å ha mange gjester som kun er der for deg og din bursdag, få vise rommet sitt, få dele lekene sine synes jeg er en fin ting. 
Jeg er vokst opp med at store feiringer som 40 og 50-års dager er feiringer hvor inviteres til større saker. Ikke barnebursdager. 

Når folk inviterer til dyre «barneopplevelser» tenker jeg at det enten er fordi foreldere bevisst eller ubevisst ønsker å vise seg og generelt strever med å grensesette og å møte barnet sitt når barnet ikke får det barnet peker på og viser barnet at det må alltid gjøres noe stort og overdrevent for at det skal være bra nok. 

Når det er sagt så er det selvsagt ikke greit at enkelte foreldre går rundt og snakker om dere.

Anonymkode: 43a28...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et håp om at barna skal sette pris på og glede seg til å feire bursdag med venner/klasse hjemme. Helt vanlig enkel feiring. Ballonger, enkel servering, kake, litt lek… bare det å få lov å ha mange gjester som kun er der for deg og din bursdag, få vise rommet sitt, få dele lekene sine synes jeg er en fin ting. 
Jeg er vokst opp med at store feiringer som 40 og 50-års dager er feiringer hvor inviteres til større saker. Ikke barnebursdager. 

Når folk inviterer til dyre «barneopplevelser» tenker jeg at det enten er fordi foreldere bevisst eller ubevisst ønsker å vise seg og generelt strever med å grensesette og å møte barnet sitt når barnet ikke får det barnet peker på og viser barnet at det må alltid gjøres noe stort og overdrevent for at det skal være bra nok. 

Når det er sagt så er det selvsagt ikke greit at enkelte foreldre går rundt og snakker om dere.

Det er jo og fordi barn og barns oppvekst har blitt så utrolig mye mer viktig enn når du vokste opp. Mange har og svært mye mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er musiker. Det har vært tøffe tider siden covid.

Ja, vi må være åpne om at folk er forskjellige, alle har ulike forutsetninger - både som person og miljøet rundt de. Men det er ikke hvor mye vi har som er viktig, men hvordan vi forvalter det vi har.

Den største hiten jeg har laget til, var en Harry Potter-bursdag i 2022. Der har jeg blitt spurt om alt fra idéer, aktiviteter og oppskrifter i ettertid. Mannen min kledde seg ut som Severus Snape, og alle utførte noen "magiske" kjemiske reaksjoner vi hadde funnet på Instagram. Jeg hadde sanket og fjernet barken på en mengde pinner, som vi malte og pyntet til tryllestaver. Alle fikk magiske navn, og vi holdt sorteringsseremoni. All maten var inspirert av HP, de fleste rom var pyntet med ting jeg hadde lånt eller funnet gratis (tips: folk gir bort ordentlig fancy ballonger på Finn). Bursdagen ble forlenget med to timer, da barna insisterte på å se en HP-film. 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men poenget mitt er at dette virket nok som et selskap som hadde kostet penger. Men med tid og kreativitet kom jeg igjen rundt 500-lappen. Hvis man ønsker noe man ikke har råd til, så krever det innsats, ikke syt!

Anonymkode: e6fbf...b97

Ja helt enig i det. Mye man kan få til med innsats og som sagt så synes jeg personlig det koseligste er hjemmebursdager. Det er og veldig fint å ha vært hjemme hos en del av de i klassen.

Jobber du da i orkester osv? Klarer du å ha en ordentlig lønn?

Anonymkode: 9a68d...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er en av de som garantert ville flirt litt. De rikeste i klassen vår har alltid bursdager hjemme, men enkel mat og to tilstedeværende og aktivt deltakende voksne. Har veldig mye mer respekt for det altså. 

Anonymkode: 6f97d...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er en av de som garantert ville flirt litt. De rikeste i klassen vår har alltid bursdager hjemme, men enkel mat og to tilstedeværende og aktivt deltakende voksne. Har veldig mye mer respekt for det altså. 

De rikeste i våre barns klasser har såpass mange kule/trendy lokaler/lokasjoner tilgjengelig at de slipper å ta inn en hel skoleklasse i Slettvoll-møblementet sitt😅 Har aldri hørt noen "flire" av at barna feirer på en kulere lokasjon enn i hjemmet sitt. Heldigvis ansees også naturen som "kul lokasjon" for bursdager, så man må ikke ha stor formue her for å arrangere noe barna synes er gøy. 

Anonymkode: 9ad4d...1cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er delt.

På den ene siden er jeg glad for at barnet mitt får oppleve ting som jeg ikke har råd til.

På den andre siden er det sårt at mange barn ikke vil komme eller snakker stygt om mitt barns feiring fordi det bare er hjemmebursdag og det er sååååå kjedelig. Sist bursdag var det også flere foreldre som tok kontakt og ga beskjed at barnet ikke kunne komme, men det var sikkert ikke noe stress siden det bare var hjemmebursdag og dermed ikke så nøye om gjestene kom eller ikke. 

Anonymkode: f9864...8d5

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg er delt.

På den ene siden er jeg glad for at barnet mitt får oppleve ting som jeg ikke har råd til.

På den andre siden er det sårt at mange barn ikke vil komme eller snakker stygt om mitt barns feiring fordi det bare er hjemmebursdag og det er sååååå kjedelig. Sist bursdag var det også flere foreldre som tok kontakt og ga beskjed at barnet ikke kunne komme, men det var sikkert ikke noe stress siden det bare var hjemmebursdag og dermed ikke så nøye om gjestene kom eller ikke. 

Anonymkode: f9864...8d5

Det handler vel mer om at det er kjipt om du har bestilt til 15 på Bowlingbursdag og så kommer det kun 8, eller på kino hvor man må bestille billetter til et gitt antall. Tror ikke det er en devaluering av hjemmebursdagen deres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at en av oppgavene til foreldre er å lære barna og ikke MISunne andre. Det kommer det sjeldent noe godt ut av, og er bare en fryktelig slitsomt måte å leve på. Kult at du har mulighet til å ta med alle på en spesiell feiring, du har prøvd å inkludere alle, gi alle en minnerik opplevelse og virker heller ikke som du ser ned på de som ikke har samme mulighet som deg. At noen baksnakker det er ikke ditt problem, de har bare ikke lært å ikke være misunnelige;) Barna mine har fått være med på alt fra helgetur-bursdag med alt inkludert til hjemme bursdag med felles bidrag til kakebordet, og alt midt i mellom. Så lenge foreldrene ikke setter noe opp mot hverandre eller snakker det ene hverken opp eller ned, så tror jeg det er helt problemfritt for barna.

Anonymkode: a8d23...132

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Herregud så det tenker du ja, utrolig hva man kan ilegge foreldre som lager bursdagsfeiringer! Men da kan andre gå rundt å si du lager kjipe feiringer for barna dine da og at du ikke bryr deg om hva de ønsker 🙃

Anonymkode: ec097...bfb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

sier mest om deg og dine holdninger det da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og så kan det jo være de som ikke er to men en forelder og som synes det er godt å ha bursdagen et sted for å ikke sitte med alt ansvaret selv hjemme.

Det med å ha bursdag et annet sted handler og om å slippe all jobben hjemme, noe som kan oppleves mer krevende for noen. Min mann har alltid ønsket å ha bursdag på lekeland/bowling/kino osv nettopp for å slippe å ha 10-15 unger flyende rundt her hjemme. Det synes han er utrolig krevende.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 11.01):

Vi inviterte til en litt dyr bursdag. Jeg vil ikke gå i detalj i frykt for å bli gjenkjent, men la oss si det var Disney on Ice bursdag i VIP rommet. Vi inviterte alle jentene og alle koste seg. Nå i ettertid får vi høre at det snakkes om oss. Spesielt én mor har jeg nå hørt har sagt at det er hårreisende og at vi burde tenkt på at de andre blir lei seg for at ikke deres bursdager blir like bra. 

Jeg trodde vi hadde gjort det eneste riktige, invitert alle og funnet på noe gøy, men nå føler jeg bare at alt ble feil… hadde du reagert negativt hvis noen i klassen dro på litt på en bursdag? 

Anonymkode: 96f13...5ca

Ikke bry deg om hva andre tenker, jeg tenker mer på at du har lagt lista di litt høyt mtp ditt eget barn og hvilke forventninger du har laget ovenfor egen datter. Jeg personlig hadde ikke lagt ned så mye penger og stas på en vanlig bursdag men det betyr ikke at jeg ville baksnakket noen som gjorde det. 

Anonymkode: 20a5f...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og så kan det jo være de som ikke er to men en forelder og som synes det er godt å ha bursdagen et sted for å ikke sitte med alt ansvaret selv hjemme.

Det med å ha bursdag et annet sted handler og om å slippe all jobben hjemme, noe som kan oppleves mer krevende for noen. Min mann har alltid ønsket å ha bursdag på lekeland/bowling/kino osv nettopp for å slippe å ha 10-15 unger flyende rundt her hjemme. Det synes han er utrolig krevende.

Men det er jo stor forskjell på lekeland/bowling/kino og Disney on Ice- VIP Room. Førstnevnte er selvsagt innafor «normalen», og heller ikke nødvendigvis så mye dyrere enn en hjemmebursdag om man legger litt i det. Disney on Ice VIP Room ligger jo noen hakk over prismessig 😅

Anonymkode: 9e6ba...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det er jo stor forskjell på lekeland/bowling/kino og Disney on Ice- VIP Room. Førstnevnte er selvsagt innafor «normalen», og heller ikke nødvendigvis så mye dyrere enn en hjemmebursdag om man legger litt i det. Disney on Ice VIP Room ligger jo noen hakk over prismessig 😅

Anonymkode: 9e6ba...a05

Helt riktig.

Jeg svarte på dette  De rikeste i klassen vår har alltid bursdager hjemme, men enkel mat og to tilstedeværende og aktivt deltakende voksne. 

Mitt poeng var at ikke alle har to tilstedeværende voksne eller et hjem hvor det ligger til rette for hjemmebursdag. Vi for eksempel hadde et barn med bursdag midt på vinteren og ganske liten stue der vi bodde.

Og personlig hadde jeg blitt sjeleglad om barnet mitt ble invitert på noe ala Disney on Ice VIP room, tenk så utrolig kult. Det er og sånne ting vi ikke drar på (og det er ikke fordi vi ikke har råd altså) så det er en mulighet for mitt barn til å oppleve noe annet enn vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fritt valg ! 

Men det er jo en verdi å kunne åpne hjemmet sitt der det er mulig og ikke bare ta den raskeste veien ut av det, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

sier mest om deg og dine holdninger det da

Egentlig ikke. 
Det er så mange nå som vil kjøpe seg ut de fleste typer av ansvar. Barnebursdager på VIP-nivå synes jeg er den av et verdisett som raskt kan bli vulgært. Bowling o.l. er selvfølgelig ikke på VIP-nivå. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fritt valg ! 

Men det er jo en verdi å kunne åpne hjemmet sitt der det er mulig og ikke bare ta den raskeste veien ut av det, 

Enig i det, og jeg synes det koseligste er når barna har blitt invitert hjem til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Den største hiten jeg har laget til, var en Harry Potter-bursdag i 2022. Der har jeg blitt spurt om alt fra idéer, aktiviteter og oppskrifter i ettertid. Mannen min kledde seg ut som Severus Snape, og alle utførte noen "magiske" kjemiske reaksjoner vi hadde funnet på Instagram. Jeg hadde sanket og fjernet barken på en mengde pinner, som vi malte og pyntet til tryllestaver. Alle fikk magiske navn, og vi holdt sorteringsseremoni. All maten var inspirert av HP, de fleste rom var pyntet med ting jeg hadde lånt eller funnet gratis (tips: folk gir bort ordentlig fancy ballonger på Finn). Bursdagen ble forlenget med to timer, da barna insisterte på å se en HP-film. 

Jeg er sånn person som ville synes det var veldig gøy for barna å gå hjem til dere og få oppleve det. Men så ville jeg selv ha valgt bursdagen på bowlingen e.l. fordi da trenger jeg ikke gjøre så mye greier som jeg ikke er flink til. Jeg er ikke flink til det som du er flink til verken med å lage til fra bunnen eller aktivisere barna. Jeg vil bare holde de opptatt med noe og holde de fornøyd.

Anonymkode: 668f9...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg som mamma er den som ønsker bursdager ute. Og det har med å gjøre at jeg synes det er praktisk å ha det ute av hjemmet, og fordi jeg har angst for andre mennesker og vil ikke stå hjemme med alle barnas oppmerksomhet rettet mot meg når jeg må aktivisere de på noen måte.

Det at du mener da at jeg må ha et behov for å vise meg frem (jeg liker IKKE å bli sett), eller tror at barna styrer hjemme og at jeg og mannen har vanskelig for å grensesette hører helt oppkonstruert i ditt hodet og viser hvor lang i fra sannheten du var. Og så blir jeg lei meg av å få et sånt uriktig stempel på meg. 😞

Og jeg forsøker faktisk også å bare gjøre det koselig for alle barna også. At du får det å skulle handle om meg og min mann som er alt det motsatte av flashy "se på meg" mennesker. Ja, det er bare trist.

Anonymkode: 668f9...412

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...