Gå til innhold

Foreldre som baksnakker på grunn av dyr bursdag

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg ser med iirritasjon på dyre bursdager. Det hever lista og skaper bare mer stress og prestasjonspress for alle. Og det synspunktet har ingenting med misunnelse og gjøre. Det har med å leve i et samfunn og hjelpe til med å få ting til å gli greitt.

Anonymkode: e63f2...359

Det hever bare listen for deg, ikke barna. Det er du som føler på presset. Foreksempel, da jeg var liten var vi i en bursdag der istedet for å servere langpanne pizza, hadde moren laget små deiger også kunne vi «lage egen pizza», vi var mind-blown, syntes det var såå kult. Og det ble en gjenganger i det huset. Men ingen andre gjorde det, og ingen andre kom til noen andres bursdag og var skuffet. En gang ble vi tatt med til badeland, det var kjempe gøy, men det var ikke mer gøy en andre bursdager og igjen, ikke noe folk nevnte når de gikk i «vanlig» bursdag. Jeg har ingen andre minner om bursdager annet enn at det var digg med kake, morsomt å få/gi gaver og gøy med venner. Det er liksom ikke noe barn tenker så mye på, noen dager senere og det er glemt. Det er foreldrene som nå føler de må imponere alle de andre, gud forby at de er litt mer gjennomsnittlige. Jeg kunne forstått det om klagen her var at enkelte hadde super fancy bursdager og utelot enkelte, men folk her klager faktisk på at deres eget barn fikk en flott opplevelse, gratis.

Anonymkode: fc57c...a9f

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde bare blitt glad om mitt barn ble invitert på noe utenom det vanlige, som en teaterbursdag eller en aktivitet som vi ellers ikke gjør.

Jeg tenker at bursdager er noe som bygger miljø og samhold i barnegruppa og at det å få prøve seg i en litt annen setting enn vanlig bare er fint. Og så synes jeg det er helt topp med vanlige hjemmebursdager, fint å se de andre hjem og kanskje særlig hos de du ikke er sammen med ellers.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg hadde reagert negativt ja. Det er usolidarisk å velge en så dyr bursdag at det åpenbart er mange som ikke har råd. La meg si det på den måten, vi har mer enn nok råd til luksusbursdag for hele klassen til alle barna våre, men vi gjør det ikke fordi vi mener sånt er en uting. Jeg skjønner veldig godt at du ble snakket om og jeg synes det er bra at man diskuterer slikt mellom foreldre akkurat som at man diskuterer mobilbruk og festing og lignende. Selv om du har lov å gjøre hva du vil med pengene dine er det faktisk også lov for andre å mene at det ikke er greit og snakke om det. Å kalle det baksnakking er bare sært. Det er ikke baksnakking å snakke om hva andre mennesker gjør når det påvirker barna dine. Spørsmålet er vel om du er moden nok til å ta kritikken til deg og det tviler jeg dessverre sterkt på. 

Anonymkode: bc28b...828

Kritikken burde kommet ansikt til ansikt da. Og du er en av mange her inne som må presisere: Vi har altså råd til en dyr bursdag men gjør det ikke bla bla bla. Snikskryt og hykleri 

Anonymkode: a1423...30c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 11.01):

Vi inviterte til en litt dyr bursdag. Jeg vil ikke gå i detalj i frykt for å bli gjenkjent, men la oss si det var Disney on Ice bursdag i VIP rommet. Vi inviterte alle jentene og alle koste seg. Nå i ettertid får vi høre at det snakkes om oss. Spesielt én mor har jeg nå hørt har sagt at det er hårreisende og at vi burde tenkt på at de andre blir lei seg for at ikke deres bursdager blir like bra. 

Jeg trodde vi hadde gjort det eneste riktige, invitert alle og funnet på noe gøy, men nå føler jeg bare at alt ble feil… hadde du reagert negativt hvis noen i klassen dro på litt på en bursdag? 

Anonymkode: 96f13...5ca

Ja, jeg hadde reagert veldig negativt på det. 

Anonymkode: afb7f...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 11.01):

Spesielt én mor har jeg nå hørt har sagt at det er hårreisende og at vi burde tenkt på at de andre blir lei seg for at ikke deres bursdager blir like bra. 

Noen mennesker virker å tro alt alt handler om de. Alle skal ta hensyn til deres følelser. Og det er alltid så veldig synd på de for alt. I stedenfor å tenke positivt, eller la være å få barn da hvis de setter så høye krav til seg selv økonomisk. Eller kanskje de bare liker å klage. Som om ts gjorde noe med vilje for å være stygg med noen. Kanskje det er noe denne moren driver med selv. "Man kjenner seg selv på andre."

Jeg vil bare lage en bursdag som er kjekk og morsom for alle. Hvis det passer å ta den i bowlinghallen, leie egen kinosal eller trampoline park, så fint. Det er deilig å ha det ute av hjemmet. Og jeg liker ikke å måtte aktivisere barna selv. Men hvis jeg ikke skulle ha råd blir det jo grandiosa, pølser, brus, snop, chips hjemme. Fin bursdag det. 

Men denne moren får det til å handle om henne. Typisk narsissisme. Meg, meg, meg. Og altid se selv som offer. Blir så lei. Alle sure mennesker som er enige med den moren: Slutt å klag og gled deg over livet.

Anonymkode: 668f9...412

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at alle har ulikt utgangspunkt når det kommer til økonomi; noen har råd til store dyre bursdager, noen må holde det nøkternt og noen kan ikke engang feire bursdag pga pengemangel. Men man kan ikke ta hensyn til alt og alle hele tiden, og bursdagsbarnet sitt ønske må komme fremst. Jeg tror nok de fleste, om ikke alle, barna koste seg masse og fikk et minne for livet, selv om deres egne foreldre ikke har råd til samme bursdag. 

Anonymkode: f5b2d...e78

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

MEn så er det foreldrene som snakker TS er bekymret for, ikke barna.. Og noe ved måten TS ordlegger seg på gjør at det oppleves som snobberi som du skriver, det er en tilbakemelding, en oppfatning, ikke at jeg sier TS nødvendigvis ER en snobb men det fremstår slik og derfor er det kanskje naturlig at enkelte snakker om det. Så får TS velge å enten drite i det og heve seg over det fordi det er OK å være snobb, eller så får TS ta til seg og tenker over og unngå denne problemstillingen fremover om det er bedre for TS.

Absolutt ingenting i det ts skrev vitner om snobberi i det hele tatt. Hun sa aldri at hun gjorde det fordi det ikke var bra nok med grandiosa og pølse o.l. Hun sa hun ønsket en fin feiring for barna.

Du tok det fullstendig ut av luften at hun virker snobb i det hun skriver. Dette forteller meg at DU har problemer og ts virker sunn og fin i sin tankegang. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rosa Dartle skrev (10 timer siden):

Tross veldig enkle bursdager er de kjempefornøyde. Det er supert at de er vant med at bursdager gjennomføres på ganske lik måte og at alle er invitert. Det er klart at det vil medføre skuffelse og andre følelser på bursdagen om type bursdager begynner å bli sammenlignet.

Slutt å sammenligne du, så slipper du dette. Dette er ditt problem. Barna dine tenker kanskje ikke på denne måten engang. I såfall forklarer du de hvorfor du velger å ha en enkel bursdag som du selv kaller det.

Hva mere vil du bestemme over andres liv egentlig? Skal vi bo i like hus? Hva hvis min garasje er større enn din, skal jeg ta motorsagen og fjerne en del da? Eller kanskje det er urettferdig at jeg har garasje og du ikke, så nå må jeg også bo uten? Hva hvis jeg liker å ha biff til middag. Må jeg sjekke med deg om du har råd til biff først, og nedskalere til det du har råd til? Hva hvis du bare lager en liste over alt du mener at alle rundt deg skal gjøre, så kan alle følge den, hadde du vært fornøyd da? Jeg liker å reise sydover noen uker i året. Er det greit eller blir det ferie hjemme i år? 

Helt alvorlig, voks opp. Ikke alle lever likt. Folk liker også forskjellige ting. Slutt å sammenligne deg selv med andre. Det tjener deg tydeligvis ikke.

Ønsker deg ellers lykke til. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nja, pappa`n til Ole kan kjøre det han vil men om han kommer susende og virkelig drar på, bruker motor og viser seg frem så er det en helt annen setting enn om han bare henter Ole med en fancy bil.. Det er fint mulig å ha penger uten å flashe penger, det er mange som virkelig har mye penger er ikke de som brifer med dem på noen måte. For dem er pengene bare der.. Og ofte er det de som er i mellomsjiktet som ikke egentlig har mye penger men som har litt som gjerne er opptatt av å vise det. 

Så nå skal du bestemme hvordan vi skal leve. Folk som har mye penger skal altså ikke "flashe" de. Hvorfor ikke. Hva hvis jeg er kjemperik og ønsker meg en Ferrari, er det da din sak? Så merkelig å legge seg opp i disse tingene ang andres liv. Vær glad på andres vegne. Da blir du en gladere person, og så smitter det over på barna dine sånn at de også blir gladere mennesker. 

Når jeg kjøper meg noe så er ikke det for å vise det frem. Jeg liker faktisk ikke å bli sett og er veldig privat. Men om min bil koster noen millioner mer enn din så er det veldig merkelig at du lager en sak ut av det og tror at jeg gjør det for å vise meg frem på en måte. Så rar tankegang. Gjør du det selv? Kjøper du en ny jakke for å vise deg frem? Jeg gjør det fordi jeg synes den er fin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre bursdagfeiringer skaper forventninger hos mange barn at de også vil ha det samme eller noe lignende. Det skaper også en form for press på foreldre som kanskje ikke har så god økonomi. Det sitter foreldre der ute som ikke vet hvordan de skal få råd til å feire barnet sitt bursdag på et lekeland eller i en badeanlegg. Ikke bare det, men det sitter også foreldre der ute som lurer på hvordan de skal få råd til å arrangere bursdag hjemme, enten pga økonomi eller plassmangel. Kanskje begge deler..

Jeg gruer meg til mitt barn selv skal begynne å feire barnebursdag . Ikke har vi plass til 15 - 20 barn her, og ikke har vi økonomien til å betale for 15+ barn på lekeland. Det er vel kun om vi inviterer av samme kjønn. Blir vel fort dobbelt så mange om man må inviterte hele klassen.

Jeg savner egentlig 80 og 90 tallet hvor normen var at man feiret hjemme. Det var mye rimeligere, og det skapte ikke like mye forventningspress som det som er idag.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (1 time siden):

Dyre bursdagfeiringer skaper forventninger hos mange barn at de også vil ha det samme eller noe lignende. Det skaper også en form for press på foreldre som kanskje ikke har så god økonomi. Det sitter foreldre der ute som ikke vet hvordan de skal få råd til å feire barnet sitt bursdag på et lekeland eller i en badeanlegg. Ikke bare det, men det sitter også foreldre der ute som lurer på hvordan de skal få råd til å arrangere bursdag hjemme, enten pga økonomi eller plassmangel. Kanskje begge deler..

Jeg gruer meg til mitt barn selv skal begynne å feire barnebursdag . Ikke har vi plass til 15 - 20 barn her, og ikke har vi økonomien til å betale for 15+ barn på lekeland. Det er vel kun om vi inviterer av samme kjønn. Blir vel fort dobbelt så mange om man må inviterte hele klassen.

Jeg savner egentlig 80 og 90 tallet hvor normen var at man feiret hjemme. Det var mye rimeligere, og det skapte ikke like mye forventningspress som det som er idag.

Hvis du finner en eller to andre å feire sammen med, blir det ikke så dyrt med lekeland. I pakkeprisen er mat og drikke (unntatt kake) inkludert, og du behøver ikke å bekymre deg for om hjemmet er stort nok eller ser bra nok ut. Det anbefales!

Anonymkode: 2e797...363

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (10 timer siden):

Foreldre bør bygge robuste barn og forklare at noen har lite penger, noen har mer og andre har mye.

Vi ble selv forklart dette da vi som barn hadde en litt sliten bil og ikke dro til syden så ofte, imens faren til Ola hadde kjøpt ny Audi og tok med barna til både USA og Indonesia. Og vet du hva? Vi som barn aksepterte det uten å mukke.

Igjen: foreldres ansvar å forklare, veilede og informere barna på en god måte om hvordan verden fungerer.

Som jeg skrev, synes jeg man skal gjøre det med så og si det meste annet enn fellesbursdager. Det er stor forskjell på hvilken bil en familie har, og det at et barn inviterer med til sin egen bursdag, noe som er en stor dag som betyr mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så ditt barn ville bli skuffet hvis han ble invitert på go-cart-kjøring med resten av klassen fordi det var bursdagsfeiring og det blir for dyrt for dere å matche. Det ville ødelagt alle de andre flotte bursdagene han er vant til og liker? Virkelig? 

Anonymkode: 265c2...dab

Nei, det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver at vi som er ressurssterke familier med god økonomi har hovedansvar for å legge oss på en linje som gjør at bursdager blir mest mulig like. Og det er ikke basert på min personlige mening i utgangspunktet, men skolen med lang erfaring som virkelig anbefaler at vi kjører et felles opplegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slutt å sammenligne du, så slipper du dette. Dette er ditt problem. Barna dine tenker kanskje ikke på denne måten engang. I såfall forklarer du de hvorfor du velger å ha en enkel bursdag som du selv kaller det.

Hva mere vil du bestemme over andres liv egentlig? Skal vi bo i like hus? Hva hvis min garasje er større enn din, skal jeg ta motorsagen og fjerne en del da? Eller kanskje det er urettferdig at jeg har garasje og du ikke, så nå må jeg også bo uten? Hva hvis jeg liker å ha biff til middag. Må jeg sjekke med deg om du har råd til biff først, og nedskalere til det du har råd til? Hva hvis du bare lager en liste over alt du mener at alle rundt deg skal gjøre, så kan alle følge den, hadde du vært fornøyd da? Jeg liker å reise sydover noen uker i året. Er det greit eller blir det ferie hjemme i år? 

Helt alvorlig, voks opp. Ikke alle lever likt. Folk liker også forskjellige ting. Slutt å sammenligne deg selv med andre. Det tjener deg tydeligvis ikke.

Ønsker deg ellers lykke til. 

Vi har valgt å gjøre det sånn med bursdager. I stedet for å be med på dyr bursdag som vi kan ha, inviterer vi alle ungene til en bursdag med langpannekake og pølse i lompe og frilek. Som jeg poengterte er det stor forskjell på hva vi som familie har her hjemme, og hva barna ber med på. Det er barnet personlig som inviterer til sin bursdag.

Jeg ser det allerede kommenteres av barn at vi har stort hus, bilen vår osv. De legger merke til det, kommer med en replikk osv. Men det har ingen betydning for dem. Men, dersom vi inviterte til veldig annerledes bursdager og kanskje ikke alle ungene, så mener jeg det bidrar til utenforskap. Og er helt unødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke reagert. Livet er urettferdig, og det burde man lære fra første stund. Folk må tåle å stå i de valg de tar, spesielt i et land der alle har de samme sjansene.

Men problemet er gjerne at de som ikke har råd til å "dra på litt", har ofte ikke guts til å gjøre noe med det. De vil helst bare klage over hvor urettferdig ting er.

Jeg er frilanser, mannen er lærer - vi har ikke penger til å ta med alle jentene i klassen på Disney On Ice. Men jeg begynner tidlig å planlegge, lage ting selv, kjøpe på salg, låne, fikse og trikse, og jentungen sine selskaper er gjennomførte og veldig populære!

Jeg holdt Halloweenfest, der jeg gjorde om hele huset til et spøkelseshus. Hele festen, inkl. mat og drikke, kostet meg 600 kroner. Budsjettet hadde jeg tjent ved å selge et gammelt skipar, samt noen gratis greier fra Finn som jeg pusset opp.

Nei, folk burde slutte å være så opptatt av å være misunnelige, og heller se hva de kan gjøre ut av det de har!

Anonymkode: e6fbf...b97

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan man ikke heller tenke dette var gøy,også må ikke alle gjøre likt.Enkel bursdag kan være like gøy.Man må kunne snakke med barna sine.Dette var gøy men ikke alle feierer likt.Selv om jeg er mer for å få tilbake 80/90 talls bursdager med pølse /pizza og kake hjemme i hagen/ute i snøen bursdag..Syntes alt skal være så overdådig nå.Men gøy med litt over the top en gang i blant.

Anonymkode: 24290...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde ikke reagert. Livet er urettferdig, og det burde man lære fra første stund. Folk må tåle å stå i de valg de tar, spesielt i et land der alle har de samme sjansene.

Men problemet er gjerne at de som ikke har råd til å "dra på litt", har ofte ikke guts til å gjøre noe med det. De vil helst bare klage over hvor urettferdig ting er.

Jeg er frilanser, mannen er lærer - vi har ikke penger til å ta med alle jentene i klassen på Disney On Ice. Men jeg begynner tidlig å planlegge, lage ting selv, kjøpe på salg, låne, fikse og trikse, og jentungen sine selskaper er gjennomførte og veldig populære!

Jeg holdt Halloweenfest, der jeg gjorde om hele huset til et spøkelseshus. Hele festen, inkl. mat og drikke, kostet meg 600 kroner. Budsjettet hadde jeg tjent ved å selge et gammelt skipar, samt noen gratis greier fra Finn som jeg pusset opp.

Nei, folk burde slutte å være så opptatt av å være misunnelige, og heller se hva de kan gjøre ut av det de har!

Hva slags frilanser?

Dette høres ut som en fin innstilling! Tenker sånne fester er like verdifulle som de som kjører full pakke med VIP, og fint for barna å få oppleve ulike ting og ulike feiringer gjennom barndommen.

Anonymkode: 9a68d...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2025 den 14.55):

Værste som fins å ha i klassemiljø er sånne try hard foreldre som dere tydligvis er. Bjørnetjenste for barna etterhvert når de blir baksnakket og utestengt.

Anonymkode: aea2d...7b8

😮

Om noen blir baksnakka og utestengt pga  noe sånt, så sier det veldig mye om de voksne- ungene baksnakker eller kritiserer ikke av seg selv, men gjentar ofte det de hører vi voksne utbasunerer.

Husker godt hvordan det var å bli invitert hjem til noen på klassefest (ikke nødvendigvis bursdag) da vi gikk på ungdomsskolen. Vi var 28 i klassen, så det skjedde noen få ganger. På "normale" klassefesten, så hadde alle med litt snacks ( hjemmepoppa popkorn, potetgull, sjokolade o.l)osv, som ble  satt frem , og som vi alle forsynte oss av. Så var det hos hjemme hos ei at det var en "annen liga". Vi skulle ikke ha med noe , og mora hadde laga "orntlig mat" ( typ gryterett, salat, brød), og kaker til dessert 🤩.

Det var stas, og vi følte oss så voksne- kjempefin kveld, bortsett fra at jeg selv var flau for at jeg ikke var noe særlig cool til å danse når det var gjort plass til "discoutec" i ei av stuene. Alle visste at de hadde bodd trangt i helt fra til da, å nå hadde de den fete Penthouse'en. Husker kvelden m glede mere enn 40 år seinere. 

Mannen min har en arbeidsplass/ hype jobb som gjør at vi har anledning til å kunne invitere på en feiring som andre måtte betalt flere tusen for, men som han kunne ordna bortimot gratis ved å gjøre jobben selv. Da skjønner  jeg ikke at det skulle være negativt å kunne gi noen den opplevelsen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags frilanser?

Dette høres ut som en fin innstilling! Tenker sånne fester er like verdifulle som de som kjører full pakke med VIP, og fint for barna å få oppleve ulike ting og ulike feiringer gjennom barndommen.

Anonymkode: 9a68d...e2f

Jeg er musiker. Det har vært tøffe tider siden covid.

Ja, vi må være åpne om at folk er forskjellige, alle har ulike forutsetninger - både som person og miljøet rundt de. Men det er ikke hvor mye vi har som er viktig, men hvordan vi forvalter det vi har.

Den største hiten jeg har laget til, var en Harry Potter-bursdag i 2022. Der har jeg blitt spurt om alt fra idéer, aktiviteter og oppskrifter i ettertid. Mannen min kledde seg ut som Severus Snape, og alle utførte noen "magiske" kjemiske reaksjoner vi hadde funnet på Instagram. Jeg hadde sanket og fjernet barken på en mengde pinner, som vi malte og pyntet til tryllestaver. Alle fikk magiske navn, og vi holdt sorteringsseremoni. All maten var inspirert av HP, de fleste rom var pyntet med ting jeg hadde lånt eller funnet gratis (tips: folk gir bort ordentlig fancy ballonger på Finn). Bursdagen ble forlenget med to timer, da barna insisterte på å se en HP-film. 

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men poenget mitt er at dette virket nok som et selskap som hadde kostet penger. Men med tid og kreativitet kom jeg igjen rundt 500-lappen. Hvis man ønsker noe man ikke har råd til, så krever det innsats, ikke syt!

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (11 timer siden):

Ifjor feiret vi 4 sammen på lekeland. Siden vi spleiset ble den bursdagen billigere enn å feire alene i klubbhuset.

Anonymkode: 1b81f...6b7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...